De vrouwenbijbel

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

De vrouwenbijbel

Bericht door Mara »

Opmerkelijk bericht in Trouw:
Een bijbel speciaal voor vrouwen, die was hard nodig.

Ze dreigen nogal eens naar de achtergrond te verdwijnen. Maar onderschat de vrouwelijke personages in het Oude en Nieuwe Testament niet, zegt hoofdredacteur Hanneke Schaap van de Vrouwenbijbel. Tussen al die profeten, apostelen en koningen staan hele inspirerende vrouwen. Een voorpublicatie van haar speciale, op vrouwen toegespitste editie ligt nu in de winkel.

Het GEHELE ARTIKEL

Nuttig of onzinnig?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: De vrouwenbijbel

Bericht door GJdeBruijn »

Het lijkt me dat de naam misleidend is. Het is een thematisch boek rond het thema de vrouw in de Bijbel.
Dat is wat anders dan een speciale Bijbel.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: De vrouwenbijbel

Bericht door Auto »

Over commercialiteit gesproken ......... dat werd in het topic het GBS verweten. Maar nu is er dan een jongeren Bijbel, er is een vrouwen Bijbel en er komt nog een mannen Bijbel ............
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: De vrouwenbijbel

Bericht door GJdeBruijn »

Auto schreef:Over commercialiteit gesproken ......... dat werd in het topic het GBS verweten. Maar nu is er dan een jongeren Bijbel, er is een vrouwen Bijbel en er komt nog een mannen Bijbel ............
die zit :)
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: De vrouwenbijbel

Bericht door Auto »

GJdeBruijn schreef:
Auto schreef:Over commercialiteit gesproken ......... dat werd in het topic het GBS verweten. Maar nu is er dan een jongeren Bijbel, er is een vrouwen Bijbel en er komt nog een mannen Bijbel ............
die zit :)
Oh nee, er zullen vast nog meer Bijbels komen ;)
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: De vrouwenbijbel

Bericht door Mister »

Een boek over de Bijbel onzinnig noemen gaat mij te ver. Nuttig weet ik niet. Krijg er een beetje een feministisch gevoel bij.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: De vrouwenbijbel

Bericht door Mannetje »

Je kunt er op twee manieren naar kijken:
- vanuit het commerciële oogpunt, dan is het gewoon een verkooptruc. Vrijwel iedereen die een "vrouwenbijbel" koopt, heeft al een Bijbel, dus heeft heel de tekst van de Bijbel niet nog een keer nodig. Een boekje met wat toelichting zou genoeg kunnen zijn. Maar door de Bijbeltekst erbij te doen, er een speciale uitgave van de Bijbel van te maken, enz. gaat de prijs goed omhoog en zal het meer aandacht trekken. Meer pegels, dus.
- en wat dan nog? Als deze nieuwe uitgave er toe leidt dat mensen meer gaan lezen in de Bijbel, dan is dat alleen maar goed.
-
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: De vrouwenbijbel

Bericht door Mister »

Mannetje schreef:Je kunt er op twee manieren naar kijken:
- vanuit het commerciële oogpunt, dan is het gewoon een verkooptruc. Vrijwel iedereen die een "vrouwenbijbel" koopt, heeft al een Bijbel, dus heeft heel de tekst van de Bijbel niet nog een keer nodig. Een boekje met wat toelichting zou genoeg kunnen zijn. Maar door de Bijbeltekst erbij te doen, er een speciale uitgave van de Bijbel van te maken, enz. gaat de prijs goed omhoog en zal het meer aandacht trekken. Meer pegels, dus.
- en wat dan nog? Als deze nieuwe uitgave er toe leidt dat mensen meer gaan lezen in de Bijbel, dan is dat alleen maar goed.
Eens. Behalve dat een speciale vrouwenbijbel blijkbaar nodig is. Reden 1 zal niet aangevoerd worden als motivatie. ;)
Waarom hebben vrouwen een aparte vrouwenbijbel nodig?
Ze dreigen nogal eens naar de achtergrond te verdwijnen. Maar onderschat de vrouwelijke personages in het Oude en Nieuwe Testament niet, zegt hoofdredacteur Hanneke Schaap van de Vrouwenbijbel. Tussen al die profeten, apostelen en koningen staan hele inspirerende vrouwen.
Worden in traditionele bijbels en uitleggingen vrouwen wat weggeschoven dan?
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: De vrouwenbijbel

Bericht door Auto »

Mister schreef:
Mannetje schreef:Je kunt er op twee manieren naar kijken:
- vanuit het commerciële oogpunt, dan is het gewoon een verkooptruc. Vrijwel iedereen die een "vrouwenbijbel" koopt, heeft al een Bijbel, dus heeft heel de tekst van de Bijbel niet nog een keer nodig. Een boekje met wat toelichting zou genoeg kunnen zijn. Maar door de Bijbeltekst erbij te doen, er een speciale uitgave van de Bijbel van te maken, enz. gaat de prijs goed omhoog en zal het meer aandacht trekken. Meer pegels, dus.
- en wat dan nog? Als deze nieuwe uitgave er toe leidt dat mensen meer gaan lezen in de Bijbel, dan is dat alleen maar goed.
Eens. Behalve dat een speciale vrouwenbijbel blijkbaar nodig is. Reden 1 zal niet aangevoerd worden als motivatie. ;)
Waarom hebben vrouwen een aparte vrouwenbijbel nodig?
Ze dreigen nogal eens naar de achtergrond te verdwijnen. Maar onderschat de vrouwelijke personages in het Oude en Nieuwe Testament niet, zegt hoofdredacteur Hanneke Schaap van de Vrouwenbijbel. Tussen al die profeten, apostelen en koningen staan hele inspirerende vrouwen.
Worden in traditionele bijbels en uitleggingen vrouwen wat weggeschoven dan?
En de consequentie is dan, dat het gevolg is dat de man bevrijd moet worden en dat er dan een mannen Bijbel moet komen? :haha
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: De vrouwenbijbel

Bericht door Mannetje »

Vrouwen hebben geen aparte vrouwenbijbel nodig. Maar de marketeers zullen ons toch anders willen laten geloven...
-
Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: De vrouwenbijbel

Bericht door Ezen »

Het is wel beter als een bijbel met sloten die 3-400 euro kost. Heel de bijbel staat erin en dat is altijd goed.
Spitten en niet moe worden.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: De vrouwenbijbel

Bericht door Isala »

Auto schreef:En de consequentie is dan, dat het gevolg is dat de man bevrijd moet worden en dat er dan een mannen Bijbel moet komen?
Het is inderdaad de bedoeling dat deze nog uitkomt in 2016.
Mara schreef:Nuttig of onzinnig?
Wat mij als vrouw betreft: onzin! Overigens heb je ook in GBS uitvoeringen wel dames en heren modellen, en ik heb - en gebruik- ze allebei.
Hora est!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De vrouwenbijbel

Bericht door Mara »

Isala schreef:Wat mij als vrouw betreft: onzin! Overigens heb je ook in GBS uitvoeringen wel dames en heren modellen, en ik heb - en gebruik- ze allebei.
Ik had altijd een mooi klein Bijbeltje dat in elk tasje paste, maar sinds de komst van een leesbril neem ik heel graag de grotere van manlief. :OO3
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De vrouwenbijbel

Bericht door -DIA- »

We hebben wellicht nog niet alles goed afgedekt? Ik mis nog een Bijbel voor hoger opgeleiden en eentje voor lager opgeleiden, eentje voor autisten, eentje voor kittelachtige mensen, eentje voor bepaald geaarde mensen... er zijn dus commercieel gezien nog wat interessante gaten om af te dichten. :bobo
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: De vrouwenbijbel

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:We hebben wellicht nog niet alles goed afgedekt? Ik mis nog een Bijbel voor hoger opgeleiden en eentje voor lager opgeleiden, eentje voor autisten, eentje voor kittelachtige mensen, eentje voor bepaald geaarde mensen... er zijn dus commercieel gezien nog wat interessante gaten om af te dichten. :bobo
Naar wat ik begrijp is het geen bijbel op zichzelf maar thema's over de vrouwen in de bijbel, Zoals GJdeBruijn ook al zegt.
De complete tekst van de HSV is opgenomen met daarnaast uitwerkingen over bijvoorbeeld Ruth, Deborah, Lydia en andere vrouwen.
Zie http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... um=twitter
Plaats reactie