De KANSEL moet zwijgen!

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9259
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: De KANSEL moet zwijgen!

Bericht door parsifal »

Dipper schreef:Er bestaat geen alleenrecht op heilverstrekking.
Dat dacht ik wel, en dat recht ligt bij God (en niet bij de kerk). Of er heil is buiten de kerk of dat er zelfs genade kan zijn buiten expliciet geloof in de Heere Jezus dat is misschien een discussie waard. Echter in de preek van de Breemse predikant gaat het om wat de Waarheid is en om wat afgodendienst is, daar kan op grond van de Bijbel heel veel over gezegd worden en m.i. gaat hij niet buiten de kaders van de Bijbel.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Dipper
Verbannen
Berichten: 190
Lid geworden op: 10 nov 2014, 20:57
Locatie: Dordrecht

Re: De KANSEL moet zwijgen!

Bericht door Dipper »

Een andere religie als afgodendienst neerzetten is hoogmoed.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10470
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: De KANSEL moet zwijgen!

Bericht door Zita »

Dipper schreef:Een andere religie als afgodendienst neerzetten is hoogmoed.
Wat heeft de Bijbel je dan nog te zeggen? Alleen wat algemene inspiratie die gelijkwaardig is aan andere religieuze boeken?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10470
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: De KANSEL moet zwijgen!

Bericht door Zita »

Dipper schreef:Een andere religie als afgodendienst neerzetten is hoogmoed.
Wat heeft de Bijbel je dan nog te zeggen? Alleen wat algemene inspiratie die gelijkwaardig is aan andere religieuze boeken?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: De KANSEL moet zwijgen!

Bericht door Luther »

Dipper schreef:Een andere religie als afgodendienst neerzetten is hoogmoed.
Op grond van de Bijbel kun je echter niet tot een andere conclusie komen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9259
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: De KANSEL moet zwijgen!

Bericht door parsifal »

Dipper schreef:Een andere religie als afgodendienst neerzetten is hoogmoed.
waarom? Je kunt het er mee oneens zijn en misschien is discussie mogelijk. Jouw uitspraak lijkt voort te komen uit de opvatting dat de waarheid niet te kennen is, wat ook een vrij dubieuze aanname is.
Trouwens is de uitspraak "racisme is fout" ook hoogmoed?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-DIA-
Berichten: 32785
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De KANSEL moet zwijgen!

Bericht door -DIA- »

Dipper schreef:Een andere religie als afgodendienst neerzetten is hoogmoed.
Dat is ook niet vreemd onder ons. Als men hier 'het beter lijkt te weten' wordt men ook weggezet
als een hoogmoedige. Of niet dan?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Dipper
Verbannen
Berichten: 190
Lid geworden op: 10 nov 2014, 20:57
Locatie: Dordrecht

Re: De KANSEL moet zwijgen!

Bericht door Dipper »

Je moet nooit zeggen "ik heb de Waarheid", maar wel "och mocht ik de Waarheid hebben".

IS vermoord iedereen die niet hun waarheid heeft. Dat is het gevolg van het claimen van heilverstrekking.

Heel goed dus dat er toezicht komt op opruiende preken op álle godsdiensten zonder onderscheid.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De KANSEL moet zwijgen!

Bericht door Mara »

Dipper schreef:Je moet nooit zeggen "ik heb de Waarheid", maar wel "och mocht ik de Waarheid hebben".

IS vermoord iedereen die niet hun waarheid heeft. Dat is het gevolg van het claimen van heilverstrekking.

Heel goed dus dat er toezicht komt op opruiende preken op álle godsdiensten zonder onderscheid.
In die zin is er een GROOT verschil, dat bij hen iedereen die zich niet bekeert tot hun geloof, dood moet.
Dat hoor ik een gereformeerde predikant NOOIT zeggen, integendeel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje
Berichten: 7827
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: De KANSEL moet zwijgen!

Bericht door Mannetje »

Jezus sprak: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven.

Die uitspraak mogen we uit de Bijbel schrappen, Dipper? Of afdoen als een misschientje?
-
-DIA-
Berichten: 32785
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De KANSEL moet zwijgen!

Bericht door -DIA- »

Er is, dacht ik, verschil tussen een waarheid en De Waarheid.
We kunnen de waarheid spreken, zonder De Waarheid te kennen.
Dat is ingrijpend, als men hier achter komt.
"Spreek ik de waarheid, of heb ik De Waarheid?"
Dat is wel een vraag die zeer nauw onderzoek vergt.
Men kan zonder er zelf erg in te hebben, dwalen, en meer met een
Jehu's ijver bezet zijn dan met de eer van God.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9259
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: De KANSEL moet zwijgen!

Bericht door parsifal »

Dipper schreef:Je moet nooit zeggen "ik heb de Waarheid", maar wel "och mocht ik de Waarheid hebben".

IS vermoord iedereen die niet hun waarheid heeft. Dat is het gevolg van het claimen van heilverstrekking.

Heel goed dus dat er toezicht komt op opruiende preken op álle godsdiensten zonder onderscheid.
Maar waarom zo snel een lijn trekken van "IS vermoord iedereen die niet hun waarheid heeft" naar mensen die zeggen "Ik heb de waarheid" (over het algemeen zullen ze trouwens zeggen "Ik ken de waarheid", wat een verschil is).

Als een predikant oproept tot het doden of mishandelen van mensen dan is het een ander verhaal. Maar dat speelt in dit geval totaal niet. Inderdaad moeten we ook niet met wetten gaan ingrijpen om te voorkomen dat in de moskees wordt gezegd dat de Westerse seculiere of Christelijke cultuur zondig is. Grijp in als opgeroepen wordt tot tegen de wet ingaan.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Dipper
Verbannen
Berichten: 190
Lid geworden op: 10 nov 2014, 20:57
Locatie: Dordrecht

Re: De KANSEL moet zwijgen!

Bericht door Dipper »

Mannetje schreef:Jezus sprak: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven.

Die uitspraak mogen we uit de Bijbel schrappen, Dipper? Of afdoen als een misschientje?
In de grondtekst staat het zonder de lidwoorden: ik ben weg, waarheid en leven.
Dus zonder claim op dé.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: De KANSEL moet zwijgen!

Bericht door Jongere »

In de eerste plaats, Dipper, begrijp ik niet hoe je de grondslag van dit forum kunt onderschrijven als je in feite meer voelt voor het postmodernisme.
Vervolgens is de vergelijking met IS bizar en kwalijk. Hun moorden is geen gevolg van hun claim op de waarheid, maar van de gevolgtrekking dat zij voor die waarheid moeten vechten.

Een christen belijdt voluit de alleenheerschappij van God en de afgoderij van allen die buiten Hem en Christus een godsdienst willen hebben (lees alleen de psalmen er eens op na...). Maar zo'n christen weet tegelijk dat de Heere zegt: 'Mij komt de wrake toe'. Wij worden opgeroepen tot liefde en verdraagzaamheid richting anderen.
Maar niet tot een vage ontkenning van iedere soort van waarheid.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9259
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: De KANSEL moet zwijgen!

Bericht door parsifal »

Dipper schreef:
Mannetje schreef:Jezus sprak: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven.

Die uitspraak mogen we uit de Bijbel schrappen, Dipper? Of afdoen als een misschientje?
In de grondtekst staat het zonder de lidwoorden: ik ben weg, waarheid en leven.
Dus zonder claim op dé.
Dat is niet waar, er staan wel degelijk lidwoorden (He tot drie keer toe). Of je deze lidwoorden perse als bepaalde lidwoorden moet vertalen is een tweede vraag, maar het vervolg van Johannes 14:6 geeft weinig ruimte voor wat jij hier lijkt te zeggen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie