Vrije hervormde gemeente te Driedorp

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5402
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Vrije hervormde gemeente te Driedorp

Bericht door pierre27 »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
SecorDabar schreef: Ik denk dat DIA bedoeld met levende leraars, dat dit leraars zijn die de zaken die zij in hun prediking verkondigen, ook daadwerkelijk beleven of beleeft hebben.
Zo is er dan een waarheid achter de Waarheid.
De Waarheid gaat dan gepaard met de werking van Gods Geest in de ziel.
Je formulering maakt duidelijk dat je ervan uitgaat dat dit een hoge uitzondering is. Je stelt impliciet dat de meeste predikanten niet weten waar ze 't over hebben, dingen verkondigen waar ze zelf geen weet van hebben.
Ik vind dat hoogst kwalijk.
Het komt er op aam om het geestelijk te onderscheiden.
Laat je toch niet meevoeren door een prediking die voor de mensen aangenaam is en
aanstoot wil vermijden. Ik geloof dat velen zich met de stroom laten meevoeren en niet eens
merken dat het anders is geworden. Zelfs niet meer weten hoe God een mens bekeerd.

Ik voel mijn lichaam zwakker worden, ik zal hier wellicht niet zoveel meer posten.
Maar dan hierbij nog een ernstige oproep: Onderzoekt of deze dingen alzo zijn.
Laat mij er dan maar buiten, maar doe het met een geopende Bijbel en een biddend
hart.
Beste Dia,

Ik waardeer je postings meestal van harte, ik proef dat ze uit een open gemoed komen. Op jouw manier roei je vaak tegen een bepaalde stroom in en neem je het op voor het gedeelte van de gezindte die in jouw ogen aangevallen wordt. Ik kan mij hier eerlijk gezegd wel vaak in vinden. Maar de afgelopen jaren ben je al tig maal vertrokken van dit forum en met dezelfde vaart weer terug gekomen, wanneer je even een paar branders kreeg van deze of gene beroep je je mijn inziens te makkelijk op je gezondheid/stoornis. Ik kan hier de ernst niet goed van inschatten. Wanneer je op een forum als deze een bepaalde opvatting verdedigt moet je bereidt zijn hier eventueel op aangepakt te worden. Ik zeg dit niet uit venijn maar zorg niet voor een bepaalde wrevel die je zelf oproept.

Met vriendelijke groet,

Pierre
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Vrije hervormde gemeente te Driedorp

Bericht door SecorDabar »

Mijn onderschrift luidt:

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)

De prediking is niet gelegen in letters en woorden, maar in de kracht van de Heilige Geest.
Alle letterknechten ten spijt, maar de apostel schreef: de letter dood, maar de Geest maakt levend.
Dezelfde apostel Paulus getuigt dat de "lichamelijke oefening van weinig nut is"
D.w.z. de uitwendige, uiterlijke verkondiging en het gebruik van godsdienstige middelen zonder Geest en de kracht ten leven.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vrije hervormde gemeente te Driedorp

Bericht door refo »

Oef! Je gaat voor de hoofdprijs 'verkeerd geciteerde teksten'.
Niet de letter van de preek wordt bedoeld (juist dat is altijd het voertuig waarvan de Geest Zich bedient) maar de wet, in inzettingen bestaande. Die kan alleen doden, nooit levend maken.
De lichamelijke oefening die Paulus bedoelt is de ascese. (En niet de gymles)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vrije hervormde gemeente te Driedorp

Bericht door eilander »

SecorDabar schreef:Ge kunt het hoogst kwalijk nemen.
Maar dan neemt u het zeker ook kwalijk dat Ds. Jodocus van Lodesteyn een boekje schreef met de titel:
"De Wekker der leraren" Waarin deze zaken duidelijk aan de orde komen.
Namelijk dat de leer die men uitdraagt, niet alleen naar de letter, maar ook geestelijk door de predikant dient verstaan te worden.
En inderdaad komt het voor ons allen aan op "waarheid in het binnenste".
Niet alleen lippentaal....
Lodensteyn schreef zijn boekje voor de doelgroep "predikanten", naar ik aanneem. Niet voor de hoorders, die met behulp van dat boekje konden bepalen of de predikant zelf Christus wel kende. Nogmaals: dat is absoluut een vereiste voor een predikant! Daar doe ik niets van af, maar voor ons als hoorder mag dat niet het criterium zijn.

Er zijn althans wel voorbeelden van predikers die achteraf huichelaars bleken te zijn. Judas bijvoorbeeld. Ik lees toch niet dat er mensen waren die zeiden: "ja, van die elf kunnen wij het wel overnemen, maar die ene Judas, nee dat is bij hem geen waarheid in het binnenste". En er zijn meer voorbeelden; volk van God wilde zelfs wel verhuizen en/of van gemeente veranderen voor zo'n predikant.

Daarom: het Woord alleen!
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Vrije hervormde gemeente te Driedorp

Bericht door Ditbenik »

HHKtE schreef:Deze gemeente is onlangs vacant geworden door het vertrek van Ds G Bijkerk .De reden is onbekend.
In de vorige kerkbode schrijft hij nog 'wordt vervolgd'. In de laatste is hij verdwenen. [hier iets weggehaald]
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vrije hervormde gemeente te Driedorp

Bericht door eilander »

In de vorige posting iets weggehaald. Graag alleen feitelijke informatie en niet teveel persoonlijke zaken of suggestieve info.
HHKtE
Berichten: 1448
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Vrije hervormde gemeente te Driedorp

Bericht door HHKtE »

Ditbenik schreef:
HHKtE schreef:Deze gemeente is onlangs vacant geworden door het vertrek van Ds G Bijkerk .De reden is onbekend.
In de vorige kerkbode schrijft hij nog 'wordt vervolgd'. In de laatste is hij verdwenen. [hier iets weggehaald]
Ds Bijkerk is door het bestuur uit het ambt ontzet,hij kerkt nu in de HHK van Harskamp
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Vrije hervormde gemeente te Driedorp

Bericht door Mister »

Voorlopig is hierover genoeg gezegd. Mocht er nieuwe feiten zijn (geen speculatie) dan kan dit topic mogelijk weer open.
Gesloten