Belijdenis

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6516
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Belijdenis

Bericht door Posthoorn »

sheba schreef:
Posthoorn schreef:Het avondmaal is de maaltijd van het nieuwe verbond, lees maar wat de Heere Jezus zegt wanneer Hij het instelt. Welnu, als men in het OT als onwedergeborene aan het Pascha deel mocht nemen, op grond van het verbond, waarom zou men dan in het NT níét aan het avondmaal deel mogen nemen, ook op grond van het verbond?
En als je dat ontkent, dan moet je ervan uitgaan dat Pascha en avondmaal niet zomaar in elkaars verlengde liggen, maar dat er iets is veranderd. Welnu, zou dat met besnijdenis en doop dan ook niet zo kunnen zijn?
Omdat besnijdenis geen sacrament is en Doop en Avondmaal wel?

:oO
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 20 feb 2016, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4795
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Belijdenis

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Romeinen 10v9 Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.10 Want met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid en met den mond belijdt men ter zaligheid.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Belijdenis

Bericht door Sheba »

Posthoorn schreef:
sheba schreef:
Posthoorn schreef:Het avondmaal is de maaltijd van het nieuwe verbond, lees maar wat de Heere Jezus zegt wanneer Hij het instelt. Welnu, als men in het OT als onwedergeborene aan het Pascha deel mocht nemen, op grond van het verbond, waarom zou men dan in het NT níét aan het avondmaal deel mogen nemen, ook op grond van het verbond?
En als je dat ontkent, dan moet je ervan uitgaan dat Pascha en avondmaal niet zomaar in elkaars verlengde liggen, maar dat er iets is veranderd. Welnu, zou dat met besnijdenis en doop dan ook niet zo kunnen zijn?
Omdat besnijdenis geen sacrament is en Doop en Avondmaal wel?

:oO
Hoezo deze reactie? Is besnijdenis dan een sacrament?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6516
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Belijdenis

Bericht door Posthoorn »

Johann Gottfried Walther schreef:Romeinen 10v9 Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.10 Want met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid en met den mond belijdt men ter zaligheid.
Juist. Geloof en belijdenis horen helemaal bij elkaar. Wanneer je geloof en verbond op een verschillend spoor laat lopen, gaat er dus iets verkeerd.
ZWP
Berichten: 1679
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Belijdenis

Bericht door ZWP »

Als je verbinding tussen belijdenis doen en Avondmaal vieren loslaat, gaat het niet goed. En bij Avondmaal hoort geloof, dus datzelfde geloof hoort bij belijdenis doen. Of denk ik nu te simpel?
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Belijdenis

Bericht door Sheba »

ZWP schreef:Als je verbinding tussen belijdenis doen en Avondmaal vieren loslaat, gaat het niet goed. En bij Avondmaal hoort geloof, dus datzelfde geloof hoort bij belijdenis doen. Of denk ik nu te simpel?
Volgens mij is het het heel simpel. ;)

In de doop ligt de eis van wedergeboorte. het zou toch vreemd zijn dat je die eis naast je neer legt door openlijk wel de leer te belijden. Maar er zelf nog buiten kunnen staan. En dan nog gerust door blijven leven ook... Maar ondertussen wel toegang tot het Avondmaal te vragen...
Om dan met het avondmaal weer de eis van wedergeboorte te hebben. En men weer (gerust) blijft zitten. Want er is tenslotte alleen belijdenis van de leer gedaan.
Laatst gewijzigd door Sheba op 20 feb 2016, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Belijdenis

Bericht door Martijn »

ZWP schreef:Als je verbinding tussen belijdenis doen en Avondmaal vieren loslaat, gaat het niet goed. En bij Avondmaal hoort geloof, dus datzelfde geloof hoort bij belijdenis doen. Of denk ik nu te simpel?
Je denkt niet te simpel. Zo hoort het gewoon te zijn.
Degenen die zeggen dat belijdenis doen ook zonder geloof kan hebben het mis. Misschien bedoelen ze belijdenis van de leer van de kerk en is het aangaan aan het HA dan de geloofsbelijdenis.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Belijdenis

Bericht door Mara »

Toen ik belijdenis deed werd ons verteld dat je dit deed op grond van een historisch geloof. Er was destijds weinig ruimte voor eigen inbreng.
Er was daarna nog schroom om aan te gaan aan het H.A. bij de meesten. Toen één van onze kinderen belijdenis deed, tezamen met enkele andere jongeren, mochten de toehoorders wel een persoonlijke belijdenis lezen. Er werd bij de liturgie een aparte bladzijde voor gemaakt.
Dat maakt het wel anders, vind ik.
En merk ik dat de drempel voor het H.A. enorm verlaagd is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18750
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Belijdenis

Bericht door helma »

Het Kort Begrip ( wat in veel gemeentes gebruikt wordt/ werd bij de catechisatielessen) heeft als opschrift: ' voor hen die zich willen begeven tot des Heeren Heilig Avondmaal'. Ik denk echt dat Belijdenis doen niet losgekoppeld kan worden van het persoonlijk geloof. Daarvoor zie ik in de Bijbel ook geen enkele aanleiding. Ik begrijp ook wel het gevaar voor automatisme, maar dat gevaar is er ook in het loskoppelen van Belijdenis en geloof. En je haalt de ernst en de klem weg. Zei Filippus niet tegen de kamerling: 'indien gij gelooft'. Volwassendoop en Belijdenis doen horen bij elkaar; Belijdenis doen en geloof ook. Anders krijg je toch ook een te hoge waardering voor het historisch geloof?
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Belijdenis

Bericht door Auto »

helma schreef:Het Kort Begrip ( wat in veel gemeentes gebruikt wordt/ werd bij de catechisatielessen) heeft als opschrift: ' voor hen die zich willen begeven tot des Heeren Heilig Avondmaal'. Ik denk echt dat Belijdenis doen niet losgekoppeld kan worden van het persoonlijk geloof. Daarvoor zie ik in de Bijbel ook geen enkele aanleiding. Ik begrijp ook wel het gevaar voor automatisme, maar dat gevaar is er ook in het loskoppelen van Belijdenis en geloof. En je haalt de ernst en de klem weg. Zei Filippus niet tegen de kamerling: 'indien gij gelooft'. Volwassendoop en Belijdenis doen horen bij elkaar; Belijdenis doen en geloof ook. Anders krijg je toch ook een te hoge waardering voor het historisch geloof?
Inderdaad er hoort een spanningsveld te zijn. Dat verdwijnt door er belijdenis van een historisch geloof van te maken en het verdwijnt door het aan wedergeboorte en het geloof te koppelen. Met beiden verlies je de kernzaak uit het oog, want dan draait het om de mens. En als het om de mens gaat draaien, dan draait het om wat de mens denkt, voelt, getuigt etc.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Belijdenis

Bericht door Mara »

Kort Begrip wordt bij ons niet gebruikt.
Mijn zoon had het boek van ds. Korving.
Nu hebben ze een boek dat heet zoiets als: belijdenisboek voor jou!
Ik zal het nog eens navragen.
helma schreef: En je haalt de ernst en de klem weg
Ernst en klem kom ik niet zoveel meer tegen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Belijdenis

Bericht door Sheba »

Auto schreef:
helma schreef:Het Kort Begrip ( wat in veel gemeentes gebruikt wordt/ werd bij de catechisatielessen) heeft als opschrift: ' voor hen die zich willen begeven tot des Heeren Heilig Avondmaal'. Ik denk echt dat Belijdenis doen niet losgekoppeld kan worden van het persoonlijk geloof. Daarvoor zie ik in de Bijbel ook geen enkele aanleiding. Ik begrijp ook wel het gevaar voor automatisme, maar dat gevaar is er ook in het loskoppelen van Belijdenis en geloof. En je haalt de ernst en de klem weg. Zei Filippus niet tegen de kamerling: 'indien gij gelooft'. Volwassendoop en Belijdenis doen horen bij elkaar; Belijdenis doen en geloof ook. Anders krijg je toch ook een te hoge waardering voor het historisch geloof?
Inderdaad er hoort een spanningsveld te zijn. Dat verdwijnt door er belijdenis van een historisch geloof van te maken en het verdwijnt door het aan wedergeboorte en het geloof te koppelen. Met beiden verlies je de kernzaak uit het oog, want dan draait het om de mens. En als het om de mens gaat draaien, dan draait het om wat de mens denkt, voelt, getuigt etc.
Misschien begrijp ik je verkeerd. Maar hoezo verdwijnt door wedergeboorte en belijdenis aan elkaar te koppelen een spanningsveld?
aggieoudje
Berichten: 904
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Belijdenis

Bericht door aggieoudje »

In aanvulling op mijn vorige bericht hier de vragen die worden gesteld aan de lidmaten en daarna de tekst die de dominee na de belijdenis uitspreekt
Dit is dus het formulier uit de HSV wat in onze gemeente wordt gebruikt.

In de eerste plaats: Belijdt u te geloven in God, de Vader, de Almachtige, Schepper des hemels en der aarde, en in Jezus Christus, Zijn eniggeboren Zoon, onze Heere, en in de Heilige Geest?

In de tweede plaats: Aanvaardt u de roeping om, als lidmaat van de gemeente, die God Zich in Christus tot het eeuwige leven verkoren heeft, door Zijn genade tegen de zonde en de duivel te strijden, uw Heiland te volgen in leven en sterven, Hem te belijden voor de mensen en met blijdschap te arbeiden in Zijn Koninkrijk?

In de derde plaats: Wilt u, in de gemeenschap van de Nederlandse Hervormde Kerk en onder haar opzicht, getrouw zijn onder de bediening van het Woord en van de sacramenten, volharden in het gebed en in het lezen van de Heilige Schrift en naar de u geschonken gaven meewerken aan de opbouw van de gemeente van Christus?

Opneming onder de belijdende leden

Uit kracht van uw doop en als gevolg van uw persoonlijke belijdenis van het geloof verklaren wij u, in de gemeenschap van de Kerk van Christus, tot belijdende leden der Nederlandse Hervormde Kerk en nodigen u tot het Heilig Avondmaal.

De God van alle genade, die u in Christus geroepen heeft tot Zijn eeuwige heerlijkheid, Hij zal u volmaken, bevestigen, sterken en grondvesten. Hem zij de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid. Amen.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4795
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Belijdenis

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Auto schreef:
helma schreef:Het Kort Begrip ( wat in veel gemeentes gebruikt wordt/ werd bij de catechisatielessen) heeft als opschrift: ' voor hen die zich willen begeven tot des Heeren Heilig Avondmaal'. Ik denk echt dat Belijdenis doen niet losgekoppeld kan worden van het persoonlijk geloof. Daarvoor zie ik in de Bijbel ook geen enkele aanleiding. Ik begrijp ook wel het gevaar voor automatisme, maar dat gevaar is er ook in het loskoppelen van Belijdenis en geloof. En je haalt de ernst en de klem weg. Zei Filippus niet tegen de kamerling: 'indien gij gelooft'. Volwassendoop en Belijdenis doen horen bij elkaar; Belijdenis doen en geloof ook. Anders krijg je toch ook een te hoge waardering voor het historisch geloof?
Inderdaad er hoort een spanningsveld te zijn. Dat verdwijnt door er belijdenis van een historisch geloof van te maken en het verdwijnt door het aan wedergeboorte en het geloof te koppelen. Met beiden verlies je de kernzaak uit het oog, want dan draait het om de mens. En als het om de mens gaat draaien, dan draait het om wat de mens denkt, voelt, getuigt etc.

Men belijdt zijn/haar geloof en wel om God de eer te geven!

Geloofd zij God, Die Zijn genade
Aan mij heeft groot gemaakt;
Die voor mijn welstand waakt:
Zijn oog slaat mij in liefde gade;
Hij wil mij heil bereiden;
Mij in een vesting leiden. (Ps31v17)

Automatisme is er als het goed is tussen belijdenis van geloof en Heilig Avondmaal niet. Want daar ligt de zelfbeproeving tussen.
Rond belijdenis van het geloof behoord er geen spanningsveld te zijn. De eis van geloof en bekering is er dan net zo goed.
Je kunt met meer recht zeggen dat als je daar zegt dat je genade kent, en die niet kent de mens in het middelpunt staat.

Want zonder GENADE kun je geen recht ja op de vragen zeggen zie ook ds. Pieters.

Romeinen 10v9 Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.10 Want met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid en met den mond belijdt men ter zaligheid.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10448
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Belijdenis

Bericht door Orchidee »

Bij ons gaat het ongeveer net zoals bij @Jolanda.
Idd geen belijdenis zonder geloof.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie