Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

-DIA-
Berichten: 32791
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Jawel. `Alle mensen zijn leugenaars´ is ook objectief, maar niet altijd is het gepast om dat zonder nadere toelichting in het gesprek in te brengen. Ook ware teksten kunnen een leugen zijn.
Men moet ook in aanmerking nemen waar het om gaat. Het is een feit dat men vaak iets 'tegen' de GGiN of meer bepaald 'tegen' dr. Steenblok in te brengen heeft.
Voorts is goed te bedenken wie het zegt. Dan kun nog wel de plank misslaan, inderdaad, en mocht dat het geval zijn dan bied ik mijn oprechte excuses aan!
Ik begrijp niet dat jij het altijd opneemt voor Dr Steenblok. Vooral in de bevindelijke kant van de GG waar jij je thuis voelt was er veel kritiek op deze geleerde logisch denkende Doctor. Ooit een preek van hem gelezen ?
Niet alleen gelezen maar ook gehoord. Ik vraag me dan wel af wat dan de "bevindelijke kant van de GG" is...

Ik las trouwens net het stukje van ds. De Heer in het RD, en ik geloof dat hij de plank niet misslaat.
Wellicht kunnen we ons daar ook wel persoonlijk wel aan schuldig weten... Wellicht is het waar wat ik meer
heb gezegd, dat internet niet het meest ideale kanaal voor evangelisatie is.
© -DIA- Laatst actief: 00-00-2024
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17487
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
huisman schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Jawel. `Alle mensen zijn leugenaars´ is ook objectief, maar niet altijd is het gepast om dat zonder nadere toelichting in het gesprek in te brengen. Ook ware teksten kunnen een leugen zijn.
Men moet ook in aanmerking nemen waar het om gaat. Het is een feit dat men vaak iets 'tegen' de GGiN of meer bepaald 'tegen' dr. Steenblok in te brengen heeft.
Voorts is goed te bedenken wie het zegt. Dan kun nog wel de plank misslaan, inderdaad, en mocht dat het geval zijn dan bied ik mijn oprechte excuses aan!
Ik begrijp niet dat jij het altijd opneemt voor Dr Steenblok. Vooral in de bevindelijke kant van de GG waar jij je thuis voelt was er veel kritiek op deze geleerde logisch denkende Doctor. Ooit een preek van hem gelezen ?
Niet alleen gelezen maar ook gehoord. Ik vraag me dan wel af wat dan de "bevindelijke kant van de GG" is...

Ik las trouwens net het stukje van ds. De Heer in het RD, en ik geloof dat hij de plank niet misslaat.
Wellicht kunnen we ons daar ook wel persoonlijk wel aan schuldig weten... Wellicht is het waar wat ik meer
heb gezegd, dat internet niet het meest ideale kanaal voor evangelisatie is.
Als je hem gelezen en gehoord hebt en dat waardeert accepteer ik dat natuurlijk. Vind jij hem ook bevindelijk ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32791
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door -DIA- »

huisman schreef: Als je hem gelezen en gehoord hebt en dat waardeert accepteer ik dat natuurlijk. Vind jij hem ook bevindelijk ?
Ja, jij niet dan? Hij is zakelijk maar dat is toch geen bezwaar?
© -DIA- Laatst actief: 00-00-2024
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4804
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door Johann Gottfried Walther »

-DIA- schreef:
huisman schreef: Als je hem gelezen en gehoord hebt en dat waardeert accepteer ik dat natuurlijk. Vind jij hem ook bevindelijk ?
Ja, jij niet dan? Hij is zakelijk maar dat is toch geen bezwaar?
Ja zijn preken zijn zakelijk, niet confronterend, beschrijvend.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32791
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:
-DIA- schreef:
huisman schreef: Als je hem gelezen en gehoord hebt en dat waardeert accepteer ik dat natuurlijk. Vind jij hem ook bevindelijk ?
Ja, jij niet dan? Hij is zakelijk maar dat is toch geen bezwaar?
Ja zijn preken zijn zakelijk, niet confronterend, beschrijvend.
Moet ik dat als een soort liefdesverklaring zien?
Ik ga er niet verder op in, gedachtig zijnde aan wat we vandaag in het RD konden lezen.
© -DIA- Laatst actief: 00-00-2024
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17487
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
huisman schreef: Als je hem gelezen en gehoord hebt en dat waardeert accepteer ik dat natuurlijk. Vind jij hem ook bevindelijk ?
Ja, jij niet dan? Hij is zakelijk maar dat is toch geen bezwaar?
Ik vind dat wel een bezwaar (maar ik ben nogal een bevindelijk mannetje)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mannetje
Berichten: 7839
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door Mannetje »

Dus zakelijkheid kan niet bevindelijk zijn?

Wat bedoel je eigenlijk met "bevindelijk"? En met zakelijk?
-
-DIA-
Berichten: 32791
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:Dus zakelijkheid kan niet bevindelijk zijn?

Wat bedoel je eigenlijk met "bevindelijk"? En met zakelijk?
Het bevindelijke leven kan zakelijk gebracht worden.
Dat is zonder opsmuk, helder, klaar, zonder een teveel aan bijzaken of
of emotionele aandoeningen.
Hoewel gevoel niet los staat van bevinding is het ook makkelijk om ons
in gevoeligheid te verliezen. Vooral vroeger werd wel gewaarschuwd tegen
een 'gemoedelijke' prediking.
Bevinding is hetgeen men bevindt aan de leidingen die God met Zijn volk
houdt. Deze zaken moeten verklaard worden, en deze zaken kunnen
sommigen, naar hun aard, min of meer zakelijk brengen.
© -DIA- Laatst actief: 00-00-2024
Johannes 3:16
Berichten: 913
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door Johannes 3:16 »

-DIA- schreef:Bevinding is hetgeen men bevindt aan de leidingen die God met Zijn volk
houdt. Deze zaken moeten verklaard worden, en deze zaken kunnen
sommigen, naar hun aard, min of meer zakelijk brengen.
"Bijbelse bevinding is de ervaring van het geloof dat God precies zo is als Hij zich in Zijn Woord openbaart"
(Calvijn)

Daarom moet het Woord verklaard worden, niet de leidingen. Ik ben bang dat anders de mens teveel centraal staat.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door Panny »

Een bevindelijke preek kan zeker doorschieten.
Dan gaat het alleen maar over wat de mens zou moeten meemaken en voelen.
En draait de preek niet om Christus. Hij die de Weg, de Waarheid en het Leven is.
De hoofdopdracht van Christus aan zijn discipelen was: “Predikt het Evangelie aan alle creaturen” .
Dus de hoorders wijzen op de enige Weg tot verzoening met God.
bekeert u en gelooft het evangelie...
Verhardt u niet maar laat u leiden...
Zoekt en gij zult vinden...
-DIA-
Berichten: 32791
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door -DIA- »

Johannes 3:16 schreef:
-DIA- schreef:Bevinding is hetgeen men bevindt aan de leidingen die God met Zijn volk
houdt. Deze zaken moeten verklaard worden, en deze zaken kunnen
sommigen, naar hun aard, min of meer zakelijk brengen.
"Bijbelse bevinding is de ervaring van het geloof dat God precies zo is als Hij zich in Zijn Woord openbaart"
(Calvijn)

Daarom moet het Woord verklaard worden, niet de leidingen. Ik ben bang dat anders de mens teveel centraal staat.
Het eerste is waar en het tweede kan waar zijn. De prediking vereist toch ook dat een ziel
wordt verklaard. Dat van de daken verkondigd wordt wat in de binnenkamer omgaat. Dat
het volk Gods voedsel krijgt, dat de goddeloze vermaant wordt, dat het onderscheid tussen schijn
en zijn duidelijk wordt verklaard en de weg recht wordt gewezen. Dat de hypocriet ontbloot
wordt en de ware bekommede ziel (weet men nog wat dat is?) wordt vertroost.
© -DIA- Laatst actief: 00-00-2024
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4804
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Calvijn wordt door sommigen gezien als niet bevindelijk, maar die doet toch wel aan diepgaande en degelijke exegese en de toepassing wordt ook niet gemist.
Dr. Steenblok gaf zelf aan dat niet de mens maar Christus centraal moet staan in de prediking, maar zelf houd hij zich daar niet aan.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door GJdeBruijn »

-DIA- schreef:Dat van de daken verkondigd wordt wat in de binnenkamer omgaat.
Je bedoelt "En de HEERE zag, dat de boosheid des mensen menigvuldig was op de aarde, en al het gedichtsel der gedachten zijns harten te allen dage alleenlijk boos was."?
-DIA-
Berichten: 32791
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door -DIA- »

GJdeBruijn schreef:
-DIA- schreef:Dat van de daken verkondigd wordt wat in de binnenkamer omgaat.
Je bedoelt "En de HEERE zag, dat de boosheid des mensen menigvuldig was op de aarde, en al het gedichtsel der gedachten zijns harten te allen dage alleenlijk boos was."?
Dat bedoel ik niet, maar de tekst op zich is wel waar...
© -DIA- Laatst actief: 00-00-2024
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door GJdeBruijn »

-DIA- schreef:
GJdeBruijn schreef:
-DIA- schreef:Dat van de daken verkondigd wordt wat in de binnenkamer omgaat.
Je bedoelt "En de HEERE zag, dat de boosheid des mensen menigvuldig was op de aarde, en al het gedichtsel der gedachten zijns harten te allen dage alleenlijk boos was."?
Dat bedoel ik niet, maar de tekst op zich is wel waar...
Wat bedoel je dan? Heb je een voorbeeld vanuit bijv. het NT waarin duidelijk staat wat jij bedoelt? Dan voorkom je dat er langs elkaar heen gepraat wordt. Aan de hand van een concreet voorbeeld kun je makkelijker de gedachten uitwisselen, nietwaar?
Plaats reactie