Welk boek ben jij nu aan het lezen?

KDD
Berichten: 1534
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door KDD »

Een vreemd’ling hier beneên,
gedachten over Bunyans Christenreis.
door wijlen ds. C den Boer.

en

Invisible Armies,
an epic history of guerrilla warfare from ancient times to the present.
by Max Boot
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door refo »

Texas - James Michener
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Floppy »

DDD schreef:
Floppy schreef:Afbeelding

Voor tijdens de vakantie!
Er komt ook een studiedag rond dit boek, in september.
Ik lees net het interview in Trouw. Ik loop wat achter. Wat vind je van het boek? Een vriend van mij, theoloog, vond het een goed boek.

Ik twijfel of ik het ook zal lezen.
Ik vind het een lastig boek om te beoordelen, omdat het erg breed is (veel invalshoeken). Wel zou ik het als een typisch protestants boek willen bestempelen, omdat dr. Huijgen (wat dit betreft) in geen enkel hokje dan alleen het hokje "Huijgen" te plaatsen is - hij volgt volstrekt zijn eigen lijn. Dus, zoals ik al eerder heb gezegd, als je bang zou zijn voor "paapsche" invloeden in dit boek: vrees niet :slurp
Huijgen combineert een aantal stellige meningen (mbt de laatste twee Mariadogma's bijvoorbeeld, of rond Maria als tweede Eva) met een vaag onderbuikgevoel als hij spreekt over Maria in Europa. Hij is daar op zich wel eerlijk over, dat hij niet goed de vinger kan krijgen achter de Mariadevotie. Hij weet niet wat hij er mee aanmoet.

Het is een nuttig boek als je - zonder gelijk Huijgens opvattingen te moeten delen - op de hoogte wil zijn van alles wat er rondom Maria heeft gespeeld in de kerkgeschiedenis. In dat opzicht geeft het boek een goed overzicht en kan het als een springplank dienen voor meer gedetailleerd onderzoek.
Een conclusie trekken op basis van het boek zou ik niet kunnen, behalve de meer algemene conclusie dat Maria meer aandacht verdient in de reformatorische hoek. Of dat vooral moet door het meer zingen van de Lofzang van Maria weet ik niet, ik zou persoonlijk Maria's rol in de heilsgeschiedenis wat sterker benadrukken.

Ik hoop de studiedag tzt bij te wonen en dan ook een wat helderder beeld te krijgen van hoe dit nou valt aan de RK kant, en ook hoe dr. van Vlastuin er tegenaan kijkt (als schrijver van Katholiek Vandaag).
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Dodo »

De laatste dagen heb ik Mijn ontvoering, door Elle van Rijn gelezen. Het is het verhaal van de ontvoering van Toos van der Valk, begin jaren tachtig.
Het is om beurten vanuit haar perspectief en dat van haar oudste dochter. Het is vlot geschreven, heel boeiend, je leeft echt mee met de personen. Tegelijk is de spanning er een beetje af omdat je weet dat ze heelhuids terug is gekomen.
Het heeft op mij wel indruk gemaakt hoe heftig het is om mee te maken. Ze is niet mishandeld, maar geestelijk/psychisch is ze wel bijna kapot gemaakt. Aan het thuisfront was het ook een akelige toestand, het is een grote familie, en drie weken hebben ze bij elkaar gezeten in onzekerheid over de afloop.
Er zitten ook licht grappige dingen in. Als ze vrijgelaten is, spreekt ze haar zorg uit dat er nota bene twee miljoen gulden voor haar is opgebracht. Dat geeft wat verwarring: er is uiteindelijk dertien miljoen betaald! Een onvoorstelbaar bedrag.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Ad Anker »

Lilian1975 schreef:
Ad Anker schreef:
Ad Anker schreef:Man van Cyrene; F.A. Venter
Juwelen van God; O. Winslow
Is uw ziel gered? J.C. Ryle
Verwoest gezin: Sjoerd Veenman
Het lelietheater: Lulu Wang

Mijn vakantiestapeltje momenteel.
Ik vergat nog 'De ondergrondse spoorweg' van Colson Whitehead. Gekregen van broer Wim.
Ik vond dat een boek wat mij leerde over een stukje geschiedenis wat ik niet kende. Ik heb nooit geweten dat er zo'n spoorweg bestond. Nu ineens lees ik het vaker. Daarnaast ook ontluisterend over slavernij.
Inmiddels uit. Erg indrukwekkend ja.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door DDD »

https://www.nd.nl/cultuur/boeken/105494 ... -theologen?

De recensie in het ND. Lezenswaardig.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

DDD schreef:https://www.nd.nl/cultuur/boeken/105494 ... -theologen?

De recensie in het ND. Lezenswaardig.
Een recensie vol kloeke onzin en verbluffende waanzin.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DDD schreef:https://www.nd.nl/cultuur/boeken/105494 ... -theologen?

De recensie in het ND. Lezenswaardig.
Wat vindt u er lezenswaardig aan?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door refo »

De recensie is een feitenrelaas over een feitenrelaas. Wat kun je daar nu over afkeuren? Inderdaad lezenswaardig. De eerder in het RD geïnterviewde 'recensenten' hadden het boek duidelijk niet gelezen. Of hun commentaar ging over een ander boek, dat kan ook.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door DDD »

Johann Gottfried Walther schreef:
DDD schreef:https://www.nd.nl/cultuur/boeken/105494 ... -theologen?

De recensie in het ND. Lezenswaardig.
Wat vindt u er lezenswaardig aan?
De recensie voegt echt iets toe aan wat ik al wist over het boek. Hij belicht het boek vanuit een ander perspectief. Dat is in zijn algemeenheid de toegevoegde waarde van een recensie. Enkele gedachten die vanuit de kennis van de recensent aanvullend van belang zijn, plus een persoonlijke impressie. Dat is in deze recensie prima gedaan.

Ik zie zelf geen onzin in de recensie, maar Herman wel, zegt hij. Ik ben benieuwd wat er onzin zou zijn.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door eilander »

refo schreef:De recensie is een feitenrelaas over een feitenrelaas. Wat kun je daar nu over afkeuren? Inderdaad lezenswaardig. De eerder in het RD geïnterviewde 'recensenten' hadden het boek duidelijk niet gelezen. Of hun commentaar ging over een ander boek, dat kan ook.
Dit is een misverstand. Het was geen recensie. Er werd aan deze predikanten gevraagd om te reageren op het pleidooi om meer aandacht aan Maria te besteden. Dat kan in theorie prima zonder dat je het boek gelezen hebt.

Maar het is natuurlijk vreemd dat het RD dit zo heeft gedaan: zo'n pleidooi is niet als losse flodder gedaan, maar er is een boek over waarin ongetwijfeld de uitgebreide motivatie hiervoor is geschreven. Dus reageren op deze stelling, terwijl je geen kennis hebt genomen van de argumentatie, is niet erg zorgvuldig.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Floppy »

DDD schreef:
Ik zie zelf geen onzin in de recensie, maar Herman wel, zegt hij. Ik ben benieuwd wat er onzin zou zijn.
Daar ben ik ook benieuwd naar; de recensie kwam op mij over als een uiterst zinnige bijdrage.
Je merkt ook dat van Mierlo als RK vooral gevoelsmatig heel anders tov Maria staat dan Huijgen die in het boek toch behoorlijk wat “koudwatervrees” houdt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

Floppy schreef:
DDD schreef:
Ik zie zelf geen onzin in de recensie, maar Herman wel, zegt hij. Ik ben benieuwd wat er onzin zou zijn.
Daar ben ik ook benieuwd naar; de recensie kwam op mij over als een uiterst zinnige bijdrage.
Je merkt ook dat van Mierlo als RK vooral gevoelsmatig heel anders tov Maria staat dan Huijgen die in het boek toch behoorlijk wat “koudwatervrees” houdt.
Dit slaat alles:
Jammer bijna, dat het zelfs in een boek dat haar naam draagt, uiteindelijk toch weer over de Zoon gaat die er zonder haar niet eens geweest was.
En als je daarvoor bepaalde - naar ik denk juiste- opvattingen van de gereformeerde leer als ressentiment benoemd, dan heb je weinig van het christendom begrepen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Ad Anker »

Ik schrok ook van die opmerking. Maar hij maakt het in de daaropvolgende zinnen toch wel weer goed? Of lees ik verkeerd. Ik zou de woorden 'bijna jammer' niet gebruiken denk ik.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

Je kunt zo'n opmerking niet goedpraten.
Plaats reactie