Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Johannus
Berichten: 74
Lid geworden op: 09 mar 2015, 10:12

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door Johannus »

Zou het curatorium niet de complete breedte van het GG-spectrum moeten omvatten?
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door DDD »

Ach, in het curatorium zijn de uitersten niet vertegenwoordigd, maar de rechterzijde is in de Gereformeerde Gemeenten altijd beter vertegenwoordigd geweest, zolang als ik de kerkelijke ontwikkelingen volg. De curatoren zijn vrijwel allemaal (rechts) van het midden, de ene wat meer dan de ander.

Dat is ook een gevolg van een getrapt kiesstelsel, waarbij een meerderheid van 60 procent predikanten kan uitsluiten van deelname aan de synode. Maar nogmaals, de predikanten geheel ter rechterzijde zijn ook niet vertegenwoordigd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ach, in het curatorium zijn de uitersten niet vertegenwoordigd, maar de rechterzijde is in de Gereformeerde Gemeenten altijd beter vertegenwoordigd geweest, zolang als ik de kerkelijke ontwikkelingen volg. De curatoren zijn vrijwel allemaal (rechts) van het midden, de ene wat meer dan de ander.
Dit geldt in ieder geval niet voor de voorzitter. Een predikant met een brede blik ook over kerkmuren heen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door DDD »

Dat zijn toch wel twee verschillende zaken.

Je kunt rechts van het midden zijn, en toch een ruime blik hebben. Maar de voorzitter behoort nog tot de middengeneratie, inderdaad;-)

Maar hij zit ook zeker niet links van het midden.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door huisman »

DDD schreef:Dat zijn toch wel twee verschillende zaken.

Je kunt rechts van het midden zijn, en toch een ruime blik hebben. Maar de voorzitter behoort nog tot de middengeneratie, inderdaad;-)

Maar hij zit ook zeker niet links van het midden.
Zo precies kan ik predikanten niet plaatsen. Ik heb net ds van Eckeveld's boek gelezen over het Hogepriesterlijke gebed (Joh 17) en heb daar geen enkele onzuiverheid in aangetroffen maar Bijbelse en bevindelijke meditaties.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door DDD »

Daar twijfel ik niet aan. Jij zou ook ietwat rechts van het midden zitten;-)

Ik denk overigens niet dat ik daar anders over zou denken.

De verschillen tussen rechts en links zijn in mijn beleving ook niet alleen theologisch, want daarin zijn links en midden in de GG in mijn beleving vrijwel gelijk. Het gaat dan meer om de waardering van de HSV, de kleur van het pak en dat soort trivialiteiten. Hoe vrijer een predikant daarin is, hoe linkser hij wordt ingedeeld. Al zullen ze daar zelf een hekel aan hebben, toch is het gewoon zo. Een dominee die op zaterdag met een grijs pak naar de markt gaat (wat overigens twintig jaar geleden vaker voorkwam dan nu) wordt alleen al daarom niet tot de rechterflank gerekend;-)

Alleen ter rechterzijde heb je wel een duidelijk verschil tussen de predikanten die wel en die geen aanbod van genade voorstaan. Maar ook dat blijft wat onduidelijk, want eigenlijk past het ontbreken ervan niet binnen de officiële kerkleer.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door huisman »

DDD schreef:Daar twijfel ik niet aan. Jij zou ook ietwat rechts van het midden zitten;-)
Dank je....ik beschouw dit als een compliment :huhu
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door refo »

Zelfs een linkse GG-dominee zit als je het wereldwijde christendom in ogenschouw neemt in de uiterste rechtse hoek van dat christendom. Alles is wat dat betreft vooral relatief.
De hele GG-leer is in dat licht ook redelijk uniek. Evenals haar selectieprocedure van predikanten.
Die zal samenwerking met andere kerkverbanden altijd tegenhouden.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:De verschillen tussen rechts en links zijn in mijn beleving ook niet alleen theologisch, want daarin zijn links en midden in de GG in mijn beleving vrijwel gelijk. Het gaat dan meer om de waardering van de HSV, de kleur van het pak en dat soort trivialiteiten. Hoe vrijer een predikant daarin is, hoe linkser hij wordt ingedeeld. Al zullen ze daar zelf een hekel aan hebben, toch is het gewoon zo. Een dominee die op zaterdag met een grijs pak naar de markt gaat (wat overigens twintig jaar geleden vaker voorkwam dan nu) wordt alleen al daarom niet tot de rechterflank gerekend;-)
Tja, dan heb je verder de lengte van de preek, het taalgebruik (spreken we normaal Nederlands of bedienen we ons van archaïsche taal), vinden we het belangrijk dat er uiterst langzaam gezongen wordt, vinden we het belangrijk dat er in leesdiensten uitsluitend oudvaders of uiterst rechtse nog levende predikanten gelezen worden, enzovoort. En of dat nou trivialiteiten zijn? Ik heb een ouderling meegemaakt die op zaterdag z'n auto stond te wassen in z'n zwarte pak (hij is later dominee geworden). Er is een tijd geweest, nog heel recent, dat er voor de echtgenotes van kerkenraadsleden stringente kledingvoorschriften golden. Want ja, als jouw man diaken is, dan kun jij niet met een veelkleurig gewaad rondlopen. Et cetera.
~~Soli Deo Gloria~~
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door DDD »

Dat laatste zal toch wel in specifieke gemeenten zijn geweest, want daar heb ik nog nooit van vernomen. Maar inderdaad, hoe rechtser de gemeente, hoe vaker het zwarte pak uit de kast komt. Gemiddeld genomen dan, want ik weet ook een meer linkse gemeente waar alle ambtsdragers zelfs een zwarte stropdas dragen in de eredienst.

Maar inderdaad zijn al deze dingen een indicatie. Hoewel ik wel vind dat ook veel rechtse predikanten proberen duidelijk te preken. Vroeger was het toch meer van het soort hoe gekker hoe beter, en of iemand van de aanwezigen het kon volgen deed er wat minder toe.
Erik
Verbannen
Berichten: 119
Lid geworden op: 03 nov 2014, 15:42

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door Erik »

Gezien de gisteren gepubliceerde groeicijfers een extra aansporing om de meer predikanten op te leiden
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door Luther »

Erik schreef:Gezien de gisteren gepubliceerde groeicijfers een extra aansporing om de meer predikanten op te leiden
Die groeicijfers zijn er al decennia. Er worden ook meer predikanten opgeleid. Zoals ik al eerder zei: er zijn nog nooit zoveel dienstdoende predikanten geweest in de GG als nu. En na sept. 2015 DV is dat alleen maar meer het geval: 65. In de jaren '70 schommelde dat rond de 45-50.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32753
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:De verschillen tussen rechts en links zijn in mijn beleving ook niet alleen theologisch, want daarin zijn links en midden in de GG in mijn beleving vrijwel gelijk. Het gaat dan meer om de waardering van de HSV, de kleur van het pak en dat soort trivialiteiten. Hoe vrijer een predikant daarin is, hoe linkser hij wordt ingedeeld. Al zullen ze daar zelf een hekel aan hebben, toch is het gewoon zo. Een dominee die op zaterdag met een grijs pak naar de markt gaat (wat overigens twintig jaar geleden vaker voorkwam dan nu) wordt alleen al daarom niet tot de rechterflank gerekend;-)
Tja, dan heb je verder de lengte van de preek, het taalgebruik (spreken we normaal Nederlands of bedienen we ons van archaïsche taal), vinden we het belangrijk dat er uiterst langzaam gezongen wordt, vinden we het belangrijk dat er in leesdiensten uitsluitend oudvaders of uiterst rechtse nog levende predikanten gelezen worden, enzovoort.
Meen je dit nu echt?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
keesjanm
Berichten: 281
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:12

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door keesjanm »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:De verschillen tussen rechts en links zijn in mijn beleving ook niet alleen theologisch, want daarin zijn links en midden in de GG in mijn beleving vrijwel gelijk. Het gaat dan meer om de waardering van de HSV, de kleur van het pak en dat soort trivialiteiten. Hoe vrijer een predikant daarin is, hoe linkser hij wordt ingedeeld. Al zullen ze daar zelf een hekel aan hebben, toch is het gewoon zo. Een dominee die op zaterdag met een grijs pak naar de markt gaat (wat overigens twintig jaar geleden vaker voorkwam dan nu) wordt alleen al daarom niet tot de rechterflank gerekend;-)
Tja, dan heb je verder de lengte van de preek, het taalgebruik (spreken we normaal Nederlands of bedienen we ons van archaïsche taal), vinden we het belangrijk dat er uiterst langzaam gezongen wordt, vinden we het belangrijk dat er in leesdiensten uitsluitend oudvaders of uiterst rechtse nog levende predikanten gelezen worden, enzovoort. En of dat nou trivialiteiten zijn? Ik heb een ouderling meegemaakt die op zaterdag z'n auto stond te wassen in z'n zwarte pak (hij is later dominee geworden). Er is een tijd geweest, nog heel recent, dat er voor de echtgenotes van kerkenraadsleden stringente kledingvoorschriften golden. Want ja, als jouw man diaken is, dan kun jij niet met een veelkleurig gewaad rondlopen. Et cetera.

Ik denk niet dat je goed bekend bent met de GG. Want deze dingen spelen echt niet.(in de gemeenten die ik ken, Randstad) Misschien in de OGG - GGIN ?
-DIA-
Berichten: 32753
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door -DIA- »

keesjanm schreef:
Hendrikus schreef:
DDD schreef:De verschillen tussen rechts en links zijn in mijn beleving ook niet alleen theologisch, want daarin zijn links en midden in de GG in mijn beleving vrijwel gelijk. Het gaat dan meer om de waardering van de HSV, de kleur van het pak en dat soort trivialiteiten. Hoe vrijer een predikant daarin is, hoe linkser hij wordt ingedeeld. Al zullen ze daar zelf een hekel aan hebben, toch is het gewoon zo. Een dominee die op zaterdag met een grijs pak naar de markt gaat (wat overigens twintig jaar geleden vaker voorkwam dan nu) wordt alleen al daarom niet tot de rechterflank gerekend;-)
Tja, dan heb je verder de lengte van de preek, het taalgebruik (spreken we normaal Nederlands of bedienen we ons van archaïsche taal), vinden we het belangrijk dat er uiterst langzaam gezongen wordt, vinden we het belangrijk dat er in leesdiensten uitsluitend oudvaders of uiterst rechtse nog levende predikanten gelezen worden, enzovoort. En of dat nou trivialiteiten zijn? Ik heb een ouderling meegemaakt die op zaterdag z'n auto stond te wassen in z'n zwarte pak (hij is later dominee geworden). Er is een tijd geweest, nog heel recent, dat er voor de echtgenotes van kerkenraadsleden stringente kledingvoorschriften golden. Want ja, als jouw man diaken is, dan kun jij niet met een veelkleurig gewaad rondlopen. Et cetera.

Ik denk niet dat je goed bekend bent met de GG. Want deze dingen spelen echt niet.(in de gemeenten die ik ken, Randstad) Misschien in de OGG - GGIN ?
Dat is ook zo, want dit is puur een karikatuur.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gesloten