Geestelijke doodstaat

ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door ejvl »

Zou het niet zo zijn dat de doodstaat, net als de uitverkiezing, een troost is? Dat er niets van de mens bij hoeft maar dat alles al volbracht is?
Immers, de doodstaat is geen excuses, geen grond voor afwachten, wij kunnen er verder niets mee, behalve God dankbaar zijn dat er niets van onszelf bij hoeft en dat alles in Hem is.
En dan blijft er over: Ga tot Jezus, ook als er geen berouw is, als er geen gevoel is, als er geen verlangen is, de oproep blijft: Ga tot Jezus, Hij werkt deze dingen juist.
We kunnen dan niet als excuses gebruiken dat een dood mens niet tot Jezus kan gaan, de oproep blijft. ga tot Jezus, ten alle tijde, voor alles, ook voor berouw, verlangen, gevoel, vergeving, alles, Hij zal alles werken wat nodig is tot zaligheid.

De doodstaat kan dan als eeuwig wonder, als dankbaarheid, gepredikt worden dat God om wil zien naar ons.[/quote]
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door eilander »

ejvl schreef:Zou het niet zo zijn dat de doodstaat, net als de uitverkiezing, een troost is? Dat er niets van de mens bij hoeft maar dat alles al volbracht is?
Immers, de doodstaat is geen excuses, geen grond voor afwachten, wij kunnen er verder niets mee, behalve God dankbaar zijn dat er niets van onszelf bij hoeft en dat alles in Hem is.
En dan blijft er over: Ga tot Jezus, ook als er geen berouw is, als er geen gevoel is, als er geen verlangen is, de oproep blijft: Ga tot Jezus, Hij werkt deze dingen juist.
We kunnen dan niet als excuses gebruiken dat een dood mens niet tot Jezus kan gaan, de oproep blijft. ga tot Jezus, ten alle tijde, voor alles, ook voor berouw, verlangen, gevoel, vergeving, alles, Hij zal alles werken wat nodig is tot zaligheid.

De doodstaat kan dan als eeuwig wonder, als dankbaarheid, gepredikt worden dat God om wil zien naar ons.
Ik begrijp je punt, maar ik denk niet dat het goed is om de doodsstaat, die onze schuld is (!), als troost te gaan zien. Wél datgene wat God er in Zijn Woord tegenover stelt.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door ejvl »

eilander schreef:Ik begrijp je punt, maar ik denk niet dat het goed is om de doodsstaat, die onze schuld is (!), als troost te gaan zien. Wél datgene wat God er in Zijn Woord tegenover stelt.
Maar hoe zie je dan de uitverkiezing? Dit is toch ook een troost, tenminste zo heb ik het geleerd?
De uitverkiezing is er in principe ook door onze eigen schuld, was er niet ongehoorzaam geweest, was er ook geen uitverkiezing nodig.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
eilander schreef:Ik begrijp je punt, maar ik denk niet dat het goed is om de doodsstaat, die onze schuld is (!), als troost te gaan zien. Wél datgene wat God er in Zijn Woord tegenover stelt.
Maar hoe zie je dan de uitverkiezing? Dit is toch ook een troost, tenminste zo heb ik het geleerd?
De uitverkiezing is er in principe ook door onze eigen schuld, was er niet ongehoorzaam geweest, was er ook geen uitverkiezing nodig.
Zeker is de uitverkiezing een troost. Maar de bron van de uitverkiezing is alleen Gods welbehagen, de bron van de doodsstaat van de mens is alleen onze zonde.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door Mannetje »

Is de uitverkiezing niet juist de troost tegenover de doodstaat van de mens?
-
zonnebloem96
Berichten: 78
Lid geworden op: 25 feb 2016, 16:24

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door zonnebloem96 »

ejvl schreef:Zou het niet zo zijn dat de doodstaat, net als de uitverkiezing, een troost is? Dat er niets van de mens bij hoeft maar dat alles al volbracht is?
Immers, de doodstaat is geen excuses, geen grond voor afwachten, wij kunnen er verder niets mee, behalve God dankbaar zijn dat er niets van onszelf bij hoeft en dat alles in Hem is.
En dan blijft er over: Ga tot Jezus, ook als er geen berouw is, als er geen gevoel is, als er geen verlangen is, de oproep blijft: Ga tot Jezus, Hij werkt deze dingen juist.
We kunnen dan niet als excuses gebruiken dat een dood mens niet tot Jezus kan gaan, de oproep blijft. ga tot Jezus, ten alle tijde, voor alles, ook voor berouw, verlangen, gevoel, vergeving, alles, Hij zal alles werken wat nodig is tot zaligheid.

De doodstaat kan dan als eeuwig wonder, als dankbaarheid, gepredikt worden dat God om wil zien naar ons.
[/quote]

Onze geestelijke dood is iets waar we God mee bedroeven. Zo zijn we immers niet geschapen. Wat dat betreft kan het onmogelijk een troost zijn. Het is inderdaad wel zo dat we dankbaar mogen zijn dat alles is volbracht, dat Hij het zal volenden.
Wat is uw enige troost, beide in leven en in sterven?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Doodsstaat is geen troost. Het is een oordeel!
Geestelijk dood door de zondeval.
Actief dood, dood in de zonden en misdaden. Daar zit geen troost in.

Wel dat God in Christus alles gedaan en gegeven heeft voor de verlossing van zondaren. Dat wel.

Kijk naar zondag 4 Hoe kan God van de mensen eisen wat hij niet kan doen....
God houdt de mens verantwoordelijk. Het is schuld het is een zaak die onderdeel is van onze grote ellende.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door -DIA- »

Zomaar een vraag, die in me opkomt...
Ik bedoel er verder niemand mee,
maar kan een geestelijk dode eigenlijk wel over de geestelijke dood spreken?
Ik denk verder dat over zo'n onderwerp niet op een forum kan worden gesproken.
Maar dat is misschien mijn persoonlijke gedachte?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
zonnebloem96
Berichten: 78
Lid geworden op: 25 feb 2016, 16:24

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door zonnebloem96 »

-DIA- schreef:Zomaar een vraag, die in me opkomt...
Ik bedoel er verder niemand mee,
maar kan een geestelijk dode eigenlijk wel over de geestelijke dood spreken?
Ik denk verder dat over zo'n onderwerp niet op een forum kan worden gesproken.
Maar dat is misschien mijn persoonlijke gedachte?
Verstandelijk wel, maar ook dan slechts ten dele. Wat de geestelijke dood echt inhoudt besef je pas als je levend gemaakt bent. Dan kun je in verwondering zeggen: Een ding weet ik, dat ik blind was, en nu zie.
In het forum kan m.i. hier wel over gesproken worden.
Wat is uw enige troost, beide in leven en in sterven?
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door emigrant »

Joh 5
Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven.

Volgens mij heeft dit vers betrekking op de opstanding der doden.
Danwel op het moment dat Christus stierf aan het kruis (de graven gingen open)
Ofwel de opstanding der doden op de jongste dag die nog altijd moet komen.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door eilander »

emigrant schreef:Joh 5
Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven.

Volgens mij heeft dit vers betrekking op de opstanding der doden.
Danwel op het moment dat Christus stierf aan het kruis (de graven gingen open)
Ofwel de opstanding der doden op de jongste dag die nog altijd moet komen.
Waarom zou de Heere dan zeggen: "... en is nu"?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door Johann Gottfried Walther »

emigrant schreef:Joh 5
Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven.

Volgens mij heeft dit vers betrekking op de opstanding der doden.
Danwel op het moment dat Christus stierf aan het kruis (de graven gingen open)
Ofwel de opstanding der doden op de jongste dag die nog altijd moet komen.
Waarom zou het niet kunnen gaan over de opwekking van geestelijke doden, én over de opstanding op de oordeelsdag?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door emigrant »

Lees het woordje IS in de ure is gekomen. Heeft de Heere het niet over Zijn tijd op aarde? Anders had er gestaan de ure ZAL komen. Je moet het schriftvers niet verdraaien.
Het citaat gaat over het gebeuren tóen, niet over de staat van iemand in het jaar 2016.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:
emigrant schreef:Joh 5
Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven.

Volgens mij heeft dit vers betrekking op de opstanding der doden.
Danwel op het moment dat Christus stierf aan het kruis (de graven gingen open)
Ofwel de opstanding der doden op de jongste dag die nog altijd moet komen.
Waarom zou het niet kunnen gaan over de opwekking van geestelijke doden, én over de opstanding op de oordeelsdag?
Doden zullen horen, dat is toch de praktijk? Doden worden levend gemaakt. Niet slapende mensen, maar doden.
Maar de doden die zullen horen, die zijn dus levend gemaakt, ontdekt aan hun ellende, hun zonde, het rechtvaardig oordeel dat wacht, de heiligheid Gods, en hoe de mens niet bestaan kan van zichzelf buiten Christus.

En dan de hand op de mond. Hoe staat het met mij, met u en ons allen? Dan moeten we toch constateren dat we geestelijk dood zijn? Hoe zouden we anders zo gemakkelijk kunnen doorleven?
Dan zouden we dit forum gaan ontvluchten. Ik weet zeker als God overtuigd van zonde, gerechtigheid en oordeel
dat geen mens overeind blijft.

En leggen we ons bij deze kennis neer? Ik vrees dat ons de wetenschap van dit alles niet doet buigen. Dan merk je
hoe hard de mens is, en dat alles in de mens tegen God en vrije genade briest. Dat moet echt tot mijn schande
gezegd worden. Besef ik waar ik over spreek? De volle ernst?

Laten daarom onze woorden weinig zijn...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door emigrant »

Johann Gottfried Walther schreef:
emigrant schreef:Joh 5
Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven.

Volgens mij heeft dit vers betrekking op de opstanding der doden.
Danwel op het moment dat Christus stierf aan het kruis (de graven gingen open)
Ofwel de opstanding der doden op de jongste dag die nog altijd moet komen.
Waarom zou het niet kunnen gaan over de opwekking van geestelijke doden, én over de opstanding op de oordeelsdag?
Ik maak (uit de context) niet op, dat hier gedoeld wordt op de opwekking van geestelijke doden.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Plaats reactie