De nieuwe refo

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

De nieuwe refo

Bericht door Mara »

Dit artikel (deels op CIP, geheel op RD):
Het is begrijpelijk wanneer de nieuwe refo besluit om kinderen niet naar een reformatorische school te laten gaan, vindt dr. Arnold Huijgen. Hij reageerde onlangs in het Reformatorisch Dagblad op de RD-serie 'de nieuwe refo'.

De nieuwe refo’s hechten aan de zondag, maar vullen deze nogal verschillend in. Ruim 40 procent van de enquête­deelnemers tussen de 26 tot de 40 jaar is op zondag –in meer of mindere mate– actief op Facebook, WhatsApp en Snapchat. Huijgen: "Vooropgesteld, deze dag is voor mij geen dag van geboden en verboden. Juist op zondag mogen we ons bevrijd weten van alles wat ons tot slaven kan maken. Of dat nu ons werk is, onze smartphone of wat dan ook."

Ruim 10 procent van de ondervraagde ouders stuurt zijn kind niet naar een reformatorische middelbare school. Begrijpelijk, vindt Huijgen. "Sommige reformatorische scholen hebben zo’n catalogus aan bij­zaken waarover het bestuur en de achterban voortdurend strijd voeren, dat je daar weleens moe van wordt. Bijvoorbeeld over het al dan niet toestaan van een Bijbelvertaling. En dan dient het volgende geschilpunt zich alweer aan."

"Rond de film dreigt in de reformatorische gezindte iets dubbels te ontstaan, merkt de universitair docent aan de Theologische Universiteit Apeldoorn op. "Als jongvolwassen refo geef je niet toe dat je kijkt, dat hoort niet. Als refo­dominee dien je te zeggen dat kijken niet mag, en ondertussen doen we het allemaal. Soms lijkt het wel alsof de reformatorische kring rond de film een stilzwijgende overeenkomst heeft gesloten
."

is misschien de verklaring waarom op dit forum soms een kloof tussen forummers ontstaat.
Het kijken van een film/DVD vind ik een goed voorbeeld hiervan.
Volgens sommigen is dat sterk overtrokken, niet waar dus, terwijl de cijfers dit toch keer op keer aantonen dat het aantal toeneemt.
Ik kan helaas niet het gehele artikel lezen, of daar nog meer voorbeelden in staan.

Vanuit onze kerkelijke gemeente gaat er ook geen enkel kind meer naar het reformatorisch onderwijs, momenteel, terwijl dit amper 10 jaar geleden nog heel normaal was.

Ook de kijk op zaken verandert, wat eerst normaal en gebruikelijk was, wordt nu als wettisch gezien.
Wat zou een school moeten veranderen, om weer meer kinderen aan te trekken?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: De nieuwe refo

Bericht door Panny »

Lastiger maakt het dat veel christelijke 'levensregels' heel erg plaats en tijd gebonden zijn.
Denk bijvoorbeeld aan de zondagsheiliging, alcohol, roken, kleding.
Het is daardoor lastig een bepaalde norm te bepalen (anders dan: zo waren wij dat 'vroeger' niet gewend).
Bijvoorbeeld wat betreft zondagsheiliging is er volgens mij een grote mate van christelijke vrijheid.

Verder deel ik wel erg je zorgen wat betreft wereldgelijkvormigheid/wereldgerichtheid.
Een levensstijl waarin alles draait om een aardse carrière en aards bezit is niet waar Christus ons toe oproept.
En ook bijvoorbeeld het kijken van speelfilms en luisteren van muziek waarin alles draait om een seculiere levensstijl lijkt me niet goed.
Wat dat betreft missen we echt radicaliteit.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18727
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: De nieuwe refo

Bericht door helma »

Ik heb het artikel gelezen, maar het lag volgens mij wel wat genuanceerder. Juist door deze stukjes op een rij te zetten krijg je geen eerlijk beeld van wat hij gezegd heeft
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De nieuwe refo

Bericht door Mara »

helma schreef:Ik heb het artikel gelezen, maar het lag volgens mij wel wat genuanceerder. Juist door deze stukjes op een rij te zetten krijg je geen eerlijk beeld van wat hij gezegd heeft
Ik heb het in zn geheel van CIP geciteerd, daarom vroeg ik ook wat er nog meer stond, daar kun je niet bij nl.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: De nieuwe refo

Bericht door Panny »

Mara schreef:
helma schreef:Ik heb het artikel gelezen, maar het lag volgens mij wel wat genuanceerder. Juist door deze stukjes op een rij te zetten krijg je geen eerlijk beeld van wat hij gezegd heeft
Ik heb het in zn geheel van CIP geciteerd, daarom vroeg ik ook wat er nog meer stond, daar kun je niet bij nl.
Het komt uit de serie De nieuwe refo uit het RD.
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: De nieuwe refo

Bericht door modesto »

De nieuwe refo is niet geabonneerd op het RD en kan daarom alleen maar de beginstukjes van de artikelen on-line lezen.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De nieuwe refo

Bericht door -DIA- »

Nu in de Saambinder:
Een begin van een artikelenreeks door dr. S.C.L. Janse
over het boek van prof. dr. G. Dekker "Zie hoe alles hier verandert"
Hier komen de vernieuwingen en verschuivingen in de kleinerere gerefomeerde kerkverbanden aan bod.
Na de Gereformeerde Kerken vielen de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) en nu is de Gereformeerde Bond
en de Christelijke Gereformeerde Kerken aan het vervallen. Hij verdeeld de kerken in 3 groepen:
* De modern gereformeerden (vroeger de Gereformeerde Kerken, nu de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt)
* Een tussenpositie zijn in dit schema de Gereformeerde Bond, de HHK en de CGK
* Meest behoudend (maar ook aangetast) zijn de (Oud) Gereformeerde Gemeenten (in Nederland)

Het artikel geeft weer wat ik meerder malen op forum ook heb moeten constateren.
Nu staat Deel 1 in De Saambinder. en het wordt vervolgd.

Eerder had ik al een topic (al jaren geleden volgens mij) onder de titel "Schuivende panelen"
Laatst gewijzigd door -DIA- op 31 mar 2016, 22:05, 2 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
RotterS
Berichten: 136
Lid geworden op: 19 feb 2013, 15:35

Re: De nieuwe refo

Bericht door RotterS »

modesto schreef:De nieuwe refo is niet geabonneerd op het RD en kan daarom alleen maar de beginstukjes van de artikelen on-line lezen.
:haha
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De nieuwe refo

Bericht door refo »

-DIA- schreef:Nu in de Saambinder:
Een begin van een artikelenreeks door dr. S.C.L. Janse
over het boek van prof. dr. G. Dekker "Zie hoe alles hier veranderd"
Hier komen de vernieuwingen en verschuivingen in de kleinerere gerefomeerde kerkverbanden aan bod.
Na de Gereformeerde Kerken vielen de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) en nu is de Gereformeerde Bond
en de Christelijke Gereformeerde Kerken aan het vervallen. Hij verdeeld de kerken in 3 groepen:
* De modern gereformeerden (vroeger de Gereformeerde Kerken, nu de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt)
* Een tussenpositie zijn in dit schema de Gereformeerde Bond, de HHK en de CGK
* Meest behoudend (maar ook aangetast) zijn de (Oud) Gereformeerde Gemeenten (in Nederland)

Het artikel geeft weer wat ik meerder malen op forum ook heb moeten constateren.
Nu staat Deel 1 in De Saambinder. en het wordt vervolgd.

Eerder had ik al een topic (al jaren geleden volgens mij) onder de titel "Schuivende panelen"
Ik denk dat minstens 1 letter van de titel van dat boek anders is.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De nieuwe refo

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
-DIA- schreef:Nu in de Saambinder:
Een begin van een artikelenreeks door dr. S.C.L. Janse
over het boek van prof. dr. G. Dekker "Zie hoe alles hier verandert"
Hier komen de vernieuwingen en verschuivingen in de kleinerere gerefomeerde kerkverbanden aan bod.
Na de Gereformeerde Kerken vielen de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) en nu is de Gereformeerde Bond
en de Christelijke Gereformeerde Kerken aan het vervallen. Hij verdeeld de kerken in 3 groepen:
* De modern gereformeerden (vroeger de Gereformeerde Kerken, nu de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt)
* Een tussenpositie zijn in dit schema de Gereformeerde Bond, de HHK en de CGK
* Meest behoudend (maar ook aangetast) zijn de (Oud) Gereformeerde Gemeenten (in Nederland)

Het artikel geeft weer wat ik meerder malen op forum ook heb moeten constateren.
Nu staat Deel 1 in De Saambinder. en het wordt vervolgd.

Eerder had ik al een topic (al jaren geleden volgens mij) onder de titel "Schuivende panelen"
Ik denk dat minstens 1 letter van de titel van dat boek anders is.
Meer niet te zeggen? 't Is wel goed zo? Geen zorgen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: De nieuwe refo

Bericht door Desiree »

Eén ding is nodig. En als de wonderen van de genade van God gevonden worden in alle drie de groepen, dan mogen er best wat dingen veranderen/moderniseren van mij. Lig ik niet wakker van.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: RE: Re: De nieuwe refo

Bericht door Martijn »

-DIA- schreef:Nu in de Saambinder:
Een begin van een artikelenreeks door dr. S.C.L. Janse
over het boek van prof. dr. G. Dekker "Zie hoe alles hier verandert"
Hier komen de vernieuwingen en verschuivingen in de kleinerere gerefomeerde kerkverbanden aan bod.
Na de Gereformeerde Kerken vielen de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) en nu is de Gereformeerde Bond
en de Christelijke Gereformeerde Kerken aan het vervallen. Hij verdeeld de kerken in 3 groepen:
* De modern gereformeerden (vroeger de Gereformeerde Kerken, nu de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt)
* Een tussenpositie zijn in dit schema de Gereformeerde Bond, de HHK en de CGK
* Meest behoudend (maar ook aangetast) zijn de (Oud) Gereformeerde Gemeenten (in Nederland)

Het artikel geeft weer wat ik meerder malen op forum ook heb moeten constateren.
Nu staat Deel 1 in De Saambinder. en het wordt vervolgd.

Eerder had ik al een topic (al jaren geleden volgens mij) onder de titel "Schuivende panelen"
Is het artikel in de Saambinder weer niet bedoeld om de positie van de GG ten opzichte van anderen neer te zetten? Kijk eens wij veranderen het minst dus......
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: De nieuwe refo

Bericht door Panny »

Er wordt veel gestreden tussen christenen, tussen kerkverbanden, Veel over elkaar geoordeeld, etc.
Als we daar nu eens mee stoppen? Ik heb er ook niet voor gekozen om lid te worden van een Gereformeerde Gemeente. Als ik in een PKN gemeente geboren zou zijn was ik waarschijnlijk nog steeds een PKN'er.
Het gaat niet om onze kerkverbanden en ons gelijk. Wie zijn wij om zo met het Lichaam van Christus om te gaan? Er zijn ook geen volmaakte kerken hier op aarde. En al zou er een volmaakte kerk zijn dan is het geen volmaakte kerk meer zodra ik er lid van wordt. Geen één kerkverband heeft iets om op te roemen. Laat ieder dan het beste zoeken voor haar/zijn gemeente en een lichtend licht en een zoutend zout zijn.
In welke omgeving dan ook (dit kan op de slechtste plekken op aarde).

Ik heb weleens gehoord dat wij mensen graag anderen (be)oordelen omdat we daarmee dus eigenlijk stiekem vinden dat we zelf beter zijn.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: De nieuwe refo

Bericht door -DIA- »

Martijn schreef:
-DIA- schreef:Nu in de Saambinder:
Een begin van een artikelenreeks door dr. S.C.L. Janse
over het boek van prof. dr. G. Dekker "Zie hoe alles hier verandert"
Hier komen de vernieuwingen en verschuivingen in de kleinerere gerefomeerde kerkverbanden aan bod.
Na de Gereformeerde Kerken vielen de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) en nu is de Gereformeerde Bond
en de Christelijke Gereformeerde Kerken aan het vervallen. Hij verdeeld de kerken in 3 groepen:
* De modern gereformeerden (vroeger de Gereformeerde Kerken, nu de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt)
* Een tussenpositie zijn in dit schema de Gereformeerde Bond, de HHK en de CGK
* Meest behoudend (maar ook aangetast) zijn de (Oud) Gereformeerde Gemeenten (in Nederland)

Het artikel geeft weer wat ik meerder malen op forum ook heb moeten constateren.
Nu staat Deel 1 in De Saambinder. en het wordt vervolgd.

Eerder had ik al een topic (al jaren geleden volgens mij) onder de titel "Schuivende panelen"
Is het artikel in de Saambinder weer niet bedoeld om de positie van de GG ten opzichte van anderen neer te zetten? Kijk eens wij veranderen het minst dus......
Het is geen conclusie van de Gereformeerde Gemeenten maar een onafhankelijk (naar ik mag aannemen)
onderzoek van prof. dr. G. Dekker dat zich uitstrekt over de volle breedte van de gereformeerde
gezindte. En iemand met open ogen kan het waarnemen zonder dat er een onderzoek naar wordt gedaan.
Maar we willen nu eenmaal cijfers en feiten zien!

Een oude man geloven we niet, die is toch maar een autistische zeur! Die zijn we liever kwijt dan rijk...
Sorry voor deze wat harde woorden, maar soms is iets niet aan het verstand te brengen.
Ik verwacht dat ook nu niet, want we geven onze verworven nieuwe vrijheden echt zomaar niet op.
De struisvogel is velen ten voorbeeld... Want ergens VOELEN we het wel... Maar me dat nu niet
wijs.

En dit alles dit niet niets! Ik heb dit al jaren moeten constateren, wat mij op dit forum niet altijd in dank is
afgenomen. Het is wel realiteit. Nogmaals sorry, als dit hard klinkt, maar het is ook mijn eigen ervaring,
en ik ben nooit geloofd, en ook prof. dr. G. Dekken en die ouwe dr. C.S.L. Janse moeten er hier
ook verschillende niets van hebben. Het moet er toch een keer uit en laten dan dit onderzoek
gewoon naast ons neerleggen en het niet geloven. Maar u kunt niet zeggen: We hebben het
niet geweten.
Het erge is dat we er aan gaan wennen, en dan zien we het niet meer, we vinden het gewoon
'een ontwikkeling', zoals er zo veel zich ontwikkeld.
Mijn grote zorg is juist dat heel weinig mensen er erg in hebben. Alles overziend en overdacht,
zouden we dan niet met wijlen ds. A. Vergunst moeten zeggen:
Wie zou niet wenen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: RE: Re: De nieuwe refo

Bericht door Martijn »

-DIA- schreef:
Martijn schreef:
-DIA- schreef:Nu in de Saambinder:
Een begin van een artikelenreeks door dr. S.C.L. Janse
over het boek van prof. dr. G. Dekker "Zie hoe alles hier verandert"
Hier komen de vernieuwingen en verschuivingen in de kleinerere gerefomeerde kerkverbanden aan bod.
Na de Gereformeerde Kerken vielen de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) en nu is de Gereformeerde Bond
en de Christelijke Gereformeerde Kerken aan het vervallen. Hij verdeeld de kerken in 3 groepen:
* De modern gereformeerden (vroeger de Gereformeerde Kerken, nu de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt)
* Een tussenpositie zijn in dit schema de Gereformeerde Bond, de HHK en de CGK
* Meest behoudend (maar ook aangetast) zijn de (Oud) Gereformeerde Gemeenten (in Nederland)

Het artikel geeft weer wat ik meerder malen op forum ook heb moeten constateren.
Nu staat Deel 1 in De Saambinder. en het wordt vervolgd.

Eerder had ik al een topic (al jaren geleden volgens mij) onder de titel "Schuivende panelen"
Is het artikel in de Saambinder weer niet bedoeld om de positie van de GG ten opzichte van anderen neer te zetten? Kijk eens wij veranderen het minst dus......
Het is geen conclusie van de Gereformeerde Gemeenten maar een onafhankelijk (naar ik mag aannemen)
onderzoek van prof. dr. G. Dekker dat zich uitstrekt over de volle breedte van de gereformeerde
gezindte. En iemand met open ogen kan het waarnemen zonder dat er een onderzoek naar wordt gedaan.
Maar we willen nu eenmaal cijfers en feiten zien!

Een oude man geloven we niet, die is toch maar een autistische zeur! Die zijn we liever kwijt dan rijk...
Sorry voor deze wat harde woorden, maar soms is iets niet aan het verstand te brengen.
Ik verwacht dat ook nu niet, want we geven onze verworven nieuwe vrijheden echt zomaar niet op.
De struisvogel is velen ten voorbeeld... Want ergens VOELEN we het wel... Maar me dat nu niet
wijs.

En dit alles dit niet niets! Ik heb dit al jaren moeten constateren, wat mij op dit forum niet altijd in dank is
afgenomen. Het is wel realiteit. Nogmaals sorry, als dit hard klinkt, maar het is ook mijn eigen ervaring,
en ik ben nooit geloofd, en ook prof. dr. G. Dekken en die ouwe dr. C.S.L. Janse moeten er hier
ook verschillende niets van hebben. Het moet er toch een keer uit en laten dan dit onderzoek
gewoon naast ons neerleggen en het niet geloven. Maar u kunt niet zeggen: We hebben het
niet geweten.
Het erge is dat we er aan gaan wennen, en dan zien we het niet meer, we vinden het gewoon
'een ontwikkeling', zoals er zo veel zich ontwikkeld.
Mijn grote zorg is juist dat heel weinig mensen er erg in hebben. Alles overziend en overdacht,
zouden we dan niet met wijlen ds. A. Vergunst moeten zeggen:
Wie zou niet wenen?
Dat het geen conclusie is van de GG is duidelijk. Wat ik me afvraag is waarom moet er nu over zoiets weer een artikelenserie komen? Volgens mij zijn er andere onderwerpen die veel beter en mooier zijn. Voor mij hebben deze artikelen altijd een hoog gehalte van: hier staan wij en de anderen daar en zie ons eens........

Wat betreft het onderwerp gaat het volgens mij alleen maar over randzaken zoals het gebruik van een mobiel op zondag, een wandeling maken op die dag, etc. Volgens mij is dat altijd wel in beweging en moeten we elkaar daarin vrij laten. Wat misschien beter eens onderzocht kan worden is hoe de jeugd van nu (de nieuwe refo) bezig is met Gods Woord en de onderwerpen daar aangekoppeld en wat hun standpunten zijn en hun beleving daarin met 1 of 2 generaties terug. Ik denk dat er verrassende resultaten uitkomen.
Plaats reactie