belijdenis des geloofs

AV

belijdenis des geloofs

Bericht door AV »

Ik lees dat er een aantal mensen net als ik van overtuigd is dat je bekeerd moet zijn om belijdenis des geloofs af te kunnen leggen (naar de vragen van Voetsius, ger. gem).

Nu vraag ik mij af hoe deze mensen dat doen met hun huwelijk.
Onze dominee wil ons namelijk niet trouwen als we niet beloven belijdenis dit jaar belijdenis te doen.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door AV
Ik lees dat er een aantal mensen net als ik van overtuigd is dat je bekeerd moet zijn om belijdenis des geloofs af te kunnen leggen (naar de vragen van Voetsius, ger. gem).

Nu vraag ik mij af hoe deze mensen dat doen met hun huwelijk.
Onze dominee wil ons namelijk niet trouwen als we niet beloven belijdenis dit jaar belijdenis te doen.
Andere gemeente zoeken. Zoiets kun je toch niet afdwingen!!?? Belijdenis is spontaan uit het hart en niet omdat een of andere dominee jou onder druk zet.


Een 'breekje' van Breekijzertje
Adorote

Bericht door Adorote »

Snel een andere dominee zoeken .Belijdenis des geloofs en trouwen hebben niets met elkaar te maken.Waar haalt die dominee het recht vandaan om jullie ,die een Zegen komen vragen in het Heilige Huis vande Heer,dat te weigeren.Dat is mensen de Kerk uit jagen in plaats ze van harte welkom te heten.
takkie

Bericht door takkie »

Wat houdt jullie tegen om belijdenis des geloofs te gaan doen?
Dat je nog onbekeerd bent? Zoek dan de Heere terwijl Hij te vinden is! Ik heb eens een dominee gehoord die zei:"als je echt bekeerd wilt worden, dan wordt je bekeerd"! Je moet niet denken dat als je eenmaal getrouwd bent de bekering ook wel komt. Zoekt eerst het Koninkrijk van God en alle andere dingen ontvang je bovendien!
jacob

Bericht door jacob »

het ja van het huwelijk is ook een belijdenis.

kan je geen belijdenis doen, dan kan je tendiepste ook geen ja bij het huwelijk zeggen. (en ook bij de doop)

onbekeerd zijn is onmogelijk. Heb je daar al wel eens bij nagedacht? Jaag er naar.!Zou ik zeggen. en verval niet in hogere wiskunde met als dan sommen.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door AV
Ik lees dat er een aantal mensen net als ik van overtuigd is dat je bekeerd moet zijn om belijdenis des geloofs af te kunnen leggen (naar de vragen van Voetsius, ger. gem).

Nu vraag ik mij af hoe deze mensen dat doen met hun huwelijk.
Onze dominee wil ons namelijk niet trouwen als we niet beloven belijdenis dit jaar belijdenis te doen.
Is trouwen in de kerk ook geen belijdenis afleggen? Waarom zou je dat wel kunnen en geen belijdenis des geloofs af kunnen leggen........?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door takkie
Ik heb eens een dominee gehoord die zei:"als je echt bekeerd wilt worden, dan wordt je bekeerd"! Je moet niet denken dat als je eenmaal getrouwd bent de bekering ook wel komt. Zoekt eerst het Koninkrijk van God en alle andere dingen ontvang je bovendien!
Inderdaad, zo zei die dominee het. Dat vergeten we niet snel meer he.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door takkie
Ik heb eens een dominee gehoord die zei:"als je echt bekeerd wilt worden, dan wordt je bekeerd"! Je moet niet denken dat als je eenmaal getrouwd bent de bekering ook wel komt. Zoekt eerst het Koninkrijk van God en alle andere dingen ontvang je bovendien!
Inderdaad, zo zei die dominee het. Dat vergeten we niet snel meer he.
Sterker nog, het is puur bijbels!


Een 'breekje' van Breekijzertje
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

AV,

Ik voel met je mee. Belijdenis van het geloof is niets anders dan wat ons Kort Begrip aangeeft 'voor diegenen die toegelaten willen worden tot des Heeren heilig Avondmaal'. Deze vraag wordt u en mij niet gesteld bij het huwelijk. Of begeven we ons nu in de lijn van Rome door aan het huwelijk sacramentele waarde toe te kennen. Natuurlijk moet ook ons ja, ja zijn, ook bij het huwelijk. Maar dat moet ons gehele leven zijn!

Bij ons AV, is dat ook praktijk. De predikant huwt je niet, als je géén belijdenis hebt afgelegd. Ik vind dat onterecht en onbijbels, tenzij je natuurlijk als gemeente / kerkverband niet meer waarde aan de belijdenis als ware het een belijdenis van het historische geloof.

Ook deze visie heeft met de gemeentevisie te maken!
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Adorote

Bericht door Adorote »

Deze draad gaat over Belijdenis van het geloof,maar toch komt steeds het huwelijk omde hoek kijken.

In de Calvijnse traditie wordt het huwelijk genoemd een Heilige ordening Gods,tja dus toch een Sacrament,alleen het wordt anders genoemd.

De lijn van Rome,neen de lijn van de Katholieke Universele Kerk,in die lijn is het huwelijk een Heilig Sacrament of Heilige ordening Gods.
Adryan

Bericht door Adryan »

Oorspronkelijk gepost door Adorote
Deze draad gaat over Belijdenis van het geloof,maar toch komt steeds het huwelijk omde hoek kijken.

In de Calvijnse traditie wordt het huwelijk genoemd een Heilige ordening Gods,tja dus toch een Sacrament,alleen het wordt anders genoemd.

De lijn van Rome,neen de lijn van de Katholieke Universele Kerk,in die lijn is het huwelijk een Heilig Sacrament of Heilige ordening Gods.
De titel van het topic is een beetje kort. Maar dit is wel de vraagstelling. Hoe verhoudt zich belijdenis des geloofs tot huwelijk.

MAar mijns inziens moet eerst de vraagbantwoorden worden wanneer we belijdenis des geloofs doen.
takkie

Bericht door takkie »

AV,
Je hebt deze vraag al eerder gesteld,
http://www.omsionswil.nl/forum2/viewthr ... 630&page=6
waaruit ik begrijp dat je echt met dit probleem rondloopt, er zijn toen ook verschillende reacties gekomen, misschien kun je daar wat mee? misschien is het handig als je af en toe reageert op antwoorden zodat we wat meer weten hoe je er zelf tegenaan kijkt?
AV

Bericht door AV »

Vanwege de tweede vraag van de vragen van Voetsius geloof ik dat je bekeerd moet zijn om belijdenis te kunnen doen. Dan kunnen ze wel praten over een belijdenis van de waarheid, maar ze vragen een belijdenis van het geloof.
De dominee zegt inderdaad, dat als je op deze vragen geen antwoord kunt geven, je ook geen ja kunt zeggen op het huwelijksformulier. Daar zit misschien wel wat in, aangezien aan de man gevraagd wordt, 'je vrouw lief te hebben als een godvrezend man'. Toch vind ik dit wel anders dan de belijdenis vragen.

Ik heb de dominee al gevraagd ons dan niet volgens het formulier te trouwen, maar met een preek. Ook op die wijze kun je toch een zegen over het huwelijk vragen.
Volgens de dominee is dit 'het verlogenen van de oudvaders'.
Dit vind ik onterecht, de oudvaders waren he immers ook lang niet allemaal met elkaar eens.

Hoe hebben andere mensen dit opgelost? Of zijn er andere gereformeerde gemeenten waar het belijdenis doen geen verplichting voor het trouwen is?
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door lily
dat is hele mooi .... en kerk vull met aal bekeerde mensen, maar is dat
mogelijk?
Zou voor God iets onmogelijk zijn?
Plaats reactie