Oud Gereformeerde Gemeenten

GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Ik ben benieuwd wat (voor mij bekende) wijze mensen uit de OGG, zoals dr Fieret, hier nu van vinden.

Het is trouwens mijn inschatting dat als de revisie klaar is, zowel binnen de GG als de GGiN de vrijheid zal zijn om als kerk(enraad) te lezen uit de 'niet' gereviseerde SV tijdens diensten.
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door TSD »

MGG schreef: 07 jun 2023, 19:54
Ambtenaar schreef: 07 jun 2023, 19:35
Herman schreef: 07 jun 2023, 19:20
Hoewel ik een andere besluit zou nemen, slaat de aanklacht van sektarisme natuurlijk als een tang op een varken. Hier is sprake van een collectief besluit van een democratisch bijeengekomen vergadering. Stel je vragen over het echter probleem: de ultra conservatieve manier van denken.
Misschien moet je de definitie van sektarisme eens opzoeken.
Op Wikipedia staat de volgende beschrijving van een sekte. 'Een sekte is een geloofsgemeenschap met opvattingen en gebruiken die zich onderscheiden van overige geloofsgemeenschappen die behoren tot dezelfde stroming als de sekte. Sekten zijn vaak gesticht door een charismatische leider met een nieuwe leer of openbaring.'

sektarisme
'De neiging van een (religieuze) beweging om zich af te scheiden van de grotere geloofsgemeenschap en de maatschappij.'

Ik zie niet in hoe een democratisch besluit om niet aan een project mee te doen hieronder valt. Zou je jouw standpunt verder kunnen toelichten?
van Dale noemt er nog bij: “fanatiek en intolerant”.

Desalniettemin betreur ik wel zeker het besluit, niet in de laatste plaats omdat het wéér iets is waar zelfs bevindelijk gereformeerden niet meer samen kunnen optrekken. Ik vind dit echt verdrietig.

(En dan nog los van het irrationele van dit besluit, want de vertaling van de GBS is al een gereviseerde vertaling tov de originele SV, dus dat hellende vlak zijn we dan allang opgegaan in het verleden)
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11409
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mister »

Herman schreef: 07 jun 2023, 19:18
Bertiel schreef: 07 jun 2023, 18:49 Nieuwe vorm van rechts zijn geworden. Niet alleen binnen de OGGiN
Natuurlijk niet. Het zijn voornamelijk OGG gemeenten waar nog Datheen gezongen wordt en SV editie 1637 gelezen worden.
Editie 1637? Psalm 1:1: Welgelucksalich is de man, die niet en wandelt in den raet der godtloosen, noch staet op den wech der sondaren, noch sitt in’t gestoelte der spotteren.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Prima toch als een kerkverband alles bij het oude wil houden?
Zij hebben zoiets van: Mattew Henry en Kohlbrugge zijn nog te raadplegen voor Bijbelstudie, dus waarom meedoen met verandering?
MGG
Berichten: 3510
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

GGotK schreef: 07 jun 2023, 19:56 Ik ben benieuwd wat (voor mij bekende) wijze mensen uit de OGG, zoals dr Fieret, hier nu van vinden.

Het is trouwens mijn inschatting dat als de revisie klaar is, zowel binnen de GG als de GGiN de vrijheid zal zijn om als kerk(enraad) te lezen uit de 'niet' gereviseerde SV tijdens diensten.
Wat mij betreft is dat prima. Je moet vernieuwingen niet opdringen. Enkele gemeente zingen ook nog Datheen en dat gaat ook prima.
Synodelid
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 jan 2019, 19:56

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Synodelid »

Geytenbeekje schreef: 07 jun 2023, 20:05 Prima toch als een kerkverband alles bij het oude wil houden?
Zij hebben zoiets van: Mattew Henry en Kohlbrugge zijn nog te raadplegen voor Bijbelstudie, dus waarom meedoen met verandering?
Het is een heel raar besluit, om meerdere redenen. Mensen hebben geen idee wat ze aan het lezen zijn, zeker jongeren niet. Een revisie door GBS lijkt me al behoorlijk onvoldoende om hieraan tegemoet te komen.
Maar als je zelfs al een revisie door een zeer conservatieve club als de GBS al niet akkoord vindt, dan plaats je jezelf als kerk volledig buiten de realiteit. OUD wordt verheerlijk bij de Oud Gereformeerde Gemeenten; is doel op zich geworden.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

Mister schreef: 07 jun 2023, 20:02
Herman schreef: 07 jun 2023, 19:18
Bertiel schreef: 07 jun 2023, 18:49 Nieuwe vorm van rechts zijn geworden. Niet alleen binnen de OGGiN
Natuurlijk niet. Het zijn voornamelijk OGG gemeenten waar nog Datheen gezongen wordt en SV editie 1637 gelezen worden.
Editie 1637? Psalm 1:1: Welgelucksalich is de man, die niet en wandelt in den raet der godtloosen, noch staet op den wech der sondaren, noch sitt in’t gestoelte der spotteren.
Kan het me niet voorstellen, kom zelf uit een OGG waar Datheen werd gezongen maar daar werd 1637 niet gelezen. En als ze het daar niet doen, doen ze het denk ik vrijwel nergens.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Synodelid
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 jan 2019, 19:56

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Synodelid »

Zou zich de stoel der schadelijkheden met U vergezelschappen, die moeite verdicht bij inzetting?

Aldus psalm 94:20
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Synodelid schreef: 07 jun 2023, 20:16
Geytenbeekje schreef: 07 jun 2023, 20:05 Prima toch als een kerkverband alles bij het oude wil houden?
Zij hebben zoiets van: Mattew Henry en Kohlbrugge zijn nog te raadplegen voor Bijbelstudie, dus waarom meedoen met verandering?
Het is een heel raar besluit, om meerdere redenen. Mensen hebben geen idee wat ze aan het lezen zijn, zeker jongeren niet. Een revisie door GBS lijkt me al behoorlijk onvoldoende om hieraan tegemoet te komen.
Maar als je zelfs al een revisie door een zeer conservatieve club als de GBS al niet akkoord vindt, dan plaats je jezelf als kerk volledig buiten de realiteit. OUD wordt verheerlijk bij de Oud Gereformeerde Gemeenten; is doel op zich geworden.
Er zijn zat vertalingen/verklaringen waarom zou je dan op een door de kerk goedkeurde zitten te wachten? Onderzoekt en behoud het goede toch?
Synodelid
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 jan 2019, 19:56

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Synodelid »

Geytenbeekje schreef: 07 jun 2023, 20:40
Synodelid schreef: 07 jun 2023, 20:16
Geytenbeekje schreef: 07 jun 2023, 20:05 Prima toch als een kerkverband alles bij het oude wil houden?
Zij hebben zoiets van: Mattew Henry en Kohlbrugge zijn nog te raadplegen voor Bijbelstudie, dus waarom meedoen met verandering?
Het is een heel raar besluit, om meerdere redenen. Mensen hebben geen idee wat ze aan het lezen zijn, zeker jongeren niet. Een revisie door GBS lijkt me al behoorlijk onvoldoende om hieraan tegemoet te komen.
Maar als je zelfs al een revisie door een zeer conservatieve club als de GBS al niet akkoord vindt, dan plaats je jezelf als kerk volledig buiten de realiteit. OUD wordt verheerlijk bij de Oud Gereformeerde Gemeenten; is doel op zich geworden.
Er zijn zat vertalingen/verklaringen waarom zou je dan op een door de kerk goedkeurde zitten te wachten? Onderzoekt en behoud het goede toch?

Als je al veel tijd kwijt bent aan het snappen wat ergens überhaupt staat geschreven, dan gaat dat ten koste van het daadwerkelijk mediteren en overdenken van wat je leest.

De statenvertaling wordt veel te veel verheerlijk. Het is een vertaling van Gods Woord, niet Gods Woord zelf. En de statenvertaling heeft grote waarde gehad voor christenen in het Nederlandse taalgebied en kan dat op onderdelen zeker nog wel hebben, maar ik zou het zeer betreuren als mensen vervreemd raken van de kerk puur omdat de boodschap niet meer kan worden begrepen. Een revisie van de GBS vind ik een heeeeeeeel klein stapje om dat vervreemd raken te voorkomen.
Als de OGG nou hadden gezegd dat ze niet mee willen doen omdat ze revisie te weinig om handen vinden hebben, dan had ik het nog begrepen, maar als je aankomt met teksten als dat "het gevoelen overheerste om uit innerlijke bezwaardheid afzijdig te blijven” dan heb je gewoon geen argument.
Dat alleen Gods Geest in alle waarheid kan leiden tot verstaan van de Schrift is een prachtig visie, maar als God dat in 1600 kan doen, zou Hij dat dan ook niet in 2023 kunnen doen? Hij is gisteren en heden Dezelfde!

En: de Heilige Geest werkt niet alleen op de statenvertaling en psalmen op hele noten. Gelukkig niet.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Straks krijgen we dus een SV voor OGG, verschillende lokale GGINs en wellicht nog enkele bezwaarde GG + HHK kerkenraden. En een tweede SV die gereviseerd is voor de rest. In ieder geval vervalt hiermee het argument dat de HSV voor verdeeldheid zorgt tussen kerken in onze gezindte.

Overigens jammer dat het Ederveenproject niet geslaagd is. Zie ook http://www.ogginederveen.com/
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

MGG schreef: 07 jun 2023, 19:02
Emma de Jong schreef: 07 jun 2023, 18:52
Bertiel schreef: 07 jun 2023, 18:49 Niet geheel onverwacht toch?

Nieuwe vorm van rechts zijn geworden. Niet alleen binnen de OGGiN
Ik had dit niet verwacht. Er zitten predikanten uit de OGG in het GBS-bestuur. En als de GGiN wel meedoet, had ik dit van de OGG ook verwacht.
De OGG is op sommige punten nog wat conservatiever dan de GGiN.

Jammer dat ze niet meedoen en tegelijkertijd fijn dat het redelijk optijd aangegeven wordt. Anders bestaat het risco dat tijdens het proces aan de handrem getrokken wordt en achteraf het eindresultaat alsnog door de synode afgewezen wordt.


Inderdaad helder en bijtijds besluit.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

Erskinees schreef: 07 jun 2023, 21:04 Straks krijgen we dus een SV voor OGG, verschillende lokale GGINs en wellicht nog enkele bezwaarde GG + HHK kerkenraden. En een tweede SV die gereviseerd is voor de rest. In ieder geval vervalt hiermee het argument dat de HSV voor verdeeldheid zorgt tussen kerken in onze gezindte.

Overigens jammer dat het Ederveenproject niet geslaagd is. Zie ook http://www.ogginederveen.com/
Nee joh, niet te veel overdrijven. Het zal allemaal wel meevallen, en ik kan me al helemaal niet voorstellen dat het tot verdeeldheid leidt.
Bijzonder project in Ederveen, maar waarom is het niet geslaagd? Waar lees je dat?
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Dat staat in het RD artikel over de synode.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Synodelid schreef: 07 jun 2023, 20:16
Geytenbeekje schreef: 07 jun 2023, 20:05 Prima toch als een kerkverband alles bij het oude wil houden?
Zij hebben zoiets van: Mattew Henry en Kohlbrugge zijn nog te raadplegen voor Bijbelstudie, dus waarom meedoen met verandering?
Het is een heel raar besluit, om meerdere redenen. Mensen hebben geen idee wat ze aan het lezen zijn, zeker jongeren niet. Een revisie door GBS lijkt me al behoorlijk onvoldoende om hieraan tegemoet te komen.
Maar als je zelfs al een revisie door een zeer conservatieve club als de GBS al niet akkoord vindt, dan plaats je jezelf als kerk volledig buiten de realiteit. OUD wordt verheerlijk bij de Oud Gereformeerde Gemeenten; is doel op zich geworden.
Toch kan ik er meer sympathie voor opbrengen dan voor mensen die extreme standpunten innemen om op te vallen of extra geld te verdienen. Het is weliswaar mijns inziens onnozel, maar het is geen gespeelde onnozelheid.
Plaats reactie