Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Mannetje
Berichten: 7744
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Mannetje »

Erskinees schreef: Ik mag toch hopen dat er volgend jaar op eerste kerstdag (maandag) slechts één eredienst is. Ik verwacht niet dat onze kerkenraad vier diensten ziet zitten. Ik zelf in ieder geval niet.
Bijzonder... Gewoon twee diensten op eerste kerstdag en op tweede kerstdag een dienst of een andere invulling als men dat gewend is.
-
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door FlyingEagle »

We zijn gewoon thuis. Besloten om nu maar een niet op familiebezoek te gaan.
Zondag twee diensten en maandag 1 + kinderkerstfeest. Eerder hadden we nooit een tweede dienst op tweede kerstdag maar ik denk omdat eerste kerstadag op zondag valt dat ze dat nu wel goed vonden om te doen.

Volgend jaar BLEW zie ik dat we op eerste kerstdag 's morgens een dienst hebben en 's middags kinderkerstfeest en dan tweede kerstdag ook weer 1 dienst.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Lilian1975 »

Even voor mij... gaan we ons druk maken over aantal kerkdiensten volgend jaar? En begin dit jaar zaten de meesten hier nog te zeggen fysieke diensten te missen? En dit jaar waar kerst NB op zondag valt is eigenlijk ook al zwaar? Want er zijn zoveel kerstactivteiten? Hier zangavond gisteren. Normaal had je Bijbellezing. Zondag gewoon twee diensten. Had je normaal ook. Nu is het ook kerst. En doordat het zondag is. Vrij van allerlei familiare verplichtingen. Uitgebreide diners.Tweede kerstdag . Is hier zondagsschool. En de middag en avond voor familie... . Fijn om zo samen te zijn. Scholen hebben dit jaar alleen in de klas kerstfeest viering. De vieringen in de kerk is ieder jaar weer een ander heilsfeit. En verder gewoon fijn kerstvakantie.
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Eloesje »

Herman schreef:Vreemd dat kerkmensen kerkdiensten niet meer zien zitten.
Wees eerlijk, 4 kerkdiensten in 2 dagen, zoveel informatie kun jij gewoon opslaan en verwerken? Ik heb daar eerlijk gezegd best wel moeite mee. De ene preek verdringt de ander...
Ik ga overigens wel gewoon, maar vind het voor een dominee zelf ook best pittig hoor.
Mannetje
Berichten: 7744
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Mannetje »

Zou je werk op maandag de preken van zondag minder verdrijven dat een preek op maandag en verder een rustige dag?
-
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Lilian1975 »

Mannetje schreef:Zou je werk op maandag de preken van zondag minder verdrijven dat een preek op maandag en verder een rustige dag?
Ligt eraan wat voor preek ;)
Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Zeeuw »

Eloesje schreef:
Herman schreef:Vreemd dat kerkmensen kerkdiensten niet meer zien zitten.
Wees eerlijk, 4 kerkdiensten in 2 dagen, zoveel informatie kun jij gewoon opslaan en verwerken? Ik heb daar eerlijk gezegd best wel moeite mee. De ene preek verdringt de ander...
Ik ga overigens wel gewoon, maar vind het voor een dominee zelf ook best pittig hoor.
De ds preekt bij ons ongeveer 3 kwartier. Dat zou 12 kwartier, 3 uur, in 2 dagen zijn. Normaal werk ik 18 uur in die 2 dagen met veel meer informatie. Ik denk niet dat dat het grootste probleem dus is.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Bezorgd »

De Kerstdiensten vind ik prachtig.
Al die bijkomende activiteiten hoeven van mij niet zo.

Dit jaar ook geen enkele in de planning.
Hooguit het kinderkerstfeest op 2e Kerstdag 's morgens als ik echt mee moet, en anders probeer ik een andere dienst te volgen.

Wat ik wel aardig vind op kerstavond is het kijken van de livestream van het Vaticaan. Veel poeha etc, maar wel interessant om te zien.

Natuurlijk maken wij het ook gezellig. Maar eerlijk gezegd heb ik altijd een dubbel gevoel.
Het is de eerste trap van Zijn vernedering.
De andere trappen, als Goede Vrijdag, vieren we ook niet met een rijk gevulde tafel en veel gezelligheid.
Ik denk juist dat soberheid en verwondering met Kerst meer passend zou zijn.
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Eloesje »

Zeeuw schreef:
Eloesje schreef:
Herman schreef:Vreemd dat kerkmensen kerkdiensten niet meer zien zitten.
Wees eerlijk, 4 kerkdiensten in 2 dagen, zoveel informatie kun jij gewoon opslaan en verwerken? Ik heb daar eerlijk gezegd best wel moeite mee. De ene preek verdringt de ander...
Ik ga overigens wel gewoon, maar vind het voor een dominee zelf ook best pittig hoor.
De ds preekt bij ons ongeveer 3 kwartier. Dat zou 12 kwartier, 3 uur, in 2 dagen zijn. Normaal werk ik 18 uur in die 2 dagen met veel meer informatie. Ik denk niet dat dat het grootste probleem dus is.
Een dominee preekt inderdaad 3 kwartier maar die preek moet hij ook voorbereiden. Ik hoop dat jij de deur achter je dicht trekt en dan klaar bent met werken. Vind het een beetje triest als iemand zo makkelijk denkt over preken tov een normale baan. Klinkt een beetje schamper namelijk
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Eloesje schreef:
Zeeuw schreef:
Eloesje schreef:
Herman schreef:Vreemd dat kerkmensen kerkdiensten niet meer zien zitten.
Wees eerlijk, 4 kerkdiensten in 2 dagen, zoveel informatie kun jij gewoon opslaan en verwerken? Ik heb daar eerlijk gezegd best wel moeite mee. De ene preek verdringt de ander...
Ik ga overigens wel gewoon, maar vind het voor een dominee zelf ook best pittig hoor.
De ds preekt bij ons ongeveer 3 kwartier. Dat zou 12 kwartier, 3 uur, in 2 dagen zijn. Normaal werk ik 18 uur in die 2 dagen met veel meer informatie. Ik denk niet dat dat het grootste probleem dus is.
Een dominee preekt inderdaad 3 kwartier maar die preek moet hij ook voorbereiden. Ik hoop dat jij de deur achter je dicht trekt en dan klaar bent met werken. Vind het een beetje triest als iemand zo makkelijk denkt over preken tov een normale baan. Klinkt een beetje schamper namelijk
Je mag er ook niet te moeilijk over denken. Het Woord dient wel kond gedaan te worden, zoals Lukas 2 dat beschrijft.

En daar gebruikt God Zijn dienaren voor, die Hij daarvoor de lust en de kracht wil schenken. Daarom is gebed nodig, in plaats van geklag.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Eloesje »

Mannetje schreef:Zou je werk op maandag de preken van zondag minder verdrijven dat een preek op maandag en verder een rustige dag?
Ik kan tijdens mijn werk heerlijk mediteren, maar dat is voor iedereen verschillend natuurlijk. Zit nogal veel in de auto. Luister dan ook regelmatig een preek. Maar vind het best wel eens jammer, heb je net een mooie preek gehoord op zondag ochtend en dan zit je savonds daar eigenlijk nog vol van. Komt er weer nieuwe informatie bij. Mijn hoofd is niet zo geschikt om al die informatie te verwerken.
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Eloesje »

GerefGemeente-lid schreef: Je mag er ook niet te moeilijk over denken. Het Woord dient wel kond gedaan te worden, zoals Lukas 2 dat beschrijft.

En daar gebruikt God Zijn dienaren voor, die Hij daarvoor de lust en de kracht wil schenken. Daarom is gebed nodig, in plaats van geklag.
Geklag? Als ik stel dat het me pittig lijkt is dat toch geen klagen
Juist omdat hij Gods Woord moet uitdragen lijkt het me best zwaar, je hebt een ontzettend grote verantwoordelijkheid, maar ik ben geen dominee
Daarnaast zie je ook vaak kanselruil, dan heb je minder voorbereiding nodig.
Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Zeeuw »

Eloesje schreef:
Zeeuw schreef:
Eloesje schreef:
Herman schreef:Vreemd dat kerkmensen kerkdiensten niet meer zien zitten.
Wees eerlijk, 4 kerkdiensten in 2 dagen, zoveel informatie kun jij gewoon opslaan en verwerken? Ik heb daar eerlijk gezegd best wel moeite mee. De ene preek verdringt de ander...
Ik ga overigens wel gewoon, maar vind het voor een dominee zelf ook best pittig hoor.
De ds preekt bij ons ongeveer 3 kwartier. Dat zou 12 kwartier, 3 uur, in 2 dagen zijn. Normaal werk ik 18 uur in die 2 dagen met veel meer informatie. Ik denk niet dat dat het grootste probleem dus is.
Een dominee preekt inderdaad 3 kwartier maar die preek moet hij ook voorbereiden. Ik hoop dat jij de deur achter je dicht trekt en dan klaar bent met werken. Vind het een beetje triest als iemand zo makkelijk denkt over preken tov een normale baan. Klinkt een beetje schamper namelijk
Hohoho, jij schreef 'hoeveel informatie kun je opslaan en verwerken'. Daar reageerde ik op.
Ik krijg in mijn werk iedere dag veel informatie om te verwerken. Dan lukt me 4 preken in 2 dagen ook wel.
Op de kant van de dominee heb ik helemaal niet gereageerd.
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Eloesje »

Zeeuw schreef:Hohoho, jij schreef 'hoeveel informatie kun je opslaan en verwerken'. Daar reageerde ik op.
Ik krijg in mijn werk iedere dag veel informatie om te verwerken. Dan lukt me 4 preken in 2 dagen ook wel.
Op de kant van de dominee heb ik helemaal niet gereageerd.
Excuus, ik dacht dat je reactie op mijn laatste zin was.

In dat geval is het echt per persoon verschillend. Ik kan zoveel prikkels op één dag maar net aan, dus voor mij is 4 diensten in 2 dagen tijd teveel om op te slaan.
Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Zeeuw »

Eloesje schreef:
Zeeuw schreef:Hohoho, jij schreef 'hoeveel informatie kun je opslaan en verwerken'. Daar reageerde ik op.
Ik krijg in mijn werk iedere dag veel informatie om te verwerken. Dan lukt me 4 preken in 2 dagen ook wel.
Op de kant van de dominee heb ik helemaal niet gereageerd.
Excuus, ik dacht dat je reactie op mijn laatste zin was.

In dat geval is het echt per persoon verschillend. Ik kan zoveel prikkels op één dag maar net aan, dus voor mij is 4 diensten in 2 dagen tijd teveel om op te slaan.
Dat begrijp ik. Ik weet niet welk soort werk je doet en hoe dat eruit ziet. Ik denk dat je in dat geval best een bewuste keuze mag maken qua bezoeken van kerkdiensten. Je kunt altijd later terugluisteren, als je bv veel in de auto zit.
Plaats reactie