Herleving in de GG

Gesloten
Eveline de Pater
Berichten: 283
Lid geworden op: 02 okt 2009, 10:37

Herleving in de GG

Bericht door Eveline de Pater »

Van Refoweb:

Herleving in de Ger. Gem.

We zien het, maar doorgronden ’t niet... Ik schreef er al eens eerder over. Ergens in ons land bevindt zich een middelgrote Ger. Gem. waar de Heilige Geest met grote kracht werkt. Velen -jongeren en ouderen- komen er tot geloof en bekering. Het is een gemeente die actief is op het gebied van evangelisatie, maar naast het Woord ook de daad niet vergeet. In het dorp en wijde omgeving is men alle dorpelingen -kerkelijk en onkerkelijk- zoveel mogelijk tot een hand en voet.

Met als gevolg dat er door vrijwel iedereen met grote achting over deze kerkelijke gemeenschap wordt gesproken. Het begon ooit klein, met een paar jonge mensen die door de Heilige Geest in het hart werden gegrepen. In plaats dat ze de weg van de minste weerstand kozen en vertrokken naar een plek met meer en beter geestelijk voedsel, bleven ze op hun plaats. Er werd aanhoudend gebeden en gesmeekt voor de troon van Gods genade om een herleving in de gemeente. En zo gebeurde... eerst onder jongeren en daarna ook bij ouderen. De gemeente groeit en bloeit, in zowel de breedte als de diepte.

Het wonder van die eerste Pinkstergemeente te Jeruzalem lijkt zich er te herhalen onder vrijwel dezelfde condities: het Woord wordt recht gesneden. Er wordt met ‘twee woorden’ gesproken. Zonde en vergeving, schuld en verzoening in de weg van geloof en bekering. Christus wordt welmenend aangeboden en aangenomen. En het blijft niet binnen de vier muren van het godsgebouw. In Woord en daad krijgt het evangelie handen en voeten in de wereld om hen heen. Daarnaast is er grote liefde en betrokkenheid op elkaar. De catechisaties zijn voor jongeren een waar feest. Niet alleen de traditionele wijze van onderwijs wordt gegeven, maar ook eigentijdse en on-orthodoxe methoden, krijgen een plek.

Vanzelfsprekend dat deze gemeente grote aantrekkingskracht uitoefent op kerkgangers van dezelfde kerkelijke denominatie in de omgeving. En daar wordt niet iedereen in hetzelfde kerkverband vrolijk van. Inmiddels verbiedt de classis perforatie van buurleden. En zij die toch in de herlevingsgemeente ter kerke blijven gaan, wordt gedreigd met een doopverbod.

De moedige kerkenraad laat zich ondertussen niets gelegen liggen aan alle ambtelijke dreigementen. Men is Gode meer gehoorzaam dan mensen. En... er rust zegen op. Gods Geest gaat door. De Heere doet daar wekelijks toe tot de gemeente die zalig worden.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Herleving in de GG

Bericht door DDD »

Waarom zo een vervelende en suggestieve toon? Draagt dat bij aan de acceptatie van rechtzinnige gemeenten binnen de GG?
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Herleving in de GG

Bericht door Auto »

Inderdaad een hele suggestieve toon en wederom een karikatuur.

De column van Steef de Bruin van vanmorgen geeft het ook helder aan.
Refoweb en naaktselfies

tekst S. M. de Bruijn
Ze stonden weer bij het hek, deze week: verslaggevers die graag wilden zien hoe kort de rokjes zijn van die reformatorische meisjes. Maandag schreef Trouw dat het Van Lodenstein College kledingcoaches had aangesteld om leerlingen aan te spreken die „niet netjes” in de les verschijnen.

Trouw publiceerde de brief aan de ouders en volstond met een neutrale beschrijving, maar HP/De Tijd vond dat deze gereformeerde school de meisjes betuttelt, FOK! sprak over dwarsbomen en bij PowNed stelde iemand voor dat de school maar moet fuseren met het Ibn Ghaldoun, zodat de meisjes in „vlotte miniboerka’s met daaronder dubbelgebreide zwarte kousen” naar school kunnen.

Bestuursvoorzitter De Potter legde het beleid netjes uit, maar kon niet voorkomen dat de kledingcoaches werden weggeschreven als de rokjespolitie en de griffosharia. Dat deze media een link legden met islamitische fundamentalisten was in navolging van een column op Refoweb, dat kennelijk de bron is voor de brief van Trouw. Columnist Boer K. maakte daarin een vergelijking met de kledingpolitie in Iran. Onbegrijpelijk dat deze website plaats biedt aan zo’n laag-bij-de-grondse column die de naam van een overleden predikant aangrijpt (‘woordvoerder’ Hadirefo Salami M’Ahlan) om dit kledingbeleid te hekelen. Evenals al die andere media vergeet hij dat er ook op niet-reformatorische scholen en bij tal van bedrijven en winkels kledingregels zijn en dat er zelfs een officiële leidraad van de overheid is voor kledingvoorschriften in het onderwijs.

Nu bleek afgelopen week ook dat die overheid boter op het hoofd heeft. Op dezelfde dag dat media hun gal spuwden over lange rokken op refoscholen startte op 650 scholen een campagne voor seksuele weerbaarheid. Met een flinke portie staatssteun worden 90.000 leerlingen getrakteerd op het boek ”Verhalen voor onder je kussen”. Het wordt behandeld bij Nederlands, een eigenaardige plek voor lessen over „het aangeven van wensen en grenzen rondom seks.” Het boek lijkt er juist op gericht om allerlei nog bestaande grenzen te doorbreken. Dat je geen dom meisje bent als je naaktfoto’s via Snapchat of WhatsApp aan je vriendje stuurt, maar dat de knul die ze doorstuurt „een hufter” is. Dat het „hartstikke goed” is als je met je lesbische vriendin hand in hand de kantine inloopt. Dat je als moslimmeisje helemaal niet zo zuinig hoeft te zijn op je maagdelijkheid. En dat je zeker condooms bij je moet hebben bij een bezoek aan het strand.

Het boek bevat meeslepende verhalen, stelt Rutgers WPF, want daarmee overwin je „de weerstand tegen voorlichtingsboodschappen.” Nou, bij mij nam die juist toe. De vrije seksuele moraal die dit boek promoot, maakt juist slachtoffers. Neem die naaktselfies: tegelijk met het boek presenteerde Sense een onderzoek dat een derde van de jongeren weleens verzoeken krijgt om een naaktfoto of -video te maken en dat bijna een kwart dat weleens heeft gedaan. Een week eerder publiceerde EenVandaag vergelijkbare cijfers. „Dat hoort er gewoon bij”, zei Marijke Naezer van de Radboud Universiteit in een reactie. Voorlichting moet zich richten op het tegengaan van het doorsturen van die foto’s, vindt ze. Of zorg dat je gezicht niet herkenbaar is op zo’n foto.

Maar waarom vertelt niemand die 90.000 pubers hoeveel waardevoller je verkering en huwelijk worden als je exclusief voor elkaar bent? Dat je een app als Snapchat niet kunt vertrouwen en dat die juist het versturen van gewaagde foto’s uitlokt? Dat er ook veel jongeren zijn die niet met elkaar naar bed gaan?

Ik heb een tegendraads voorstel. Laten we die 90.000 pubers én de Refowebcolumnist het boekje van ds. C.P. de Boer sturen over ”Kleren maken de m/v”. En laten we alle dominees en ambtsdragers het boek van Sense sturen over ”Verhalen voor onder je kussen”, zodat ze weten welke bierkaai ze moeten bevechten.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Herleving in de GG

Bericht door -DIA- »

In ieder geval is vast te stellen dat behoudende en bevindelijke mensen binnen de GG hun kerkverband soms niet meer herkennen.
Er zijn er, en ik ken ze persoonlijk, die een vreemde worden in eigen kerk. Ook predikanten die ernstig verontrust zijn,
en die dat nu ook openlijk op de kansels benoemen. De toestand is zeer ingrijpend.
Als we terugdenken: Zijn dàt nu onze gemeenten?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33314
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Herleving in de GG

Bericht door Tiberius »

Er is een wederzijdse afspraak tussen Refoweb en Refoforum om elkaars websites niet te bekritiseren.
Wanneer je positieve of negatieve kritiek hebt op Refoweb, kan je daarmee bij hun moderators terecht.
Daarom: :lock
Gesloten