Krimp en groei in CGK

Chrisje72
Berichten: 1486
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Krimp en groei in CGK

Bericht door Chrisje72 »

Ik zou zeggen: niet direct na 1 keer, maar wel als het structureel gebeurt. Informeer dan eens of er problemen zijn ofzo.
Wat ik kwalijk vind is als dit soort zaken alleen op het huisbezoek aan de orde komen, beter eerder even bellen of mailen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Krimp en groei in CGK

Bericht door Mara »

ejvl schreef: Of waar de predikant (of ouderling/diaken) direct belt als een dienst gemist wordt, ook al is het een doordeweekse dienst.
De "veplichting" om toch maar naar de kerk te gaan is dan wel vrij groot, met als resultaat: Een stabiel kerkbezoek.

Ik weet het van tenminste uit 2 verschillende kerken en verbanden, dus wellicht zijn het incidenten, maar ik begrijp de stelling wel.
Zeg maar 3, want wij hadden ook een tijdje deze "enge" controles.
Op zondagavond of maandagmorgen kon je een telefoontje verwachten. Soms zelfs een bezoekje!
Het was een ambtsbroeder met zeer weinig inlevingsvermogen.
Zijn carriëre duurde dan ook niet lang. :hum
-DIA- schreef:Moet een leraar (ouderling of prediker) dan ook niet aandringen als een herder achter de schapen?
Ja, dat wel. Als je nooit iets zou horen, kan dit op desinteresse lijken.
Een dominee of ouderling moet voorzichtig zijn om te denken dat iemand met opzet zijn plek leeg laat.
Er kunnen zoveel redenen aan ten grondslag liggen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Krimp en groei in CGK

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
ejvl schreef: Of waar de predikant (of ouderling/diaken) direct belt als een dienst gemist wordt, ook al is het een doordeweekse dienst.
De "veplichting" om toch maar naar de kerk te gaan is dan wel vrij groot, met als resultaat: Een stabiel kerkbezoek.

Ik weet het van tenminste uit 2 verschillende kerken en verbanden, dus wellicht zijn het incidenten, maar ik begrijp de stelling wel.
Zeg maar 3, want wij hadden ook een tijdje deze "enge" controles.
Op zondagavond of maandagmorgen kon je een telefoontje verwachten. Soms zelfs een bezoekje!
Het was een ambtsbroeder met zeer weinig inlevingsvermogen.
Zijn carriëre duurde dan ook niet lang. :hum
-DIA- schreef:Moet een leraar (ouderling of prediker) dan ook niet aandringen als een herder achter de schapen?
Ja, dat wel. Als je nooit iets zou horen, kan dit op desinteresse lijken.
Een dominee of ouderling moet voorzichtig zijn om te denken dat iemand met opzet zijn plek leeg laat.
Er kunnen zoveel redenen aan ten grondslag liggen.
Ik bedoel ook niet uit een soort brutaliteit, nee, ik bedoel uit een tere bewogenheid.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Krimp en groei in CGK

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
Mara schreef: Ja, dat wel. Als je nooit iets zou horen, kan dit op desinteresse lijken.
Een dominee of ouderling moet voorzichtig zijn om te denken dat iemand met opzet zijn plek leeg laat.
Er kunnen zoveel redenen aan ten grondslag liggen.
Ik bedoel ook niet uit een soort brutaliteit, nee, ik bedoel uit een tere bewogenheid.
Dan zal het moment van vragen zorgvuldiger uitgekozen worden, evenals de vraagstelling op zich.
Dus niet: waarom was je er vanmiddag niet?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Krimp en groei in CGK

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
-DIA- schreef:
Mara schreef: Ja, dat wel. Als je nooit iets zou horen, kan dit op desinteresse lijken.
Een dominee of ouderling moet voorzichtig zijn om te denken dat iemand met opzet zijn plek leeg laat.
Er kunnen zoveel redenen aan ten grondslag liggen.
Ik bedoel ook niet uit een soort brutaliteit, nee, ik bedoel uit een tere bewogenheid.
Dan zal het moment van vragen zorgvuldiger uitgekozen worden, evenals de vraagstelling op zich.
Dus niet: waarom was je er vanmiddag niet?
Ja dat is natuurlijk niet zo tactvol. Zoiets vereist volgens mij ten eerste, voor een ambtsdrager zo'n bezoek aflegt, gebed om licht en leiding. Een ambtsdrager mag dus niet voor en met zichzelf komen, maar in de Naam van zijn Zender. Als het goed is heeft een ambtsdrager immers een roeping?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Krimp en groei in CGK

Bericht door RefoCalvinist »

-DIA- schreef:
huisman schreef:
-DIA- schreef:Maar al met al lijkt het me duidelijk, dat behoudende kerken (in algemeen!!!) minder met lege kerken zitten dan moderne vernieuwende kerken. Dat bedoelde ik dus te zeggen, En dat werd dus niet begrepen.
Ik begreep het wel en wat jij zegt is gewoon een feit. Veel midden CGK-gemeenten en Gereformeerde Bondsgemeenten hebben steeds minder kerkgangers in de tweede dienst . De GKv/NGK en de moderne CGK proberen met kunst en vliegwerk nog wat mensen te trekken in de tweede dienst.

Natuurlijk is het waar dat een volle kerk in beide diensten nog weinig zegt over geestelijk leven maar de gemeente is wel op de plaats(de werkplaats van de Heilige Geest) waar ze moeten zijn.
Waarom dan zo moeilijk doen? Volgens mij is die een gegeven dat iedereen kan weten.
Ook in de behoudende kerken is er afname van kerkbezoekers voor de tweede dienst.
Wellicht valt het niet altijd op, omdat er waarschijnlijk ook veel geshopt wordt naar bepaalde predikanten, maar het is toch echt zo.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Krimp en groei in CGK

Bericht door -DIA- »

RefoCalvinist schreef:
-DIA- schreef:
huisman schreef:
-DIA- schreef:Maar al met al lijkt het me duidelijk, dat behoudende kerken (in algemeen!!!) minder met lege kerken zitten dan moderne vernieuwende kerken. Dat bedoelde ik dus te zeggen, En dat werd dus niet begrepen.
Ik begreep het wel en wat jij zegt is gewoon een feit. Veel midden CGK-gemeenten en Gereformeerde Bondsgemeenten hebben steeds minder kerkgangers in de tweede dienst . De GKv/NGK en de moderne CGK proberen met kunst en vliegwerk nog wat mensen te trekken in de tweede dienst.

Natuurlijk is het waar dat een volle kerk in beide diensten nog weinig zegt over geestelijk leven maar de gemeente is wel op de plaats(de werkplaats van de Heilige Geest) waar ze moeten zijn.
Waarom dan zo moeilijk doen? Volgens mij is die een gegeven dat iedereen kan weten.
Ook in de behoudende kerken is er afname van kerkbezoekers voor de tweede dienst.
Wellicht valt het niet altijd op, omdat er waarschijnlijk ook veel geshopt wordt naar bepaalde predikanten, maar het is toch echt zo.
Dat is mij ook wel bekend, doch (nog) niet in dier voege als de grote volkskerken
als daar zijn de RKK & PKN. Maar het mag wel onze aandacht hebben. We zouden zeggen:
Een teken aan de wand, en een schip op het droge is als een baken in zee.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Krimp en groei in CGK

Bericht door RefoCalvinist »

-DIA- schreef:Dat is mij ook wel bekend, doch (nog) niet in dier voege als de grote volkskerken
als daar zijn de RKK & PKN. Maar het mag wel onze aandacht hebben. We zouden zeggen:
Een teken aan de wand, en een schip op het droge is als een baken in zee.
Het constateren is een ding, maar het voorkomen en/of terugdraaien is twee.
We kunnen het probleem zien, maar wat is de oorzaak/de reden ervan?
En hoe kunnen we die oorzaken of redenen wegnemen?
Is de kerk van zijn plaats? Weten we de Boodschap niet meer over te brengen?
Missen we de liefde? Zijn de kerkmensen geseculariseerder dan wij denken?
Ooit heb ik Ds. C.L. Onderdelinden horen zeggen ( in mijn eigen woorden geef ik het even weer, maar het dekt de lading):
"Als er problemen of onvrede in een gemeente zijn, dan moeten we kijken wat er op de preekstoel fout gaat.
Eerst kijken naar onszelf als predikant en kerkenraad, dan pas naar de gemeente"
En als ik dan om mij heen kijk in kerkelijk Nederland, ja dan zit hier denk ik een kern van waarheid in.
Zeker ook ten opzichte van afname van kerkleden (!)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Krimp en groei in CGK

Bericht door Mara »

RefoCalvinist schreef: Ooit heb ik Ds. C.L. Onderdelinden horen zeggen ( in mijn eigen woorden geef ik het even weer, maar het dekt de lading):
"Als er problemen of onvrede in een gemeente zijn, dan moeten we kijken wat er op de preekstoel fout gaat.
Eerst kijken naar onszelf als predikant en kerkenraad, dan pas naar de gemeente"
En als ik dan om mij heen kijk in kerkelijk Nederland, ja dan zit hier denk ik een kern van waarheid in.
Zeker ook ten opzichte van afname van kerkleden (!)
Mensen gaan niet zomaar weg, daar gaat een langere periode aan vooraf, waarin signalen worden uitgezonden. Zwakkere en steeds sterkere.
Op huisbezoek en k.r. vergaderingen wordt hun verontrusting uitgesproken, over een veranderde koers, maar dat helpt niet.
En ze komen vaak nog alleen te staan ook, want het zijn kleine vossen en daar moet je niet over zeuren.
(dergelijke reacties lees je hier ook wel)
Nu hoeft een k.r. niet op alles in te gaan, maar als er wel degelijk gegronde bezwaren binnenkomen en er vertrekken steeds meer leden, om zo'n zelfde reden
dan begrijp ik niet waarom men niet zo denkt en handelt als ds. Onderlinden - geciteerd door RC - en mensen gewoon laat gaan en soms simpelweg hun attestatie in de brievenbus gooien.

Verder is leegloop niet altijd te wijten aan veranderende prediking, je hebt een aantal jaren een tamelijk massaal vertrek gehad van mensen die niet meer in de stad wilden wonen en naar een omringende plaats verhuisden. (Nu is dat bij de jonge generatie andersom, velen betalen een megahoge huur om in Rotterdam of Amsterdam te kunnen wonen).
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie