Hoed in eredienst?

DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door DDD »

Nee natuurlijk is dat niet wat er staat. Het is gewoon geen kwaad.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 911
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Adagio »

DDD schreef: 27 okt 2023, 13:13 Nee natuurlijk is dat niet wat er staat. Het is gewoon geen kwaad.
Ik dacht, ik vraag naar wat er niet staat.
Lies
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 aug 2023, 12:48

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Lies »

Ik las met interesse heel veel, niet alles, over een hoed in de eredienst.
Ik draag vanaf dat ik 13 was en de jeugdleeftijd had hoofdbedekking. Voor mij was en is het nog steeds een eenvoudig hoofddoekje. Er staat, als een vrouw bidt of profeteerd, dat ze dan haar hoofd zal dekken. Voor mij is lang haar plus hoofdbedekking heel simpel. In onze dienst mogen vrouwen bidden en profeteren. Dat betekent dat meerderen, broeders en zusters, een zegen vragen voor de dienst. En na het woord kan een zuster profeteren,bijv. dat het woord meer licht heeft gegeven en dat ze in dit licht wil wandelen. En geloof heeft in dit woord.

‘Leert de natuur zelf u niet, dat, indien een man lang haar draagt, dit een schande voor hem is, doch dat, indien een vrouw lang haar draagt, dit een eer voor haar is? Immers, het haar is haar tot een sluier gegeven.’
‭‭1 Korinthiërs‬ ‭11‬:‭14‬-‭15‬ ‭NBG51‬‬

—-leert de natuur u niet…….
Ik heb de afgelopen jaren nog nooit zoveel meisjes om mij heen gezien met lang haar. En jongens met lang haar wordt ook steeds meer een uitzondering.

Maar er komt nog iets bij en dat heb ik in de hele discussie niet gehoord, dat hoofdbedekking ook is voor de engelen, die alleen de buitenkant zien. Zodat engelen zien dat we in Gods orde zijn.

‘Daarom moet de vrouw een macht op het hoofd hebben vanwege de engelen.’
‭‭1 Korinthiërs‬ ‭11‬:‭10‬ ‭NBG51‬‬

En dan is het wel duidelijk dat het de bedoeling is dat een vrouw haar hoofd dekt en niet het haar de bedekking is.
De bedekking hoeft alleen als een vrouw bidt of profeteert, maar omdat je niet vooraf weet of je gaat bidden of profeteren is het handig om het vast op te hebben.
Ik loop daarom ook niet buiten, voor ik naar binnen ga met iets op mijn hoofd. Voor mij heeft dat geen nut.
En dan is het ook belangrijk om de ander niet te oordelen die dit niet doet.
Voor alles wat we doen moeten we zelf overtuigd zijn.
Je kunt later niet tegen God zeggen, de ander deed het zo en daarom heb ik het zo gedaan.
We moeten zelf de bijbel onderzoeken, wat er voor mij in staat.
Jezus zei, in de boekrol staat over mij geschreven. En dat geldt ook voor mij.
Een persoonlijke relatie met Jezus en de Vader.

We wandelen in ons eigen licht en ons inzicht tot we overtuigd worden dat ik het anders moet doen. We hebben een persoonlijke wandel met God, maar we trekken samen op. En dan hebben we een troost:

‘Hiervan toch ben ik ten volle overtuigd, dat Hij, die in u een goed werk is begonnen, dit ten einde toe zal voortzetten, tot de dag van Christus Jezus.’
‭‭Filippenzen‬ ‭1‬:‭6‬ ‭NBG51‬‬

‘En hierin oefen ik mijzelf, altijd een onergerlijk geweten te hebben voor God en de mensen.’
‭‭Handelingen‬ ‭24‬:‭16‬ ‭NBG51‬‬


(Sorry, ik ben de NBG gewend. Al vanaf mijn geboorte. En daarom spreekt dat mij ook het meeste aan. )
HHR
Berichten: 988
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door HHR »

Waarom ds. Klaassen een hoed zou dragen als hij vrouw zou zijn

Dan is het niet het belangrijkste wat mensen ervan vinden of wat een dominee ervan vindt. Het gaat erom wat de Heere wil. Misschien denk je: ‘Dominee, u hebt gemakkelijk praten. U hoeft niet met zo’n ding op te lopen.’ Laat ik dan dit zeggen. Ik ben natuurlijk geen vrouw. maar als ik vrouw zou zijn, denk ik dat ik het zou doen. Waarom dan? Uiteindelijk maar om één ding: omdat de Heere het zegt en vraagt.”

https://cvandaag.nl/99576-waarom-ds-kla ... w-zou-zijn
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Orchidee »

Een hoofdzaak lijkt toch wél, nu nog een 'baardzaak'
Misschien denkt zijn vrouw wel dat als ze een man zou zijn een baard zou dragen , ook een blijk van respect voor God en zijn scheppingsorde.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Online
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18727
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door helma »

Orchidee schreef:Een hoofdzaak lijkt toch wél, nu nog een 'baardzaak' Afbeelding
Misschien denkt zijn vrouw wel dat als ze een man zou zijn een baard zou dragen , ook een blijk van respect voor God en zijn scheppingsorde.
Dat kwam vorige week precies ter sprake op de CGO avond waar ds Klaassen leiding had. Daar werd hem door een medecursist op gewezen. Wie weet wat de uitwerking is Afbeelding
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door DDD »

Dat zou in ieder geval consequent biblicistisch zijn.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Job »

Misschien kan er alvast een reformatorische baard-trim-keten worden opgezet. Op korte termijn een gat in de markt denk. Zachte orgelmuziek in de winkels, advertenties met strak gesoigneerde dominees. En ik weet een naam: "College Beard".
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Orchidee »

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door merel »

Orchidee schreef: 17 jan 2024, 16:34 Een hoofdzaak lijkt toch wél, nu nog een 'baardzaak' Afbeelding
Misschien denkt zijn vrouw wel dat als ze een man zou zijn een baard zou dragen , ook een blijk van respect voor God en zijn scheppingsorde.
:haha
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Ararat »

Job schreef: 17 jan 2024, 17:55 Misschien kan er alvast een reformatorische baard-trim-keten worden opgezet. Op korte termijn een gat in de markt denk. Zachte orgelmuziek in de winkels, advertenties met strak gesoigneerde dominees. En ik weet een naam: "College Beard".
"Trim uw baard op hele noten!"
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Job »

Ararat schreef: 17 jan 2024, 21:32
Job schreef: 17 jan 2024, 17:55 Misschien kan er alvast een reformatorische baard-trim-keten worden opgezet. Op korte termijn een gat in de markt denk. Zachte orgelmuziek in de winkels, advertenties met strak gesoigneerde dominees. En ik weet een naam: "College Beard".
"Trim uw baard op hele noten!"
...en betaal u blauw :huhu
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Orchidee »

En op het orgel mogen alleen Psalmen worden gespeeld.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Job »

Orchidee schreef: 17 jan 2024, 22:04 En op het orgel mogen alleen Psalmen worden gespeeld.
Sterker nog: één psalm maar. Die staat hele dagen op repeat.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Maanenschijn »

Job schreef:
Orchidee schreef: 17 jan 2024, 22:04 En op het orgel mogen alleen Psalmen worden gespeeld.
Sterker nog: één psalm maar. Die staat hele dagen op repeat.
Er is maar weinig een groter ergernis dan psalmen als achtergrond muziek te gebruiken van wat dan ook..
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie