Krimp en groei in CGK

Chrisje72
Berichten: 1486
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Krimp en groei in CGK

Bericht door Chrisje72 »

Een interessant onderzoek naar de krimp en groei in de cgk in relatie tot grootte en 'ligging' :
http://www.hetgoedeleven.com/Mobiel/Mob ... k.facebook
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Krimp en groei in CGK

Bericht door RefoCalvinist »

Chrisje72 schreef:Een interessant onderzoek naar de krimp en groei in de cgk in relatie tot grootte en 'ligging' :
http://www.hetgoedeleven.com/Mobiel/Mob ... k.facebook
Tjsa, bij dit onderzoek kreeg en krijg ik dubbele gevoelens. Er zijn altijd schrijnende gevallen in kerkelijke gemeentes die steeds verder afglijden van het christelijk geloof. Dat is niet alleen in de CGK, maar ook daarbuiten. Daarnaast is de huidige trend natuurlijk dat je om te geloven geen kerk nodig hebt. Af en toe naar de kerk en af en toe thuis een preek luisteren is tegenwoordig mode. Ik denk hier ook aan het onlangs gepubliceerde artikel in het RD over de tweede kerkdienst (wat ik overigens stuitend vond om te lezen, zeker de bijdrage van dhr. Janse). Maar aan de andere kant zijn er ook schrijnende gevallen van krimpende gemeentes bekend waar het niet had gehoeven (!). Sommige plaatselijke gemeentes hebben de krimp aan hun eigen te danken. En dat is triest.
Maar is dit alleen de CGK? Hier in de omgeving zijn mij ook gevallen bekend van gemeentes met een ander naambordje naast de deur. En de oorzaken zijn dan duidelijk, maar niemand wil ze benoemen.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Krimp en groei in CGK

Bericht door Auto »

Chrisje72 schreef:Een interessant onderzoek naar de krimp en groei in de cgk in relatie tot grootte en 'ligging' :
http://www.hetgoedeleven.com/Mobiel/Mob ... k.facebook
Daarnaast wordt er geen rekening gehouden dat met name bij de 'moderne' gemeenten er geen leden worden uitgeschreven. Deze gemeenten hebben een groot aantal leden die nooit meer in de kerk komen. Het verloop is in werkelijkheid nog groter.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Krimp en groei in CGK

Bericht door DDD »

Dat is zeker een interessant onderzoek. Als is het woord ´moderne´ in dit verband wel wat misleidend, aangezien alle CGK feitelijk orthodoxe kerken zijn, de ene wat meer conservatief dan de andere.

Het artikel in het RD was opmerkelijk, inderdaad. Zo herken ik als Randstedeling binnen de GG nauwelijks het verschil in kerkgang in de morgen of middag. Waar ds. Van Aalst nu vandaan haalt dat dit wel in de randstad maar niet of minder op de Veluwe speelt, vraag ik me wel af. Ik weet zelf van één gemeente waar dat wel speelt, maar dat ligt denk ik meer aan het feit dat de morgendiensten al zo lang duren, dat mensen voor de -ook erg lange- middagdiensten maar uitwijken of de moed opgeven.
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Krimp en groei in CGK

Bericht door -DIA- »

Het is ongeacht het kerkverband wel een punt dat wel duidelijk is.
Over het algemeen geld: Hoe meer vernieuwend hoe minder trouw kerkbezoek.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Krimp en groei in CGK

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:Het is ongeacht het kerkverband wel een punt dat wel duidelijk is.
Over het algemeen geld: Hoe meer vernieuwend hoe minder trouw kerkbezoek.
Nou, dat blijkt nu juist niet uit dit onderzoek.
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Krimp en groei in CGK

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
-DIA- schreef:Het is ongeacht het kerkverband wel een punt dat wel duidelijk is.
Over het algemeen geld: Hoe meer vernieuwend hoe minder trouw kerkbezoek.
Nou, dat blijkt nu juist niet uit dit onderzoek.
En toch is de kerkverlating juist daar begonnen. Terwijl de behoudende kerken nog enigszins onder het beslag van het Woord lagen. Ik geloof wel dat ook dat weggenomen wordt. Dat is al te merken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Krimp en groei in CGK

Bericht door DDD »

Dat is dus niet wat blijkt uit dit onderzoek, als ik het eerste artikel goed heb begrepen. Ik heb de Wekker nog niet gezien, dus ik kan het mis hebben.
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Krimp en groei in CGK

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Dat is dus niet wat blijkt uit dit onderzoek, als ik het eerste artikel goed heb begrepen. Ik heb de Wekker nog niet gezien, dus ik kan het mis hebben.
Oké dan de lichtste kerken trekken de meeste kerkgangers!!!! Zal dan wel mijn onkunde zijn
Dank je voor de grote wijsheid! Ben ik toch weer wat wijzer geworden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Krimp en groei in CGK

Bericht door DDD »

Waarom zo chagrijnig? Je kunt toch ook lezen?
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Krimp en groei in CGK

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Waarom zo chagrijnig? Je kunt toch ook lezen?
Niet altijd zo dwars doen. U begrijpt wat ik bedoel. Niet duidelijk dan?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Krimp en groei in CGK

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Het is ongeacht het kerkverband wel een punt dat wel duidelijk is.
Over het algemeen geld: Hoe meer vernieuwend hoe minder trouw kerkbezoek.
Dat heeft niet zoveel met vernieuwing te maken.
Je stelling zou moeten luiden: Hoe groter de sociale controle en de groepsdwang, des te stabieler is het kerkbezoek.

Of dat betrokken kerkleden zijn, en of je blij moet zijn met die stabiliteit, da's een ander verhaal.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Krimp en groei in CGK

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Het is ongeacht het kerkverband wel een punt dat wel duidelijk is.
Over het algemeen geld: Hoe meer vernieuwend hoe minder trouw kerkbezoek.
Dat heeft niet zoveel met vernieuwing te maken.
Je stelling zou moeten luiden: Hoe groter de sociale controle en de groepsdwang, des te stabieler is het kerkbezoek.

Of dat betrokken kerkleden zijn, en of je blij moet zijn met die stabiliteit, da's een ander verhaal.
Dát zal het zijn! Sociale controle! Ik wordt hier met de minuut wijzer!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Krimp en groei in CGK

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Waarom zo chagrijnig? Je kunt toch ook lezen?
Niet altijd zo dwars doen. U begrijpt wat ik bedoel. Niet duidelijk dan?
Ik kan heel goed lezen wat je schrijft, maar het is niet juist, althans, het blijkt niet uit dit onderzoek. En ik betwijfel ook zeer of het wel waar is.
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Krimp en groei in CGK

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Waarom zo chagrijnig? Je kunt toch ook lezen?
Niet altijd zo dwars doen. U begrijpt wat ik bedoel. Niet duidelijk dan?
Ik kan heel goed lezen wat je schrijft, maar het is niet juist, althans, het blijkt niet uit dit onderzoek. En ik betwijfel ook zeer of het wel waar is.
Oke, kan zijn dat ik ergens (onbewust) off-topic ben geraakt, maar nog is wel duidelijk wat ik bedoel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie