Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Bezorgd »

Job schreef: 18 apr 2023, 09:15
Bezorgd schreef: 18 apr 2023, 08:04
Dit is natuurlijk drempels opwerpen.
In bepaalde kringen vind men het lastig contact op te nemen met een predikant.
Maar het hoort juist precies andersom te zijn.
Een predikant doet uitspraken in het openbaar en mag daar dan ook op bevraagd worden.
Uiteraard op een nette manier.
Is ook de bijbelse lijn. De bijbel staat vol van voorbeelden van vragen die Jezus kreeg, maar ook anderen, profeten, apostelen, etc.

Al vind ik mailen niet meer zo van deze tijd. Even een appje sturen is voor een ds ook veel makkelijker.
Dat laatste hangt samen met de mogelijkheden die de predikant biedt. In volgens mij heel wat gevallen is er binnen mijn kerkverband geen 06-nummer beschikbaar en soms zelfs geen mailadres. Dominees zouden in geval van appen dan misschien wel een externe mobiel moeten hebben voor gemeenteleden, anders wordt het wel erg lastig voor zijn eigen prive-kringetje om er tussen te komen. Maar dat moet logistiek te doen zijn.

Ben het met je eens dat de drempel naar de dominee lager mag. Dat neemt ook gelijk een stuk wantrouwende vragen weg denk ik. Maar als ik zie hoe vaak hier gesuggereerd wordt: joh, zoek zijn mailadres op en mail hem om het te vragen, dan gaat het vaak om vragen waar de buitenstaander gewoon weinig mee te maken heeft. Ook echt vragen waarvan de dominees niet toegankelijker worden denk, en hun stemming niet beter. Van die zeurvraagjes van onbekende kerkleden uit heel Nederland die alles zitten na te vorsen wat predikanten doen en laten. Ik zou er als predikant horendol van worden.

Opzich eens of het mensen uit het land zijn of eigen gemeenteleden.
Maar sommige predikanten delen hun mening nu eenmaal ook graag in het openbaar in kranten, tijdschriften of kerkbladen.
Dan ligt het wel anders natuurlijk.

Overigens hoorde ik pas wel een mooi initiatief van een ds ter rechterzijde.
Die heeft een dagelijks telefonisch spreekuur ingesteld. Juist om de drempel te verlagen.
Mensen weten dat hij die tijd er echt voor zit om telefoontjes te beantwoorden en weten dan dat ze hem niet storen.
Hij nodigt mensen ook actief uit om daar gebruik van te maken. Met vragen over de preek, pastorale vragen of gewoon praktisch, hij is beschikbaar.
Dat vond ik wel een mooi en concreet voorbeeld hoe je drempels kunt verlagen.
Laatst gewijzigd door Bezorgd op 18 apr 2023, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Job »

Piet Puk schreef: 18 apr 2023, 10:19
Job schreef: 17 apr 2023, 22:49
MGG schreef: 17 apr 2023, 22:04
Job schreef: 17 apr 2023, 22:01
Dat oproepen tot contact opnemen met predikanten hier op RF neem ik altijd maar met een korreltje zout. Ik hoop tenminste niet dat allerlei kerkleden door het hele land voor van alles en nog wat/ niks die dominees aanschrijven :bobo
Dat gebeurt wel. (Bron een bekende dominee in de GG.) De frequentie weet ik niet, maar het zou mij niet verbazen als die bij sommige dominees vrij hoog is.
Pff, lijkt me zo vermoeiend om dan als ds. altijd maar voorbeeldig te blijven te reageren. Als veelvuldig mailer zou ik mezelf ook eens achter de oren krabben hoor. Dan voel je je toch een hele Piet als je dat durft.
Hier maak ik echt ernstig bezwaar tegen, diep triest deze reactie. De indruk word gewekt alsof het Piet is die aan de lopende band predikanten belt en als je dat ook doet een hele Piet bent. Ik bel namelijk zelden predikanten
Meld het Piet, meld het...! :OO3
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Piet Puk »

Job schreef: 18 apr 2023, 10:30
Piet Puk schreef: 18 apr 2023, 10:19
Job schreef: 17 apr 2023, 22:49
Pff, lijkt me zo vermoeiend om dan als ds. altijd maar voorbeeldig te blijven te reageren. Als veelvuldig mailer zou ik mezelf ook eens achter de oren krabben hoor. Dan voel je je toch een hele Piet als je dat durft.
Hier maak ik echt ernstig bezwaar tegen, diep triest deze reactie. De indruk word gewekt alsof het Piet is die aan de lopende band predikanten belt en als je dat ook doet een hele Piet bent. Ik bel namelijk zelden predikanten
Meld het Piet, meld het...! :OO3
Dat heb ik bij deze gedaan 😁
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door refo »

Gezegde: Een hele Piet (=iemand die meetelt)
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Mannetje »

refo schreef: 18 apr 2023, 12:40 Gezegde: Een hele Piet (=iemand die meetelt)
O ècht?
-
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door refo »

Ik stel voor dat Piet Puk een andere naam kiest. Deze is te hoogmoedig.
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Christen »

Wat een refo reactie dacht ik.. ha, ha, je heet ook nog refo.

Enkel en eenvoudig Pietje Puk hoor..
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Marck »

Op weg naar de hemel - Borstius
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17246
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door huisman »

Afbeelding
Deze inhoudsvolle preken zijn uitgesproken bij de bediening van het Heilig Avondmaal. Ds. Alexander was gewoon bij zulke gelegenheden over onderwerpen te spreken die verband hielden met Christus en het werk van Zijn verlossing. De onbegrijpelijk grote liefde van God en Christus voor zondaren staat centraal in deze preken.
Alexander was ervan overtuigd dat niets de overtuigde zondaar gelukkig kan maken dan de verzekering van Gods liefde, en dat die liefde gezien wordt in het aanschouwen van Jezus aan het kruis.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Chrisje72 »

Clean code in C#
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Niemand dan Christus.
Van de puritein: John Wall (1588 - 1666).
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17246
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door huisman »

Johann Gottfried Walther schreef: 22 apr 2023, 14:17 Niemand dan Christus.
Van de puritein: John Wall (1588 - 1666).

Ik kende dit boek niet. Net even doorgekeken op theologienet. https://theologienet.nl/bestanden/wall- ... ristus.pdf

Ontdekkend vooral al die merktekenen van een zaligmakende kennis van Christus.

Heb jij dit boek ergens tweedehands gekocht?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

huisman schreef: 22 apr 2023, 14:40
Johann Gottfried Walther schreef: 22 apr 2023, 14:17 Niemand dan Christus.
Van de puritein: John Wall (1588 - 1666).

Ik kende dit boek niet. Net even doorgekeken op theologienet. https://theologienet.nl/bestanden/wall- ... ristus.pdf

Ontdekkend vooral al die merktekenen van een zaligmakende kennis van Christus.

Heb jij dit boek ergens tweedehands gekocht?
Ja, ik kwam het vanmorgen tegen in de kringloopwinkel, ik wist dat het boek bestond via Theologienet ook, maar had het nog niet gelezen, ik lees liever van papier.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Marck »

Johann Gottfried Walther schreef: 22 apr 2023, 15:06
huisman schreef: 22 apr 2023, 14:40
Johann Gottfried Walther schreef: 22 apr 2023, 14:17 Niemand dan Christus.
Van de puritein: John Wall (1588 - 1666).

Ik kende dit boek niet. Net even doorgekeken op theologienet. https://theologienet.nl/bestanden/wall- ... ristus.pdf

Ontdekkend vooral al die merktekenen van een zaligmakende kennis van Christus.

Heb jij dit boek ergens tweedehands gekocht?
Ja, ik kwam het vanmorgen tegen in de kringloopwinkel, ik wist dat het boek bestond via Theologienet ook, maar had het nog niet gelezen, ik lees liever van papier.
Goede keuze!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17246
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door huisman »

Johann Gottfried Walther schreef: 22 apr 2023, 15:06
huisman schreef: 22 apr 2023, 14:40
Johann Gottfried Walther schreef: 22 apr 2023, 14:17 Niemand dan Christus.
Van de puritein: John Wall (1588 - 1666).

Ik kende dit boek niet. Net even doorgekeken op theologienet. https://theologienet.nl/bestanden/wall- ... ristus.pdf

Ontdekkend vooral al die merktekenen van een zaligmakende kennis van Christus.

Heb jij dit boek ergens tweedehands gekocht?
Ja, ik kwam het vanmorgen tegen in de kringloopwinkel, ik wist dat het boek bestond via Theologienet ook, maar had het nog niet gelezen, ik lees liever van papier.
Dank, ik heb ook liever een boek in mijn handen. Heb wel wat adresjes waar hij zou kunnen staan. Die ik op internet vind zijn mij te prijzig.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie