Bezetenheid

Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Bezetenheid

Bericht door Vagari »

Vandaag las ik een interessant artikel op de site van het RD.

http://www.refdag.nl/opinie/bijbel_duid ... t_1_856716

Gecombineerd met een documentaire, over de psychiatrie en de farmaceutische industrie, die ik laatst zag.
https://m.youtube.com/watch?v=II96QkZaz1E

Ik ben benieuwd hoe er hier op het forum tegenaan wordt gekeken en of het in Nederland ook al zo ver is met het, onvrijwillig opnemen van patiënten die geen gevaar voor de samenleving opleveren. Heeft iemand hier ervaring mee?
Profesto
Berichten: 791
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Bezetenheid

Bericht door Profesto »

Ik denk dat we ervoor moeten oppassen om bij elke onverklaarbare situatie te zwaaien met het etiketje 'duivels'.

De menselijke psyche is complex.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bezetenheid

Bericht door -DIA- »

Toch leven er nog getuigen van zaken die menselijk niet te verklaren zijn.
Zo was er een vrouw in het ziekenhuis opgenomen waar een hier bekende ouderling worstelingen voor kreeg,
Hij mocht aanhouden bidden en voelde ook dat zijn gebed hoger ging dan het plafond. Het werd een
als het ware een worsteling voor deze vrouw waarvan hij eerder had gezegd dat ze niet zou sterven.
Toen het daarop leek werd het: Heere, wat zult Gij dan met Uw grote Naam doen?

Thuisgekomen van de zieke vouw in ziekenhuis bleef hij bidden en worstelen voor deze vrouw.
En... De huisgenoten merkten het toen de duivel het moest verliezen: De pannen trilden op het dak van het huis
en beefde. Daarna liet de satan af, en de vrouw was genezen.

Ik geloof dat deze zaken vaak niet meer bekend zijn, en als legendevorming worden afgedaan. Er staat hierover iets in
het jubileumboek van 175 jaar Afscheiding in Rijssen: "Elk verhaalt zijn weg en zaken"
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Profesto
Berichten: 791
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Bezetenheid

Bericht door Profesto »

Om eerlijk te zijn vind ik legendevorming een niet onjuiste term voor dit soort verhalen.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bezetenheid

Bericht door -DIA- »

Profesto schreef:Om eerlijk te zijn vind ik legendevorming een niet onjuiste term voor dit soort verhalen.
Je zegt het tenminste ronduit.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Bezetenheid

Bericht door Floppy »

Een paar jaar geleden sprak ik een pastor uit een "vergelegen land", ergens in het Midden Oosten. Hoe we erop kwamen weet ik niet, maar we hadden het op een gegeven moment over gevallen van bezetenheid in zijn gemeente. Mij trof de overeenkomst met wat er in de voorbeeld van ds. Fraanje stond; en als ik 1 ding zeker weet is dat de beste man ds. Fraanje niet gekend heeft :-)

Deze gebeurtenissen hebben aan de andere kant een hoog 'sappigheids'gehalte, en ik geloof dus ook wel dat er een hoop legendes onstaan die niet altijd meer met de waarheid te maken hebben.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bezetenheid

Bericht door eilander »

On-topic verder graag. Lees even de vragen waarmee dit topic is gestart; het gaat hier dus niet om de vraag of overleveringen al dan niet betrouwbaar zijn.
Marc_44
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 mei 2014, 23:14

Re: Bezetenheid

Bericht door Marc_44 »

Vagari schreef:Vandaag las ik een interessant artikel op de site van het RD.

http://www.refdag.nl/opinie/bijbel_duid ... t_1_856716

Gecombineerd met een documentaire, over de psychiatrie en de farmaceutische industrie, die ik laatst zag.
https://m.youtube.com/watch?v=II96QkZaz1E

Ik ben benieuwd hoe er hier op het forum tegenaan wordt gekeken en of het in Nederland ook al zo ver is met het, onvrijwillig opnemen van patiënten die geen gevaar voor de samenleving opleveren. Heeft iemand hier ervaring mee?
De youtube-documentaire die je aangeeft, vind ik niet zo sterk. Mocht je een wat genuanceerder beeld van de psychiatrie willen hebben, dan raad ik je de interviews van Coen Verbraak aan met verschillende psychiaters: "Kijken in de ziel" heet het, en dan moet je de versie uit 2009 hebben. Ook in deze interviews zijn enkele psychiaters kritisch ten aanzien van de farmaceutische industrie maar op een weloverwogen en minder sensatiebeluste manier dan in de docu.

Hieronder de link:
http://programma.ntr.nl/10026/kijken-in ... chief/2009
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Bezetenheid

Bericht door Vagari »

Bedankt voor de reacties. De andere documentaire zal ik binnenkort proberen te kijken. Ik weet dat (Amerikaanse)documentaires vaak overdreven worden maar er worden in deze film toch enkele verschrikkelijke, niet te ontkennen feiten naar voren gebracht.

Ik moet bekennen dat ik vroeger ook een beetje sceptisch stond tegenover verhalen van bovennatuurlijke dingen.

Maar tegenwoordig durf ik dat niet meer zo te zijn. Na gebeurtenissen verhaalt door ds. Fraanje en ds. Cabaret en daarbij komt dat als je weet hoe de wetenschap een beetje werkt dan zou je heel wat minder voor waar houden wat zogenaamd wetenschappelijk bewezen is zoals in de psychiatrie. De mens doet echt alles om zelf machtig en rijk te worden naar wereldse maatstaven. Overheden werken daar maar al te graag aan mee.

De wetenschap is een methode om de werkelijkheid te bezien. En in vakgebieden als de wiskunde, natuurkunde(de techniek) is het nog te overzien daar wordt nog verteld dat het een methode is om voorspellingen te doen over bijv. de sterkte van een constructie.
Als men echter gaat kijken naar de regelrechte leugens die verteld worden op het gebied van evolutietheorie en psychiatrie en soms ook psychologie, waar aannames, in de loop van de tijd, worden voorgesteld als bewijzen.

Daarbij komt dat Paulus aan de Efeziers schrijft: 6: 12 Want wij hebben den strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld, der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht.

Ik zie steeds meer dat alles wat er in de wereld gebeurd een strijd van de duivel tegen God is. De duivel zal proberen de hele aarde te verwoesten. En toch regeert hij niet.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Bezetenheid

Bericht door Vagari »

De afgelopen weken lieten psychiaters in Kijken in de Ziel hun licht schijnen over de menselijke geest. Maar wie zijn ze zelf? Zijn ze ooit aan hun vak begonnen om iets in zichzelf te helen? Hoe komt het dat het suïcidecijfer onder psychiaters onevenredig hoog is?

Dit is de inleidende tekst van de aflevering. Ik vraag me af of ik het eigenlijk wel wil zien. Want wie kan bij iemand anders echt in de ziel kijken als die nog nooit in waarheid in zijn eigen ziel heeft mogen kijken?
Marc_44
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 mei 2014, 23:14

Re: Bezetenheid

Bericht door Marc_44 »

Ik merk dat je negatief staat ten aanzien van de psychiatrie als wetenschap. Ik weet inderdaad niet of je de interviews van Coen Verbraak dan zult waarderen. De psychiaters praten wel degelijk vanuit een wetenschappelijk discours.

Ik heb zelf geen moeite met de psychiatrie als wetenschap. Ik denk wel dat we artsen (dus ook niet-psychiatrische artsen) altijd ook moeten controleren, gezien de grote macht van de farmaceutische industrie.

De psychiatrie is inderdaad geen wiskunde en zal dat ook nooit worden. Het gaat dan ook niet om objectieve bewijzen, maar om inter-subjectiviteit. Waar nu consensus over is, zou over twintig jaar geen consensus meer kunnen geven. Zekerheid is er in die zin niet.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Bezetenheid

Bericht door Jongere »

Vagari schreef:Want wie kan bij iemand anders echt in de ziel kijken als die nog nooit in waarheid in zijn eigen ziel heeft mogen kijken?
Met deze zin sla je - als ik je goed begrijp - echt de plank mis, bovendien op een heel gevaarlijke manier ben ik bang.
"Ziel" en "ziel" zijn in deze zin twee heel verschillende dingen. Ik besef natuurlijk ook wel dat onze geest/psyche niet losgemaakt kan worden van ons geestelijke 'zieleleven', maar we moeten heel goed zien waar in deze gebieden een grens loopt. Zo moet de psychiater zich niet bemoeien met de kern van iemands geloofsovertuiging, maar moet de predikant halt houden bij psychische aandoeningen en doorverwijzen naar professionele, medische hulp. Het is letterlijk levensgevaarlijk als we die twee dingen zomaar door elkaar gaan halen.

Tip: luister bijv. eens de lezing van ds. IJsselstein (ex-psychiater, nu predikant) tijdens de laatste Haamstede-conferentie. Dat gaat over een concrete psychische en pastorale nood (dwanggedachten) waarin hij richting probeert te geven.
Daar hoor je op een heel goede en gezonde manier hoe geestelijk en psychisch niet gelijk staan aan elkaar.
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 979
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Bezetenheid

Bericht door Jo-Ann »

Klopt, dat is een interessante lezing. Ik luisterde die lezing echter een paar dagen voor of na een lezing van dr. Paul (een keer gehouden op de komook). Die heeft toch wel weer een wat andere visie, had ik de indruk. Volgens hem kunnen dwanggedachten (en daaraan gekoppeld angst) ook voortkomen uit occulte belasting. Ds. IJsselstein hoorde ik daar volgens mij niet over, die ziet het, als ik het goed begreep, meer als een psychiatrisch probleem.

En ik las ook juist vorige week of die week ervoor dat stuk van ds. Van Reenen in zijn levensbeschrijving, waar Fieret aan refereerde. Mijn interpretatie heirvan was dat dit toch wel een wat ziekelijke angst was voor het woord krankzinnig. Zelf noemde hij zich 'ernstig zenuwziek'. En toch zag hij het ook als aanvallen van de satan... Hij is genezen door middel van een psalmvers, wat God heeft willen gebruiken, waarna die angsten nooit meer zo zijn terug gekomen.

Ik raak er soms wel een beetje door in verwarring: wanneer is er sprake van een psychische kwaal? Wanneer is het werk van satan?
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 979
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Bezetenheid

Bericht door Jo-Ann »

Jo-Ann schreef: waar Fieret aan refereerde.
Sorry, moet Florijn zijn.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Bezetenheid

Bericht door Dodo »

Het kan wel zijn dat iemand die in ernstige psychische nood is, een makkelijke prooi is voor aanvallen van de satan.
Plaats reactie