Oud Gereformeerde Gemeenten

Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

MGG schreef: 08 jun 2023, 10:14 Vind je de HHK dan ook een sekte? Zij gingen niet mee met het grootste deel van de hervormde.
Een sekte is wat anders dan sektarisme.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef: 08 jun 2023, 10:20 Nou, wanneer dat in algemene zin mag voorkomen, dan zie ik het nog niet zo problematisch in.
Hoe die geestelijke herkenning manifest wordt, is mij niet helemaal helder. Je zou dan mogen verwachten dat scheidslijnen vervagen, maar die indruk heb ik niet. De geestelijke herkenning die men zegt te ervaren lijkt meer een bezweringsformule om de grote onderlinge verschillen niet al te zeer te benadrukken. Maar zoals gezegd, ik ben cynisch.
Laatst gewijzigd door Ambtenaar op 08 jun 2023, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
MGG
Berichten: 3510
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Ambtenaar schreef: 08 jun 2023, 10:33
MGG schreef: 08 jun 2023, 10:14 Vind je de HHK dan ook een sekte? Zij gingen niet mee met het grootste deel van de hervormde.
Een sekte is wat anders dan sektarisme.
Volgens mij snap je de vraag prima, maar ik zal hem opnieuw verwoorden.
Vind je die beslissing ook sektarisme?
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

MGG schreef: 08 jun 2023, 10:39 Vind je die beslissing ook sektarisme?
Ja.
HersteldHervormd
Berichten: 6055
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HersteldHervormd »

MGG schreef: 08 jun 2023, 10:16
Omdat de HHK wat breder is en meer ruimte laat voor andere meningen. Daardoor vermoed ik dat gemeenten minderheidsstandpunten eerder aankaarten/doorvoeren.
Kan je het wat concreter maken? Het voor iedereen duidelijk dat de HHK een breder georiënteerd kerkverband is, zeker t.o.v. de GG.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef: 08 jun 2023, 10:39
Zeeuw schreef: 08 jun 2023, 10:20 Nou, wanneer dat in algemene zin mag voorkomen, dan zie ik het nog niet zo problematisch in.
Hoe die geestelijke herkenning manifest wordt, is mij niet helemaal helder. Je zou dan mogen verwachten dat scheidslijnen vervagen, maar die indruk heb ik niet. De geestelijke herkenning die men zegt te ervaren lijkt meer een bezweringsformule om de grote onderlinge verschillen niet al te zeer te benadrukken. Maar zoals gezegd, ik ben cynisch.
Dat laatste klopt wel ja :). Vwb het eerste: daar had ik in een eerder post hierboven ook een vraag over.
Synodelid
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 jan 2019, 19:56

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Synodelid »

Citaat uit de Gezinsgids van 1-6-2023 in artikel over keten:
"Wij snappen serieus niks van de taal van de Bijbel. Of van de preek. Wat heb je er dan aan? Laat de dominee gewoon tegen mij praten als hij wil dat ik hem begrijp."

Als je als kerk koste wat kost wil vasthouden aan een taal die totaal niet landt bij mensen en zeker niet bij jongeren (en die revisie van GBS gaat dat probleem mijns inziens niet oplossen), zodat ze de Bijbel niet begrijpen en mogelijk tzt gaan afhaken, dan dien je volgens mij niet Gods koninkrijk, maar eerder een andere rijk.

Het lijkt wel de tijd van de Reformatie: katholieke kerk wilde ook alles bij het oude laten (Bijbel en kerkdiensten in het Latijn, zodat weinigen er wat van begrepen). Gelukkig heeft de Reformatie gebracht dat mensen de Bijbel in hun eigen taal konden lezen. En dat verdient blijvende aandacht en dus onderhoud.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik ben het daarmee eens.

Maar hoewel ik denk dat sommige predikanten dat niets uitmaakt, als het maar geld oplevert, denk ik niet dat dat in de OGGiN zozeer het punt is. Daar speelt eerder een ander soort ons-kent-ons. Een beetje zoals in dit artikel, maar dan anders:

https://www.trouw.nl/tijdgeest/festival ... ~b217f9db/

Mensen in de OGGiN hebben over het algemeen ook een heel lijdelijk karakter. Alles overkomt hen. Ze hebben niet de neiging om zelf het heft in eigen handen te nemen. Ik generaliseer misschien een beetje, maar dat is ook de toon die ik lees in de synodeverslagen.
HersteldHervormd
Berichten: 6055
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HersteldHervormd »

Wat vinden jullie er van dat in de OGGiN vrijwel alleen de grote gemeenten een dominee hebben? Dat zie je volgens mij in de GGiN ook, maar dat weet ik niet zeker.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Bauke
Berichten: 140
Lid geworden op: 10 jul 2019, 14:51

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bauke »

HersteldHervormd schreef: 08 jun 2023, 16:09 Wat vinden jullie er van dat in de OGGiN vrijwel alleen de grote gemeenten een dominee hebben? Dat zie je volgens mij in de GGiN ook, maar dat weet ik niet zeker.
Logisch, lijkt me. Schoorsteen moet ook roken.
En een gemeente en max 50m/v daar kun je als ds met een gezin niet rondkomen.
Henk J
Berichten: 2586
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Henk J »

DDD schreef: 08 jun 2023, 16:06 Ik ben het daarmee eens.

Maar hoewel ik denk dat sommige predikanten dat niets uitmaakt, als het maar geld oplevert, denk ik niet dat dat in de OGGiN zozeer het punt is. Daar speelt eerder een ander soort ons-kent-ons. Een beetje zoals in dit artikel, maar dan anders:

https://www.trouw.nl/tijdgeest/festival ... ~b217f9db/

Mensen in de OGGiN hebben over het algemeen ook een heel lijdelijk karakter. Alles overkomt hen. Ze hebben niet de neiging om zelf het heft in eigen handen te nemen. Ik generaliseer misschien een beetje, maar dat is ook de toon die ik lees in de synodeverslagen.
Interessante column! Wat je zegt over de OGGiN klopt wel denk ik, men verwacht het daar echt niet van eigen initiatieven. Dat zit ook in de aard van het kerkverband, men wilde mede daarom ook niet mee met de 'nieuwe' GG van ds. Kersten, dat vond men veel te maakbaar. Deze achtergrond gecombineerd met een dosis conservatisme zorgt voor een besluit om niet mee te gaan in dit project van de GBS.
MGG
Berichten: 3510
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

HersteldHervormd schreef: 08 jun 2023, 10:46
MGG schreef: 08 jun 2023, 10:16
Omdat de HHK wat breder is en meer ruimte laat voor andere meningen. Daardoor vermoed ik dat gemeenten minderheidsstandpunten eerder aankaarten/doorvoeren.
Kan je het wat concreter maken? Het voor iedereen duidelijk dat de HHK een breder georiënteerd kerkverband is, zeker t.o.v. de GG.
(H)SV tijden eredienst, het ondersteunen van twee zendingsorganisaties, verschil in prediking (zien we ook terug in de discussie over de kleine lettertjes) en gezangen tijdens/na de kerkdienst.
Dragen in elke HHK gemeente bijna alle vrouwen een hoed?
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

MGG schreef: 08 jun 2023, 17:31
HersteldHervormd schreef: 08 jun 2023, 10:46
MGG schreef: 08 jun 2023, 10:16
Omdat de HHK wat breder is en meer ruimte laat voor andere meningen. Daardoor vermoed ik dat gemeenten minderheidsstandpunten eerder aankaarten/doorvoeren.
Kan je het wat concreter maken? Het voor iedereen duidelijk dat de HHK een breder georiënteerd kerkverband is, zeker t.o.v. de GG.
(H)SV tijden eredienst, het ondersteunen van twee zendingsorganisaties, verschil in prediking (zien we ook terug in de discussie over de kleine lettertjes) en gezangen tijdens/na de kerkdienst.
Dragen in elke HHK gemeente bijna alle vrouwen een hoed?
Ligt eraan. In de volkskerken zal niet iedereen een hoed dragen. In(middel)zware gemeenten weer wel. Ligt er ook aan wat voor type kerkgangers. Ook in de meer linkse heb je gemeenten waar iedereen een hoed draagt. Ik weet er iig 1.
Laatst gewijzigd door Geytenbeekje op 08 jun 2023, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door TSD »

Bauke schreef: 08 jun 2023, 16:16
HersteldHervormd schreef: 08 jun 2023, 16:09 Wat vinden jullie er van dat in de OGGiN vrijwel alleen de grote gemeenten een dominee hebben? Dat zie je volgens mij in de GGiN ook, maar dat weet ik niet zeker.
Logisch, lijkt me. Schoorsteen moet ook roken.
En een gemeente en max 50m/v daar kun je als ds met een gezin niet rondkomen.
Logisch??

Geloven wij nog in de voorzienigheid Gods?

Of bestaat dat kinderlijke vertrouwen dan helemaal niet meer?
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

TSD schreef: 08 jun 2023, 18:24
Bauke schreef: 08 jun 2023, 16:16
HersteldHervormd schreef: 08 jun 2023, 16:09 Wat vinden jullie er van dat in de OGGiN vrijwel alleen de grote gemeenten een dominee hebben? Dat zie je volgens mij in de GGiN ook, maar dat weet ik niet zeker.
Logisch, lijkt me. Schoorsteen moet ook roken.
En een gemeente en max 50m/v daar kun je als ds met een gezin niet rondkomen.
Logisch??

Geloven wij nog in de voorzienigheid Gods?

Of bestaat dat kinderlijke vertrouwen dan helemaal niet meer?
In een grotere gemeente is er ook meer werk te verrichten. Als ze naar een kleine gaan is het toch vaak in combi met andere dingen. Vraag me af of je dit In de oggin hebt.
Plaats reactie