Hoed in eredienst?

Online
Bertiel
Berichten: 4621
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Bertiel »

Aanpassen is niks mis mee en het is niet goed om regels op te gaan leggen die niet bijbels zijn, of een vorm van verrechtsing zijn.
Ergens is er een gulden middenweg
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Tiberius »

Maanenschijn schreef: 26 okt 2023, 08:50
merel schreef:
Tiberius schreef: 26 okt 2023, 08:26
Job schreef: 25 okt 2023, 21:17

Wat geef je daarmee voor signaal af aan je puber(s)?
Dat je prioriteiten moet stellen in het leven.
Precies, je kan niet alles.
Dat werkt twee kanten op natuurlijk.

Je geeft je kinderen inderdaad mee dat je prioriteiten stelt, maar in het verlengde daarvan ook waar je de prioriteiten stelt/legt: niet bij de schoolopening. Daar kan best een goede reden voor zijn, maar die zitten bij mij niet niet in de categorie: te druk, te ver, te vroeg, te lang, te moe, te saai, te hoedjesachtig, te … :) .
Voor mij heeft kerkgang de hoogste prioriteit. Daarna catechisatiebezoek.
Schoolopeningen kunnen waardevol zijn, maar niet als ze daarmee in het kielzog ook de kerkgang ter discussie gaan stellen vanwege regels die ze bij zulke evenementen niet mee kunnen maken.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door DDD »

In dat geval zou je er ook voor kunnen kiezen een poging te doen om je kinderen wat relativeringsvermogen bij te brengen en eventueel uit te leggen waarom sommige mensen een neiging tot verrechtsing hebben.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5402
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door pierre27 »

DDD schreef: 26 okt 2023, 09:10 In dat geval zou je er ook voor kunnen kiezen een poging te doen om je kinderen wat relativeringsvermogen bij te brengen en eventueel uit te leggen waarom sommige mensen een neiging tot verrechtsing hebben.
Een prima aangedragen oplossing. Een dergelijke boodschap t.o.v. van de ruimdenkende mensen breng ik in mijn omgeving.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
HHR
Berichten: 990
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door HHR »

DDD schreef: 26 okt 2023, 09:10 In dat geval zou je er ook voor kunnen kiezen een poging te doen om je kinderen wat relativeringsvermogen bij te brengen en eventueel uit te leggen waarom sommige mensen een neiging tot verrechtsing hebben.
Je moet je gewoon aanpassen idd.
We maken het veel te groot.

Zelfde als met zingen. Ik kan me ergeren aan mensen die verschrikkelijk zitten te trekken als ze eens in een gemeente zitten waar wat sneller gezongen wordt.
En andersom ook overigens.
Je past je gewoon aan.

Aanpassen doen we altijd en overal, maar als het kerkelijk is hebben velen er grote moeite mee.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Mannetje »

Jarenlang was ik als docent bij de opening waar een hoedje verplicht was. Soms kwam je een leerlinge zonder hoedje o.i.d. tegen. Dan groette je vriendelijk, maakte je even een kwinkslag over het niet-dragen van het hoedje en was je blij dat de leerling gekomen was.
-
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Tiberius »

DDD schreef: 26 okt 2023, 09:10 In dat geval zou je er ook voor kunnen kiezen een poging te doen om je kinderen wat relativeringsvermogen bij te brengen en eventueel uit te leggen waarom sommige mensen een neiging tot verrechtsing hebben.
Het lukt mij zelfs niet om forummers hier relativeringsvermogen bij te brengen, laat staan pubers.
Maar misschien lukt jou het beter.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door DDD »

Ik denk inderdaad dat dat in beide gevallen ook een kwestie van opvoeding is. En ik ben over forumers ook minder pessimistisch.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Maanenschijn »

Tiberius schreef:
Maanenschijn schreef: 26 okt 2023, 08:50
merel schreef:
Tiberius schreef: 26 okt 2023, 08:26 Dat je prioriteiten moet stellen in het leven.
Precies, je kan niet alles.
Dat werkt twee kanten op natuurlijk.

Je geeft je kinderen inderdaad mee dat je prioriteiten stelt, maar in het verlengde daarvan ook waar je de prioriteiten stelt/legt: niet bij de schoolopening. Daar kan best een goede reden voor zijn, maar die zitten bij mij niet niet in de categorie: te druk, te ver, te vroeg, te lang, te moe, te saai, te hoedjesachtig, te … :) .
Voor mij heeft kerkgang de hoogste prioriteit. Daarna catechisatiebezoek.
Schoolopeningen kunnen waardevol zijn, maar niet als ze daarmee in het kielzog ook de kerkgang ter discussie gaan stellen vanwege regels die ze bij zulke evenementen niet mee kunnen maken.
Ik probeer te begrijpen wat je bedoelt:

1. Kerkgang en catechisatie staat op 1. Helemaal mee eens.
2. Schoolopeningen (etc) zijn niet waardevol als de regels die daar gelden een belemmering vormen voor de wekelijkse kerkgang.

Nummer 2 komt mij wat vreemd over. Zou dat het geval zijn?

Ik kan begrijpen dat pubers zich verzetten tegen regeltjes, ik maak het bijna dagelijks mee :) . Toch is het ook aan mij als opvoeder om uit te leggen dat het de moeite waard is om (misschien wel onzin-)regeltjes te accepteren. Uit respect voor de ander en als liefdedienst naar onze broeders en zusters die eigenlijk een liefdedienst is tot de Heere God. Natuurlijk is er ergens een grens. En natuurlijk lukt dat uitleggen niet altijd. In dat geval zou ik gewoon naar de opening gaan, maar dan zonder hoedje. Dan maar als ouder wat misprijzende blikken van ouders die het beter voor elkaar hebben of een knipoog van de docent ;).

Misschien wil je nog nader duiden hoe puntje 2 werkt: schoolopeningen (en dat soort evenementen) die belemmerend werken op de kerkgang?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Tiberius »

Pubers hebben als argument dat ze zondag al 2x in de kerk hebben gezeten. Zo'n jaaropening ervaren ze dan als een soort kerkdienst; zeker als zoveel mogelijk geprobeerd wordt om een kerkdienst na te bootsen, terwijl het dat niet is. Daar ergeren ze zich aan.
Inwoner
Berichten: 407
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Inwoner »

Tiberius schreef: 26 okt 2023, 10:41 Pubers hebben als argument dat ze zondag al 2x in de kerk hebben gezeten. Zo'n jaaropening ervaren ze dan als een soort kerkdienst; zeker als zoveel mogelijk geprobeerd wordt om een kerkdienst na te bootsen, terwijl het dat niet is. Daar ergeren ze zich aan.
Ah... dat vormt een nieuw element in de discussie. Pubers ergeren zich aan een kerkdienst (of een nabootsing daarvan).
Daar kan best een kern van waarheid in zitten. Vraag is dan: hoe komt dat? Waar ligt de of een oorzaak en natuurlijk: wat kunnen we daar aan doen?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Tiberius »

Inwoner schreef: 26 okt 2023, 10:46
Tiberius schreef: 26 okt 2023, 10:41 Pubers hebben als argument dat ze zondag al 2x in de kerk hebben gezeten. Zo'n jaaropening ervaren ze dan als een soort kerkdienst; zeker als zoveel mogelijk geprobeerd wordt om een kerkdienst na te bootsen, terwijl het dat niet is. Daar ergeren ze zich aan.
Ah... dat vormt een nieuw element in de discussie. Pubers ergeren zich aan een kerkdienst (of een nabootsing daarvan).
Daar kan best een kern van waarheid in zitten. Vraag is dan: hoe komt dat? Waar ligt de of een oorzaak en natuurlijk: wat kunnen we daar aan doen?
Om de vraag scherper te stellen: aan de nabootsing daarvan.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Tiberius »

Wat we eraan kunnen doen, is denk ik heel eenvoudig: een jaaropening een jaaropening laten.
Inwoner
Berichten: 407
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Inwoner »

Tiberius schreef: 26 okt 2023, 10:52 Wat we eraan kunnen doen, is denk ik heel eenvoudig: een jaaropening een jaaropening laten.

En hoe ziet dat er dan concreet uit?

Of om het even wat scherp neer te zetten: welkom, toelichting op de school en haar gebruiken, roosteruitdeling, en bij de uitgang allemaal een gadget?
Dan schrappen we de schriftlezing, het gebed, het openingswoord c.q. overdenking en de rede met een maatschappelijk tintje van de voorzitter van het schoolbestuur.
Zijn we er dan?
o ja, en dan natuurlijk niet in een kerkgebouw, maar in een sportzaal o.i.d. (?)
Online
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door merel »

Inwoner schreef: 26 okt 2023, 11:09
Tiberius schreef: 26 okt 2023, 10:52 Wat we eraan kunnen doen, is denk ik heel eenvoudig: een jaaropening een jaaropening laten.

En hoe ziet dat er dan concreet uit?

Of om het even wat scherp neer te zetten: welkom, toelichting op de school en haar gebruiken, roosteruitdeling, en bij de uitgang allemaal een gadget?
Dan schrappen we de schriftlezing, het gebed, het openingswoord c.q. overdenking en de rede met een maatschappelijk tintje van de voorzitter van het schoolbestuur.
Zijn we er dan?
o ja, en dan natuurlijk niet in een kerkgebouw, maar in een sportzaal o.i.d. (?)
Gewoon geen jaaropening. De toegevoegde waarde tav het schooljaar zie ik niet.
Plaats reactie