Re: Welke muziek beluister je nu?
Geplaatst: 20 okt 2022, 23:14
Orgelspel van de broertjes Smitsman
Vooral om dat de akoestiek iets doet met het laten doorklinken van van de snelle noten, in samenhang met de staccato begeleiding. Een (mijn) harmonium heeft nul komma nul akoestiek en mijn kamer ook niet echt. Dus klinkt het heel erg droog.DDD schreef:
Waarom niet? Omdat het te lang duurt? Of vanwege de stijl?
Aha, nee dat heeft niet te maken of het in de kerk past, dat zou prima kunnen. Ik durf het niet aan omdat mijn speelvaardigheid thuis meestal beter is dan in de kerk en mij dan de lef ontbreekt om met ‘publiek’ dergelijke muziek te spelen.DDD schreef:Ik bedoelde meer waarom deze stijl niet in de kerk zou passen.
Wow, wat een geduld en doorzettingsvermogen zal dat kosten.parsifal schreef:Iemand met te veel tijd, en smaak voor de juiste muziek.
https://twitter.com/fasc1nate/status/15 ... H4Pdg&s=19
Origineel. Knap! En prachtig.. joy...parsifal schreef:Iemand met te veel tijd, en smaak voor de juiste muziek.
https://twitter.com/fasc1nate/status/15 ... H4Pdg&s=19
Het is niet lelijk, maar ik kan daar niet zo goed van loskomen. Er zit ook iets beklemmends in.Henk J schreef:@Herman, zo lelijk is Nimrod toch niet? Het is wel een melodie die blijft hangen.
De meest geliefde variatie is Nimrod, de negende. Elgar schreef deze voor een goede vriend, de Londense muziekuitgever Augustus J. Jaeger. In tegenstelling tot de andere variaties is deze niet gebaseerd op Jaegers karakter, maar op een voorval tussen de twee. Op een moment dat Elgar worstelde met depressie en met componeren wilde stoppen, was het Jaeger die hem aanmoedigde door te gaan. Jaegers woorden hielpen en Elgar schreef als dank een melodie die langzaam uit het donker omhoog klimt, in een lang melancholisch crescendo naar het licht toe, eindigend in een bevrijdend hoogtepunt. Misschien zijn het deze persoonlijke elementen in de muziek wel die dit werk zo geliefd maken: in elke variatie kunnen we gevoelens, onszelf of geliefden herkennen.
Dat is echt een leuk weetje. Dat maakt de link met de titel Nimrod ook.Herman schreef:Het is niet lelijk, maar ik kan daar niet zo goed van loskomen. Er zit ook iets beklemmends in.Henk J schreef:@Herman, zo lelijk is Nimrod toch niet? Het is wel een melodie die blijft hangen.
Interessant om te lezen op nporadio 4:De meest geliefde variatie is Nimrod, de negende. Elgar schreef deze voor een goede vriend, de Londense muziekuitgever Augustus J. Jaeger. In tegenstelling tot de andere variaties is deze niet gebaseerd op Jaegers karakter, maar op een voorval tussen de twee. Op een moment dat Elgar worstelde met depressie en met componeren wilde stoppen, was het Jaeger die hem aanmoedigde door te gaan. Jaegers woorden hielpen en Elgar schreef als dank een melodie die langzaam uit het donker omhoog klimt, in een lang melancholisch crescendo naar het licht toe, eindigend in een bevrijdend hoogtepunt. Misschien zijn het deze persoonlijke elementen in de muziek wel die dit werk zo geliefd maken: in elke variatie kunnen we gevoelens, onszelf of geliefden herkennen.