Welk boek ben jij nu aan het lezen?

DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door DDD »

Job schreef: 20 mei 2023, 13:57
-DIA- schreef: 20 mei 2023, 10:26 Sommigen lezen romans zo het lijkt. Ik weet dat we vroeger vaak werden gewaarschuwd om geen romans te lezen. Ik hoor het niet meer vanaf de kansel.
Ik wil hier geen punt van maken, maar het valt me gewoon wel op. Ik denk dat ik vroeger ook enkele romans heb gelezen. Ja eerst kinderboeken, Ouwe Bram, Bengels in het bos, enz, maar ook de eerste feuilletons in Terdege en De Schakel. Zo herinner ik me nog: "De eerkroon", "Als grote grote kinderen groter worden" en het vervolg "Op eigen benen" Daarna ben ik gestopt met het lezen van feuilletons of romans.
Ik hoor die waarschuwing nog van tijd tot tijd door een predikant uit de buurt. Sterker: ik ken er ook één die ze bespreekbaar maakt wanneer hij ze tijdens pastorale bezoeken bij mensen in de kast ziet staan. Ook mogen de vrije vertellingen tijdens kerstvieringen voor kinderen bij ons geen verzonnen verhalen zijn.
Ik vind dat heel zorgelijk. Ik denk dat het lezen van romans heel belangrijk is om volwassen te worden. Al beweer ik niet dat mensen dat zonder lezen niet zouden kunnen worden. Jezus gebruikte aan de lopende band verzonnen verhalen, gelijkenissen genoemd, dus zo'n dominee kan ik niet erg rechtzinnig noemen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17247
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door huisman »

DDD schreef: 20 mei 2023, 14:53
Job schreef: 20 mei 2023, 13:57
-DIA- schreef: 20 mei 2023, 10:26 Sommigen lezen romans zo het lijkt. Ik weet dat we vroeger vaak werden gewaarschuwd om geen romans te lezen. Ik hoor het niet meer vanaf de kansel.
Ik wil hier geen punt van maken, maar het valt me gewoon wel op. Ik denk dat ik vroeger ook enkele romans heb gelezen. Ja eerst kinderboeken, Ouwe Bram, Bengels in het bos, enz, maar ook de eerste feuilletons in Terdege en De Schakel. Zo herinner ik me nog: "De eerkroon", "Als grote grote kinderen groter worden" en het vervolg "Op eigen benen" Daarna ben ik gestopt met het lezen van feuilletons of romans.
Ik hoor die waarschuwing nog van tijd tot tijd door een predikant uit de buurt. Sterker: ik ken er ook één die ze bespreekbaar maakt wanneer hij ze tijdens pastorale bezoeken bij mensen in de kast ziet staan. Ook mogen de vrije vertellingen tijdens kerstvieringen voor kinderen bij ons geen verzonnen verhalen zijn.
Ik vind dat heel zorgelijk. Ik denk dat het lezen van romans heel belangrijk is om volwassen te worden. Al beweer ik niet dat mensen dat zonder lezen niet zouden kunnen worden. Jezus gebruikte aan de lopende band verzonnen verhalen, gelijkenissen genoemd, dus zo'n dominee kan ik niet erg rechtzinnig noemen.
Nu denk ik dat er best wel een groot verschil is tussen een roman en een gelijkenis die de Heere Jezus sprak . Lees Markus 4 : 10-12. Dus ook gewoon een rare vergelijking maar die zal dan ook provocerend bedoeld zijn.

….en nee ik ben niet tegen het lezen van een goede roman. Al kan ik zelf alleen maar genieten als ze echt goed geschreven zijn.
B.v Heren van de Thee van Hella Haasse. Kader Abdolah’s Het huis van de Moskee. De vliegeraar Khaled Hoesseini. enz. enz.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door DDD »

Zowel de gelijknissen van Jezus als goede literatuur zijn bedoeld om mensen aan het nadenken te zetten. Ik zie er ook geen principeel verschil in qua vorm.

Maar het ging er nu om dat het verzonnen verhalen zijn. Als iemand dat als serieus bezwaar aanvoert, dan kan ik dat niet rechtzinnig noemen.

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Job schreef: 20 mei 2023, 13:57
-DIA- schreef: 20 mei 2023, 10:26 Sommigen lezen romans zo het lijkt. Ik weet dat we vroeger vaak werden gewaarschuwd om geen romans te lezen. Ik hoor het niet meer vanaf de kansel.
Ik wil hier geen punt van maken, maar het valt me gewoon wel op. Ik denk dat ik vroeger ook enkele romans heb gelezen. Ja eerst kinderboeken, Ouwe Bram, Bengels in het bos, enz, maar ook de eerste feuilletons in Terdege en De Schakel. Zo herinner ik me nog: "De eerkroon", "Als grote grote kinderen groter worden" en het vervolg "Op eigen benen" Daarna ben ik gestopt met het lezen van feuilletons of romans.
Ik hoor die waarschuwing nog van tijd tot tijd door een predikant uit de buurt. Sterker: ik ken er ook één die ze bespreekbaar maakt wanneer hij ze tijdens pastorale bezoeken bij mensen in de kast ziet staan. Ook mogen de vrije vertellingen tijdens kerstvieringen voor kinderen bij ons geen verzonnen verhalen zijn.
En wat vind jij daar zelf dan eigenlijk van?

Dit lijkt me ook weer een typisch geval van gebod op gebod, regel op regel en raak niet, smaak niet en roer niet aan. Veel lezen is vermoeiing des vleses, zei Salomo al. Maar ik begrijp niet wat er mis zou zijn met een goede roman, die binnen de Bijbelse kaders een verhaal beschrijft en het lezen ervan.

Met een 'goed' boekje in een hoekje is ook niet altijd goed. Ik herinner me daarover een stevige uitspraak van ds. Hogchem n.a.v. een preek over Maria en Martha.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Orchidee »

Bertiel schreef:
Bertiel schreef: 08 mei 2023, 11:22 begonnen aan Narnia
Wat een heerlijk boek! Voorgelezen maar voor dedame van 21 maanden was het net te pittig. Hoop toch zo dat ze dit ooit een keer gaat lezen
Grapje toch zeker dat voorlezen van Narnia aan een kind van nog geen 2 jaar ?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Bertiel »

Uiteraard.
Ze wordt wel graag voorgelezen.
Bobby, kikker maar ook de boekjes van Laura Zwoferink.
Hoop echt dat ze ook in dit soort boeken plezier gaat krijgen.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Orchidee »

Gelukkig maar!
Floddertje is ook leuk voor als ze wat ouder is
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Bertiel »

Heb nog een boek van Jip en Janneke staan. Daar verheugd papa zich al behoorlijk op
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Job »

GerefGemeente-lid schreef: 20 mei 2023, 16:10
Job schreef: 20 mei 2023, 13:57
-DIA- schreef: 20 mei 2023, 10:26 Sommigen lezen romans zo het lijkt. Ik weet dat we vroeger vaak werden gewaarschuwd om geen romans te lezen. Ik hoor het niet meer vanaf de kansel.
Ik wil hier geen punt van maken, maar het valt me gewoon wel op. Ik denk dat ik vroeger ook enkele romans heb gelezen. Ja eerst kinderboeken, Ouwe Bram, Bengels in het bos, enz, maar ook de eerste feuilletons in Terdege en De Schakel. Zo herinner ik me nog: "De eerkroon", "Als grote grote kinderen groter worden" en het vervolg "Op eigen benen" Daarna ben ik gestopt met het lezen van feuilletons of romans.
Ik hoor die waarschuwing nog van tijd tot tijd door een predikant uit de buurt. Sterker: ik ken er ook één die ze bespreekbaar maakt wanneer hij ze tijdens pastorale bezoeken bij mensen in de kast ziet staan. Ook mogen de vrije vertellingen tijdens kerstvieringen voor kinderen bij ons geen verzonnen verhalen zijn.
En wat vind jij daar zelf dan eigenlijk van?

Dit lijkt me ook weer een typisch geval van gebod op gebod, regel op regel en raak niet, smaak niet en roer niet aan. Veel lezen is vermoeiing des vleses, zei Salomo al. Maar ik begrijp niet wat er mis zou zijn met een goede roman, die binnen de Bijbelse kaders een verhaal beschrijft en het lezen ervan.

Met een 'goed' boekje in een hoekje is ook niet altijd goed. Ik herinner me daarover een stevige uitspraak van ds. Hogchem n.a.v. een preek over Maria en Martha.
Tsja, een enkele keer neem ik zelf ook even de toevlucht tot fictie. Even verdwijnen in een parallelle wereld. Een kinderboek of anders een (historische) roman. Je hoofd is niet altijd in staat om aan te staan. Het kan fijne ontspanning zijn, net als andere zaken dat kunnen zijn, die niet altijd dichter bij God brengen maar niet per definitie verkeerd zijn. Fietsen, breien, puzzelen, spelletjes doen, vogels kijken, fotograferen, hardlopen enzovoort.

Zelf wil ik mijn prioriteit blijven leggen bij het lezen van geestelijke boeken, omdat ik simpelweg toch al te weinig toekom aan lezen.

Dus hoe ik er zelf in sta? Ik snap het wel een beetje, maar niet helemaal. Romans lezen kan een teken van leegte zijn, maar het hoeft beslist niet. En het is maar één van de tig zaken die van de Heere zouden kunnen afleiden.

Ik denk dat er wel romans zijn, vooral de oppervlakkige en/of de exemplaren met een vaag christelijk sausje, die echt op het verkeerde been zetten. Zelf heb ik weleens verbaasd wat volwassenenboeken van J.F. van der Poel doorgeneust bijvoorbeeld. Als mensen daar hun dagen mee zouden vullen zou ik me als predikant oik wel zorgen maken ja.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door DDD »

Ik vraag me toch af of daar iets mis mee is. Je kunt ook krantenartikelen aan baby's voorlezen. Dat schijnt heel goed te zijn voor hun taalvaardigheid. Dus waarom geen Narnia aan iemand van twee?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Terri »

DDD schreef: 20 mei 2023, 22:51 Ik vraag me toch af of daar iets mis mee is. Je kunt ook krantenartikelen aan baby's voorlezen. Dat schijnt heel goed te zijn voor hun taalvaardigheid. Dus waarom geen Narnia aan iemand van twee?
Dat kan je wel doen, maar of ze langer dan 2 minuten de aandacht erbij hebben is maar de vraag. Narnia en de krant lijken me voor een kind van 1 jaar en 9 maanden toch wat te hoog gegrepen. :)
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door DDD »

Ik denk dat dat reuze meevalt. Je kunt kinderen niet snel te slim inschatten, enkele uitzonderingen daargelaten natuurlijk, maar dat geldt ook voor volwassenen.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door merel »

Orchidee schreef: 20 mei 2023, 22:31
Bertiel schreef:
Bertiel schreef: 08 mei 2023, 11:22 begonnen aan Narnia
Wat een heerlijk boek! Voorgelezen maar voor dedame van 21 maanden was het net te pittig. Hoop toch zo dat ze dit ooit een keer gaat lezen
Grapje toch zeker dat voorlezen van Narnia aan een kind van nog geen 2 jaar ?
Mijn indertijd 2 jarige kind las ik voor uit een reptielenencyclopedie. Hij vond het fantastisch.

Ik had allerlei boekjes geprobeerd en hij liep altijd binnen een paar minuten weg. Tot het moment dat ik aan hem vroeg welk boek hem leuk leek. Dat was dus de encyclopedie inclusief Latijnse benamingen. Ik viel bijna in slaap tijdens het voorlezen, maar hij bleef voor het eerst zitten. Nog vele encyclopedieën zijn gevolgd.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door merel »

DDD schreef: 20 mei 2023, 23:44 Ik denk dat dat reuze meevalt. Je kunt kinderen niet snel te slim inschatten, enkele uitzonderingen daargelaten natuurlijk, maar dat geldt ook voor volwassenen.
Eens, zie hierboven. Hetzelfde kind las op zijn 6e 'Erik en het klein insectenboek' van Godfried Bomans en inmiddels (11 jaar) Harry Potter in het Engels en is nog steeds dol op encyclopedieën.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Marck »

De Heiligmaking van Ridderus
Plaats reactie