Kerkgebouwen

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kerkgebouwen

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
-DIA- schreef:
Mara schreef: Ja hier in het westen is het ook zo DIA.
Van de ene kerk maken ze appartementen, een ander is een evangelische kerk geworden met een hip kleurrijk interieur, en erger nog, er wordt een moskee van gemaakt en sommige kerken worden afgebroken.
De belangstelling wordt steeds minder, wijkgemeentes sluiten en krimpen tot één hoofdgemeente.
Eén avond per jaar zitten veel kerken stampvol, 24 december om 23 uur.
En dat betreft ook niet alleen protestantse kerken. Hier zijn al verschillende RK Parochies uit nood
gefuseerd. En nu dreigt ook hier in onze regio een overschot aan (vaak toch uiterlijk mooie) RK kerken.
Dus op den duur zullen in de Twentse dorpen wellicht ook nog wel wat kerken de deuren moeten
sluiten...
En het meest vreemde is dat ze kerken afbreken die pas eind jaren 60 of begin 70 gebouwd zijn!
Soms foeilelijke gebouwen, daar niet van, maar hoe is het mogelijk dat een kerk van een paar honderd leden, gewoon inkrimpt tot een klein groepje he.
En je ziet in sommige kerken dat ze van alles doen om vooral jongeren te trekken.
Maar het helpt niet.
Vorige week had een roomse kerk een gezamenlijke met een protestantse. Men noemt dat dan een stap in de goede richting.
Dominee en pastoor gingen beide voor.
Kerken uit jaren 60/70 zijn vaak mooier dan de brouwsels van later, interieur vaak met natuursteen en teakhout.
Ik mag dit soort kerken echt waarderen to de gebouwen van '90 en later.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Mara »

Afbeelding

Het lijkt op een kerk, maar dat is het helaas niet.
Hij zal worden gebruikt als feesttent, tijdens koningsdag.
Locatie: Parklaan, R'dam
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Vorst »

Mara schreef:Afbeelding

Het lijkt op een kerk, maar dat is het helaas niet.
Hij zal worden gebruikt als feesttent, tijdens koningsdag.
Locatie: Parklaan, R'dam
Hoezo 'helaas'? Er zijn meer dan genoeg kerken in Rotterdam.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Mara »

De Laurenskerk in Rotterdam - wie kent hem niet? - zoekt een verhalenverteller met een goede conditie.

De Laurenskerk zoekt mensen die de klim een of twee keer per dag willen maken op doordeweekse dagen. Voor de weekeinden zijn er genoeg vrijwilligers, zegt Frank Migchielsen van de Laurenskerk. Maar met name voor de woensdagmiddag kan de kerk nog wel wat mensen gebruiken.

Torengidsen vertellen aan groepen het verhaal van de toren en de kerk. En er valt veel te vertellen over de Grote of Sint-Laurenskerk. Zoals: waarom staat de laatgotische kerk eigenlijk niet in het centrum van de stad? En hoe hebben ze het in de zeventiende eeuw klaargespeeld om de verzakte toren rechtop te zetten toen hij in de kerk dreigde te vallen?

bron: Rijnmond.nl

De trap heeft 406 treden. :sweat
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Chrisje72
Berichten: 1486
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: RE: Re: Kerkgebouwen

Bericht door Chrisje72 »

Mara schreef:De Laurenskerk in Rotterdam - wie kent hem niet? - zoekt een verhalenverteller met een goede conditie.

De Laurenskerk zoekt mensen die de klim een of twee keer per dag willen maken op doordeweekse dagen. Voor de weekeinden zijn er genoeg vrijwilligers, zegt Frank Migchielsen van de Laurenskerk. Maar met name voor de woensdagmiddag kan de kerk nog wel wat mensen gebruiken.

Torengidsen vertellen aan groepen het verhaal van de toren en de kerk. En er valt veel te vertellen over de Grote of Sint-Laurenskerk. Zoals: waarom staat de laatgotische kerk eigenlijk niet in het centrum van de stad? En hoe hebben ze het in de zeventiende eeuw klaargespeeld om de verzakte toren rechtop te zetten toen hij in de kerk dreigde te vallen?

bron: Rijnmond.nl

De trap heeft 406 treden. :sweat
Die conditie komt dan vanzelf wel :)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Luther »

Ik las dat de HHK Katwijk aan Zee vandaag haar nieuwe kerkgebouw in gebruik heeft genomen.
11 jaar heeft men in een sporthal gebivakkeerd. Werkelijk een ongelofelijke organisatie op zaterdagavond en maandagochtend om de boel klaar te zetten en weer op te ruimen. Zie: https://www.youtube.com/watch?v=xXRzKynL_Wc
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Auto »

Luther schreef:Ik las dat de HHK Katwijk aan Zee vandaag haar nieuwe kerkgebouw in gebruik heeft genomen.
11 jaar heeft men in een sporthal gebivakkeerd. Werkelijk een ongelofelijke organisatie op zaterdagavond en maandagochtend om de boel klaar te zetten en weer op te ruimen. Zie: https://www.youtube.com/watch?v=xXRzKynL_Wc
Ik herken het helemaal (muv van de vloerbedekking)
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Lassie »

Wauw wat een werk, vooral met die vloer, preekstoel en orgel.

Bij ons heb je een podium dan heb je alleen lessenaar nodig. Verder gaan hier ook elke zaterdagmiddag/avond de klaarzetters aan de gang (maar dat zijn maar 3 personen). Al worden er bij ons maar 150-200 stoelen klaar gezet.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Orchidee »

Petje af!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Hendrikus »

Luther schreef:Ik las dat de HHK Katwijk aan Zee vandaag haar nieuwe kerkgebouw in gebruik heeft genomen.
11 jaar heeft men in een sporthal gebivakkeerd. Werkelijk een ongelofelijke organisatie op zaterdagavond en maandagochtend om de boel klaar te zetten en weer op te ruimen. Zie: https://www.youtube.com/watch?v=xXRzKynL_Wc
Dat heeft HHK Woudenberg ook jaren zo gedaan.
~~Soli Deo Gloria~~
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Panny »

Mooi zeg die inzet en betrokkenheid van al die mensen!
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Kerkgebouwen

Bericht door mulder »

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... t_1_964461

begrijp ik het nou goed dat..
- een gemeente van 68 leden
- met een gebouw van 150 zitplaatsen
- die enkele weken in het jaar een tekort heeft aan zitplaatsen en dan het monumentale PKN gebouw huurt
- voor die paar weken & 3,5 ton gaat verbouwen
- zodat de gemeente van 68 leden een gebouw heeft met 400 zitplaatsen?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Hendrikus »

mulder schreef:http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... t_1_964461

begrijp ik het nou goed dat..
- een gemeente van 68 leden
- met een gebouw van 150 zitplaatsen
- die enkele weken in het jaar een tekort heeft aan zitplaatsen en dan het monumentale PKN gebouw huurt
- voor die paar weken & 3,5 ton gaat verbouwen
- zodat de gemeente van 68 leden een gebouw heeft met 400 zitplaatsen?
Tja, als daar iemand zit die de knip trekt, en de gemeente er dus verder niet krom voor hoeft te liggen...
Op die manier hebben ze immers ook jarenlang een predikant gehad.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Mister »

mulder schreef:http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... t_1_964461

begrijp ik het nou goed dat..
- een gemeente van 68 leden
- met een gebouw van 150 zitplaatsen
- die enkele weken in het jaar een tekort heeft aan zitplaatsen en dan het monumentale PKN gebouw huurt
- voor die paar weken & 3,5 ton gaat verbouwen
- zodat de gemeente van 68 leden een gebouw heeft met 400 zitplaatsen?
Dat begrijp je goed, ja. Overigens heb ik me er ook wat over verwonderd.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkgebouwen

Bericht door DDD »

En dan moeten de vakantiegangers ook nog eens eerder hun bed uit. Enkel verliezers, zou je zeggen. Maar ik denk dat de ruimte door de weeks ook voor andere activiteiten geschikt is.
Plaats reactie