Welke muziek beluister je nu?

DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door DDD »

De Messiah. In het Concertgebouw in Amsterdam. Er zijn twee zieken maar de uitvoering valt niet tegen.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1499
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Bourdon16 »

https://youtu.be/nC_zU9r1Uy0

Psalm 22. Samen zingen in lijn met Calvijn.
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Henk J »

Prachtig, het lijkt me ook heerlijk zingen bij een begeleider als Gerben Budding.
Overigens kun je je afvragen in hoeverre het nog in lijn met Calvijn is als er een orgel bij klinkt. Eigenlijk moet je dan een kinderkoor voor in de kerk zetten wat de een vers voorzingt en daarna volgt de samenzang. Of Calvijn ook zoveel ruimte zou geven aan orgelspel als wat Gerben hier krijgt waag ik te betwijfelen.
Maar het klinkt prachtig. Mooie ritmische samenzang met goede begeleiding, hoop dat ze meer avonden organiseren en dat ze ook wat meer richting de Veluwe komen.
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door DDD »

Helemaal eens. Ik vind het ook een verademing dat hij rekening houdt met de tekst. Veel professionele organisten doen dat nauwelijks, of vinden zelfs dat dat niet zou moeten.

Dit is een voorbeeld dat het heel goed mogelijk is om de tekst te verklanken, professioneel te begeleiden, zonder de gemeente van slag te brengen. Ik luisterde voor inspiratie vaak naar Sietze de Vries, maar deze organist voeg ik toe.

En ook eindelijk eens een uitvoering met de hele psalm. Ik hoop dat ze hiermee doorgaan. Op de fiets vind ik het fijn om psalmen te luisteren/mee te zingen. Maar er zijn nauwelijks volledige uitvoeringen.

Dus dank voor het attenderen.
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Henk J »

Hele psalmen zingen is prachtig inderdaad, dan komt de boodschap van de psalm veel dieper binnen.
De organist houdt inderdaad veel rekening met de tekst met forse registratiewisselingen. Dat gaat hier prima maar dat komt denk ik ook doordat hier een wat kleinere groep gemotiveerde zangers zit. Die zingen ook wel door al begeleid je op een fluit 8. Dat kun je in een volle kerk met een man of 500 niet doen natuurlijk, want dan geef je de leiding wel uit handen. Ook zullen minder geoefende zangers zich eerder laten terugschrikken door een orgel wat enorm wisselt qua volume.
Heb trouwens ook wel van meerdere professionele organisten gelezen die de gemeentezang er maar een beetje bij doen.
Edit: zie dat de volgende samenzangavond D.V. 20 oktober is in Hendrik-Ido-Ambacht met Rien Donkersloot. Refoforum uitje ;)
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door DDD »

Ik weet het niet hoor. Volgens mij kan het best. Ik doe het ook. Dat is weliswaar geen grote gemeente. Misschien niet zo snel met één fluit, maar wel met een heel zachte registratie, of zonder akkoorden, als de tekst daar aanleiding voor geeft.

De gemeente moest er even aan wennen, dat zeg ik er eerlijk bij, en bij een onbekende melodie moet je het ook niet doen, maar verder kan het ook in een gewone gemeente prima. Een kerkgemeente kan ook a capella zingen. Een orgel is om te begeleiden, niet om de gemeente op sleeptouw te nemen. Als je dat doet, zorg je integendeel voor een passieve en van de organist afhankelijke gemeente.

Iets anders is -wat ik zelf niet doe, maar wat in mijn gemeente wel eens gebeurt- dat je de gemeente een seintje geeft, bijvoorbeeld iets langer aanhouden, omdat je een paar komma's in de volgende zin wilt benadrukken, of overstapt naar een heel andere registratie. Ook dat gaat zonder problemen. Als gemeenteleden door hebben dat een organist zijn best doet om zo goed mogelijk de gemeentezang te begeleiden, dan kunnen ze -dat zie ik in mijn eigen gemeente- zelfs verschillende keuzes van organisten prima aan. De ene speelt altijd door. De ander geeft het zo nu en dan aan dat hij enkele pauzes in de zin wil gaan benadrukken. Gemeenteleden leren snel en ik heb het idee dat veel mensen het ook waarderen dat organisten proberen op hun manier hun best te doen.

Sommige gemeenten zingen prima bij een niet al te draagkrachtig orgel (pas nog in de HHK Veenendaal: ook een weinig draagkrachtig orgel, maar er werd echt prima gezongen). Ik denk dat het ook een beetje te maken heeft met hoe je de gemeente zich laat ontwikkelen.

Ik kreeg een keer een vraag of een toon bleef hangen. Ik zei dat dat was vanwege de onwankelbare bergen in de tekst. Dat was dan ook weer duidelijk en -hoewel er altijd mensen zullen blijven die daar niet van houden- heel wat mensen horen dan ineens veel meer.
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Henk J »

Het kan wel, maar wat Gerben doet met name in de verzen 6 en 7 dat denk ik niet dat dat verstandig is in een gemeente met meer dan 500 man.
Vind het wel prachtig om te horen, en een professionele organist heeft tijdens de begeleiding ook capaciteit over om zoiets goed te kunnen doen zonder dat de begeleiding er echt onder lijdt. Dat is bij veel organisten niet het geval natuurlijk.
Heb trouwens eens de dispositie bekeken van dit Witte-orgel maar het heeft ook wel alles in zich om heerlijk bij te zingen zeg. http://orgbase.nl/scripts/ogb.exe?datab ... LIJST=lang
En jouw gemeente DDD is niet zo groot volgens mij, dat zal toch ook wel schelen denk ik.
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Henk J »

Fraaie demonstratie van een schitterend orgel uit de Franse barok.
https://www.youtube.com/watch?v=EZEJEy-1B9U
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

https://www.youtube.com/watch?v=wdh_3GM6chA
John Field: Complete Nocturnes
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Hendrikus »

Johann Gottfried Walther schreef: 15 apr 2023, 23:16 https://www.youtube.com/watch?v=wdh_3GM6chA
John Field: Complete Nocturnes
Vorig jaar verscheen een leuke bundel met bewerkingen voor orgel van enkele nocturnes. Werkt prima op orgel, mits je een geschikt instrument hebt.

http://www.butz-verlag.de/notenbeispiel/2992.pdf
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door -DIA- »

Uitleidend orgelspel na belijdenisdienst GG Den Haag-Scheveningen, voorganger was ds. H.A. van Zetten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Susanna »

Ik hou niet van orgel (als solo instrument). Dus ik zoek altijd naar een combi.
Wat vinden jullie van: Naji Hakim CAPRICCIO voor viool en orgel?

Meer combi's zonder zang zijn welkom.

https://www.youtube.com/watch?v=T1vQHNDR_5A
Chrisje72
Berichten: 1485
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Chrisje72 »

Ik heb in het verleden welwens een combi kerkorgel/draaiorgel gehoord maar weet niet meer van wie. Was een cassettebandje wat we thuis hadden volgens mij.
Is vast wel iets van te vinden op youtube
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1499
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Bourdon16 »

De kinderen die De Zilvervloot zingen die ze op school hebben geleerd. Leuk!
Het nadeel van de melodie is wel dat die de hele tijd in je hoofd blijft zitten..
Dus sterkte allemaal;)
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1499
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Bourdon16 »

Susanna schreef: 20 apr 2023, 13:11 Ik hou niet van orgel (als solo instrument). Dus ik zoek altijd naar een combi.
Wat vinden jullie van: Naji Hakim CAPRICCIO voor viool en orgel?

Meer combi's zonder zang zijn welkom.

https://www.youtube.com/watch?v=T1vQHNDR_5A
Eerlijk gezegd niet zo mijn smaak maar ik houd juist van orgel als solo instrument.
Ik heb wel een cd van Sander van Marion van orgel en orkest. Dat vind ik wel mooi.
Plaats reactie