Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Nowhere
Berichten: 217
Lid geworden op: 04 jun 2014, 16:13

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door Nowhere »

Het kan stemmingmakerij zijn van Ds. P. Roos, maar daarmee wil ik het niet betitelen. Want de zorg die hij aandraagt is mijn inziens een gerechtvaardigde zorg. Inderdaad groeien de flanken steeds meer uit elkaar of lijkt het alleen maar zo?

Met deze vraag loop ik zelf ook al een tijd rond als CGK'er. Aan de ene kant zeg ik "het valt nog mee", maar als je kijkt naar verschil in prediking ter rechter- of ter linkerzijde dan "valt het niet mee". Ik ga geen namen noemen van predikanten, maar zoals Luther terecht opmerkt, bijvoorbeeld op het punt van de toe-eigening van het heil. Dat zijn toch onderwerpen waar het hele Evangelie in het geding mee komt.

Ik kan daarom goed in Ds. P. Roos meekomen. En de samenwerking van behoudende predikanten met andere kerkverbanden zie je natuurlijk ook al (meer) gebeuren. Met de HHK in grote mate (aardig wat predikanten gaan voor in erediensten aldaar), met de GG komt het ook al geregeld voor, met plaatselijke OGG is ook af en toe.

Maar ik meen mij te herinneren dat er toch wel meer een CGK-predikant iets dergelijks gezegd heeft? Was het niet Ds. P. den Butter enkele jaren geleden?
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door Marco »

Nowhere schreef:Het kan stemmingmakerij zijn van Ds. P. Roos, maar daarmee wil ik het niet betitelen. Want de zorg die hij aandraagt is mijn inziens een gerechtvaardigde zorg. Inderdaad groeien de flanken steeds meer uit elkaar of lijkt het alleen maar zo?

Met deze vraag loop ik zelf ook al een tijd rond als CGK'er. Aan de ene kant zeg ik "het valt nog mee", maar als je kijkt naar verschil in prediking ter rechter- of ter linkerzijde dan "valt het niet mee". Ik ga geen namen noemen van predikanten, maar zoals Luther terecht opmerkt, bijvoorbeeld op het punt van de toe-eigening van het heil. Dat zijn toch onderwerpen waar het hele Evangelie in het geding mee komt.

Ik kan daarom goed in Ds. P. Roos meekomen. En de samenwerking van behoudende predikanten met andere kerkverbanden zie je natuurlijk ook al (meer) gebeuren. Met de HHK in grote mate (aardig wat predikanten gaan voor in erediensten aldaar), met de GG komt het ook al geregeld voor, met plaatselijke OGG is ook af en toe.

Maar ik meen mij te herinneren dat er toch wel meer een CGK-predikant iets dergelijks gezegd heeft? Was het niet Ds. P. den Butter enkele jaren geleden?
Vanuit zijn standpunt kan ik me de zorg van ds. Roos wel voorstellen (niet dat ik het met hem eens ben).

Iets anders is de oplossing: als hij ziet, dat een deel van zijn kerkgenootschap met GKv en NGK samenwerkt omdat men daar een eenheid in Christus mee ervaart, is samenwerken met andere kerkgenootschappen als reactie daarop een slechte zaak. Dat moet je doen omdat je je met elkaar verbonden weet in Christus, en alléén daarom.

Anders komt het neer op: 'als jullie het doen, doen wij het lekker ook', om elkaar dwars te zitten.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door Mara »

Nowhere schreef:Het kan stemmingmakerij zijn van Ds. P. Roos, maar daarmee wil ik het niet betitelen. Want de zorg die hij aandraagt is mijn inziens een gerechtvaardigde zorg. Inderdaad groeien de flanken steeds meer uit elkaar of lijkt het alleen maar zo?

Met deze vraag loop ik zelf ook al een tijd rond als CGK'er. Aan de ene kant zeg ik "het valt nog mee", maar als je kijkt naar verschil in prediking ter rechter- of ter linkerzijde dan "valt het niet mee". Ik ga geen namen noemen van predikanten, maar zoals Luther terecht opmerkt, bijvoorbeeld op het punt van de toe-eigening van het heil. Dat zijn toch onderwerpen waar het hele Evangelie in het geding mee komt.

Ik kan daarom goed in Ds. P. Roos meekomen. En de samenwerking van behoudende predikanten met andere kerkverbanden zie je natuurlijk ook al (meer) gebeuren. Met de HHK in grote mate (aardig wat predikanten gaan voor in erediensten aldaar), met de GG komt het ook al geregeld voor, met plaatselijke OGG is ook af en toe.

Maar ik meen mij te herinneren dat er toch wel meer een CGK-predikant iets dergelijks gezegd heeft? Was het niet Ds. P. den Butter enkele jaren geleden?
Het valt zeker niet mee.
Als lid van een zogenaamde middengemeente, hoor ik vaker predikanten uit de linker gelederen dan uit de rechtse.
En als je die tweede de zondag na de eerste hoort, is het verschil duidelijk en groot hoor.
Onze kinderen kennen lang niet alle CGK predikanten uit het register.
De ligging heeft trouwens met leeftijd van dominee niet zozeer te maken.
Mijn (van huis uit onkerkelijke) man, krijg ik echt niet meer mee naar bepaalde predikanten.

Spreek je je zorgen uit tijdens huisbezoek, wordt je aangekeken alsof je de enige bent. Nee, nooit eerder gehoord, terwijl er in de loop van de jaren verontruste leden zijn vertrokken naar een gemeente elders.
Of smiddags elders kerken en nog net niet de stap van het attestatie opvragen gemaakt hebben.
M.i. hebben de broeders k.r. hierin ook een aandeel (gehad), omdat mensen zich op een gegeven moment niet meer serieus genomen voelden.
Wie zijn attestatie opvraagt met als reden dat de gemeente teveel naar links is afgeweken, krijgt zonder afscheidsboodschap zijn briefje op de deurmat.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Tom A Hawk
Berichten: 134
Lid geworden op: 18 nov 2008, 16:19

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door Tom A Hawk »

Toch, als lid van een links-van-het-midden-gemeente met warme banden met zowel GKV en NGK, mag ik getuigen dat God ook in onze gemeente rijk werkt. Ja, er zijn verschillen met de BwP-gemeenten. Maar als ik hoor met welke vragen onze belijdeniscattechisanten liepen in de maanden voor hun belijdenis, dan klinkt daar een oprecht zoeken naar of leven met God in door. Ze verwoorden het misschien anders, ze zien er anders uit, maar ze belden allen Christus niet te kunnen missen voor tijd en eeuwigheid. En ook in Bijbelstudie- en gebedsgroepen komen mensen samen met een hartelijk verlangen de Here te dienen en te volgen. Dat maakt je klein en nederig, vooral als je die mensen voorheen met vooroordelen bezag.

Daarom maakt het artikel van ds Roos me ook wel verdrietig. Laten we elkaar toch vasthouden, niet langs elkaar heen gaan praten. Moeite doen om elkaar te verstaan. Zijn we bereid daarin een tweede mijl met elkaar mee te gaan?
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door Curatorium »

Elkaar vasthouden is alleen mogelijk als er verbondenheid is.
Wanneer links steeds linkser wordt (al gaat dat proces in de CGK niet heel snel, vergeleken met bijv. GB gemeenten) dan komt er ongetwijfeld een moment dat je beter gescheiden verder kunt gaan.
Door samenwerking, zeker met NGK kerken, zal dat proces wel veel sneller gaan. Ongemerkt beïnvloeden gemeenten elkaar dan toch best sterk.

Het mooie van de CGK is wel dat het curatorium goed rekening houdt met alle flanken en op die manier ook studenten toe laat.
Tom A Hawk
Berichten: 134
Lid geworden op: 18 nov 2008, 16:19

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door Tom A Hawk »

Curatorium schreef:Elkaar vasthouden is alleen mogelijk als er verbondenheid is.
Die verbondenheid hoort te liggen in Christus, en niet in het met elkaar over van alles en nog wat eens zijn. Ondanks grote verschillen kun je toch eensgezind zijn.
...
Door samenwerking, zeker met NGK kerken, zal dat proces wel veel sneller gaan. Ongemerkt beïnvloeden gemeenten elkaar dan toch best sterk.
Elkaar ja, maar ik hoor mensen nooit over de invloed van de CGK op de anderen. Onze lokale GKV-predikant vertelde ooit dat er in zijn gemeente veel meer over de toe-eigening van het heil wordt gesproken sinds ze met de CGK samenwerken.
Het mooie van de CGK is wel dat het curatorium goed rekening houdt met alle flanken en op die manier ook studenten toe laat.
Of: God werkt in alle flanken en roept aan beide kanten mannen tot het ambt. En het curatorium herkent zich in die roepingen.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door Curatorium »

Tom A Hawk schreef:Die verbondenheid hoort te liggen in Christus, en niet in het met elkaar over van alles en nog wat eens zijn. Ondanks grote verschillen kun je toch eensgezind zijn.
Verbondenheid in Christus hoeft niet hetzelfde te zijn als verbonden te zijn in één kerkverband, dat kan ook op andere manieren.
Tom A Hawk
Berichten: 134
Lid geworden op: 18 nov 2008, 16:19

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door Tom A Hawk »

Dat klopt. Maar als je verbonden bent in Christus, kun je niet scheuren.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door Luther »

Tom A Hawk schreef:Dat klopt. Maar als je verbonden bent in Christus, kun je niet scheuren.
Maar de wegen gaan uiteen als de vraag beantwoord moet worden: Wat is verbondenheid in Christus?
Ik noemde eerder in dit topic 'de toe-eigening van het heil', en de wijze waarop dat in de prediking gestalte krijgt. En op dat punt liggen er vooral binnen allerlei kerkverbanden grote scheuren.

Ik werp de volgende punten vragenderwijs op: Kun je verbonden zijn in Christus, als men...
...weliswaar niet in de belijdenis, maar wel in de praktijk een vierende verbondsgemeente is, waarin de oproep tot bekering en de noodzaak van wedergeboorte niet of nauwelijks klinkt?
...in de praktijk van prediking en gemeenteleven uitgaat van een soort veronderstelt geloof?
...de ernst en diepte van de zonde en de finale breuk met God in Adam niet meer aan de orde stelt, of slechts oppervlakkig?
...belijdt een oprecht Christen te zijn, maar die belijdenis gepaard laat gaan met een grote mate van wereldgelijkvormigheid in visie op ethische thema's, in visie op sport en spel, in kleding en verschijningsvorm, etc.? (Veelal onder het mom van 'staan in de vrijheid'.)
...in de eredienst nog maar een korte tijd gereserveerd heeft voor de Woordbediening en in plaats daarvan steeds meer tijd inruimt voor eenzijdige liederen, wereldgelijkvormige muziekstijlen?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door DDD »

@Mara:

Als een kerkenraad zo omgaat met schapen die de kudde verlaten, dan lijkt me dat zeker een onderwerp voor huisbezoek en kerkvisitatie. Of bestaat dat bij jullie niet?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door refo »

Luther schreef:
Tom A Hawk schreef:Dat klopt. Maar als je verbonden bent in Christus, kun je niet scheuren.
Maar de wegen gaan uiteen als de vraag beantwoord moet worden: Wat is verbondenheid in Christus?
Ik noemde eerder in dit topic 'de toe-eigening van het heil', en de wijze waarop dat in de prediking gestalte krijgt. En op dat punt liggen er vooral binnen allerlei kerkverbanden grote scheuren.

Ik werp de volgende punten vragenderwijs op: Kun je verbonden zijn in Christus, als men...
...weliswaar niet in de belijdenis, maar wel in de praktijk een vierende verbondsgemeente is, waarin de oproep tot bekering en de noodzaak van wedergeboorte niet of nauwelijks klinkt?
...in de praktijk van prediking en gemeenteleven uitgaat van een soort veronderstelt geloof?
...de ernst en diepte van de zonde en de finale breuk met God in Adam niet meer aan de orde stelt, of slechts oppervlakkig?
...belijdt een oprecht Christen te zijn, maar die belijdenis gepaard laat gaan met een grote mate van wereldgelijkvormigheid in visie op ethische thema's, in visie op sport en spel, in kleding en verschijningsvorm, etc.? (Veelal onder het mom van 'staan in de vrijheid'.)
...in de eredienst nog maar een korte tijd gereserveerd heeft voor de Woordbediening en in plaats daarvan steeds meer tijd inruimt voor eenzijdige liederen, wereldgelijkvormige muziekstijlen?
Na dezen zag ik, en ziet, een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle natie, en geslachten, en volken, en talen.
Maar voorlasnog doen we het nu allemaal op onze eigen manier.
In Afrika wordt gedanst, in de Ger gez. zingt men hele noten.
In Noord-Amerika gebruikt men een vertaling die maar zozo is, in de GG alleen de SV.
In China zijn alle gemeenteleden ware gelovigen, in de GG vrijwel niet één.
In Zuid-Amerika dankt men God voor een penalty, in de GG is dat wereldgelijkvormig.
Als ds Wurmbrand iemand spreekt is die binnen een week een christen. In de GG blijft evangelisatie trekken en duwen.

Wat willen we?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door Hendrikus »

refo schreef: Na dezen zag ik, en ziet, een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle natie, en geslachten, en volken, en talen.
Maar voorlasnog doen we het nu allemaal op onze eigen manier.
In Afrika wordt gedanst, in de Ger gez. zingt men hele noten.
In Noord-Amerika gebruikt men een vertaling die maar zozo is, in de GG alleen de SV.
In China zijn alle gemeenteleden ware gelovigen, in de GG vrijwel niet één.
In Zuid-Amerika dankt men God voor een penalty, in de GG is dat wereldgelijkvormig.
Als ds Wurmbrand iemand spreekt is die binnen een week een christen. In de GG blijft evangelisatie trekken en duwen.

Wat willen we?
"We" willen laten zien hoe rechtzinnig "we" zijn, lijkt het vooral.
Zulks in tegenstelling tot al die anderen, die allemaal op een dwaalspoor zitten.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door Luther »

refo schreef:Wat willen we?
Niet dit soort relativerende opmerkingen die aan de gestelde vragen feitelijk geheel voorbij gaan.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door JolandaOudshoorn »

Luther schreef:
refo schreef:Wat willen we?
Niet dit soort relativerende opmerkingen die aan de gestelde vragen feitelijk geheel voorbij gaan.
Ik denk dat dit soort relativerende opmerkingen juist heel nodig zijn. En ook goed, omdat je dan weer echt terug naar de basis moet.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door Luther »

JolandaOudshoorn schreef:
Luther schreef:
refo schreef:Wat willen we?
Niet dit soort relativerende opmerkingen die aan de gestelde vragen feitelijk geheel voorbij gaan.
Ik denk dat dit soort relativerende opmerkingen juist heel nodig zijn. En ook goed, omdat je dan weer echt terug naar de basis moet.
Ik had het over de basis...
- noodzaak van wedergeboorte
- geen veronderstelt geloof
- breuk in Adam
- leven van heiligmaking
- verdringing van het Woord

Of zijn dit bijzaken?
Dan zijn we in de gereformeerde gezindte nog verder weg.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie