Verwacht je verhoring op het gebed?

Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Verwacht je verhoring op het gebed?

Bericht door Isala »

Vandaag staat er dit stukje op CIP, n.a.v een onderzoek van de GezinsGids.

http://www.cip.nl/nieuws/maart-2015/479 ... rd-van-God

Ik vond het best schokkend, zoveel mensen die wel bidden, maar geen verwachting van God hebben.
Ik moest denken aan Hebreeen 11 vers 6: 'want wie tot God komt, moet geloven, dat Hij is. En een Beloner is dergenen die Hem zoeken.

Wat vinden jullie van het artikel?
En wat vinden jullie van hetgeen ds Harinck zegt over de gebedshouding?
Hora est!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Verwacht je verhoring op het gebed?

Bericht door Mara »

Eerlijk gezegd verwacht ik ook niet altijd een antwoord.
Of begrijp ik het nu verkeerd?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Verwacht je verhoring op het gebed?

Bericht door ejvl »

Mara schreef:Eerlijk gezegd verwacht ik ook niet altijd een antwoord.
Of begrijp ik het nu verkeerd?
Ik begrijp ook niet precies wat de vraag is.
Verwachten ze (g)een direct antwoord, of bidden ze zonder enige verwachting?
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Verwacht je verhoring op het gebed?

Bericht door RefoCalvinist »

Mara schreef:Eerlijk gezegd verwacht ik ook niet altijd een antwoord.
Of begrijp ik het nu verkeerd?
Nee je begrijpt het niet verkeerd, Mara.
En biddend verwachten? Wie kan zeggen dat hij dit altijd doet?
Ik niet! Soms "hoop" ik op verhoring, maar verwachtend? Vaak niet, dan wel.
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Verwacht je verhoring op het gebed?

Bericht door RefoCalvinist »

ejvl schreef:
Mara schreef:Eerlijk gezegd verwacht ik ook niet altijd een antwoord.
Of begrijp ik het nu verkeerd?
Ik begrijp ook niet precies wat de vraag is.
Verwachten ze (g)een direct antwoord, of bidden ze zonder enige verwachting?
Ik denk dat er op het laatste gedoeld word.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Verwacht je verhoring op het gebed?

Bericht door ejvl »

RefoCalvinist schreef:
ejvl schreef:
Mara schreef:Eerlijk gezegd verwacht ik ook niet altijd een antwoord.
Of begrijp ik het nu verkeerd?
Ik begrijp ook niet precies wat de vraag is.
Verwachten ze (g)een direct antwoord, of bidden ze zonder enige verwachting?
Ik denk dat er op het laatste gedoeld word.
Dat hoop ik toch niet.
Dan ben ik het met een reactie eens die onder het artikel staat.

Indien men bidt zonder iets van God te verwachten dan is dat religieus prevelen... of het is ongeloof... of het is het met omhaal van veel woorden heidens bidden, maar zonder echt God te vertrouwen, hetgeen eigenlijk een belediging van God is omdat Hij de Almachtige is. Wanneer je niets verwacht van de Almachtige dan toont dit je eigen ongeloof of onzekerheid of je minderwaardigheidscomplexen of je kent en begrijpt Zijn grote liefde niet en hebt dus het evangelie nooit goed begrepen...of je bent nog niet uit God geboren. Ik zou zeggen : Bekeert u en gelooft het evangelie van God... en vraagt Jezus uw persoonlijke Heere en Heiland en redder te worden en Zijn Geest in uw hart uit te storten tot uw heil en zaligheid. Amen.
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Verwacht je verhoring op het gebed?

Bericht door RefoCalvinist »

ejvl schreef:
RefoCalvinist schreef:
ejvl schreef:
Mara schreef:Eerlijk gezegd verwacht ik ook niet altijd een antwoord.
Of begrijp ik het nu verkeerd?
Ik begrijp ook niet precies wat de vraag is.
Verwachten ze (g)een direct antwoord, of bidden ze zonder enige verwachting?
Ik denk dat er op het laatste gedoeld word.
Dat hoop ik toch niet.
Dan ben ik het met een reactie eens die onder het artikel staat.

Indien men bidt zonder iets van God te verwachten dan is dat religieus prevelen... of het is ongeloof... of het is het met omhaal van veel woorden heidens bidden, maar zonder echt God te vertrouwen, hetgeen eigenlijk een belediging van God is omdat Hij de Almachtige is. Wanneer je niets verwacht van de Almachtige dan toont dit je eigen ongeloof of onzekerheid of je minderwaardigheidscomplexen of je kent en begrijpt Zijn grote liefde niet en hebt dus het evangelie nooit goed begrepen...of je bent nog niet uit God geboren. Ik zou zeggen : Bekeert u en gelooft het evangelie van God... en vraagt Jezus uw persoonlijke Heere en Heiland en redder te worden en Zijn Geest in uw hart uit te storten tot uw heil en zaligheid. Amen.
Ja het is erg! Ja het is ongeloof! En nee ik verwacht ook niet altijd verhoring op m'n gebed. Ja dat is religieus prevelen. Ja dat is je plicht alleen waarnemen. Maar ik ben ook maar een mens! En niet om het daarmee af te doen, dat zeker niet.
Alleen soms zijn Gods wegen en leidingen ondoorgrondelijk en onbegrijpbaar! Dat bidden je som "teveel" wordt. Ja dat is verkeerd! Dat je eigenlijk er op den duur geen verwachtingen over hebt! Daarnaast kan ik soms wel begrijpen dat mensen moedeloos worden als ze serieus en trouw met het geloof bezig zijn, maar dat de hemel voor je (eigen beleving) gesloten blijft. Dat is moeilijk en lastig!
Maar mij komt het een tikkeltje hoogmoedig over als iemand zich voor doet alsof diegene altijd verwachtend bid.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Verwacht je verhoring op het gebed?

Bericht door ejvl »

RefoCalvinist schreef: Ja het is erg! Ja het is ongeloof! En nee ik verwacht ook niet altijd verhoring op m'n gebed. Ja dat is religieus prevelen. Ja dat is je plicht alleen waarnemen. Maar ik ben ook maar een mens! En niet om het daarmee af te doen, dat zeker niet.
Alleen soms zijn Gods wegen en leidingen ondoorgrondelijk en onbegrijpbaar! Dat bidden je som "teveel" wordt. Ja dat is verkeerd! Dat je eigenlijk er op den duur geen verwachtingen over hebt! Daarnaast kan ik soms wel begrijpen dat mensen moedeloos worden als ze serieus en trouw met het geloof bezig zijn, maar dat de hemel voor je (eigen beleving) gesloten blijft. Dat is moeilijk en lastig!
Maar mij komt het een tikkeltje hoogmoedig over als iemand zich voor doet alsof diegene altijd verwachtend bid.
Ik ben het helemaal met je eens, wat ik dan vreemd vind is het percentage van 6%.
Voor mij is het helaas ook wel eens een sleur, of gedachteloos, of alleen een riedeltje.
Daarom mogen we ook bidden of God ons wil leren bidden en danken.

Maar daarom vind ik de 6% wel heel vreemd. Daarom mijn eerdere vraag, zou er niet bedoeld zijn dat mensen een direct antwoord verwachten of bedoeld dat ze zonder verwachting bidden, want ik kan mij echt niet voorstellen dat maar 6% met verwachting bid.
En dan gaat het niet om altijd met verwachting te bidden natuurlijk.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Verwacht je verhoring op het gebed?

Bericht door Mara »

ejvl schreef:
RefoCalvinist schreef: Ja het is erg! Ja het is ongeloof! En nee ik verwacht ook niet altijd verhoring op m'n gebed. Ja dat is religieus prevelen. Ja dat is je plicht alleen waarnemen. Maar ik ben ook maar een mens! En niet om het daarmee af te doen, dat zeker niet.
Alleen soms zijn Gods wegen en leidingen ondoorgrondelijk en onbegrijpbaar! Dat bidden je som "teveel" wordt. Ja dat is verkeerd! Dat je eigenlijk er op den duur geen verwachtingen over hebt! Daarnaast kan ik soms wel begrijpen dat mensen moedeloos worden als ze serieus en trouw met het geloof bezig zijn, maar dat de hemel voor je (eigen beleving) gesloten blijft. Dat is moeilijk en lastig!
Maar mij komt het een tikkeltje hoogmoedig over als iemand zich voor doet alsof diegene altijd verwachtend bid.
Ik ben het helemaal met je eens, wat ik dan vreemd vind is het percentage van 6%.
Voor mij is het helaas ook wel eens een sleur, of gedachteloos, of alleen een riedeltje.
Daarom mogen we ook bidden of God ons wil leren bidden en danken.

Maar daarom vind ik de 6% wel heel vreemd. Daarom mijn eerdere vraag, zou er niet bedoeld zijn dat mensen een direct antwoord verwachten of bedoeld dat ze zonder verwachting bidden, want ik kan mij echt niet voorstellen dat maar 6% met verwachting bid.
En dan gaat het niet om altijd met verwachting te bidden natuurlijk.
En als we dan iets vragen aan de Heere, bijvoorbeeld genezing van een ziekte, en Hij schenkt dit niet, om dan aanvaarding te verlangen?
Je mag toch ook vragen of de Heere je bewaart voor opstandige gedachten? Die liggen soms zo gevaarlijk op de loer.

Ik hoorde een tijdje geleden een dominee die nogal op een dwingende manier bad.
Zo van: wij bidden U voor dit, wij bidden u voor dat, met weinig variatie in de woorden. Hij werkte zo een heel lijstje af.
Het kwam op mij tamelijk onaangenaam over.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Verwacht je verhoring op het gebed?

Bericht door Isala »

Toen ik het las vond ik de zes proces schokkend laag.
En ik weet dat bidden geen makkelijk 'werk' is, vooral niet als je al lang wacht op antwoord.
En al helemaal niet, als de dingen totaal anders gaan, als je ervaren moet dat jij als mens niets te zeggen hebt.
Soms kan je je zo oneindig moedeloos en zwak voelen, dat je woorden om te bidden opgedroogd lijken te zijn.
Maar dan blijft er toch nog enigszins hoop, waarom zou je anders tot God bidden?
Soms moet je jezelf er toe zetten om te bidden, dat er geen verlangen is, dat er geen behoefte is, dat in ons alles dor en dood is.
Hoe beschamend kan het zijn, dat God dan toch nog wil overkomen.

Maar toch denk ik soms dat we zo weinig ontvangen, omdat we zo weinig van God verwachten.
Hier valt veel over te zeggen, dat weet ik wel. Maar toch... Denken we niet te klein van God?
Hoe bidden we?
Bidden we of Hij ons wil leren bidden? Bidden naar Zijn wil en tot Zijn eer?
Bidden we als rechthebbenden? Ons hart is zo arglistig!
Hora est!
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Verwacht je verhoring op het gebed?

Bericht door ejvl »

Mara schreef: En als we dan iets vragen aan de Heere, bijvoorbeeld genezing van een ziekte, en Hij schenkt dit niet, om dan aanvaarding te verlangen?
Je mag toch ook vragen of de Heere je bewaart voor opstandige gedachten? Die liggen soms zo gevaarlijk op de loer.
Inderdaad kan dit heel moeilijk zijn, bidden om overgave aan wat U doet is goed, en dan de rust te krijgen, ja Heere, wat U doet is goed.
Ik hoorde een tijdje geleden een dominee die nogal op een dwingende manier bad.
Zo van: wij bidden U voor dit, wij bidden u voor dat, met weinig variatie in de woorden. Hij werkte zo een heel lijstje af.
Het kwam op mij tamelijk onaangenaam over.
Dat kan ik mij voorstellen. Al heeft niet iedereen de gave van het gebed, maar het gebed is geen boodschappenlijstje.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Verwacht je verhoring op het gebed?

Bericht door JolandaOudshoorn »

Bidden zonder verwachting? Bijbels gezien is dat geen bidden. De vraag is natuurlijk: wat bid je en wat verwacht je? Is je gebed overeenkomstig Gods wil?
Onze zoon heeft een groeistoornis (Sinding Larsson Johansson in combinatie met Morbus Sever in vrij ernstige vorm) en wij bidden iedere dag voor genezing en voor troost. Ik geloof dat God genezing kan en wil geven. Maar wij bidden vooral dat dit meewerkt ten goede. Voor hem, voor mij, voor ons, maar vooral voor de opbouw van Zijn Koninkrijk. En dat laatste zal verhoord worden, dat weet ik zeker. Hoe? Dat laten we maar over aan Hem. En het zou dan zomaar kunnen dat genezing uiteindelijk helemaal niet "goed" zou zijn. Dan is het toch ook prima?! Maar dat betekend niet dat ik elke dag zonder verwachting mijn gebed uitspreek voor genezing. Eerlijk gezegd verwacht ik iets veel groters, omdat God zoveel groter is dan ik ben.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Verwacht je verhoring op het gebed?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Bidden is een belangrijk deel van de dankbaarheid, hierin moeten wij ons vertrouwen stellen op God, Zijn almacht belijden. We bidden omdat we weten dat God de zaken die wij vragen kan geven, omdat Hij almachtig is, maar ook opdat Hij zal geven wat goed is. God kan ook geven in Zijn toorn, zo gaf Hij Israel een koning (Koning Saul) in Zijn toorn.


Bidden met verwachting in de brief van Jacobus gaat het daar ook over. Bidden moet meer zijn dan het voorlezen van een verlanglijstje. Bidden moet een belijden zijn, God ik kan niets zonder u. Verwachting, omdat je het niet (meer) van jezelf verwacht. Hoe wel dat ook een strijd is/kan zijn.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Verwacht je verhoring op het gebed?

Bericht door GGBeroopingswerk »

RefoCalvinist schreef:
Mara schreef:Eerlijk gezegd verwacht ik ook niet altijd een antwoord.
Of begrijp ik het nu verkeerd?
Nee je begrijpt het niet verkeerd, Mara.
En biddend verwachten? Wie kan zeggen dat hij dit altijd doet?
Ik niet! Soms "hoop" ik op verhoring, maar verwachtend? Vaak niet, dan wel.
Ik denk persoonlijk dat de achtergrond hiervan ook het theologisch klimaat is. Lees: Afwachten of verwachten van Klaas van der Zwaag.

In de eerste Institutie van Calvijn sluit hij de behandeling van het 'Onze Vader' af met:
- Hij is mijn Vader, dus Hij weet wat goed voor mij is
- Hij heeft alle macht op hemel en in aarde (zie slot van het 'Onze Vader')
- Dus kan ik met vol vertrouwen mijn gebed afsluiten met 'Amen'.

En dat nuchtere geloof kom je nu maar heel weinig tegen. Helaas

Ben wel eens bang dat zoiets tegenwoordig niet als sterk geloof, maar als arrogantie wordt gezien...
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Verwacht je verhoring op het gebed?

Bericht door samanthi »

Verwacht je verhoring op het gebed?

Ik heb wel eens gebeden voor een omstreden wetsvoorstel met de gedachten het gaat toch allemaal door, ben toen beschaamd uitgekomen, het ging niet door.

Verhoring op dingen die we eigenlijk normaal vinden ben ik in de loop der jaren ook gaan zien.
Bidden om dagelijks brood, terwijl de vriezer al vol ligt, verhoord voor je gebeden hebt.
Elke morgen gaan je ogen weer open, je komt weer thuis als je ergens heen geweest bent, je bidt en dank daarvoor, toch als iemand vraagt heb je wel eens verhoring op je gebeden zeggen we vaak nee of we moeten diep nadenken.
Terwijl we dagelijks verhoord worden.
Als de Heere dat laat zien leer je danken voor al zijn weldaden.

Ik bid vaak om geloof om te geloven, ook wil ik alles aan de Heere overlaten.
Aan kinderen leg ik het vaak zo uit: als je om een snoepje vraagt geeft je moeder je soms een appel, dat is beter voor je, of je geeft helemaal niet omdat je zo gaat eten.
Zo hoort de Heere en Hij verhoord,maar niet altijd op de manier waarop wij denken,Hij weet wat goed voor ons is en altijd Uw wil geschiedde.

Ook deze tekst is een troost psalm 17 : 6 Ik roep U aan, omdat Gij mij verhoort; o God! neig Uw oor tot mij; hoor mijn rede.

Niet omdat ik bid, maar omdat Hij verhoord.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie