GBS

Jelmer
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 feb 2015, 19:58

GBS

Bericht door Jelmer »

Welke dominees zijn aangesloten bij de GBS, en gaan voor in de GBS-diensten?
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: GBS

Bericht door Auto »

Zie voor doelstelling van GBS:http://www.gbs.nl/organisatie/

Zie voor spreekbeurten: http://www.gbs.nl/bijeenkomsten/
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: GBS

Bericht door emigrant »

Met name dominees uit:
- hersteld hervormde kerk
- cgk bewaar het pand
- gereformeerde gemeente
- gereformeerde gemeente in Nederland
- Oud gereformeerde gemeenten in Nederland
- vrije oud gereformeerde gemeenten

En dan vooral de dominees die ook bestuurslid van de GBS zijn.

Het is een mooie reformatorische vorm van oecumene, de bijeenkomsten gaan altijd over de kerkmuren heen.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: GBS

Bericht door DDD »

Ik vind er persoonlijk weinig mooi aan. Het is een onkerkelijk initiatief dat al veel tweedracht heeft veroorzaakt. Het blad stond (en staat soms nog) vol verdachtmakingen. Maar ik geef toe dat ik het ook niet met de GBS eens ben. Dat maakt mij wat bevooroordeeld.

In ieder geval constateer ik dat er predikanten zijn uit de Gereformeerde Gemeenten die op eigen houtje in andere kerken voorgaan onder het mom van de GBS. Inmiddels heeft zelfs iemand in de Saambinder geschreven dat daarmee een gewoonterecht is ontstaan.

Wellicht moeten de meer gematigde gereformeerde gemeenten ook maar wat meer gewoonterecht creëren, denk ik dan.

En verder zijn het de predikanten uit de rechterflank van de HHK en GG, trouwens. Niet allemaal zijn ze daartoe verkoren.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: GBS

Bericht door emigrant »

Hier een keer of drie GBS diensten meegemaakt. Het is gewoon een kerkdienst, geen bijbelstudie-avond.

Ik vond het al die keren heel mooi samen met mensen uit de andere plaatselijke gemeenten te luisteren en bidden. Van mij mag het dus vaker!
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: GBS

Bericht door Isala »

emigrant schreef:Hier een keer of drie GBS diensten meegemaakt. Het is gewoon een kerkdienst, geen bijbelstudie-avond.

Ik vond het al die keren heel mooi samen met mensen uit de andere plaatselijke gemeenten te luisteren en bidden. Van mij mag het dus vaker!
Het zou nog mooier zijn als zo'n kerkdienst op zondag was.
Hora est!
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: GBS

Bericht door modesto »

En dan elke zondag!
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: GBS

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Ik vind er persoonlijk weinig mooi aan. Het is een onkerkelijk initiatief dat al veel tweedracht heeft veroorzaakt. Het blad stond (en staat soms nog) vol verdachtmakingen. Maar ik geef toe dat ik het ook niet met de GBS eens ben. Dat maakt mij wat bevooroordeeld.

In ieder geval constateer ik dat er predikanten zijn uit de Gereformeerde Gemeenten die op eigen houtje in andere kerken voorgaan onder het mom van de GBS. Inmiddels heeft zelfs iemand in de Saambinder geschreven dat daarmee een gewoonterecht is ontstaan.

Wellicht moeten de meer gematigde gereformeerde gemeenten ook maar wat meer gewoonterecht creëren, denk ik dan.

En verder zijn het de predikanten uit de rechterflank van de HHK en GG, trouwens. Niet allemaal zijn ze daartoe verkoren.
:super
Eens. GBS-avonden trekken een bepaald publiek. Het viel mij bijvoorbeeld op dat tijdens zulke avonden altijd (nog) langzamer werd gezongen dan zondags gebruikelijk was. Op een bepaalde manier is dat toch een graadmeter.

Een mooie vorm van oecumene vind ik bij ons de bijeenkomst op 4 mei, voorafgaand aan de kranslegging bij het oorlogsmonument. Dat is geen selectieve samenkomst van rechts-rechtser-rechtst, maar daar komt álles samen rond het Woord!
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: GBS

Bericht door DDD »

Bij mij in de kerk zijn gelukkig nooit GBS-avonden. Daar zou ik echt niet blij mee zijn.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: GBS

Bericht door -DIA- »

Ik merk nogal vaak (ook van heel nabij) op dat er nogal wat mensen de ernst van het leven willen ontvluchten.
Als de consciëntie nog spreekt zou (al zal men dat ook stellig ontkennen) de mensen dat het liefst niet horen.
Het is, zo denken ze, zo droevig en ellendig allemaal...
Toch... zou het misschien toch ook niet anders kunnen zijn?

Bewust (of misschien onbewust) de ernst van het leven uit de weg gaan biedt voor niemand uitkomst.
Allen worden we eens geconfronteerd met de Waarheid. En voor die Waarheid is er dan geen ontvluchten meer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Martijn
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: RE: Re: GBS

Bericht door Martijn »

-DIA- schreef:Ik merk nogal vaak (ook van heel nabij) op dat er nogal wat mensen de ernst van het leven willen ontvluchten.
Als de consciëntie nog spreekt zou (al zal men dat ook stellig ontkennen) de mensen dat het liefst niet horen.
Het is, zo denken ze, zo droevig en ellendig allemaal...
Toch... zou het misschien toch ook niet anders kunnen zijn?

Bewust (of misschien onbewust) de ernst van het leven uit de weg gaan biedt voor niemand uitkomst.
Allen worden we eens geconfronteerd met de Waarheid. En voor die Waarheid is er dan geen ontvluchten meer.
Wat bedoel je hiermee in verband met de GBS?
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: GBS

Bericht door Auto »

De enige die dan eerlijk zijn mening geeft over de oecumene is dan DDD, door aan te geven dat hij niet op GBS avonden zit te wachten.

Bij de rest zet ik echt vraagtekens, want het gebeurd vaker dat er geageerd wordt tegen oa de predikanten die voorgaan bij het GBS. Het komt op mij over allemaal: men wil wel een oecumene, maar wel een smaak die jezelf aanstaat.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: GBS

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:Ik merk nogal vaak (ook van heel nabij) op dat er nogal wat mensen de ernst van het leven willen ontvluchten.
Als de consciëntie nog spreekt zou (al zal men dat ook stellig ontkennen) de mensen dat het liefst niet horen.
Het is, zo denken ze, zo droevig en ellendig allemaal...
Toch... zou het misschien toch ook niet anders kunnen zijn?

Bewust (of misschien onbewust) de ernst van het leven uit de weg gaan biedt voor niemand uitkomst.
Allen worden we eens geconfronteerd met de Waarheid. En voor die Waarheid is er dan geen ontvluchten meer.
Ik hoor graag de waarheid. Maar het is de vraag waar je die hoort. Zeker niet bij alle GBS-avonden, al erken ik onmiddellijk dat dat gelukkig wel gevonden wordt. Ook mensen met een conservatieve inslag kunnen het evangelie vrijuit preken. Gelukkig ook maar. Maar een dergelijke instantie trekt wel een bepaald slag mensen, dat in de kerk niet altijd een goede bijdrage geeft, al mag iedereen er zijn.

Overigens maak ik mij meer zorgen over mensen die graag zo veel zogenaamde waarheid horen, en het heerlijk vinden om met van alles om de oren te worden geslagen, of beter gezegd graag luisteren naar hoe anderen met van alles en nog wat om de oren worden geslagen, maar ondertussen zich voortwentelen in de zonde en afwachten tot God zijn plannen uitvoert. Een typisch bevindelijke vorm van een minderwaardigheidscomplex, dat hen bovendien ook nog eens door sommige predikanten wordt aangepraat.

Jezus waarschuwde reeds: "En weest daders van het woord, en niet alleen hoorders". Dat is niet het ontvluchten van de ernst van het leven, maar van de toekomende toorn. Daar hoor ik jou nu nooit over. Maar dat is wel de kern van het Evangelie.

@Auto:
Ik zou geen bezwaar hebben tegen een GBS-brede oecumene, als die dan ook met de meer gereformeerde broeders en zusters werd gevonden. Maar vooralsnog is het meer zo dat deze vermeende oecumene tweedracht en soms zelfs muiterij in kerkelijke regeringen aanricht. Want alles wat niet in het eigen straatje past, ook bij broeders van hetzelfde huis, wordt door een hoop representanten van de GBS te vuur en te zwaard bestreden. Je hoeft de verslagen in het RD daar maar voor te lezen. Mijns inziens betreft het echter niet het vuur noch het zwaard des Geestes. Maar ik kan het mis hebben.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: GBS

Bericht door Auto »

DDD schreef: Maar vooralsnog is het meer zo dat deze vermeende oecumene tweedracht en soms zelfs muiterij in kerkelijke regeringen aanricht. Want alles wat niet in het eigen straatje past, ook bij broeders van hetzelfde huis, wordt door een hoop representanten van de GBS te vuur en te zwaard bestreden. Je hoeft de verslagen in het RD daar maar voor te lezen. Mijns inziens betreft het echter niet het vuur noch het zwaard des Geestes. Maar ik kan het mis hebben.
Ik vind dit grote onzin, bij een klein gezelschap komt voor en er zijn inderdaad predikanten die enorm drammen. Maar er zijn ook predikanten die het werk van het GBS op een goede manier steunen en die zitten ook in genoemde kerkgenootschappen.

Maar het is weer het oude liedje, het kind wordt met het badwater weggegooid en alles wordt op een stinkende hoop gegooid.

Nog niet zo lang geleden kwam ik er achter dat iemand die altijd zo afgaf/afgeeft op het GBS wel vooraan stond om GRATIS bijbels in ontvangst te nemen voor het evangelistatie- en zendingswerk. Dan krijg ik bepaalde gedachten, die ik hier ook al heb.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: GBS

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: Overigens maak ik mij meer zorgen over mensen die graag zo veel zogenaamde waarheid horen, en het heerlijk vinden om met van alles om de oren te worden geslagen, of beter gezegd graag luisteren naar hoe anderen met van alles en nog wat om de oren worden geslagen, maar ondertussen zich voortwentelen in de zonde en afwachten tot God zijn plannen uitvoert. Een typisch bevindelijke vorm van een minderwaardigheidscomplex, dat hen bovendien ook nog eens door sommige predikanten wordt aangepraat.

Jezus waarschuwde reeds: "En weest daders van het woord, en niet alleen hoorders". Dat is niet het ontvluchten van de ernst van het leven, maar van de toekomende toorn. Daar hoor ik jou nu nooit over. Maar dat is wel de kern van het Evangelie.
`
Beschrijft u op deze manier de behoudende gemeenten, ofwel de onderwerpelijke Schriftuurlijk-bevindelijke prediking?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie