Oproep IS: val kerken in het Westen aan

Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Oproep IS: val kerken in het Westen aan

Bericht door Pimpelmees »

Wim Anker schreef:
Pimpelmees schreef:
Wim Anker schreef:
Isala schreef:Tja, als jij dat afdoet als theorie... Dan doet de Bijbel dat ook af als theorie.
Voor sommigen is het realiteit.
In dit topic gaat het niet om lijden om eigen zonden, alhoewel dat wel met elkaar te maken heeft.
Wij verdienen niet anders dan om te lijden, en dat onze naasten ons haten.
En toch was Petrus blij dat hij waardig geacht werd smaadheid te mogen lijden om de Naam van Christus (Handelingen 5 vers 41)
Waarom werd hij waardig geacht? Omdat hij zo'n mooie theorie had?
Petrus had inderdaad de theorie (en wat een mooie!) maar ook de praktijk.
Maar laat verder maar, want ik krijg de indruk dat het op dit forum bij theoretiseren blijft.
Als je het beter weet, Wim, dan nodig ik je uit om duidelijk te maken wat het in concrete zin inhoudt om als christen gehaat te worden door de wereld. Dan komen we verder dan wanneer jij anderen uitnodigt om wat te zeggen, jij dat gaat afkraken en dan zegt "laat verder maar".
Ik weet het helemaal niet beter. Ik stel nu juist de vraag juist wat het in NL inhoudt om als christen gehaat te worden. Concreet.
Enkele voorbeelden: Extra belastingaanslagen voor christenen? Achtergesteld in de winkels? Hondepoep door de brievenbus? fysiek geweld? Pesterijen? Ontslag?

Helaas zijn alle antwoorden ontwijkend. En dan stop ik er liever mee. Want de vraag is niet onhelder dunkt me.
En toch weer even alle antwoorden van de forummers wegzetten. Doe gewoon mee aan het gesprek. Dat maakt de discussie een stuk leuker.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oproep IS: val kerken in het Westen aan

Bericht door DDD »

@Vagari:

Ik denk dat het verzonnen is, maar het is in ieder geval goddeloos. Met dat soort literatuur kun je je maar beter niet inlaten.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Oproep IS: val kerken in het Westen aan

Bericht door Vagari »

Wim Anker schreef:
Pimpelmees schreef:
Wim Anker schreef:
Isala schreef:Tja, als jij dat afdoet als theorie... Dan doet de Bijbel dat ook af als theorie.
Voor sommigen is het realiteit.
In dit topic gaat het niet om lijden om eigen zonden, alhoewel dat wel met elkaar te maken heeft.
Wij verdienen niet anders dan om te lijden, en dat onze naasten ons haten.
En toch was Petrus blij dat hij waardig geacht werd smaadheid te mogen lijden om de Naam van Christus (Handelingen 5 vers 41)
Waarom werd hij waardig geacht? Omdat hij zo'n mooie theorie had?
Petrus had inderdaad de theorie (en wat een mooie!) maar ook de praktijk.
Maar laat verder maar, want ik krijg de indruk dat het op dit forum bij theoretiseren blijft.
Als je het beter weet, Wim, dan nodig ik je uit om duidelijk te maken wat het in concrete zin inhoudt om als christen gehaat te worden door de wereld. Dan komen we verder dan wanneer jij anderen uitnodigt om wat te zeggen, jij dat gaat afkraken en dan zegt "laat verder maar".
Ik weet het helemaal niet beter. Ik stel nu juist de vraag juist wat het in NL inhoudt om als christen gehaat te worden. Concreet.
Enkele voorbeelden: Extra belastingaanslagen voor christenen? Achtergesteld in de winkels? Hondepoep door de brievenbus? fysiek geweld? Pesterijen? Ontslag?

Helaas zijn alle antwoorden ontwijkend. En dan stop ik er liever mee. Want de vraag is niet onhelder dunkt me.
- Ik denk dat het al begonnen is in de wetenschap. Met het negeren van bewijzen tegen de evolutietheorie bijvoorbeeld. En het langzaamaan wegsluizen van principiële wetenschappers. Ik kijk dan ook even naar de medische wereld.

Solliciteren is een stukje moeilijker tegenwoordig.
- In de zorg soms vanwege abortus en euthanasie.
- In de meeste winkels in de stad moet je tegenwoordig bereid zijn om op zondag te werken.

Ik ken een voorbeeld uit de praktijk waarbij een jongen per direct weggestuurd werd bij een stagebedrijf alleen vanwege het feit dat zijn zusje de mazelen had en de baas een jong kindje.

Dit lijkt allemaal gezeur maar alles gaat sluipenderwijs.

Dan zullen de rechtszaken wel komen met eventuele boetes of uithuisplaatsing. Voor bijvoorbeeld het weigeren van homo gerelateerde zaken of inenting of het uitdelen van een pedagogische tik...............

Er wordt aan de scholen gemorreld. We hebben al het verplichte onderwijs in dat achterlijke geloof van de evolutie.

De minister-president wilde de predikanten opleggen wat ze van de preekstoel moesten verkondigen: inenting.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Oproep IS: val kerken in het Westen aan

Bericht door Ad Anker »

Ik weet niet precies wat het zal zijn als er vervolging uitbreekt.
Zijn er al concrete aanwijzingen van pesterijen richting christenen in ons land? Ik hoor daar niet zoveel van. De SGP heeft nog een prominente rol in ons land, al is ze maar klein. De kerken zitten op zondag nog vol en niemand legt ons een strobreed in de weg.

Volgens mij zijn wij refo's helemaal geen doelwit van wie dan ook. Dat geeft te denken...
Wim Anker
Berichten: 3897
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Oproep IS: val kerken in het Westen aan

Bericht door Wim Anker »

Vagari schreef:- Ik denk dat het al begonnen is in de wetenschap. Met het negeren van bewijzen tegen de evolutietheorie bijvoorbeeld. En het langzaamaan wegsluizen van principiële wetenschappers. Ik kijk dan ook even naar de medische wereld.
Solliciteren is een stukje moeilijker tegenwoordig.
- In de zorg soms vanwege abortus en euthanasie.
Ik ben er onbekend mee of in de wetenschap principiële wetenschappers actief of passief worden weggesluisd. Ik ben er ook mee onbekend of het in zorg gebeurd vanwege principiële standpunten.
Mijn ervaring - die uiteraard niet doorslaggevend zijn - is dat men beter te maken kan hebben met de wereld in deze dan met de "godsdienst".
Weten anderen hier meer van?
Vagari schreef:- In de meeste winkels in de stad moet je tegenwoordig bereid zijn om op zondag te werken.
Dat is duidelijk.
Vagari schreef:Ik ken een voorbeeld uit de praktijk waarbij een jongen per direct weggestuurd werd bij een stagebedrijf alleen vanwege het feit dat zijn zusje de mazelen had en de baas een jong kindje. Dit lijkt allemaal gezeur maar alles gaat sluipenderwijs.
Er zijn op dit forum reacties te zien van christenen die dit een logische actie vinden. In deze is de vervolging niet zozeer van de wereld maar vooral van de godsdienst.
Vagari schreef:Dan zullen de rechtszaken wel komen met eventuele boetes of uithuisplaatsing. Voor bijvoorbeeld het weigeren van homo gerelateerde zaken of inenting of het uitdelen van een pedagogische tik...............
Er wordt aan de scholen gemorreld. We hebben al het verplichte onderwijs in dat achterlijke geloof van de evolutie.
De minister-president wilde de predikanten opleggen wat ze van de preekstoel moesten verkondigen: inenting.
Dit komt misschien. Maar lettend op de discussies op dit forum, over deze onderwerpen, zal het overgrote deel van de christenen ermee instemmen!
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 16 jan 2015, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Oproep IS: val kerken in het Westen aan

Bericht door Ad Anker »

Vagari schreef: - In de zorg soms vanwege abortus en euthanasie.
Heb jij daar concrete voorbeelden van? Ik geloof er namelijk niet zoveel van.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Oproep IS: val kerken in het Westen aan

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef:
Vagari schreef:- Ik denk dat het al begonnen is in de wetenschap. Met het negeren van bewijzen tegen de evolutietheorie bijvoorbeeld. En het langzaamaan wegsluizen van principiële wetenschappers. Ik kijk dan ook even naar de medische wereld.
Solliciteren is een stukje moeilijker tegenwoordig.
- In de zorg soms vanwege abortus en euthanasie.
Ik ben er onbekend mee of in de wetenschap principiële wetenschappers actief of passief worden weggesluisd. Ik ben er ook mee onbekend of het in zorg gebeurd vanwege principiële standpunten.
Mijn ervaring - die uiteraard niet doorslaggevend zijn - is dat men beter te maken kan hebben met de wereld in deze dan met de "godsdienst".
Weten anderen hier meer van?
soms is er een anti-christelijke houding onder sommige wetenschappers. Voor zover ik weet is die groep binnen de natuurwetenschap niet groot. Wel verkleint het je kans om bijvoorbeeld een positie als bioloog te krijgen als je om vrij dubieuze redenen denkt dat de evolutietheorie onzin is en dat ook laat merken. (Geloof is niet een dubieuze reden, argumenten die iemand als kent hovint aandraagt zijn dat wel). Er zijn genoeg wetenschappers die graag dissident zijn en dat ook wel in anderen waarderen.
Vagari schreef:Ik ken een voorbeeld uit de praktijk waarbij een jongen per direct weggestuurd werd bij een stagebedrijf alleen vanwege het feit dat zijn zusje de mazelen had en de baas een jong kindje. Dit lijkt allemaal gezeur maar alles gaat sluipenderwijs.
Er zijn op dit forum reacties te zien van christenen die dit een logische actie vinden. In deze is de vervolging niet zozeer van de wereld maar vooral van de godsdienst.
Wie zijn die christenen? Kun je namen noemen?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Oproep IS: val kerken in het Westen aan

Bericht door Ad Anker »

parsifal schreef:
Wim Anker schreef:
Vagari schreef:Ik ken een voorbeeld uit de praktijk waarbij een jongen per direct weggestuurd werd bij een stagebedrijf alleen vanwege het feit dat zijn zusje de mazelen had en de baas een jong kindje. Dit lijkt allemaal gezeur maar alles gaat sluipenderwijs.
Er zijn op dit forum reacties te zien van christenen die dit een logische actie vinden. In deze is de vervolging niet zozeer van de wereld maar vooral van de godsdienst.
Wie zijn die christenen? Kun je namen noemen?
Namen noemen is niet direct nodig. Vorige zomer zijn mijn vrouw en mijn drie kinderen erg ziek geweest t.g.v. de mazelen. Mijn vrouw is nog een aantal dagen opgenomen geweest in het ziekenhuis. Op dit forum is daar ook discussie over geweest en inderdaad kan ik de stelling van Wim wel plaatsen. Ikzelf ben ter ore gekomen dat mensen uit mijn kerkelijke gemeente zich verbaasden over het feit dat ik met mijn kinderen naar de kerk ben gegaan terwijl mijn vrouw thuis ziek was van de mazelen. Er werden ook kinderen die bij ons in de buurt zaten in de kerk ergens anders geplaatst. Dus dat is geen reactie van de seculiere Nederlander, dat komt gewoon uit je eigen kerkelijke omgeving. Ik gun iedereen zijn mening en keuze. Maar je voorbeeld is niet voorbehouden aan een onkerkelijk iemand.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Oproep IS: val kerken in het Westen aan

Bericht door Mara »

Ad Anker schreef: Namen noemen is niet direct nodig. Vorige zomer zijn mijn vrouw en mijn drie kinderen erg ziek geweest t.g.v. de mazelen. Mijn vrouw is nog een aantal dagen opgenomen geweest in het ziekenhuis. Op dit forum is daar ook discussie over geweest en inderdaad kan ik de stelling van Wim wel plaatsen. Ikzelf ben ter ore gekomen dat mensen uit mijn kerkelijke gemeente zich verbaasden over het feit dat ik met mijn kinderen naar de kerk ben gegaan terwijl mijn vrouw thuis ziek was van de mazelen. Er werden ook kinderen die bij ons in de buurt zaten in de kerk ergens anders geplaatst. Dus dat is geen reactie van de seculiere Nederlander, dat komt gewoon uit je eigen kerkelijke omgeving. Ik gun iedereen zijn mening en keuze. Maar je voorbeeld is niet voorbehouden aan een onkerkelijk iemand.
Een dergelijke reactie herken ik wel.
Gebleken is dat mijn man en ik een "foute match" zijn, qua kinderen krijgen.
En als je dan desondanks dus een kind krijgt die die foute match meekrijgt, omdat er nu eenmaal een bepaalde percentagekans is, krijg je simpelweg te horen: je wist dit toch? Je had dit kunnen voorkomen, Juist van medegemeenteleden doet dit ontzettend pijn!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Oproep IS: val kerken in het Westen aan

Bericht door Pimpelmees »

Ad Anker schreef:Ik weet niet precies wat het zal zijn als er vervolging uitbreekt.
Zijn er al concrete aanwijzingen van pesterijen richting christenen in ons land? Ik hoor daar niet zoveel van. De SGP heeft nog een prominente rol in ons land, al is ze maar klein. De kerken zitten op zondag nog vol en niemand legt ons een strobreed in de weg.

Volgens mij zijn wij refo's helemaal geen doelwit van wie dan ook. Dat geeft te denken...
Vervolging van christenen is inderdaad niet aan de orde in Nederland. Maar diepe aversie (en soms ook haat) tegen christenen is er wel veel. Ik denk dat de seculiere kranten zich nog redelijk netjes houden. Daar is meer een lichte minachting te merken ten aanzien van het christelijk gedachtegoed. Het zou ook niet netjes zijn om in de kranten te gaan zitten schreeuwen tegen christenen. Maar als je atheïstische mensen spreekt kan er soms een diep onbegrip zijn ten aanzien van denkbeelden van christenen. Men omschrijft christenen vaak als buitengewoon liefdeloos, bv. op punten als homoseksualiteit, abortus en euthanasie. Wij willen mensen het recht ontnemen om waardig te sterven, om zelf te bepalen of ze een kind houden of niet, om in volledige vrijheid te leven. Zo ziet men dat, wij staan in de weg of wij willen dat. Onbegrijpelijk en liefdeloos. En dit zijn niet de enige punten die men ongezond vindt aan het christelijk geloof. De sociale dwang, de dogma's, ik kan nog wel even doorgaan. De diepe aversie komt er ook uit op televisie (bij cabaretiers bv), maar ik kijk tegenwoordig geen tv meer dus daar weet ik niet alles meer van. Toch denk ik dat deze lichte haat wel eens echte haat kan worden. Met name als wij ons sterker zouden uitdrukken, op het gebied van abortus bijvoorbeeld. Dan kan het nog wel eens heel spannend worden voor christenen.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oproep IS: val kerken in het Westen aan

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:
parsifal schreef:
Wim Anker schreef:
Vagari schreef:Ik ken een voorbeeld uit de praktijk waarbij een jongen per direct weggestuurd werd bij een stagebedrijf alleen vanwege het feit dat zijn zusje de mazelen had en de baas een jong kindje. Dit lijkt allemaal gezeur maar alles gaat sluipenderwijs.
Er zijn op dit forum reacties te zien van christenen die dit een logische actie vinden. In deze is de vervolging niet zozeer van de wereld maar vooral van de godsdienst.
Wie zijn die christenen? Kun je namen noemen?
Namen noemen is niet direct nodig. Vorige zomer zijn mijn vrouw en mijn drie kinderen erg ziek geweest t.g.v. de mazelen. Mijn vrouw is nog een aantal dagen opgenomen geweest in het ziekenhuis. Op dit forum is daar ook discussie over geweest en inderdaad kan ik de stelling van Wim wel plaatsen. Ikzelf ben tegen gekomen dat mensen uit mijn kerkelijke gemeente zich verbaasden over het feit dat ik met mijn kinderen naar de kerk ben gegaan terwijl mijn vrouw thuis ziek was van de mazelen. Er werden ook kinderen die bij ons in de buurt zaten in de kerk ergens anders geplaatst. Dus dat is geen reactie van de seculiere Nederlander, dat komt gewoon uit je eigen kerkelijke omgeving. Ik gun iedereen zijn mening en keuze. Maar je voorbeeld is niet voorbehouden aan een onkerkelijk iemand.


Ik begrijp niet wat dit met het onderwerp christenvervolging te maken heeft. Dat mensen zichzelf en hun gezondheid willen beschermen tegen mensen die anders met risico´s omgaan, is wat mij betreft zeker geen voorbeeld van christenvervolging. Net zo goed als iemand zijn kinderen niet hoeft te laten meerijden met mensen die een heel gevaarlijke rijstijl hebben, bijvoorbeeld. Iedereen mag daarin zijn eigen afwegingen maken, maar het is heel logisch en geen teken van christenhaat dat mensen willen voorkomen dat zij of hun kinderen gevaar lopen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Oproep IS: val kerken in het Westen aan

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:
Ad Anker schreef: Namen noemen is niet direct nodig. Vorige zomer zijn mijn vrouw en mijn drie kinderen erg ziek geweest t.g.v. de mazelen. Mijn vrouw is nog een aantal dagen opgenomen geweest in het ziekenhuis. Op dit forum is daar ook discussie over geweest en inderdaad kan ik de stelling van Wim wel plaatsen. Ikzelf ben tegen gekomen dat mensen uit mijn kerkelijke gemeente zich verbaasden over het feit dat ik met mijn kinderen naar de kerk ben gegaan terwijl mijn vrouw thuis ziek was van de mazelen. Er werden ook kinderen die bij ons in de buurt zaten in de kerk ergens anders geplaatst. Dus dat is geen reactie van de seculiere Nederlander, dat komt gewoon uit je eigen kerkelijke omgeving. Ik gun iedereen zijn mening en keuze. Maar je voorbeeld is niet voorbehouden aan een onkerkelijk iemand.


Ik begrijp niet wat dit met het onderwerp christenvervolging te maken heeft. Dat mensen zichzelf en hun gezondheid willen beschermen tegen mensen die anders met risico´s omgaan, is wat mij betreft zeker geen voorbeeld van christenvervolging. Net zo goed als iemand zijn kinderen niet hoeft te laten meerijden met mensen die een heel gevaarlijke rijstijl hebben, bijvoorbeeld. Iedereen mag daarin zijn eigen afwegingen maken, maar het is heel logisch en geen teken van christenhaat dat mensen willen voorkomen dat zij of hun kinderen gevaar lopen.
Ik begrijp dat wel. Mensen gaan anders met risico's om en hebben daarvoor religieuze motieven. Vandaar dat het hier genoemd wordt. Verder ben ik het met je eens dat dit niet thuis hoort bij het onderwerp christenvervolging.
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Oproep IS: val kerken in het Westen aan

Bericht door Pimpelmees »

Drie kerken in brand gestoken in Niger bij anti-cartoon protest. Geen kerken in het Westen dus, waarover dit onderwerp gaat, maar enig verband met het onderwerp is er toch wel.

http://www.refdag.nl/nieuws/buitenland/ ... r_1_884326
Wim Anker
Berichten: 3897
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Oproep IS: val kerken in het Westen aan

Bericht door Wim Anker »

m.b.t. het verhaal over de 2 vrouwen in Frankrijk heb ik wel de vraag hoe de (oorspronkelijke) schrijver dit eigenlijk ter ore is gekomen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Oproep IS: val kerken in het Westen aan

Bericht door parsifal »

Ad Anker schreef:
parsifal schreef:
Wim Anker schreef:
Vagari schreef:Ik ken een voorbeeld uit de praktijk waarbij een jongen per direct weggestuurd werd bij een stagebedrijf alleen vanwege het feit dat zijn zusje de mazelen had en de baas een jong kindje. Dit lijkt allemaal gezeur maar alles gaat sluipenderwijs.
Er zijn op dit forum reacties te zien van christenen die dit een logische actie vinden. In deze is de vervolging niet zozeer van de wereld maar vooral van de godsdienst.
Wie zijn die christenen? Kun je namen noemen?
Namen noemen is niet direct nodig. Vorige zomer zijn mijn vrouw en mijn drie kinderen erg ziek geweest t.g.v. de mazelen. Mijn vrouw is nog een aantal dagen opgenomen geweest in het ziekenhuis. Op dit forum is daar ook discussie over geweest en inderdaad kan ik de stelling van Wim wel plaatsen. Ikzelf ben ter ore gekomen dat mensen uit mijn kerkelijke gemeente zich verbaasden over het feit dat ik met mijn kinderen naar de kerk ben gegaan terwijl mijn vrouw thuis ziek was van de mazelen. Er werden ook kinderen die bij ons in de buurt zaten in de kerk ergens anders geplaatst. Dus dat is geen reactie van de seculiere Nederlander, dat komt gewoon uit je eigen kerkelijke omgeving. Ik gun iedereen zijn mening en keuze. Maar je voorbeeld is niet voorbehouden aan een onkerkelijk iemand.
Ik heb zo het idee dat ook op mij gedoeld werd. En kritiek op hoe sommige andere Christenen handelen is geen vervolging. (Voor mezelf zou ik willen dat iedereen gevaccineerd wordt tegen ziekten als mazelen, rode hond en kinkhoest, maar ik zou het niet willen verplichten aan andere mensen dan mensen die beroepsmatig veel met risicogroepen te maken hebben, of in het geval van reizen naar het buitenland). Het aangehaalde voorbeeld van iemand die zijn stage moest stoppen omdat een familielid mazelen heeft is vreemd (tenzij de stage op een kinderafdeling in een ziekenhuis is, maar dan heeft het kind van de baas er weer niets mee te maken en in dat geval zou 2 weken onderbreking meer op zijn plaats zijn).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie