Wis en waarheid

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Wis en waarheid

Bericht door Luther »

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... h_1_962128
Een nieuwe loot aan de kerkelijke stam in Nederland. Kerk en school in één!

Eerlijk gezegd begrijp ik deze man echt niet... Eerst leek het alleen om een school-zonder-computers te gaan, zoals uit het bericht hieronder blijkt, maar nu om een nieuwe kerk.
Een school, waar de leerlingen werken zonder tablets of computers, dat is het ideaal van Dordtenaar Henk Stok. Hij zet zich zich daarmee af tegen de voortgaande computerisering van het onderwijs, zo meldt website dordrecht.net.

Henk Stok, oprichter van de Stichting Wis en Waarheid, is niet blij met het grote aantal computers en gadgets waarmee kinderen op de lagere school al worden geconfronteerd. Hij is bezig een school op te richten zonder computers.

Meningen peilen
De afgelopen tijd plaatste de Stichting Wis en Waarheid 10 advertenties in het landelijke Reformatorische Dagblad (RD) om de interesse te peilen voor een school zonder computers. Stok denkt, dat er best belangstelling is voor deze manier van lesgeven.

Kwaliteitstoets
De grote vraag is natuurlijk wel of de leerlingen aan het eind van groep acht over de vereiste vaardigheden zullen beschikken? "Ik zoek nu een directeur, ook om dat uit te zoeken", aldus Stok in het Reformatorisch Dagblad. Bij hem thuis staan geen televisie en ook geen computer en Stok vindt dat geen handicap.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wis en waarheid

Bericht door eilander »

Ik word er een beetje droevig van. Deze man heeft zich helemaal vastgebeten in dit ene onderwerp, dat hij consequent Baäl internet noemt. Goed dat er gevaren worden onderkend, en dapper dat hij er concrete acties op durft te ondernemen.

Maar hij gaat wel erg ver. Zeker als hij ook nog kerkje gaat spelen, waarbij veel om de persoon van Stok draait: hij is het enige bestuurslid, stelt eventueel later zelf anderen aan, gaat naast preeklezen ook zelf het woord voeren, etc. Ik begrijp niet dat mensen dit aantrekkelijk vinden.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wis en waarheid

Bericht door Dodo »

Rare naam eigenlijk, taalkundig gezien. Het zal wel als "wis en waar" bedoeld zijn, maar wis en waarheid klopt niet. Of ze moeten wis in de betekenis van uitwissen bedoelen.
Wis (internet) en (ga voor) waarheid. Zoiets.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Wis en waarheid

Bericht door ejvl »

En weer een nieuwe sekte.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wis en waarheid

Bericht door eilander »

ejvl schreef:En weer een nieuwe sekte.
Dat vind ik dan ook wel weer ver gaan.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Wis en waarheid

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
ejvl schreef:En weer een nieuwe sekte.
Dat vind ik dan ook wel weer ver gaan.
Als deze persoon buiten alle kerkelijke instanties om zelf een kerk begint, wat tegen het Woord en de DKO ingaat en dus niet legaal gaat preeklezen en misschien ook zelf preken, op bepaalde punten een eigen autoritaire visie hanteert en hiermee mensen probeert te beïnvloeden, maatschappelijke vervreemding (geen internet) promoot, dwingende beïnvloedingstechnieken gebruikt (internet is baal) en promoot dat zijn visie de juiste is, vind ik het zeker, op z'n minst kenmerken van, een sekte.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wis en waarheid

Bericht door eilander »

Natuurlijk heb je een (goed) punt, maar mijn bezwaar is een beetje dat je - net zoals hij op internet het etiket Baäl = afgod plakt - nu op zijn vereniging het etiket sekte plakt en daarmee een inhoudelijke discussie onnodig moeilijker maakt.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wis en waarheid

Bericht door Mannetje »

In het RD van gisteren stond dat hij ook op zoek is naar mensen die bij andere kerken zijn afgewezen voor predikant.
Eng...
-
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Wis en waarheid

Bericht door Auto »

Mannetje schreef:In het RD van gisteren stond dat hij ook op zoek is naar mensen die bij andere kerken zijn afgewezen voor predikant.
Eng...
Maar daar circuleren preken van op het internet ........ mogen die dan wel meedoen?
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Wis en waarheid

Bericht door emigrant »

Het is een bekende familie hier in Dordt met meerdere extravagante figuren.

Allicht ga ik eens in zijn kerk kijken.

Het is wel zo dat een kind op latere leeftijd zélf zal kiezen.

Amish in Dordrecht.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
cpt
Berichten: 86
Lid geworden op: 03 jan 2014, 16:01

Re: Wis en waarheid

Bericht door cpt »

Ik ben benieuwd wat er toe heeft aangezet om die man te laten denken dat het internet Baäl is. Natuurlijk, er zijn rare, slechte sites te vinden. Maar er zijn ook rare, slechte winkels, tijdschriften, boeken, mensen, enz.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wis en waarheid

Bericht door Mara »

Deze meneer heeft goede bedoelingen, maar ik vind het naief en wereldvreemd.
De computer is geen luxe apparaat meer, maar een noodzakelijk kwaad.
Zoals je ook een telefoon nodig hebt, dat vond men toen het net uitgevonden was, ook een duivels ding.
Die kinderen worden ouder en komen in een seculiere arbeidsmarkt terecht en dan?
Niet weerbaar gemaakt, ze lopen tientallen jaren achter inmiddels en de wijde wereld wordt één groot ontdekkingsavontuur dan.
Ze kunnen niet studeren, want dat lukt niet zonder internet en computergebruik.

Ik kan begrijpen dat hij geen I pad school wil, want als ik die kleuters allemaal met zo'n tablet aan de gang zie gaan, heb ik ook mijn bedenkingen. Laat ze op die leeftijd alsjeblieft nog gewoon met potlood, papier, schaar en lijm en verf aan de gang gaan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Wis en waarheid

Bericht door Martijn »

Mara schreef:Deze meneer heeft goede bedoelingen, maar ik vind het naief en wereldvreemd.
De computer is geen luxe apparaat meer, maar een noodzakelijk kwaad.
Zoals je ook een telefoon nodig hebt, dat vond men toen het net uitgevonden was, ook een duivels ding.
Die kinderen worden ouder en komen in een seculiere arbeidsmarkt terecht en dan?
Niet weerbaar gemaakt, ze lopen tientallen jaren achter inmiddels en de wijde wereld wordt één groot ontdekkingsavontuur dan.
Ze kunnen niet studeren, want dat lukt niet zonder internet en computergebruik.

Ik kan begrijpen dat hij geen I pad school wil, want als ik die kleuters allemaal met zo'n tablet aan de gang zie gaan, heb ik ook mijn bedenkingen. Laat ze op die leeftijd alsjeblieft nog gewoon met potlood, papier, schaar en lijm en verf aan de gang gaan.
Tussen het initiatief van Stok en een IPadschool zit ruimte genoeg.
Op een normale kleuter- en basisschool wordt gewoon gewerkt met wat je hier boven noemt.
Je vraagt je af wie met zo iemand in zee wil gaan.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Wis en waarheid

Bericht door Panny »

Panny schreef:Ik vind het een beetje een vreemd verhaal. Een stichting van één persoon.
En ik snap niet wat er mis is aan het aan kinderen leren werken met de pc.
Dat is toch tegenwoordig in de arbeidsmarkt één van de basisvereisten.
Panny schreef:Deze meneer Henk Stok had eerst een computer bedrijf, daar is hij mee gestopt:
"Ik heb het bedrijf gesloten en de laatste order niet meer geleverd, al waren de afspraken gemaakt.” (ik vraag me af of dat wel de juiste weg is: gemaakte afspraken niet nakomen)

Momenteel handelt hij in vastgoed:
"Twee jaar werkte Stok niet. „Ik was bezig met Bijbelstudie. Dat doe ik nog steeds, maar sinds 2004 houd ik me ook bezig met investeringen bij mensen die onroerend goed willen verhandelen. Daar heb ik soms wat winst van.”

Dat "soms wat winst" valt volgens mij reuze mee. Denk dat er best goed geld verdient word.
Hij heeft veel panden in Dordrecht opgekocht, opgeknapt en doorverkocht.
Vraag me ook af of (en zo ja: hoe) je dat zonder pc, e-mail en internet kan doen.

"Henk Stok renoveert jaarlijks zo'n 40 panden in Dordrecht en verkoopt deze door. Zo ook 3 totaal uitgewoonde en vervallen panden aan de Spuiweg, die hij renoveerde en binnen een week allemaal had verkocht." (bron: http://www.dordrecht.net/)

Daarnaast is hij niet aangesloten bij een kerkverband. Hij voelt zicht niet thuis bij de kerken in NL. Vandaar zeker ook ook dat de drie formulieren van enigheid geen onderdeel worden van de grondslag van zijn school.
Hij had in 2009 ook een kapel gekocht in Dordrecht waarin hij onder andere catechesaties wilde gaan geven aan jongeren buiten de kerken om (geen idee of dat van de grond gekomen is)

Misschien ben ik ook een beetje te wantrouwend door het hele verhaal rond Arie Stok uit Dordrecht (was ook een voorganger van een huisgemeente).
Panny schreef:Hier kun je trouwens een interview met Henk Stok beluisteren over de plannen voor de school: https://www.grootnieuwsradio.nl/k/n663/ ... chool.html

Hij zegt dat er vooral belangstelling is vanuit thuislezers.
En hij heeft genoeg geld voor het kopen van een schoolgebouw.
Laatst gewijzigd door Panny op 24 dec 2015, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wis en waarheid

Bericht door Mannetje »

Auto schreef:
Mannetje schreef:In het RD van gisteren stond dat hij ook op zoek is naar mensen die bij andere kerken zijn afgewezen voor predikant.
Eng...
Maar daar circuleren preken van op het internet ........ mogen die dan wel meedoen?
Die niet.

@mara : zijn zijn bedoelingen echt goed?
-
Plaats reactie