Afscheiding 1834 vieren

ejvl
Berichten: 5756
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door ejvl »

Tiberius schreef:Ik zeg (nog) niets over vieren; ik ga alleen maar in tegen jouw onjuiste bewering van hierboven:
Een kerkelijke scheuring is een verschrikkelijk iets en gaat tegen Gods wil in.
-Christus is de Goede Herder van de ene grote kudde. (Joh. 10 : 16)

-Hij is de Bruidegom en er is één bruid. (Openb. 19 : 7; 21 : 2)

-Er is één Heere en één lichaam. (22: 17)

-Christus zegt: Ik zal op deze Petra mijn gemeente bouwen (Ef. 4 : 1-5)

Ik zeg niet dat niet gescheurd mag/moet worden, ik denk dat het soms noodzakelijk is dat er gescheurd wordt, zoals de reformatie en Ulrum.
Verder ben ik van mening dat de reden van scheuring verschrikkelijk is, namelijk dat er geen zuivere leer meer verkondigd wordt.

En ik ben van mening dat het Gods bedoeling is dat er 1 kerk is, zie de genoemde teksten.
Aangezien de reden was dat er geen goede leer verkondigd werd, vind ik dat een heel erge reden, dat vind ik wel herdenkingswaardig, maar niet vierenswaardig zoals Luther zegt.

Misschien is mijn uitspraak dat het tegen Gods wil in gaat te hard gesteld.
Dat wil ik dan veranderen in:
Het is Gods bedoeling dat er 1 kerk is, geheiligd in Jezus Christus. Dat er om redenen van de waarheid afgescheiden moet worden is heel erg omdat blijkbaar de waarheid niet wordt verkondigd.
De teksten die je overigens noemt uit Korinthe gaan hier niet op: die gelden alleen als men in de waarheid wandelt. Dan pas kan je zeggen, dat er eenheid moet zijn. Niet eerder.
Klopt, dat lees ik inderdaad ook in de kantekeningen, dat gaat over als men het over de leer eens is maar er twist om andere bijzaken zijn.
ejvl
Berichten: 5756
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door ejvl »

Luther schreef:Als iets een geschenk is, mag dat toch ook gevierd worden?
Jouw redenering lijkt een beetje op iemand die zegt: Ik vier mijn verjaardag niet, want het is toch verschrikkelijk dat je een jaar dichter bij de dood bent.
Ik vind het meer te betreuren dat er verdeeldheid nodig blijkt te zijn.
Wat een verjaardag vieren ermee te maken heeft begrijp ik niet, ik vind het een beetje een vreemde vergelijking omdat dat niet voortkomt uit heel erge redenen, namelijk dat Gods woord niet voluit verkondigd wordt.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:
Mara schreef:
Wilhelm schreef:Je via Tapatalk gewoon zondags kunt forummen? ;)
Er zijn gezinnen waar de mobiel zaterdagsavonds ingeleverd moet worden. ;)
Ik heb hem in het weekend nooit opgeladen eigenlijk.
En wat denkt men daarmee te bereiken?
Ook hier geldt: leer er op een gewone manier mee omgaan, dan heb je ook niet zoveel problemen!
Ik begrijp dat ook niet, vind het persoonlijk een regel die niet te handhaven is.
Want je ziet in zo'n geval dat ze dan een extra mobiel aanschaffen.
Ik gebruik mijn mobiel in het weekend nooit, dan ben ik meestal thuis en kan ik bellen en gebeld worden met de reguliere telefoon. :)
De mobiel van mijn man staat wel 24/7 aan.
Maar mijn vraag is dan: hoe komt het dan dat je met tapatalk wel kunt forummen op zondag :quoi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Luther »

ejvl schreef:
Luther schreef:Als iets een geschenk is, mag dat toch ook gevierd worden?
Jouw redenering lijkt een beetje op iemand die zegt: Ik vier mijn verjaardag niet, want het is toch verschrikkelijk dat je een jaar dichter bij de dood bent.
Ik vind het meer te betreuren dat er verdeeldheid nodig blijkt te zijn.
Wat een verjaardag vieren ermee te maken heeft begrijp ik niet, ik vind het een beetje een vreemde vergelijking omdat dat niet voortkomt uit heel erge redenen, namelijk dat Gods woord niet voluit verkondigd wordt.
Dat laatste is inderdaad erg, daarom moet je je op dat moment afscheiden. Reken maar dat dat voor velen destijds als een blijde bevrijding werd ervaren! Ik wil die blijdschap graag vandaag eens onderstrepen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ejvl
Berichten: 5756
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door ejvl »

Toch denk ik niet dat ds de Cock blij was met de afscheiding.
Ik denk dat hij het zag als een noodzakelijk kwaad.
Verdrietig omdat het noodzakelijk bleek.
Zeker niet iets om te vieren, meer om de breuk te betreuren.
Wel verwonderd dat God het werk wil zegenen.
Een beetje Leen Potappel achtig om het maar zo uit te drukken.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Luther »

ejvl schreef:Toch denk ik niet dat ds de Cock blij was met de afscheiding.
Ik denk dat hij het zag als een noodzakelijk kwaad.
Verdrietig omdat het noodzakelijk bleek.
Zeker niet iets om te vieren, meer om de breuk te betreuren.
Wel verwonderd dat God het werk wil zegenen.
Een beetje Leen Potappel achtig om het maar zo uit te drukken.
Ds. De Cock misschien niet, maar ds. H.P. Scholte wel degelijk!
Het is toch van tweeën één: Of de Afscheiding is iets goed geweest en heeft Gods zegen gekregen; dan mogen we het ook vieren.
Of het is het niet, maar dan moeten we als de brandweer weer terug naar..., ja, waarheen eigenlijk?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ejvl
Berichten: 5756
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door ejvl »

Luther, ik zeg toch niet dat de afscheiding niet nodig was? Ik heb het steeds over de reden waarom, dat is verdrietig.
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door modesto »

Wat ook treurig blijft is dat grote scheuringen gebruikt worden om het kwaad van kleine scheuringen te verdoezelen. Je kunt mooie verhalen ophangen over wandelen in waarheid, maar waarom zijn er zoveel verschillende kerkgenootshappen in onze eigen hoek? Vieren jullie dat ook allemaal? Ik niet.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Luther »

modesto schreef:Wat ook treurig blijft is dat grote scheuringen gebruikt worden om het kwaad van kleine scheuringen te verdoezelen. Je kunt mooie verhalen ophangen over wandelen in waarheid, maar waarom zijn er zoveel verschillende kerkgenootshappen in onze eigen hoek? Vieren jullie dat ook allemaal? Ik niet.
ik had het over de Afscheiding, niet over alle scheuringen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door modesto »

Over de Afscheiding in 1834 kun je inderdaad zonder gevaar voor eigen geweten discussieren.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23879
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door refo »

modesto schreef:Over de Afscheiding in 1834 kun je inderdaad zonder gevaar voor eigen geweten discussieren.
Toch was dat niet zo'n goed idee, die afscheiding. Sinds die tijd meent iedere groepering die het ergens niet mee eens is zich te kunnen afscheiden.
Online
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2890
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door FlyingEagle »

refo schreef:
modesto schreef:Over de Afscheiding in 1834 kun je inderdaad zonder gevaar voor eigen geweten discussieren.
Toch was dat niet zo'n goed idee, die afscheiding. Sinds die tijd meent iedere groepering die het ergens niet mee eens is zich te kunnen afscheiden.
Hm, dat zegt meer over die groeperingen dan over de afscheiding
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Luther »

modesto schreef:Over de Afscheiding in 1834 kun je inderdaad zonder gevaar voor eigen geweten discussieren.
Hoe bedoel je?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Jongere »

Luther schreef: Het is toch van tweeën één: Of de Afscheiding is iets goed geweest en heeft Gods zegen gekregen; dan mogen we het ook vieren.
Of het is het niet, maar dan moeten we als de brandweer weer terug naar..., ja, waarheen eigenlijk?
Het is deze m.i. onterechte 'versimpeling' waardoor de discussie ontstaat. Want zo eenvoudig ligt het niet.

Je hebt naast goed en kwaad ook nog het minst kwade van meerdere kwaden. Met andere woorden: iets is gebeurd omdat het niet anders kon. Daarmee is het dan misschien iets goeds in de zin dat het slechter kon - maar niet iets om te vieren.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17444
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door huisman »

Jongere schreef:
Luther schreef: Het is toch van tweeën één: Of de Afscheiding is iets goed geweest en heeft Gods zegen gekregen; dan mogen we het ook vieren.
Of het is het niet, maar dan moeten we als de brandweer weer terug naar..., ja, waarheen eigenlijk?
Het is deze m.i. onterechte 'versimpeling' waardoor de discussie ontstaat. Want zo eenvoudig ligt het niet.

Je hebt naast goed en kwaad ook nog het minst kwade van meerdere kwaden. Met andere woorden: iets is gebeurd omdat het niet anders kon. Daarmee is het dan misschien iets goeds in de zin dat het slechter kon - maar niet iets om te vieren.
Idd niet vieren maar wel gedenken met dankbaarheid.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie