Hoed in eredienst?

Zeeuw
Berichten: 11653
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
J.C. Philpot schreef: Bekering gaat over alle voorschriften uit Gods Woord (Catechismus: niet alleen naar sommige, maar naar al de geboden Gods beginnen te leven) . Zowel over Galaten 5:22 (voor zover je dat een gebod kan noemen), maar ook de voorschriften uit Timotheüs 2:9-10 of willekeurig andere bijbelgedeelten.
Ik vind alles prima, maar jij was degene die stelde dat na bekering er een verandering volgt aan de buitenkant. Ik haal dat nergens uit de Bijbel. Wat ik wel uit de Bijbel haal is hoe je kunt herkennen dat mensen bekeerd zijn. Dat zijn namelijk zij die de vrucht van de Geest dragen, en dat uit zich in bepaald gedrag.
Zou dat gedrag volgens jou dan ook zichtbaar kunnen zijn in kledingstijl?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Ditbenik »

Zeeuw schreef:
Ambtenaar schreef:
J.C. Philpot schreef: Bekering gaat over alle voorschriften uit Gods Woord (Catechismus: niet alleen naar sommige, maar naar al de geboden Gods beginnen te leven) . Zowel over Galaten 5:22 (voor zover je dat een gebod kan noemen), maar ook de voorschriften uit Timotheüs 2:9-10 of willekeurig andere bijbelgedeelten.
Ik vind alles prima, maar jij was degene die stelde dat na bekering er een verandering volgt aan de buitenkant. Ik haal dat nergens uit de Bijbel. Wat ik wel uit de Bijbel haal is hoe je kunt herkennen dat mensen bekeerd zijn. Dat zijn namelijk zij die de vrucht van de Geest dragen, en dat uit zich in bepaald gedrag.
Zou dat gedrag volgens jou dan ook zichtbaar kunnen zijn in kledingstijl?
Dat kan zeker het geval zijn. Bij mij veranderde de kleding van altijd in het donkerblauw naar fleurig. Omdat de Heere Zelf me dat leerde.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12074
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Herman »

merel schreef:Dat maakte ik niet uit deze verwijzing naar Galaten 5 op.
Natuurlijk wel. De opmerking van Ambtenaar impliceert dat zachtmoedigheid beperkt blijft tot de binnenkant. Ik kan iemand dan niet haten (binnenkant), maar wel uitschelden (buitenkant). Bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8988
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door J.C. Philpot »

Ambtenaar schreef:
J.C. Philpot schreef: Bekering gaat over alle voorschriften uit Gods Woord (Catechismus: niet alleen naar sommige, maar naar al de geboden Gods beginnen te leven) . Zowel over Galaten 5:22 (voor zover je dat een gebod kan noemen), maar ook de voorschriften uit Timotheüs 2:9-10 of willekeurig andere bijbelgedeelten.
Ik vind alles prima, maar jij was degene die stelde dat na bekering er een verandering volgt aan de buitenkant. Ik haal dat nergens uit de Bijbel. Wat ik wel uit de Bijbel haal is hoe je kunt herkennen dat mensen bekeerd zijn. Dat zijn namelijk zij die de vrucht van de Geest dragen, en dat uit zich in bepaald gedrag.
Ik beweer zeker dat een bekering ook een verandering aan de buitenkant bewerkt.

Dat "bepaalde gedrag" is zichtbaar aan de buitenkant. De vrucht van de Geest is ook zichtbaar en merkbaar aan de buitenkant (anders heb je uiteraard niets aan zo'n vrucht). Een appelboom die alleen appels binnenin de stam heeft, en niet aan de buitenkant (zodat ik ze niet kan zien of opeten), heb ik liever niet in mijn tuin.

Daarnaast zal (om maar een overduidelijk voorbeeld te noemen) iemand die gewoon is topless te zonnen, dat niet meer gaan doen en zich zedelijk gaan kleden. Dan zie je gelijk dat het ook met kleding te maken heeft of kan hebben.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12074
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:Het zou je sieren die aspecten van Ambtenaar dan gewoon te benoemen. Als hij Galaten 5 als onderbouwing neemt, lijkt me dat niet vaag. Uiteraard kun je er anders over denken. Benoem dat dan.
Dat is zeker heel vaag. Omdat dergelijke vruchten van bekering niet in een isolement tot de rest van het christelijke leven staan. Bijvoorbeeld het begrip berouw. Dat zorgt voor een voorafgaande belijdenis van totale onwaardigheid van jezelf en een absoluut oordeel dat je eigen gerechtigheid niet voldoende is om vrede met God te bewerkstelligen. Dat kleurt dus de daarnavolgende werkingen van liefde, blijdschap en zachtmoedigheid. Dat is de typische bevindelijke-gereformeerde couleur van de bekering, zeg maar. (Maar dat wordt hier weer eens fluitend van tafel geveegd, en hoe!)
Zeeuw
Berichten: 11653
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:Het zou je sieren die aspecten van Ambtenaar dan gewoon te benoemen. Als hij Galaten 5 als onderbouwing neemt, lijkt me dat niet vaag. Uiteraard kun je er anders over denken. Benoem dat dan.
Dat is zeker heel vaag. Omdat dergelijke vruchten van bekering niet in een isolement tot de rest van het christelijke leven staan. Bijvoorbeeld het begrip berouw. Dat zorgt voor een voorafgaande belijdenis van totale onwaardigheid van jezelf en een absoluut oordeel dat je eigen gerechtigheid niet voldoende is om vrede met God te bewerkstelligen. Dat kleurt dus de daarnavolgende werkingen van liefde, blijdschap en zachtmoedigheid. Dat is de typische bevindelijke-gereformeerde couleur van de bekering, zeg maar. (Maar dat wordt hier weer eens fluitend van tafel geveegd, en hoe!)
Tot aan je laatste zin vond ik dat je een mooie onderbouwing gaf. Laat dat laatste dan gewoon achterwege. Daar wordt iedereen beter van.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Forummer »

Herman schreef:
merel schreef:Dat maakte ik niet uit deze verwijzing naar Galaten 5 op.
Natuurlijk wel. De opmerking van Ambtenaar impliceert dat zachtmoedigheid beperkt blijft tot de binnenkant. Ik kan iemand dan niet haten (binnenkant), maar wel uitschelden (buitenkant). Bijvoorbeeld.
Dat impliceert Ambtenaar helemaal niet. Ambtenaar zegt het heel duidelijk. De gevolgen van een innerlijke verandering (waarachtige bekering) zijn aan de buitenkant te zien volgens de vruchten van Galaten 5.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Forummer »

Ditbenik schreef:
Zeeuw schreef:
Ambtenaar schreef:
J.C. Philpot schreef: Bekering gaat over alle voorschriften uit Gods Woord (Catechismus: niet alleen naar sommige, maar naar al de geboden Gods beginnen te leven) . Zowel over Galaten 5:22 (voor zover je dat een gebod kan noemen), maar ook de voorschriften uit Timotheüs 2:9-10 of willekeurig andere bijbelgedeelten.
Ik vind alles prima, maar jij was degene die stelde dat na bekering er een verandering volgt aan de buitenkant. Ik haal dat nergens uit de Bijbel. Wat ik wel uit de Bijbel haal is hoe je kunt herkennen dat mensen bekeerd zijn. Dat zijn namelijk zij die de vrucht van de Geest dragen, en dat uit zich in bepaald gedrag.
Zou dat gedrag volgens jou dan ook zichtbaar kunnen zijn in kledingstijl?
Dat kan zeker het geval zijn. Bij mij veranderde de kleding van altijd in het donkerblauw naar fleurig. Omdat de Heere Zelf me dat leerde.


Mooi! Daarin kun je iets van de blijdschap die in het geloof is, laten zien. Aan de buitenkant ja!
Het zuiver wit is later pas beschikbaar. Wel een mooie toekomst verwachting om naar uit te zien!
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Ambtenaar
Berichten: 9260
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef: Zou dat gedrag volgens jou dan ook zichtbaar kunnen zijn in kledingstijl?
Absoluut, maar niet noodzakelijkerwijs.
Ambtenaar
Berichten: 9260
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:Natuurlijk wel. De opmerking van Ambtenaar impliceert dat zachtmoedigheid beperkt blijft tot de binnenkant. Ik kan iemand dan niet haten (binnenkant), maar wel uitschelden (buitenkant). Bijvoorbeeld.
Ik sprak specifiek over zichtbaarheid in gedrag. Dat is altijd expliciet waarneembaar.

En misschien moet jij Gelaten 5 nog eens herlezen. De vrucht van de Geest beperkt zich niet tot zachtmoedigheid.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3994
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Terri »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef:Natuurlijk wel. De opmerking van Ambtenaar impliceert dat zachtmoedigheid beperkt blijft tot de binnenkant. Ik kan iemand dan niet haten (binnenkant), maar wel uitschelden (buitenkant). Bijvoorbeeld.
Ik sprak specifiek over zichtbaarheid in gedrag. Dat is altijd expliciet waarneembaar.

En misschien moet jij Gelaten 5 nog eens herlezen. De vrucht van de Geest beperkt zich niet tot zachtmoedigheid.
Is overigens wel een van de mooiste vruchten...... :hum
Wie het vatten kan, die vatte het
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12074
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Herman »

Forummer schreef:
Herman schreef:
merel schreef:Dat maakte ik niet uit deze verwijzing naar Galaten 5 op.
Natuurlijk wel. De opmerking van Ambtenaar impliceert dat zachtmoedigheid beperkt blijft tot de binnenkant. Ik kan iemand dan niet haten (binnenkant), maar wel uitschelden (buitenkant). Bijvoorbeeld.
Dat impliceert Ambtenaar helemaal niet. Ambtenaar zegt het heel duidelijk. De gevolgen van een innerlijke verandering (waarachtige bekering) zijn aan de buitenkant te zien volgens de vruchten van Galaten 5.
Voor de duidelijkheid. Ambtenaar stelt dit:
Jij bent degene die stelt dat bekering leidt tot veranderingen aan de "buitenkant". Dat is mijns inziens helemaal geen logische redenering op grond van de Bijbel.
Op zijn minst moet de conclusie duidelijk zijn, dat de buitenkant direct betrokken is op de vruchten van Galaten 5. De invulling moet je daarna halen uit het geheel van de Schrift en onze kennis van wat bekering is.
HersteldHervormd
Berichten: 6129
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door HersteldHervormd »

Wat ik al eerder vroeg:
Hoe kijkt Ambtenaar dan tegen vers 24/25 aan van Galaten 5? Ik vind als je dan ergens mee komt, je niet alleen maar het een en ander moet droppen, dan kan je het ook onderbouwen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
KDD
Berichten: 1537
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door KDD »

Een andere vrucht is dat je een walging van je eigen krijgt. Hetzelfde reactie krijg je als er een rotte vis op je bord ligt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33324
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Tiberius »

Hoe komen jullie toch steeds van de hoed bij die rotte vis? Gedachtenassociatie of zo?
Plaats reactie