Hoed in eredienst?

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5402
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door pierre27 »

CvdW schreef: 26 okt 2023, 12:32
Psalm schreef: 26 okt 2023, 12:26 De opmerking dat de jaaropening geen toegevoegde waarde heeft hoeft natuurlijk niet direct triest te zijn. Het kan soms ook allemaal doorslaan. Je hebt een jaaropening in de kerk en een jaaropening in de klas en vaak ook nog weer met je mentor. Dus al met al wordt er heel wat geopend. In zichzelf heeft een opening wel waarde. Maar vanuit de veelheid aan openingen kan er misschien ook wel wat nuchterder tegen aangekeken worden.

Het valt me op dat er vaak geen jaarsluiting is. Dat gebeurt ook klassikaal. Als we consequent doorredeneren zou je ook een jaarsluiting moeten houden in de kerk.
Ik weet van verschillende basisscholen dat ze het schooljaar beginnen in de kerk en de afsluiting is ook in de kerk. Dat heeft iets moois in zich (gezin - kerk - school).
Eens hoor, met enige regelmaat krijgen we op school van ouders te horen hoe positief ze de gezamenlijke opening in de kerk waarderen. Dat geeft echt wel eens moed. Zeker wanneer je op zoveel fronten afbraak van dergelijke zaken mee moet maken.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
alepha
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 sep 2020, 23:02

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door alepha »

Een paar jaar geleden heeft er eens een column in het RD gestaan over de jaaropeningen van de scholen. In die column werd voorgesteld om de zondag voor de opening van het schooljaar als scholenzondag te benoemen. Iedere gemeente besteedt daar aandacht aan tijdens een zondagse kerkdienst in een preek die daarop gericht is en in specifiek gebed voor het nieuwe schooljaar. Dat vond ik geen gek idee.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5402
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door pierre27 »

alepha schreef: 26 okt 2023, 22:56 Een paar jaar geleden heeft er eens een column in het RD gestaan over de jaaropeningen van de scholen. In die column werd voorgesteld om de zondag voor de opening van het schooljaar als scholenzondag te benoemen. Iedere gemeente besteedt daar aandacht aan tijdens een zondagse kerkdienst in een preek die daarop gericht is en in specifiek gebed voor het nieuwe schooljaar. Dat vond ik geen gek idee.
Bij ons is het beiden. Geweldig eigenlijk!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Delftenaar »

Voor het deel van de gemeente zonder schoolgaande of zelfs helemaal geen kinderen is dit misschien een minder goed idee.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Tiberius »

Dat kan ook een bezwaar zijn, inderdaad. Maar het hoofdbezwaar is m.i. dat een schoolactiviteit in de context van een kerkdienst wordt gezet.
Laat schoolactiviteiten plaatsvinden in de context van de school.
Dat er in de zondagse dienst aandacht besteed wordt aan werk, school en studie, lijkt me niet meer dan logisch. Maar dat gebeurt elke zondag; op de zondag voordat de scholen weer beginnen hooguit met iets meer accent.
Ik ben overigens sowieso niet zo'n fan van al die speciale zondagen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door helma »

De basisschool hier ter plaatse heeft de jaaropening en -sluiting ook altijd in een kerkgebouw. Dat is resp. op maandag- en op vrijdagmorgen, een onderdeel van de schooldag. (Zonder hoofdbedekking)
Er wordt kort iets gezegd over een gelezen bijbelgedeelte, een paar kinderen dragen iets voor en er is een muziekgroepje.
Ook is er een Bijbelverhaal.
Ik heb dat als moeder altijd heel waardevol gevonden. Samen als ouders met kinderen en de leerkrachten Gods zegen te vragen en Hem te danken. En het is voor mij persoonlijk ook wel eens een bijeenkomst geweest waar ik geestelijk onderwijs kreeg.
Inwoner
Berichten: 407
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Inwoner »

helma schreef: 27 okt 2023, 09:06 De basisschool hier ter plaatse heeft de jaaropening en -sluiting ook altijd in een kerkgebouw. Dat is resp. op maandag- en op vrijdagmorgen, een onderdeel van de schooldag. (Zonder hoofdbedekking)
Er wordt kort iets gezegd over een gelezen bijbelgedeelte, een paar kinderen dragen iets voor en er is een muziekgroepje.
Ook is er een Bijbelverhaal.
Ik heb dat als moeder altijd heel waardevol gevonden. Samen als ouders met kinderen en de leerkrachten Gods zegen te vragen en Hem te danken. En het is voor mij persoonlijk ook wel eens een bijeenkomst geweest waar ik geestelijk onderwijs kreeg.
Mee eens. In de discussie lijkt het erop (ik chargeer enigszins) dat school en kerk zover mogelijk uit elkaar getrokken moeten worden. Een opening in een kerk, met nota bene nog een minipreek, is toch wel heel erg. Dat brengt me bij de vraag: is een kerkdienst dan een soort noodzakelijk kwaad dat we maximaal 2x per week moeten ondergaan?
En als dat zo is, hoe komt dat dan?
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door DDD »

Dat lijkt me wel een heel ander onderwerp. Maar goed.

Dat zou niet zo moeten zijn. Maar het komt soms wel natuurlijk wel voor dat kerkdiensten vervelend zijn. Bijvoorbeeld omdat ze slecht zijn voorbereid, de liturgie geen duidelijk verband houdt met gebed en preek, de predikant niet al te lang heeft nagedacht over zijn preek of iedere zondag hetzelfde vertelt (En dat gaat ook nog regelmatig samen).

Overigens kan het een keer gebeuren dat een dominee zich niet heeft kunnen voorbereiden (al heb ik dan liever dat de dominee ergens anders gaat preken en het leesdienst is, dan dat hij toch maar begint en wel ziet of het een beetje zal gaan). En als een dominee te veel taken op zijn bord heeft, is het begrijpelijk dat het wekelijks is. Maar dat blijft dan toch wel erg vervelend voor de kerkgangers. Ik moet bij zulke gesprekken altijd denken aan ds. P. den Butter. Hij preekte voor zover ik weet heel goed, maar hij zei ooit in een interview dat de gemeente ook veel slechte preken van hem had verdragen.

Het vervelende is dat de dominees die daadwerkelijk slecht preken, ze vaak juist zo goed vinden, dat ze benadrukken dat het in de hemel precies zo zal zijn. Wat mijns inziens wel iets over iemands zelfkennis zegt.

En dan heb je nog persoonlijke kwesties, zoals dominees die om de zin een taalfout maken. Dat kan ook niet iedereen verdragen.

Maar het punt is nu, dat teveel van het goede iets niet altijd beter maakt. En dat de jaaropeningen kennelijk niet altijd aansprekend zijn. Dat is wel heel jammer.

Overigens heb ik geen problemen met een scholenzondag, ook al heb ik zelf geen kinderen. Er zijn wel veel kinderen waar ik van houd en die horen er ook in de kerk helemaal bij. Als er alleenstaanden zijn die daar anders over denken, dan zou daar ook eens een preek over gehouden moeten worden. Want het zijn wel kinderen van de gemeente, die er helemaal bij horen. Je zou zeggen dat je dan des te meer tijd hebt om voor de kinderen te bidden.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Tiberius »

In je eerste alinea's snijd je een onderwerp aan, wat ik hier verder maar laat liggen.

Met je laatste alinea ben ik het eens. Met als toevoeging:
Een dienst is bedoeld om mensen in hun context aan te spreken; ook jongeren in de week voordat de school begint. Het is niet zo, dat een preek alleen voor ouderen, mannen, vrouwen, enz. moet zijn. En het is mooi als de jongeren een biddende gemeente achter zich weten, niet alleen van hun ouders en leerkrachten, maar ook van grootouders, alleenstaanden en anderen in de gemeente.

Een jaaropening dient een heel ander doel. In de uitvoering zoals Helma verwoordt, kan ik me prima vinden. Kleinschalig, persoonlijk contact met de docenten, leerlingen die een bijdrage leveren: dat is waardevol.

@Inwoner:
Het gaat er niet om dat 2 kerkdiensten te veel zijn. Ook niet om kerk en school te scheiden.
Maar het gaat erom dat jongeren ook inzien (of gaan inzien) dat het leven met de Heere en vanuit de Bijbel ook bij het normale schoolleven hoort. En ik denk dat de meeste docenten dit uitstekend vorm kunnen geven, zonder het in de vorm van een kerkdienst te gieten.
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door DDD »

Ik snijd geen onderwerp aan, maar ik reageer op een opmerking/vraag.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 911
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Adagio »

DDD schreef: 27 okt 2023, 09:32 Maar het komt soms wel natuurlijk wel voor dat kerkdiensten vervelend zijn. Bijvoorbeeld omdat ze slecht zijn voorbereid, de liturgie geen duidelijk verband houdt met gebed en preek, de predikant niet al te lang heeft nagedacht over zijn preek of iedere zondag hetzelfde vertelt (En dat gaat ook nog regelmatig samen).
Het vervelende is dat de dominees die daadwerkelijk slecht preken, ze vaak juist zo goed vinden, dat ze benadrukken dat het in de hemel precies zo zal zijn. Wat mijns inziens wel iets over iemands zelfkennis zegt.
En dan heb je nog persoonlijke kwesties, zoals dominees die om de zin een taalfout maken. Dat kan ook niet iedereen verdragen.
Docenten die ossenherders (als Amos) moeten opleiden tot predikant, moeten ook zeker hun best doen. Maar het aan de hoorders meegeven van stenen in plaats van Brood, kan ook een docent niet van hen afpakken. Hoe het ook zij, men kan beter een nuttige opmerking meegeven aan de betreffende predikant, dan hier in het algemeen mopperen op een forum. De Heere heeft het voor bijvoorbeeld een Mozes voortdurend opgenomen. En een Paulus schreef, dat anderen van hem zeiden: "de tegenwoordigheid des lichaams is zwak en de rede is verachtelijk." Onverlet hun plichten, dienen het ambassadeurs (2 Kor. 5: 10) te zijn; in het advocatenvak bijvoorbeeld is het juist belangrijk om te zoeken naar de tevredenheid van de cliënt als partij.
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door DDD »

Ik mopper daar toch helemaal niet over? Ik geef antwoord op een vraag.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 911
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Adagio »

DDD schreef: 27 okt 2023, 10:54 Ik mopper daar toch helemaal niet over? Ik geef antwoord op een vraag.
Da's natuurlijk netjes.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door merel »

Inwoner schreef: 27 okt 2023, 09:11
helma schreef: 27 okt 2023, 09:06 De basisschool hier ter plaatse heeft de jaaropening en -sluiting ook altijd in een kerkgebouw. Dat is resp. op maandag- en op vrijdagmorgen, een onderdeel van de schooldag. (Zonder hoofdbedekking)
Er wordt kort iets gezegd over een gelezen bijbelgedeelte, een paar kinderen dragen iets voor en er is een muziekgroepje.
Ook is er een Bijbelverhaal.
Ik heb dat als moeder altijd heel waardevol gevonden. Samen als ouders met kinderen en de leerkrachten Gods zegen te vragen en Hem te danken. En het is voor mij persoonlijk ook wel eens een bijeenkomst geweest waar ik geestelijk onderwijs kreeg.
Mee eens. In de discussie lijkt het erop (ik chargeer enigszins) dat school en kerk zover mogelijk uit elkaar getrokken moeten worden. Een opening in een kerk, met nota bene nog een minipreek, is toch wel heel erg. Dat brengt me bij de vraag: is een kerkdienst dan een soort noodzakelijk kwaad dat we maximaal 2x per week moeten ondergaan?
En als dat zo is, hoe komt dat dan?
Nee hoor, dat is het niet. Tijdstip en locatie zijn mijn grootste struikelblokken. Daarnaast zie ik de meerwaarde van een jaaropening niet in.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 911
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Adagio »

merel schreef: 27 okt 2023, 11:21
Inwoner schreef: 27 okt 2023, 09:11
helma schreef: 27 okt 2023, 09:06 De basisschool hier ter plaatse heeft de jaaropening en -sluiting ook altijd in een kerkgebouw. Dat is resp. op maandag- en op vrijdagmorgen, een onderdeel van de schooldag. (Zonder hoofdbedekking)
Er wordt kort iets gezegd over een gelezen bijbelgedeelte, een paar kinderen dragen iets voor en er is een muziekgroepje.
Ook is er een Bijbelverhaal.
Ik heb dat als moeder altijd heel waardevol gevonden. Samen als ouders met kinderen en de leerkrachten Gods zegen te vragen en Hem te danken. En het is voor mij persoonlijk ook wel eens een bijeenkomst geweest waar ik geestelijk onderwijs kreeg.
Mee eens. In de discussie lijkt het erop (ik chargeer enigszins) dat school en kerk zover mogelijk uit elkaar getrokken moeten worden. Een opening in een kerk, met nota bene nog een minipreek, is toch wel heel erg. Dat brengt me bij de vraag: is een kerkdienst dan een soort noodzakelijk kwaad dat we maximaal 2x per week moeten ondergaan?
En als dat zo is, hoe komt dat dan?
Nee hoor, dat is het niet. Tijdstip en locatie zijn mijn grootste struikelblokken. Daarnaast zie ik de meerwaarde van een jaaropening niet in.
Als je ontkent dat dit een noodzakelijk kwaad is door genoemde struikelblokken en gebreken, bedoel je dan dat dit een niet-noodzakelijk kwaad is? Dat het sowieso kwaad is om te proberen dit te doen?
Plaats reactie