Synode Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Synode Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Bericht door FlyingEagle »

Curatorium schreef:Nu is je woonplaats raden niet zo moeilijk meer.
Dat boeit me niet zo
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Synode Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Bericht door huisman »

Anker schreef:
WimA schreef:
Anker schreef:
DDD schreef:Op de eerste ingezonden brief in het RD van vandaag.
Dat vind ik dan weer een spitsvondigheid.
En wat goedkoop betreft: ik vind het onderscheid zelf best aardig gevonden, en het commentaar vaak goedkoop. Dat is wel wat anders. Mijn bezwaar tegen het commentaar is dat andere oplossingen evenzeer arbitrair zijn, en al snel ofwel de bijbelse boodschap geweld aan doen ofwel de feitelijke werkelijkheid geweld aandoen. (hypercalvinisme of juist een optimistische visie zonder acht te geven op de vruchten van het geloof)
Prima. Ik vind het een punt van ondergeschikt belang, temeer omdat ze in de GG en GGiN precies hetzelfde bedoelen.
Volgens Ds. Roos is er toch wel echt sprake van een leergeschil? Dat staat toch in de DWS? Hoe kan jij dan zeggen dat ze toch hetzelfde bedoelen?
nee, hetzelfde bedoelen is inderdaad tekort door de bocht. Ds. Roos wil geen onderscheid maken tussen evangeliebeloften en beloften van het genadeverbond. Dr. Comrie schijnt ook al een onderscheid te maken tussen voorwaardelijke en onvoorwaardelijke beloften maar vlgs. ds. van Voorden is dat niet hetzelfde. Wat ik wel wil zeggen dat het in de uitwerking eigenlijk niets uitmaakt. Alleen is de GGiN denk ik bang dat het welmenend aanbieden van de evangeliebeloften doorslaat en dat er een aanbieden en een aannemen is zonder meer.
Verder, inderdaad spreekt ds. van Voorden in hetzelfde synodeverslag duidelijk over een leergeschil. Al heb ik ook wel het idee dat deze predikant het minst kerkmuuroverstijgend denkt van het predikantenkorps binnen de GGiN.
...en het meest(of alleen maar) de leer preekt. Toch echt anders dan b.v. ds Roos of ds Krijgsman .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Synode Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Bericht door Ad Anker »

Wat je zegt klopt niet, huisman. Laten we hier ook geen predikanten inhoudelijk gaan beoordelen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Synode Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Bericht door huisman »

Anker schreef:Wat je zegt klopt niet, huisman. Laten we hier ook geen predikanten inhoudelijk gaan beoordelen.
Per PB
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Synode Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Bericht door -DIA- »

Eveline de Pater schreef:
-DIA- schreef:
Luther schreef:
-DIA- schreef:Er is nog een overblijfsel in de GG die niet mee kan met de (subtiele) neo-reformatorische leer.
Dan is het toch heel verwonderlijk dat zowel ds. Vreugdenhil, als ds. De Heer tot dezelfde beoordeling komen over de brochure 'Ben ik uitverkoren'.

Daarbij komt: wat jij als (subtiele) neo-reformatorische leer typeert, zou weleens een stuk dichterbij de Reformatie kunnen liggen, dan wat je daar niet onder schaart.
Als u dat denkt.... Ik kan het niet goed onder woorden brengen. Sommigen dingen voel je aan.
Sommige dingen laten zich niet goed onder woorden brengen, vooral als men een middelbare
schoolopleiding heeft moeten missen. Niet dat ik daar achter weg wil schuilen maar ik ervaar
er zelf wel het nadeel van.
Ik ben ervan overtuigd dat er veel integere(!) mensen zijn, die ervan overtuigd zijn dat hun gevoel de waarheid is, ook al kunnen ze dat niet goed onder woorden brengen. En toch zal blijken dat veel van deze mensen het in het oordeel bij het verkeerde eind hebben gehad. Hoe ik dat weet? Omdat veel verschillende mensen dit zeggen, terwijl ze allemaal iets anders voelen. Daarom: alleen wat op de Bijbel gegrond is, zal dagenraad hebben!
Daarom zeg ik ook altijd (en daar wordt gelukkig ook terdege voor gewaarschuwd) dat je niet op
je gevoel kan en mag afgaan. Ik bedoel het echter nog anders, maar juist dat is moeilijk in woorden
te vatten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Synode Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef:
Anker schreef:Wat je zegt klopt niet, huisman. Laten we hier ook geen predikanten inhoudelijk gaan beoordelen.
Per PB
ook niet per PB.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Synode Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Bericht door freek »

Anker schreef:
huisman schreef:
Anker schreef:Wat je zegt klopt niet, huisman. Laten we hier ook geen predikanten inhoudelijk gaan beoordelen.
Per PB
ook niet per PB.
:haha
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Synode Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Bericht door WimA »

Anker schreef:Wat je zegt klopt niet, huisman. Laten we hier ook geen predikanten inhoudelijk gaan beoordelen.
Mijn ervaring is - helaas - dat het wel klopt.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Synode Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Bericht door Desiree »

Ja, ik het juist het idee, dat de jongere generatie dominees iets anders preken. Zij hebben geen last van het oude zeer en daarom wat minder uitgesproken qua tegenstellingen enz. Een beetje terug naar de oorspronkelijke leer van de GGIN? / Dr. Steenblok / Overigens, geen gedoe onder dominees, laten we van elkaar leren. Overigens ben ik een HHK-er.. dus kan het helemaal mis hebben.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Eveline de Pater
Berichten: 283
Lid geworden op: 02 okt 2009, 10:37

Re: Synode Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Bericht door Eveline de Pater »

Wat vinden we van de verklaring van dr. Golveringen en ds. Roos?
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Synode Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Bericht door DDD »

In een ander draadje, over de dissertatie van dr. Golverdingen.
Plaats reactie