Geestelijke doodstaat

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Opmerkelijk hoe topics uiteindelijk toch weer op de GG uitkomen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:
DDD schreef:Nee, mijn punt is nu juist dat de uitwerking in de prediking wel een groot verschil maakt.
Dat was mijn punt niet. Mijn punt is dat deze opvatting integraal in de GG aangehangen wordt, ongeacht de uitwerking ervan in de prediking.
Het citaat van ds C Harinck wat jij plaatste is echt niet exclusief GG. Dat hoor je uit de mond van elke Schriftuurlijk prediker.

Hebben jullie dan moeite met dit citaat?
ds C Harinck schreef:Ik heb nadrukkelijk gesteld wanneer een mens aan zijn zijde en tot troost van zijn hart van behouden zijn kan spreken. Dat is alleen wanneer hij komt tot het dadelijk geloven in Christus. In Christus alleen ligt onze eeuwige behoudenis. Maar als Gods kinderen terugzien, zeggen zij: Toen reeds was ik wedergeboren, want toen reeds schreeuwde mijn ziel tot God, was de zonde mij tot smart en werd ik door nood naar Christus uitgedreven.(uit: Reformatorisch Dagblad, 18 november 1996)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door DDD »

Als je even terugleest, zie je het antwoord op jouw vraag.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door Sheba »

huisman schreef:
Posthoorn schreef:
DDD schreef:Nee, mijn punt is nu juist dat de uitwerking in de prediking wel een groot verschil maakt.
Dat was mijn punt niet. Mijn punt is dat deze opvatting integraal in de GG aangehangen wordt, ongeacht de uitwerking ervan in de prediking.
Het citaat van ds C Harinck wat jij plaatste is echt niet exclusief GG. Dat hoor je uit de mond van elke Schriftuurlijk prediker.

Hebben jullie dan moeite met dit citaat?
ds C Harinck schreef:Ik heb nadrukkelijk gesteld wanneer een mens aan zijn zijde en tot troost van zijn hart van behouden zijn kan spreken. Dat is alleen wanneer hij komt tot het dadelijk geloven in Christus. In Christus alleen ligt onze eeuwige behoudenis. Maar als Gods kinderen terugzien, zeggen zij: Toen reeds was ik wedergeboren, want toen reeds schreeuwde mijn ziel tot God, was de zonde mij tot smart en werd ik door nood naar Christus uitgedreven.(uit: Reformatorisch Dagblad, 18 november 1996)
En kan jij hierbij ook onderbouwing geven met teksten uit de Schrift. M.a.w. Waar in de Schrift wordt door Paulus, Petrus, Johannes op deze wijze gesproken? Achteraf al wedergeboren zijn voordat het tot een dadelijk geloven in Christus is gekomen?

Wel lees ik ongeveer dit : Een ding weet ik dat ik eerst dood was en nu leef!
Etc.

Ik heb deze vraag al vaker gesteld. Maar het blijft altijd stil dan. Het is een oprechte vraag.
Daarnaast zie ik dat ook in dit citaat geen enkele bijbelverwijzing zit...

Ik zou het eerder de toeleidende weg noemen. ( achteraf bezien) maar geloof en wedergeboorte moeten we ook achteraf maar heel dicht bijelkaar houden. Toch?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door huisman »

Sheba schreef:En kan jij hierbij ook onderbouwing geven met teksten uit de Schrift. M.a.w. Waar in de Schrift wordt door Paulus, Petrus, Johannes op deze wijze gesproken?

Wel lees ik ongeveer dit : Een ding weet ik dat ik eerst dood was en nu leef!
Etc.

Ik zou het eerder de toeleidende weg noemen. ( achteraf bezien)
1. ik begrijp nooit de felle toon als het over deze tere zaken gaat.
2. Als je zegt dat de levendmaking begint bij de volle kennis van Christus ben je te laat.
3.Als je zegt dat de levendmaking begint bij het eerste schudden aan je levensboom ben je te vroeg.

De eerste vruchten van een nieuw (vlesen)hart zijn volgens Gods Woord vooral kennis van jezelf. Zie bv Ezechiel 36
25 Dan zal Ik rein water op u sprengen, en gij zult rein worden; van al uw onreinigheden en van al uw drekgoden zal Ik u reinigen.
26 En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven.
27 En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen.
28 En gij zult wonen in het land, dat Ik uw vaderen gegeven heb, en gij zult Mij tot een volk zijn, en Ik zal u tot een God zijn.
29 En Ik zal u verlossen van al uw onreinigheden; en Ik zal roepen tot het koren, en zal dat vermenigvuldigen, en Ik zal geen honger op u leggen.
30 En Ik zal de vrucht van het geboomte en de inkomst des velds vermenigvuldigen; opdat gij de smaadheid des hongers niet meer ontvangt onder de heidenen.
31 Dan zult gij gedenken aan uw boze wegen en uw handelingen, die niet goed waren; en gij zult een walging van u zelf hebben over uw ongerechtigheden en over uw gruwelen.

Maar je kunt het begin alleen maar verklaren uit het einde. Het begin kan namelijk ook een droefheid zijn die niet eindigt in de kennis van Christus.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Maatje
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 okt 2015, 21:26

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door Maatje »

Johann Gottfried Walther schreef:Opmerkelijk hoe topics uiteindelijk toch weer op de GG uitkomen.

Valt het jou ook op? Ik verbaas me daarover sinds ik op dit forum meelees. Het is overigens niet het enige waar je je over verbazen kan op dit forum :quoi
-DIA-
Berichten: 32750
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door -DIA- »

Maatje schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Opmerkelijk hoe topics uiteindelijk toch weer op de GG uitkomen.

Valt het jou ook op? Ik verbaas me daarover sinds ik op dit forum meelees. Het is overigens niet het enige waar je je over verbazen kan op dit forum :quoi
Zo vreemd is het ook weer niet. De Gereformeerde Gemeenten vormen immers het grootste kerkverband binnen wat we de bevindelijk gereformeerden noemen. Bovendien is het een kerkverband waarin de vleugels aan het uit elkaar groeien zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door Sheba »

huisman schreef:
Sheba schreef:En kan jij hierbij ook onderbouwing geven met teksten uit de Schrift. M.a.w. Waar in de Schrift wordt door Paulus, Petrus, Johannes op deze wijze gesproken?

Wel lees ik ongeveer dit : Een ding weet ik dat ik eerst dood was en nu leef!
Etc.

Ik zou het eerder de toeleidende weg noemen. ( achteraf bezien)
1. ik begrijp nooit de felle toon als het over deze tere zaken gaat.
2. Als je zegt dat de levendmaking begint bij de volle kennis van Christus ben je te laat.
3.Als je zegt dat de levendmaking begint bij het eerste schudden aan je levensboom ben je te vroeg.

De eerste vruchten van een nieuw (vlesen)hart zijn volgens Gods Woord vooral kennis van jezelf. Zie bv Ezechiel 36
25 Dan zal Ik rein water op u sprengen, en gij zult rein worden; van al uw onreinigheden en van al uw drekgoden zal Ik u reinigen.
26 En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven.
27 En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen.
28 En gij zult wonen in het land, dat Ik uw vaderen gegeven heb, en gij zult Mij tot een volk zijn, en Ik zal u tot een God zijn.
29 En Ik zal u verlossen van al uw onreinigheden; en Ik zal roepen tot het koren, en zal dat vermenigvuldigen, en Ik zal geen honger op u leggen.
30 En Ik zal de vrucht van het geboomte en de inkomst des velds vermenigvuldigen; opdat gij de smaadheid des hongers niet meer ontvangt onder de heidenen.
31 Dan zult gij gedenken aan uw boze wegen en uw handelingen, die niet goed waren; en gij zult een walging van u zelf hebben over uw ongerechtigheden en over uw gruwelen.

Maar je kunt het begin alleen maar verklaren uit het einde. Het begin kan namelijk ook een droefheid zijn die niet eindigt in de kennis van Christus.
Ik ben niet fel. Wel verdrietig... En het was zoals gezegd een oprechte vraag...

Je haalt nu Ezechiel aan. En een deel vetgedrukt. Maar waar maak jij dan uit op dat er al sprake is van wedergeboorte buiten Christus om?

En ik geloof en weet ook dat de kennis aan Christus alleen maar groter wordt in het leven van een wedergeboren christen. Maar het is er. Hoe klein misschien dan ook.
Maar buiten Christus was het enkel de dood.
Geen levende hoop zoals ik bijvoorbeeld in de brieven lees. En daar lees ik zeker niet dat er dan toch sprake is van wedergeboorte. ( ook niet achteraf bezien)

En Wbt moment levendmaking... Heel eerbiedig bedoeld. Maar ik kan niets en heb niets met het moment van levendmaking zonder Christus...als je dan al van levendmaking zou mogen spreken!
Zelfs niet achteraf. Wel is er gruwel/ walging omdat ik buiten Zijn gerechtigheid leefde. Snap je wat ik bedoel?



Maar zou je alsjeblieft ook eens teksten uit de NT brieven kunnen geven wat staaft wat de predikant in bovenstaand citaat zegt?
niet fel bedoeld. Wel oprecht.
Laatst gewijzigd door Sheba op 13 mei 2016, 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door Vagari »

Het enige wat ik kan vinden in de Bijbel is:

Johannes 11:25 / STV
25 ‭‭Jezus zeide tot haar: Ik ben de ‭Opstanding‭‭³⁰‭ en het Leven; die in Mij gelooft zal leven, al ware‭³¹‭ hij ook gestorven;‭³²‭‭

Johannes 14:6-7 / STV
6 ‭‭Jezus zeide tot hem: Ik ben de‭¹²‭ Weg, en de Waarheid, en ‭het‭ ‭Leven‭. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij.‭ 7 ‭‭Indien gijlieden Mij gekend hadt,‭¹³‭ zo zoudt gij ook Mijn Vader gekend‭¹⁴‭ hebben; en van nu‭¹⁵‭ kent gij Hem,‭¹⁶‭ en hebt Hem gezien.‭

Johannes 17:3 / STV
3 ‭‭En dit is het eeuwige leven,‭⁶‭ dat zij ‭U‭ ‭kennen‭, den enigen‭⁷‭ waarachtigen God, en Jezus Christus, Dien Gij gezonden hebt.‭⁸‭‭
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door huisman »

@Sheba zie het onderwijs van de Heere Jezus zelf: b.v. de gelijkenis van de zaaier . Wanneer komt de vrucht openbaar?
Markus 4 schreef:28 Want de aarde brengt van zelve vruchten voort:28 eerst het kruid, daarna de aar, daarna het volle koren in de aar.
29 En als de vrucht zich voordoet, terstond zendt hij de sikkel daarin, omdat de oogst daar is.29
kanttekening schreef:28) van zelve vruchten voort:
Dat is, brengt door haar ingeschapen kracht en natuur vrucht voort van hetgeen daarin gezaaid is; Gen. 1:11. Met deze gelijkenis leert Christus dat het goddelijke woord, gepredikt zijnde, zijn wasdom krijgt in de harten der mensen, niet eigenlijk door des leraars arbeid en zorg, maar door de verborgen werking des Geestes Gods, welke uit het voortkomen van de vruchten allengskens daar bespeurd wordt, 1 Cor. 3:7.
De genezing van de blindgeborene waar ook een opklimming te zien is in de kennis van Christus. Let op het dik gedrukte.
11 Hij antwoordde en zeide: De Mens, genaamd Jezus, maakte slijk, en bestreek mijn ogen, en zeide tot mij: Ga heen naar het badwater Siloam, en was u. En ik ging heen, en wies mij, en ik werd ziende.
12 Zij dan zeiden tot hem: Waar is Die? Hij zeide: Ik weet het niet.
13 Zij brachten hem tot de Farizeën, hem namelijk, die te voren blind geweest was.
14 En het was sabbat, als Jezus het slijk maakte, en zijn ogen opende.
15 De Farizeën dan vraagden hem ook wederom, hoe hij ziende geworden was. En hij zeide tot hen: Hij legde slijk op mijn ogen, en ik wies mij, en ik zie.
16 Sommigen dan uit de Farizeën zeiden: Deze Mens is van God niet, want Hij houdt den sabbat niet. Anderen zeiden: Hoe kan een mens, die een zondaar is, zulke tekenen doen? En er was tweedracht onder hen.
17 Zij zeiden wederom tot den blinde: Gij, wat zegt gij van Hem; dewijl Hij uw ogen geopend heeft? En hij zeide: Hij is een Profeet.
18 De Joden dan geloofden van hem niet, dat hij blind geweest was, en ziende was geworden, totdat zij geroepen hadden de ouders desgenen, die ziende geworden was.
19 En zij vraagden hun, zeggende: Is deze uw zoon, welken gij zegt, dat blind geboren is? Hoe ziet hij dan nu?
20 Zijn ouders antwoordden hun en zeiden: Wij weten, dat deze onze zoon is, en dat hij blind geboren is;
21 Maar hoe hij nu ziet, weten wij niet; of wie zijn ogen geopend heeft, weten wij niet; hij heeft zijn ouderdom, vraagt hemzelven; hij zal van zichzelven spreken.
22 Dit zeiden zijn ouders, omdat zij de Joden vreesden; want de Joden hadden alrede te zamen een besluit gemaakt, zo iemand Hem beleed Christus te zijn, dat die uit de synagoge zou geworpen worden.
23 Daarom zeiden zijn ouders: Hij heeft zijn ouderdom, vraagt hemzelven.
24 Zij dan riepen voor de tweede maal den mens, die blind geweest was, en zeiden tot hem: Geef God de eer; wij weten, dat deze Mens een zondaar is.
25 Hij dan antwoordde en zeide: Of Hij een zondaar is, weet ik niet; een ding weet ik, dat ik blind was, en nu zie.
26 En zij zeiden wederom tot hem: Wat heeft Hij u gedaan? Hoe heeft Hij uw ogen geopend?
27 Hij antwoordde hun: Ik heb het u alrede gezegd, en gij hebt het niet gehoord; wat wilt gij het wederom horen? Wilt gijlieden ook Zijn discipelen worden?
28 Zij gaven hem dan scheldwoorden, en zeiden: Gij zijt Zijn discipel; maar wij zijn discipelen van Mozes.
29 Wij weten, dat God tot Mozes gesproken heeft; maar Dezen weten wij niet, van waar Hij is.
30 De mens antwoordde, en zeide tot hen: Hierin is immers wat wonders, dat gij niet weet, van waar Hij is, en nochtans heeft Hij mijn ogen geopend.
31 En wij weten, dat God de zondaars niet hoort; maar zo iemand godvruchtig is, en Zijn wil doet, dien hoort Hij.
32 Van alle eeuw is het niet gehoord, dat iemand eens blindgeborenen ogen geopend heeft.
33 Indien Deze van God niet ware, Hij zou niets kunnen doen.
34 Zij antwoordden, en zeiden tot hem: Gij zijt geheel in zonden geboren, en leert gij ons? En zij wierpen hem uit.
35 Jezus hoorde, dat zij hem uitgeworpen hadden, en hem vindende, zeide Hij tot hem: Gelooft gij in den Zoon van God?
36 Hij antwoordde en zeide: Wie is Hij, Heere, opdat ik in Hem moge geloven?
37 En Jezus zeide tot Hem: En gij hebt Hem gezien, en Die met u spreekt, Dezelve is het.
38 En hij zeide: Ik geloof, Heere! En hij aanbad Hem.

39 En Jezus zeide: Ik ben tot een oordeel in deze wereld gekomen, opdat degenen, die niet zien, zien mogen, en die zien, blind worden.
40 En dit hoorden enigen uit de Farizeën, die bij Hem waren, en zeiden tot Hem: Zijn wij dan ook blind?
41 Jezus zeide tot hen: Indien gij blind waart, zo zoudt gij geen zonde hebben; maar nu zegt gij: Wij zien; zo blijft dan uw zonde.

....... en eigenlijk staat de hele Bijbel vol met deze voorbeelden. Toch zal ik nooit iemand de handen opleggen buiten de kennis van Christus omdat het echt zover moet komen.....maar daar begint het geestelijke leven niet!!!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door Sheba »

huisman schreef:@Sheba zie het onderwijs van de Heere Jezus zelf: b.v. de gelijkenis van de zaaier . Wanneer komt de vrucht openbaar?
Markus 4 schreef:28 Want de aarde brengt van zelve vruchten voort:28 eerst het kruid, daarna de aar, daarna het volle koren in de aar.
29 En als de vrucht zich voordoet, terstond zendt hij de sikkel daarin, omdat de oogst daar is.29
kanttekening schreef:28) van zelve vruchten voort:
Dat is, brengt door haar ingeschapen kracht en natuur vrucht voort van hetgeen daarin gezaaid is; Gen. 1:11. Met deze gelijkenis leert Christus dat het goddelijke woord, gepredikt zijnde, zijn wasdom krijgt in de harten der mensen, niet eigenlijk door des leraars arbeid en zorg, maar door de verborgen werking des Geestes Gods, welke uit het voortkomen van de vruchten allengskens daar bespeurd wordt, 1 Cor. 3:7.
De genezing van de blindgeborene waar ook een opklimming te zien is in de kennis van Christus. Let op het dik gedrukte.
11 Hij antwoordde en zeide: De Mens, genaamd Jezus, maakte slijk, en bestreek mijn ogen, en zeide tot mij: Ga heen naar het badwater Siloam, en was u. En ik ging heen, en wies mij, en ik werd ziende.
12 Zij dan zeiden tot hem: Waar is Die? Hij zeide: Ik weet het niet.
13 Zij brachten hem tot de Farizeën, hem namelijk, die te voren blind geweest was.
14 En het was sabbat, als Jezus het slijk maakte, en zijn ogen opende.
15 De Farizeën dan vraagden hem ook wederom, hoe hij ziende geworden was. En hij zeide tot hen: Hij legde slijk op mijn ogen, en ik wies mij, en ik zie.
16 Sommigen dan uit de Farizeën zeiden: Deze Mens is van God niet, want Hij houdt den sabbat niet. Anderen zeiden: Hoe kan een mens, die een zondaar is, zulke tekenen doen? En er was tweedracht onder hen.
17 Zij zeiden wederom tot den blinde: Gij, wat zegt gij van Hem; dewijl Hij uw ogen geopend heeft? En hij zeide: Hij is een Profeet.
18 De Joden dan geloofden van hem niet, dat hij blind geweest was, en ziende was geworden, totdat zij geroepen hadden de ouders desgenen, die ziende geworden was.
19 En zij vraagden hun, zeggende: Is deze uw zoon, welken gij zegt, dat blind geboren is? Hoe ziet hij dan nu?
20 Zijn ouders antwoordden hun en zeiden: Wij weten, dat deze onze zoon is, en dat hij blind geboren is;
21 Maar hoe hij nu ziet, weten wij niet; of wie zijn ogen geopend heeft, weten wij niet; hij heeft zijn ouderdom, vraagt hemzelven; hij zal van zichzelven spreken.
22 Dit zeiden zijn ouders, omdat zij de Joden vreesden; want de Joden hadden alrede te zamen een besluit gemaakt, zo iemand Hem beleed Christus te zijn, dat die uit de synagoge zou geworpen worden.
23 Daarom zeiden zijn ouders: Hij heeft zijn ouderdom, vraagt hemzelven.
24 Zij dan riepen voor de tweede maal den mens, die blind geweest was, en zeiden tot hem: Geef God de eer; wij weten, dat deze Mens een zondaar is.
25 Hij dan antwoordde en zeide: Of Hij een zondaar is, weet ik niet; een ding weet ik, dat ik blind was, en nu zie.
26 En zij zeiden wederom tot hem: Wat heeft Hij u gedaan? Hoe heeft Hij uw ogen geopend?
27 Hij antwoordde hun: Ik heb het u alrede gezegd, en gij hebt het niet gehoord; wat wilt gij het wederom horen? Wilt gijlieden ook Zijn discipelen worden?
28 Zij gaven hem dan scheldwoorden, en zeiden: Gij zijt Zijn discipel; maar wij zijn discipelen van Mozes.
29 Wij weten, dat God tot Mozes gesproken heeft; maar Dezen weten wij niet, van waar Hij is.
30 De mens antwoordde, en zeide tot hen: Hierin is immers wat wonders, dat gij niet weet, van waar Hij is, en nochtans heeft Hij mijn ogen geopend.
31 En wij weten, dat God de zondaars niet hoort; maar zo iemand godvruchtig is, en Zijn wil doet, dien hoort Hij.
32 Van alle eeuw is het niet gehoord, dat iemand eens blindgeborenen ogen geopend heeft.
33 Indien Deze van God niet ware, Hij zou niets kunnen doen.
34 Zij antwoordden, en zeiden tot hem: Gij zijt geheel in zonden geboren, en leert gij ons? En zij wierpen hem uit.
35 Jezus hoorde, dat zij hem uitgeworpen hadden, en hem vindende, zeide Hij tot hem: Gelooft gij in den Zoon van God?
36 Hij antwoordde en zeide: Wie is Hij, Heere, opdat ik in Hem moge geloven?
37 En Jezus zeide tot Hem: En gij hebt Hem gezien, en Die met u spreekt, Dezelve is het.
38 En hij zeide: Ik geloof, Heere! En hij aanbad Hem.

39 En Jezus zeide: Ik ben tot een oordeel in deze wereld gekomen, opdat degenen, die niet zien, zien mogen, en die zien, blind worden.
40 En dit hoorden enigen uit de Farizeën, die bij Hem waren, en zeiden tot Hem: Zijn wij dan ook blind?
41 Jezus zeide tot hen: Indien gij blind waart, zo zoudt gij geen zonde hebben; maar nu zegt gij: Wij zien; zo blijft dan uw zonde.

....... en eigenlijk staat de hele Bijbel vol met deze voorbeelden. Toch zal ik nooit iemand de handen opleggen buiten de kennis van Christus omdat het echt zover moet komen.....maar daar begint het geestelijke leven niet!!!
Jammer dat je geen antwoord geeft op mijn eerder gestelde vragen mbt Ezechiel 36.
Wbt je voorbeeld uit Markus 4. Waar maak jij uit op dat er al sprake is van wedergeboorte zonder Christus kennis?

Het gaat in dat gedeelte over het Koninkrijk der Hemelen. De goddelozen die het trots verachten, bespotten etc. Maar ondanks dat het voor het vleselijk oog verachtelijk voorkomt is daar die onbegrensde en onschatbare kracht van God die het menselijk begrip te boven gaat. (Calvijn)
Jezus heeft hier de dienaren op het oog tegen wie Hij deze gelijkenis uitspreekt. Ze moeten niet in hun ijver verkoelen als zij niet direct vrucht op de arbeid zien. Zij moeten handelen zoals de landlieden die het zaad strooien in de hoop ervan te oogsten. Ze moeten niet wantrouwen ( Calvijn)

Wbt de blindgeborene:
Hij , de blind geborene, geeft zelf toe dat hij het niet weet. Hij weet niet wie Jezus is. Dan openbaart Christus Zich in vers 37.
Hij kon wel zien met zijn natuurlijke ogen. Maar was geestelijk nog stekeblind.
Ook hier dus de vraag. Waaruit bleek dat hij wedergeboren was, voordat zijn geestelijke ogen geopend waren?
Uit het feit dat hij merkte dat Jezus niet zomaar Iemand is?

Dit wonder was een teken voor de Farizeeën dat de Heere de macht heeft om blinden de ogen te openen. Dus dat Hij de Christus is. Zij konden weten vanuit de geschriften dat blinden zouden gaan zien. Ondanks dat het hier letterlijk in vervulling gaat zijn ze vol vijandschap en ongeloof.
Laatst gewijzigd door Sheba op 13 mei 2016, 08:47, 2 keer totaal gewijzigd.
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door alexv »

huisman schreef:
Sheba schreef:En kan jij hierbij ook onderbouwing geven met teksten uit de Schrift. M.a.w. Waar in de Schrift wordt door Paulus, Petrus, Johannes op deze wijze gesproken?

Wel lees ik ongeveer dit : Een ding weet ik dat ik eerst dood was en nu leef!
Etc.

Ik zou het eerder de toeleidende weg noemen. ( achteraf bezien)
1. ik begrijp nooit de felle toon als het over deze tere zaken gaat.
2. Als je zegt dat de levendmaking begint bij de volle kennis van Christus ben je te laat.
3.Als je zegt dat de levendmaking begint bij het eerste schudden aan je levensboom ben je te vroeg.

De eerste vruchten van een nieuw (vlesen)hart zijn volgens Gods Woord vooral kennis van jezelf. Zie bv Ezechiel 36
25 Dan zal Ik rein water op u sprengen, en gij zult rein worden; van al uw onreinigheden en van al uw drekgoden zal Ik u reinigen.
26 En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven.
27 En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen.
28 En gij zult wonen in het land, dat Ik uw vaderen gegeven heb, en gij zult Mij tot een volk zijn, en Ik zal u tot een God zijn.
29 En Ik zal u verlossen van al uw onreinigheden; en Ik zal roepen tot het koren, en zal dat vermenigvuldigen, en Ik zal geen honger op u leggen.
30 En Ik zal de vrucht van het geboomte en de inkomst des velds vermenigvuldigen; opdat gij de smaadheid des hongers niet meer ontvangt onder de heidenen.
31 Dan zult gij gedenken aan uw boze wegen en uw handelingen, die niet goed waren; en gij zult een walging van u zelf hebben over uw ongerechtigheden en over uw gruwelen.

Maar je kunt het begin alleen maar verklaren uit het einde. Het begin kan namelijk ook een droefheid zijn die niet eindigt in de kennis van Christus.

Huisman, deze reaktie had ik van jou nooit verwacht. Je punt twee is mi niet juist. Je kunt niet bekeerd zijn zonder Christus te kennen. Dit is de leer van GG.
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door Leerling »

Van de week beluisterde ik een preek over Zondag 1 van Ds. A. Kort. En we weten allemaal hoe hij op dit punt gehamerd heeft in zijn boeken. Toch zei hij iets heel opmerkelijks, namelijk* dat een mens eerst aan zijn/haar zonden ontdekt wordt voor de "volle" openbaring van Christus, dat er dan geen 'bewuste' kennis van Christus is. Maar Christus is wel op de 'achtergrond' aanwezig en werkzaam. Heel treffend verwoordt zei hij: In alle drie de stukken draait het om Christus.

*in eigen woorden omschreven

@alexv; nee dat is niet de leer van de GG, dat is de leer van de Bijbel. Welke over kerkmuren heen gehoord mag worden.
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door DDD »

Het is mijns inziens helemaal niet zo'n belangrijk punt. Het is allemaal een kwestie van definitie. Ik begon er zelf over natuurlijk.

Maar het is een kwestie van wetenschappelijke systematisering van de heilsorde, en daarover kun je altijd twisten.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door Sheba »

DDD schreef:Het is mijns inziens helemaal niet zo'n belangrijk punt. Het is allemaal een kwestie van definitie. Ik begon er zelf over natuurlijk.

Maar het is een kwestie van wetenschappelijke systematisering van de heilsorde, en daarover kun je altijd twisten.

Het is wel een belangrijk punt.
Want in feite wordt er gezegd. Iemand die nog onder de Wet is, is toch al wedergeboren.
Plaats reactie