Reis naar Auschwitz

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17453
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

uit: Reis naar Auschwitz

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:
eilander schreef:Ik denk op zichzelf niet dat er iets op tegen is. Ik denk dat we sympathie voor de Joden kunnen hebben omdat ze de beminden om der vaderen wil zijn en omdat er nog grote beloften liggen.
Juist omdat het hier om een deputaatschap van de GG gaat en niet zomaar om particuliere personen, is het de vraag of hier niet 2 Joh. 9-11 van kracht is.
Nee Romeinen 11:28 en 29 is hier van kracht. Onvoorstelbaar dat hier een punt van gemaakt wordt. De holocaust heeft aan 6 miljoen joden het leven gekost en als wij dan de fabriek des doods gaan bezoeken mag er geen Jood mee?
Bizar en tegen Gods Woord. Volgens Rom 11:11 moeten de (christen)heidenen de Joden tot jaloersheid verwekken.......
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6516
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

uit: Reis naar Auschwitz

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef:
Posthoorn schreef:
eilander schreef:Ik denk op zichzelf niet dat er iets op tegen is. Ik denk dat we sympathie voor de Joden kunnen hebben omdat ze de beminden om der vaderen wil zijn en omdat er nog grote beloften liggen.
Juist omdat het hier om een deputaatschap van de GG gaat en niet zomaar om particuliere personen, is het de vraag of hier niet 2 Joh. 9-11 van kracht is.
Nee Romeinen 11:28 en 29 is hier van kracht. Onvoorstelbaar dat hier een punt van gemaakt wordt. De holocaust heeft aan 6 miljoen joden het leven gekost en als wij dan de fabriek des doods gaan bezoeken mag er geen Jood mee?
Bizar en tegen Gods Woord. Volgens Rom 11:11 moeten de (christen)heidenen de Joden tot jaloersheid verwekken.......
Het spijt me, maar Rom. 11:28 en 29 veegt toch niet 2 Joh. 9-11 van de kaart. Wie de Zoon loochent, heeft ook de Vader niet, en met zo iemand mogen we dus geen kerkelijke gemeenschap mee hebben. Johannes heeft geen uitzondering gemaakt voor de Joden.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Reis naar Auschwitz

Bericht door Auto »

Posthoorn schreef: Het spijt me, maar Rom. 11:28 en 29 veegt toch niet 2 Joh. 9-11 van de kaart. Wie de Zoon loochent, heeft ook de Vader niet, en met zo iemand mogen we dus geen kerkelijke gemeenschap mee hebben. Johannes heeft geen uitzondering gemaakt voor de Joden.
Er is toch helemaal geen kerkelijke gemeenschap? Het is een historische reis waarbij rabbijn vd Kamp juist DE persoon is (vanwege zijn kennis en ervaring in het organiseren van zulke reizen) om erbij te hebben. We moeten hier in het westen beseffen dat wij verantwoordelijk zijn (nog steeds) voor een slecht image bij de joden in Israel en in andere landen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6516
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Reis naar Auschwitz

Bericht door Posthoorn »

Auto schreef:
Posthoorn schreef: Het spijt me, maar Rom. 11:28 en 29 veegt toch niet 2 Joh. 9-11 van de kaart. Wie de Zoon loochent, heeft ook de Vader niet, en met zo iemand mogen we dus geen kerkelijke gemeenschap mee hebben. Johannes heeft geen uitzondering gemaakt voor de Joden.
Er is toch helemaal geen kerkelijke gemeenschap? Het is een historische reis waarbij rabbijn vd Kamp juist DE persoon is (vanwege zijn kennis en ervaring in het organiseren van zulke reizen) om erbij te hebben. We moeten hier in het westen beseffen dat wij verantwoordelijk zijn (nog steeds) voor een slecht image bij de joden in Israel en in andere landen.
Zoals ik al zei: het gaat hier niet om een reisje van particuliere personen, maar het gaat om een deputaatschap van een kerkgemeenschap.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Reis naar Auschwitz

Bericht door Auto »

Posthoorn schreef: Zoals ik al zei: het gaat hier niet om een reisje van particuliere personen, maar het gaat om een deputaatschap van een kerkgemeenschap.
Ja en met zo'n toon die jij aanslaat sla je de dialoog weg en bevestig jij precies wat de gemiddelde Jood denkt over de christelijke westerling. Juist door dialoog en te luisteren bereik je veel meer.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Reis naar Auschwitz

Bericht door Luther »

Posthoorn schreef:
Auto schreef:
Posthoorn schreef: Het spijt me, maar Rom. 11:28 en 29 veegt toch niet 2 Joh. 9-11 van de kaart. Wie de Zoon loochent, heeft ook de Vader niet, en met zo iemand mogen we dus geen kerkelijke gemeenschap mee hebben. Johannes heeft geen uitzondering gemaakt voor de Joden.
Er is toch helemaal geen kerkelijke gemeenschap? Het is een historische reis waarbij rabbijn vd Kamp juist DE persoon is (vanwege zijn kennis en ervaring in het organiseren van zulke reizen) om erbij te hebben. We moeten hier in het westen beseffen dat wij verantwoordelijk zijn (nog steeds) voor een slecht image bij de joden in Israel en in andere landen.
Zoals ik al zei: het gaat hier niet om een reisje van particuliere personen, maar het gaat om een deputaatschap van een kerkgemeenschap.
Doe niet zo vreselijk ingewikkeld.
Heel goed dat de predikanten een rabbijn meenemen.
1. Juist Van de Kamp is expert; om dit werkbezoek vruchtbaar te laten zijn, is een expert nodig.
2. Joden zijn voor christenen hoop ik, niet melaats.
3. Je uitspraken neigen naar anti-semitisme.
4. Geheel eens met @huisman: Zo'n meer ongedwongen manier van kennis-maken met elkaar brengt doorgaans meer goed dan allerlei formele gesprekken.
5. Laten de predikanten maar eens tonen dat ze door hun wandel ook deze Joodse naaste voor Christus kunnen winnen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6516
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Reis naar Auschwitz

Bericht door Posthoorn »

Voor de goede orde: rabbijn Van de Kamp en ik volgen elkaar op Twitter. Ik heb daar wel bij geaarzeld, maar dat is m.i. aanvaardbaar.
Kerkelijke gemeenschap op enige manier met mensen die Christus loochenen is een andere zaak. Jullie gaan niet op mijn argumenten in, maar komen alleen maar met andere argumenten. In jullie argumenten zie ik echter nergens 2 Joh. 9-11 verdisconteerd.
DDD
Berichten: 28864
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Reis naar Auschwitz

Bericht door DDD »

Een studiereis is toch geen kerkelijke gemeenschap? Dit forum blijft mij nieuwe inzichten bieden in andermans denken. Dit draadje is daarvan wel weer een sprekend voorbeeld. Gelukkig dat de deputaten een wat nuchterder houding hebben.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Reis naar Auschwitz

Bericht door Auto »

Posthoorn schreef:Voor de goede orde: rabbijn Van de Kamp en ik volgen elkaar op Twitter. Ik heb daar wel bij geaarzeld, maar dat is m.i. aanvaardbaar.
Kerkelijke gemeenschap op enige manier met mensen die Christus loochenen is een andere zaak. Jullie gaan niet op mijn argumenten in, maar komen alleen maar met andere argumenten. In jullie argumenten zie ik echter nergens 2 Joh. 9-11 verdisconteerd.
Dus de joden zijn te rekenen tot de antichrist?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6516
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Reis naar Auschwitz

Bericht door Posthoorn »

Auto schreef:
Posthoorn schreef:Voor de goede orde: rabbijn Van de Kamp en ik volgen elkaar op Twitter. Ik heb daar wel bij geaarzeld, maar dat is m.i. aanvaardbaar.
Kerkelijke gemeenschap op enige manier met mensen die Christus loochenen is een andere zaak. Jullie gaan niet op mijn argumenten in, maar komen alleen maar met andere argumenten. In jullie argumenten zie ik echter nergens 2 Joh. 9-11 verdisconteerd.
Dus de joden zijn te rekenen tot de antichrist?
---knip--- Niet toegestaan
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Reis naar Auschwitz

Bericht door Luther »

Posthoorn schreef:Voor de goede orde: rabbijn Van de Kamp en ik volgen elkaar op Twitter. Ik heb daar wel bij geaarzeld, maar dat is m.i. aanvaardbaar.
Kerkelijke gemeenschap op enige manier met mensen die Christus loochenen is een andere zaak. Jullie gaan niet op mijn argumenten in, maar komen alleen maar met andere argumenten. In jullie argumenten zie ik echter nergens 2 Joh. 9-11 verdisconteerd.
2 Joh. 9-11 gaat op als men Van de Kamp toelaat als kerkelijk lid en deel laat nemen aan de sacramenten, zonder dat hij Christus erkent als Zaligmaker.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6516
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Reis naar Auschwitz

Bericht door Posthoorn »

Luther schreef:
Posthoorn schreef:Voor de goede orde: rabbijn Van de Kamp en ik volgen elkaar op Twitter. Ik heb daar wel bij geaarzeld, maar dat is m.i. aanvaardbaar.
Kerkelijke gemeenschap op enige manier met mensen die Christus loochenen is een andere zaak. Jullie gaan niet op mijn argumenten in, maar komen alleen maar met andere argumenten. In jullie argumenten zie ik echter nergens 2 Joh. 9-11 verdisconteerd.
2 Joh. 9-11 gaat op als men Van de Kamp toelaat als kerkelijk lid en deel laat nemen aan de sacramenten, zonder dat hij Christus erkent als Zaligmaker.
Dat in elk geval, ja. Maar de vraag is of de GG hier niet de randen opzoekt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17453
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Reis naar Auschwitz

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:
Auto schreef:
Posthoorn schreef:Voor de goede orde: rabbijn Van de Kamp en ik volgen elkaar op Twitter. Ik heb daar wel bij geaarzeld, maar dat is m.i. aanvaardbaar.
Kerkelijke gemeenschap op enige manier met mensen die Christus loochenen is een andere zaak. Jullie gaan niet op mijn argumenten in, maar komen alleen maar met andere argumenten. In jullie argumenten zie ik echter nergens 2 Joh. 9-11 verdisconteerd.
Dus de joden zijn te rekenen tot de antichrist?
---knip--- Niet toegestaan
Zie wat Paulus schrijft over de Joden.
11 Zo zeg ik dan: Hebben zij gestruikeld, opdat zij vallen zouden? Dat zij verre; maar door hun val is de zaligheid den heidenen geworden, om hen tot jaloersheid te verwekken.
12 En indien hun val de rijkdom is der wereld, en hun vermindering de rijkdom der heidenen, hoeveel te meer hun volheid!
13 Want ik spreek tot u, heidenen, voor zoveel ik der heidenen apostel ben; ik maak mijn bediening heerlijk;
14 Of ik enigszins mijn vlees tot jaloersheid verwekken, en enigen uit hen behouden mocht.


28 Zo zijn zij wel vijanden aangaande het Evangelie, om uwentwil, maar aangaande de verkiezing zijn zij beminden, om der vaderen wil;
29 Want de genadegiften en de roeping Gods zijn onberouwelijk.
@Posthoorn, geloof jij in een bijzondere positie van het Joods volk ook in het N.T. ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33338
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Reis naar Auschwitz

Bericht door Tiberius »

Posthoorn schreef:Voor de goede orde: rabbijn Van de Kamp en ik volgen elkaar op Twitter. Ik heb daar wel bij geaarzeld, maar dat is m.i. aanvaardbaar.
Dus jij volgt iemand tegen wie je niet eens weest gegroet wil zeggen? Dat vind ik dan weer apart.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6516
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Reis naar Auschwitz

Bericht door Posthoorn »

Tiberius schreef:
Posthoorn schreef:Voor de goede orde: rabbijn Van de Kamp en ik volgen elkaar op Twitter. Ik heb daar wel bij geaarzeld, maar dat is m.i. aanvaardbaar.
Dus jij volgt iemand tegen wie je niet eens weest gegroet wil zeggen? Dat vind ik dan weer apart.
Zoals gezegd, het gaat erom of dat in een kerkelijk kader gebeurt (Johannes schrijft aan de gemeenten). Waarom VdKamp mij ging volgen, weet ik niet. Misschien omdat hij schrijver is. Hoe dan ook, het was voor mij even een overweging of ik terug zou moeten volgen. Want ik vind hem bepaald geen christen-schrijver, al wordt hij in christelijke kring wél uitgegeven en gelezen. Maar ik heb i.e.g. geen 'kerkelijke' gemeenschap met hem.

@Huisman, welke positie de Joden ook mogen hebben in het NT, zolang zij Christus loochenen, zie ik niet in waarom zij niet onder het oordeel dat Johannes uitspreekt, zouden vallen.
Gesloten