Schuivende panelen onder ons?

-DIA-
Berichten: 32741
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door -DIA- »

Weten we waar de schuivende panelen vandaan komen?
Ik wist er een beetje over de klok, maar van de klepel wist ik destijds, bij het openen van dit topic niet...

https://www.ensie.nl/politici/schuivende-panelen
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door TSD »

Posthoorn schreef:Oef, paneel wordt met een klap teruggeschoven. :)
De titel van het topic zegt niet welke kant de panelen opschuiven, dat kan dus beide kanten op :huhu

Serieus: Ik begon me wel af te vragen hoe snel het allemaal wel niet gaat. Kerstbomen, vuurwerk afsteken op zondag, sowieso kan er van de zondag wel wat afgesnoept worden, WK-voetbal is prima zolang je je hart er maar niet op zet, terughoudend zijn ten aanzien van het vereren van de goedheilig man lijkt ook steeds meer een uitzondering enz... de verschillen in uiterlijke zin worden wel snel groter heb ik het idee. Al is een logische verklaring wellicht ook dat de actieve deelnemers van dit forum op dit gebied geen evenwichtige afspiegeling van de gereformeerde gezindte zijn.
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Charles »

Verwarrend die schuivende panelen. Blijf je gewoon die je was dan ben je opeens een uitzondering. Kom uit een GG waar het voor niemand kon (en kan), GG waar ik nu zit is TV, kerstboom, meerdere oorbellen in het oor, vrouwen van kerkraadsleden die je altijd in broek tegenkomt, geen hoeden meer in de eredienst etc allemaal gemeengoed geworden. Nu ben ik de gek.
-DIA-
Berichten: 32741
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door -DIA- »

TSD schreef:
Posthoorn schreef:Oef, paneel wordt met een klap teruggeschoven. :)
De titel van het topic zegt niet welke kant de panelen opschuiven, dat kan dus beide kanten op :huhu
Wat ik ermee bedoelde in gewoon Nederlands: "Veranderingen onder ons?" (Ik zou er nu geen vraagteken meer achter zetten, maar een uitroepteken!)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Tiberius »

Charles schreef:Verwarrend die schuivende panelen. Blijf je gewoon die je was dan ben je opeens een uitzondering. Kom uit een GG waar het voor niemand kon (en kan), GG waar ik nu zit is TV, kerstboom, meerdere oorbellen in het oor, vrouwen van kerkraadsleden die je altijd in broek tegenkomt, geen hoeden meer in de eredienst etc allemaal gemeengoed geworden. Nu ben ik de gek.
Dat verschilt denk ik ook per gemeente of omgeving.
De ene gemeente schuift naar 'waar het voor niemand kon en kan'. En de andere naar 'tv, kerstboom, enz.'.
Wat je in ieder geval waarneemt, is dat er een verschuiving is van meer naar minder eenheidsworst.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11410
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Mister »

-DIA- schreef:
TSD schreef:
Posthoorn schreef:Oef, paneel wordt met een klap teruggeschoven. :)
De titel van het topic zegt niet welke kant de panelen opschuiven, dat kan dus beide kanten op :huhu
Wat ik ermee bedoelde in gewoon Nederlands: "Veranderingen onder ons?" (Ik zou er nu geen vraagteken meer achter zetten, maar een uitroepteken!)
En daar val ik dan bovenop.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4070
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Maanenschijn »

TSD schreef:
Posthoorn schreef:Oef, paneel wordt met een klap teruggeschoven. :)
De titel van het topic zegt niet welke kant de panelen opschuiven, dat kan dus beide kanten op :huhu

Serieus: Ik begon me wel af te vragen hoe snel het allemaal wel niet gaat. Kerstbomen, vuurwerk afsteken op zondag, sowieso kan er van de zondag wel wat afgesnoept worden, WK-voetbal is prima zolang je je hart er maar niet op zet, terughoudend zijn ten aanzien van het vereren van de goedheilig man lijkt ook steeds meer een uitzondering enz... de verschillen in uiterlijke zin worden wel snel groter heb ik het idee. Al is een logische verklaring wellicht ook dat de actieve deelnemers van dit forum op dit gebied geen evenwichtige afspiegeling van de gereformeerde gezindte zijn.
Ik denk dat het referentiekader (vanuit je jeugd) met name bepaald of je zaken ziet verschuiven.

Ik zie vanuit mijn opvoeding, die een ‘hervormde inslag’ had niet zo veel schuivende panelen. Wij hadden en hebben geen kerstboom, maar het was ook niet ongewoon dat we die bij een gemeentelid of familielid tegenkwamen. De magische grens van 00.00 uur zondagmorgen is nooit hard geweest, veel meer was er aandacht voor de zaterdagavondbesteding dan de tijd van thuis komen. Sinterklaas is altijd goed op waarde geschat enz. Dus terugkijken vanuit mijn referentiekader is er niet veel veranderd en gaat het helemaal niet snel. Het enige wat ik echt snel zie gaan is de hang naar het materialisme binnen onze gezindte. Dat is iets waar ik helemaal niet mee ben opgegroeid, maar binnen de innercirkel van de refowereld fors in aanraking (aanvaring) ben gekomen.

Mijn eega daarentegen, waar het dragen van een witte rok taboe was, ervaart veel meer verschuiving van uiterlijkheden, maar ervaart ook de leegheid van regeltjes die niet voort lijken te komen uit liefde voor God en Zijn inzettingen, maar uit het conformeren en liefst accelereren aan en in de heersende refomores .

Conclusie: je referentiekader bepaalt hoe je de huidige tijd ervaart.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
merel
Berichten: 9774
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door merel »

Ad Anker schreef:
merel schreef:knip
Het bezit van een kerstboom is in onze gezindte en daarmee in de achterban van ons forum geenszins gemeengoed. Laat dit gegeven de basis zijn voor het gesprek alhier over dit onderwerp. Dus het delen van de maat van een evt. kerstboom is daarmee ongewenst hier.
In de post hierboven zie ik dat maten gedeeld worden van 50 cm en kleiner. Vandaar mijn opmerking ;)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef:Conclusie: je referentiekader bepaalt hoe je de huidige tijd ervaart.
Dat is deels correct. Over sinterklaas maak ik me vanuit mijn referentiekader weinig zorgen. Maar ik vind wel iets van de Staphorst variant die tegenwoordig in onze kringen wordt gevonden.

Ik vind de waarschuwing uit het bijbelboek Richteren onverkort van toepassing: en men deed goed wat recht was in eigen ogen.
merel
Berichten: 9774
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door merel »

Herman schreef:
Maanenschijn schreef:Conclusie: je referentiekader bepaalt hoe je de huidige tijd ervaart.
Dat is deels correct. Over sinterklaas maak ik me vanuit mijn referentiekader weinig zorgen. Maar ik vind wel iets van de Staphorst variant die tegenwoordig in onze kringen wordt gevonden.

Ik vind de waarschuwing uit het bijbelboek Richteren onverkort van toepassing: en men deed goed wat recht was in eigen ogen.
Is dat daadwerkelijk zo? Of hebben we veel eigen wetten gemaakt binnen onze gezindte?
-DIA-
Berichten: 32741
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door -DIA- »

Charles schreef:Verwarrend die schuivende panelen. Blijf je gewoon die je was dan ben je opeens een uitzondering. Kom uit een GG waar het voor niemand kon (en kan), GG waar ik nu zit is TV, kerstboom, meerdere oorbellen in het oor, vrouwen van kerkraadsleden die je altijd in broek tegenkomt, geen hoeden meer in de eredienst etc allemaal gemeengoed geworden. Nu ben ik de gek.
Dat beleef je echt wel eens: Je wordt een vreemdeling in eigen land, stad, dorp, en zelfs kerk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1492
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Bourdon16 »

-DIA- schreef:
Charles schreef:Verwarrend die schuivende panelen. Blijf je gewoon die je was dan ben je opeens een uitzondering. Kom uit een GG waar het voor niemand kon (en kan), GG waar ik nu zit is TV, kerstboom, meerdere oorbellen in het oor, vrouwen van kerkraadsleden die je altijd in broek tegenkomt, geen hoeden meer in de eredienst etc allemaal gemeengoed geworden. Nu ben ik de gek.
Dat beleef je echt wel eens: Je wordt een vreemdeling in eigen land, stad, dorp, en zelfs kerk.
'Als je maar lang genoeg gewoon blijft, word je vanzelf bijzonder'
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door TSD »

Maanenschijn schreef:
TSD schreef:
Posthoorn schreef:Oef, paneel wordt met een klap teruggeschoven. :)
De titel van het topic zegt niet welke kant de panelen opschuiven, dat kan dus beide kanten op :huhu

Serieus: Ik begon me wel af te vragen hoe snel het allemaal wel niet gaat. Kerstbomen, vuurwerk afsteken op zondag, sowieso kan er van de zondag wel wat afgesnoept worden, WK-voetbal is prima zolang je je hart er maar niet op zet, terughoudend zijn ten aanzien van het vereren van de goedheilig man lijkt ook steeds meer een uitzondering enz... de verschillen in uiterlijke zin worden wel snel groter heb ik het idee. Al is een logische verklaring wellicht ook dat de actieve deelnemers van dit forum op dit gebied geen evenwichtige afspiegeling van de gereformeerde gezindte zijn.
Ik denk dat het referentiekader (vanuit je jeugd) met name bepaald of je zaken ziet verschuiven.

Ik zie vanuit mijn opvoeding, die een ‘hervormde inslag’ had niet zo veel schuivende panelen. Wij hadden en hebben geen kerstboom, maar het was ook niet ongewoon dat we die bij een gemeentelid of familielid tegenkwamen. De magische grens van 00.00 uur zondagmorgen is nooit hard geweest, veel meer was er aandacht voor de zaterdagavondbesteding dan de tijd van thuis komen. Sinterklaas is altijd goed op waarde geschat enz. Dus terugkijken vanuit mijn referentiekader is er niet veel veranderd en gaat het helemaal niet snel. Het enige wat ik echt snel zie gaan is de hang naar het materialisme binnen onze gezindte. Dat is iets waar ik helemaal niet mee ben opgegroeid, maar binnen de innercirkel van de refowereld fors in aanraking (aanvaring) ben gekomen.

Mijn eega daarentegen, waar het dragen van een witte rok taboe was, ervaart veel meer verschuiving van uiterlijkheden, maar ervaart ook de leegheid van regeltjes die niet voort lijken te komen uit liefde voor God en Zijn inzettingen, maar uit het conformeren en liefst accelereren aan en in de heersende refomores .

Conclusie: je referentiekader bepaalt hoe je de huidige tijd ervaart.
Ja, dat zou goed kunnen inderdaad.

Ik heb ook niet zoveel met die minutieuze kledingregels (wel met de hoofdlijn: sober / bedekkend ipv ondekkend en onderscheid mannelijk/vrouwelijk). Maar het "meedoen met de wereld" lijkt niet alleen met 'geld en goed' maar ook op veel andere vlakken veel meer doorgang te vinden. Zo'n post van @Charles, daar schrik ik op zich wel van in de zin dat hij heeft heeft over context GG.

En alhoewel veel regels/tradities misschien geen halszaken zijn en de kern niet raken, vind ik het massaal willen loslaten en verruilen voor iets wat dichter bij de norm van de maatschappij ligt, een veeg teken.
-DIA-
Berichten: 32741
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door -DIA- »

Bourdon16 schreef:
-DIA- schreef:
Charles schreef:Verwarrend die schuivende panelen. Blijf je gewoon die je was dan ben je opeens een uitzondering. Kom uit een GG waar het voor niemand kon (en kan), GG waar ik nu zit is TV, kerstboom, meerdere oorbellen in het oor, vrouwen van kerkraadsleden die je altijd in broek tegenkomt, geen hoeden meer in de eredienst etc allemaal gemeengoed geworden. Nu ben ik de gek.
Dat beleef je echt wel eens: Je wordt een vreemdeling in eigen land, stad, dorp, en zelfs kerk.
'Als je maar lang genoeg gewoon blijft, word je vanzelf bijzonder'
Wat is gewoon... Je kunt met veel best wel mee... Maar als ik nu bv. uit principe ergens niet in meekan wordt het anders. Het is hier wel geaccepteerd als je geen kerstboom in huis wilt. Ook dat je op zondag niet op vakantie gaat. Ook als tegen moord en doodslag bent. Maar gaan we verder, dan is moord ineens geen moord meer. Denk dan aan abortus en euthanasie. En in de kerk: Iedereen accepteert als je zegt dat je de drie formulieren van enigheid onderschrijft... maar dat wordt anders als je dat in de praktijk probeert te brengen. Dan ben je ineens vastgeroest en oerconservatief, ouderwets, of aan hinderpaal die de vooruitgang tegenhoudt. Of erger... je wordt door niemand meer begrepen en ze laten je maar links liggen: met die kun je niet overweg, die is overal tegen. Is dat waar? Nou dat schijnt dan weer te moeilijk te zijn om dat te onderzoeken. Men gaat dan maar gewoon met de stroom mee. Wie dat op de een of andere manier niet kan, wordt als een aparte weggezet.
Nog moeilijker wordt het dat ze je erop aanspreken: Maar je hebt wel internet, je rijdt in de auto naar de kerk, en ja, verzin maar meer waar je ze 'op weten te pakken'. Dan moet je er scherp op zijn dat je een rechte koers vaart, en dat je je consciëntie niet tegenspreekt. De meeste 'last' heb je dan met degenen die afhaken van de bevindelijke leer. Afzwaaiers naar links zeg maar. Die weten als geen ander waar ze je op kunnen pakken. Zelf zijn ze goed christelijk, zij zijn groen en fris, geven hoog op van hun geloof, maar toch... het is zo anders.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Erskinees »

De vraag is natuurlijk of het erg is dat bepaalde panelen schuiven. Mijn vrienden en familie uit de "rechterflank" hebben inmiddels ook kerstboompjes en kransen in huis. De vrouwen dragen ook oorbellen, make-up en steeds vaker broeken in de vrije tijd. Dat was vroeger ondenkbaar. Maar ik heb er geen problemen mee. In de donkere dagen is een boom met lampjes in huis heel gezellig. En zolang een vrouw zich fatsoenlijk opmaakt zie ik ook geen principiële bezwaren. Het kan jammer zijn dat bepaalde vastigheden verdwijnen, maar zolang het niet tegen de Schrift is zie ik geen problemen. Zolang het onderscheid m/v gehandhaafd blijft in andere uiterlijkheden, kan een broek ook prima. Misschien moeten we onze panelen eens sorteren op principieel en niet principieel.

Dat sommigen anders denken over hoofdbedekking is heel jammer, dat is wat mij betreft wel Bijbels gefundeerd. Anderzijds reken ik dat ook de predikanten, ouderlingen en mijzelf aan. Ik vind het lastig om helder uit te leggen aan mijn dochters waarom ze een hoed moeten opzetten. In al mijn GG jaren heb ik nog nooit (!) een preek over hoofdbedekking gehoord. We zijn niet zo van de themapreken, maar dit is een belangrijk thema. Op catechisatie wordt het ook niet uitgelegd. Gelukkig protesteren mijn vrouw en dochters op zondag niet, maar ze zien het nut ook niet. Als we panelen willen vasthouden, dan moeten we dat helder uitleggen aan de dames. Het boekje van ds. Klaassen is een mooi begin. Nu de rest nog.
Plaats reactie