Welke muziek beluister je nu?

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Even wat stevigere muziek: Fraai pianoconcert:
Felix Draeseke (1835 - 1913) - Piano Concerto, Op. 36 (1886)
https://www.youtube.com/watch?v=bMxOCKbSWCQ
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Hendrikus »

Herman schreef: 31 okt 2022, 20:09
Henk J schreef:@Herman, zo lelijk is Nimrod toch niet? Het is wel een melodie die blijft hangen.
Het is niet lelijk, maar ik kan daar niet zo goed van loskomen. Er zit ook iets beklemmends in.

Interessant om te lezen op nporadio 4:
De meest geliefde variatie is Nimrod, de negende. Elgar schreef deze voor een goede vriend, de Londense muziekuitgever Augustus J. Jaeger. In tegenstelling tot de andere variaties is deze niet gebaseerd op Jaegers karakter, maar op een voorval tussen de twee. Op een moment dat Elgar worstelde met depressie en met componeren wilde stoppen, was het Jaeger die hem aanmoedigde door te gaan. Jaegers woorden hielpen en Elgar schreef als dank een melodie die langzaam uit het donker omhoog klimt, in een lang melancholisch crescendo naar het licht toe, eindigend in een bevrijdend hoogtepunt. Misschien zijn het deze persoonlijke elementen in de muziek wel die dit werk zo geliefd maken: in elke variatie kunnen we gevoelens, onszelf of geliefden herkennen.
Wordt in Engeland veel gespeeld bij rouwdiensten.
~~Soli Deo Gloria~~
Online
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Maanenschijn »

Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Profesto
Berichten: 757
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Profesto »

Lamentations van Bairstow
Ik ben altijd weer onder de indruk van de effectiviteit van een anglicaanse chant.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Hendrikus »

Profesto schreef: 10 mar 2023, 11:33 Lamentations van Bairstow
Ik ben altijd weer onder de indruk van de effectiviteit van een anglicaanse chant.
Een hoogtepunt uit de Engelse koormuziek, deze toonzetting van de klaagliederen!
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Herman »

Hendrikus schreef: 10 mar 2023, 12:39
Profesto schreef: 10 mar 2023, 11:33 Lamentations van Bairstow
Ik ben altijd weer onder de indruk van de effectiviteit van een anglicaanse chant.
Een hoogtepunt uit de Engelse koormuziek, deze toonzetting van de klaagliederen!
Kun je dat toelichten? Ik ervaar hier minder uitdrukking aan het klagen als in een Miserere van Allegri. Waar moet ik dan op letten?
Profesto
Berichten: 757
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Profesto »

Het zit misschien vooral in de akkoorden en daarbinnen de dissonanten tussen bijvoorbeeld sopraan en alt.

ik vind dat de rustige gedragen manier van zingen ook helpt.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Cantate van Johann Christoph Pachelbel (1653 - 1706)
https://www.youtube.com/watch?v=N8Kp2VoeAZM
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Marck »

Komen hier regelmatig oorstrelende muziek stukken naar voren. Daarom dankbaar dat deze topic regelmatig aangevuld wordt. :super
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Bertiel »

Kathleen Ferrier die de Rückert lieder van Gustav Mahler zingt
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Hendrikus »

Herman schreef: 10 mar 2023, 12:55
Hendrikus schreef: 10 mar 2023, 12:39
Profesto schreef: 10 mar 2023, 11:33 Lamentations van Bairstow
Ik ben altijd weer onder de indruk van de effectiviteit van een anglicaanse chant.
Een hoogtepunt uit de Engelse koormuziek, deze toonzetting van de klaagliederen!
Kun je dat toelichten? Ik ervaar hier minder uitdrukking aan het klagen als in een Miserere van Allegri. Waar moet ik dan op letten?
De wrange harmonieën bij teksten als "All that go by clap their hands at her: they hiss, and wag their head at the daughter of Jerusalem, saying...". En dan dat terugkerende "Jerusalem, Jerusalem, return to the Lord thy God", aanvankelijk forte, maar de laatste keer slechts pianissimo. De breekbare teerheid in "Remember mine affliction and my misery, the wormhood and the gall": ik raak nooit uitgeluisterd op het Miserere van Allegri hoor, maar Bairstow had echt méér middelen tot zijn beschikking om de diepgang van de tekst in tonen te schilderen.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Herman »

Hendrikus schreef: 10 mar 2023, 23:20 De wrange harmonieën bij teksten als "All that go by clap their hands at her: they hiss, and wag their head at the daughter of Jerusalem, saying...". En dan dat terugkerende "Jerusalem, Jerusalem, return to the Lord thy God", aanvankelijk forte, maar de laatste keer slechts pianissimo. De breekbare teerheid in "Remember mine affliction and my misery, the wormhood and the gall": ik raak nooit uitgeluisterd op het Miserere van Allegri hoor, maar Bairstow had echt méér middelen tot zijn beschikking om de diepgang van de tekst in tonen te schilderen.
Bedankt. Mijn oren zijn (nog) niet ingesteld voor acceptatie van Engelse harmonieën, dat is meer de reden waarom ik de diepgang hierachter niet opmerk. Bedankt voor je bijdrage, daarmee kan ik gerichter oefenen.
Online
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Maanenschijn »

https://youtu.be/ZZFKhZnqjRo

Prachtige improvisaties en literatuur op een prachtig orgel door een bekwaam organist. Ik luister graag naar zijn spel.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

BWV 548: https://www.youtube.com/watch?v=l1ma9KD9auM
Gespeeld in Haarlem. (Op het Müller-Marcussen orgel)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie