Oud Gereformeerde Gemeenten

Online
Zeeuw
Berichten: 11549
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

annce schreef: 08 jun 2023, 08:49 Wat vinden jullie van dit artikel in RD? https://www.rd.nl/artikel/1023001-synod ... ging-nodig

Mij bekruipt de gedachte, wel makkelijk om dit te zeggen en met de armen over elkaar te blijven zitten. Maar misschien zie ik dat verkeerd.
Ik denk dat je dat goed ziet. Ik hoor zo vaak (overal overigens) de bede om eenheid, maar praktisch blijft men dan toch zitten waar men zit. Wees dan gewoon eerlijk.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Zeeuw schreef: 08 jun 2023, 09:01
annce schreef: 08 jun 2023, 08:49 Wat vinden jullie van dit artikel in RD? https://www.rd.nl/artikel/1023001-synod ... ging-nodig

Mij bekruipt de gedachte, wel makkelijk om dit te zeggen en met de armen over elkaar te blijven zitten. Maar misschien zie ik dat verkeerd.
Ik denk dat je dat goed ziet. Ik hoor zo vaak (overal overigens) de bede om eenheid, maar praktisch blijft men dan toch zitten waar men zit. Wees dan gewoon eerlijk.
Ik denk dat deze mensen niet op zoek zijn naar die eenheid waar veelal over gesproken wordt. Persoonlijk moet ik ook niks hebben van die eenheid als het gaat om de kerkmuren alleen. De dieper liggende eenheid in het geestelijke leven is er altijd al geweest. Die koester ik!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
annce
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 okt 2020, 17:07

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door annce »

Pierre, wil je dat verder uitleggen? Naar welke eenheid zijn ze dan wel op zoek?

Ik denk dat de verdeeldheid onder christenen niet (meer) als een (grote) zonde wordt gezien. Van ds. Egas hoorde ik een poos geleden dat hij deze verdeeldheid ziet als één van de belangrijke oorzaken dat er zo weinig geestelijk leven is, althans dat weinig gezien/gehoord wordt. Ik hoop dat ik zijn visie zo goed verwoord.

Toevoeging: overigens ben ik daar ook schuldig aan, en ik denk dat uiteindelijk velen het toch wel 'opnemen' voor hun eigen kerkverband.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

HersteldHervormd schreef: 08 jun 2023, 08:27
Bezorgd schreef: 08 jun 2023, 07:11
Simon0612 schreef: 08 jun 2023, 06:52
Nou dat zie ik nog niet helemaal gebeuren hoor. Kijkend naar de afgelopen 10 jaar valt dat ook reuze mee. Dit is meer een gevalletje: de wens is de vader van de gedachte…

Ik wil de discussie niet aangaan over de duur van de periode.
Maar wat ik schets zie je echt terug in de kerkverbanden.

Kijk maar eens 100 jaar terug , welke veranderingen er waren. En dan zie je een patroon, het ene kerkverband maakt keuzes die een ander nog niet maken kan, maar die ander volgt dan enkele jaren later. En zo gaat dat met heel veel zaken.
Ik heb dit vaker gelezen in jouw bijdrages.
Je lijkt je er bij neer te leggen, het lijkt alsof je zegt: Wat doen we moeilijk allemaal, vroeger deden we ook moeilijk over .... en dat is nu nauwelijks een issue meer, dus waarom zouden we nu ook zo moeilijk doen over ...

In feite is dat natuurlijk wel zo, maar dat wil niet zeggen dat alle zaken die nu beschouwd worden als ''bijzaken'' maar gebagatelliseerd moeten worden. Hoe zie jij dat?
Nee dan begrijp je het niet goed.
Soms wel, dan maken we ons heel druk om, bv vroeger over een preek op geluidsband, de waterleiding, auto rijden op zondag, de hoed van een ambtsdrager, en wat recenter: een legging, koffiedrinken na de dienst, een organist die een gezang verwerkt in zijn voorspel, liederen zingen op een Jeugdappel, beeldpreken of noem maar wat op, zodat je denkt, dat is over een paar jaar echt een gelopen discussie. Er gaan eerst gemeenteleden over, dan gaat één gemeente over, dan twee, dan blijkt het allemaal mee te vallen en zie je steeds meer acceptatie van dit soort kleine dingen. Dat kun je zien, de historie leert dat. Tegelijkertijd zie je soms ook de negatieve gevolgen van sommige ontwikkelingen. Het begint met heel kleine dingen, maar wordt gevolgd door allerlei essentiële zaken. De kunst is om je niet te laten leiden door angst en tegelijkertijd hoef je echt niet elke vernieuwing te accepteren.

Ik denk dat een bijbelvertaling anders ligt. Van een ander niveau zeg maar.
Daar gaat die verandering ook wel door, maar houdt men elkaar op deze wijze ook scherp.
Grote voorstanders van de HSV werden scherp gehouden door critici. "Het moet wel heel nauwkeurig."
Later blijkt dat veel critici moeten erkennen dat het eigenlijk een prima vertaling is.
Maar daar heeft de kritiek wel aan meegewerkt.

Zo ook met het wijzigen van de SV.
OGG zegt nu, we gaan niet mee. Hiermee houden ze de GGiN en GG heel scherp, want het moet echt passend zijn en zo'n goede revisie worden dat men dat achteraf zal moeten erkennen.
De volgende generatie OGG zal dan zeggen, eigenlijk is het een prima uitgave geworden , laten we het maar gaan gebruiken.

Dus eigenlijk zit ik in een spagaat. Je weet dat het vaak zo gaat zoals ik beschrijf. Tegelijkertijd snap ik een bepaalde voorzichtigheid ook.
Dus het is meer een constatering dan een mening.
Laatst gewijzigd door Bezorgd op 08 jun 2023, 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
Zeeuw
Berichten: 11549
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

pierre27 schreef: 08 jun 2023, 09:09
Zeeuw schreef: 08 jun 2023, 09:01
annce schreef: 08 jun 2023, 08:49 Wat vinden jullie van dit artikel in RD? https://www.rd.nl/artikel/1023001-synod ... ging-nodig

Mij bekruipt de gedachte, wel makkelijk om dit te zeggen en met de armen over elkaar te blijven zitten. Maar misschien zie ik dat verkeerd.
Ik denk dat je dat goed ziet. Ik hoor zo vaak (overal overigens) de bede om eenheid, maar praktisch blijft men dan toch zitten waar men zit. Wees dan gewoon eerlijk.
Ik denk dat deze mensen niet op zoek zijn naar die eenheid waar veelal over gesproken wordt. Persoonlijk moet ik ook niks hebben van die eenheid als het gaat om de kerkmuren alleen. De dieper liggende eenheid in het geestelijke leven is er altijd al geweest. Die koester ik!
Nu zet je 2 dingen tegenover elkaar, die niet tegenover elkaar hoeven te staan toch? Als die laatste eenheid, die boven alle muren gaat, er is, zou dan de eerste niet eenvoudiger moeten ontstaan?
Ik bemerk zelf ook geestelijke eenheid met mensen uit diverse kerken, maar de 'bovenliggende systemen' gaan toch maar moeilijk samen.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef: 07 jun 2023, 19:48 Ik zie je weinig vragen stellen die het vermoeden van een diepe spade in zich hebben. Wel veel scherpe veroordelingen en harde woorden.
Door afstand te nemen van dit initiatief van de GBS, krijg je een verdere scheiding binnen het orthodox-gereformeerde smaldeel. En dat is wat sektarisme is, afscheiding. In de toekomst, en wellicht nu al, zal het verwijt komen dat de SV te grabbel is gegooid, etc. Dat zorgt enkel maar voor meer polarisatie in plaats van eenwording. Wat dan nog rest is slechts de geestelijke herkenning. En je begrijpt, daar ben ik nogal cynisch over. Het wordt namelijk meer met de mond beleden dan in de praktijk gebracht.
Synodelid
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 jan 2019, 19:56

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Synodelid »

DDD schreef: 07 jun 2023, 22:17
Synodelid schreef: 07 jun 2023, 20:28 Zou zich de stoel der schadelijkheden met U vergezelschappen, die moeite verdicht bij inzetting?

Aldus psalm 94:20
Vind je dit niet een nogal grove beschuldiging in dit verband?

Ik geloof oprecht niet dat je kunt zeggen dat zo'n synode zich hiermee buiten de algemene christelijke kerk plaatst.
Ik bedoel met deze Bijbeltekst alleen een voorbeeld geven van archaïsch taalgebruik, wat nodig tot iets in de Nederlandse taal dient te worden aangepast.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

MGG schreef: 07 jun 2023, 19:54 Ik zie niet in hoe een democratisch besluit om niet aan een project mee te doen hieronder valt. Zou je jouw standpunt verder kunnen toelichten?
Of een besluit democratisch is genomen of niet, doet helemaal niet ter zake. Een klein deel van orthodox-gereformeerd Nederland scheidt zich met deze beslissing af van een ander groter deel van orthodox-gereformeerd Nederland.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bruna »

Synodelid schreef: 08 jun 2023, 09:48
DDD schreef: 07 jun 2023, 22:17
Synodelid schreef: 07 jun 2023, 20:28 Zou zich de stoel der schadelijkheden met U vergezelschappen, die moeite verdicht bij inzetting?

Aldus psalm 94:20
Vind je dit niet een nogal grove beschuldiging in dit verband?

Ik geloof oprecht niet dat je kunt zeggen dat zo'n synode zich hiermee buiten de algemene christelijke kerk plaatst.
Ik bedoel met deze Bijbeltekst alleen een voorbeeld geven van archaïsch taalgebruik, wat nodig tot iets in de Nederlandse taal dient te worden aangepast.
Bent u synodelid van de OGGiN of van ander kerkverband? Of zegt je naam in dit verband niets?
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Adagio »

Ambtenaar schreef: 08 jun 2023, 09:47
Zeeuw schreef: 07 jun 2023, 19:48 Ik zie je weinig vragen stellen die het vermoeden van een diepe spade in zich hebben. Wel veel scherpe veroordelingen en harde woorden.
Door afstand te nemen van dit initiatief van de GBS, krijg je een verdere scheiding binnen het orthodox-gereformeerde smaldeel. En dat is wat sektarisme is, afscheiding. In de toekomst, en wellicht nu al, zal het verwijt komen dat de SV te grabbel is gegooid, etc. Dat zorgt enkel maar voor meer polarisatie in plaats van eenwording. Wat dan nog rest is slechts de geestelijke herkenning. En je begrijpt, daar ben ik nogal cynisch over. Het wordt namelijk meer met de mond beleden dan in de praktijk gebracht.
De Dordtse Synode heeft zich tot het uiterste ingespannen om met de remonstranten te spreken over de belijdenis van de kerk; dit viel zwaar wegens hun optreden. Uiteindelijk heeft voorzitter ds. Bogerman geroepen: ite ite, dimittimini exite. Wie werd of was een sekte? De vergadering is Bogerman daarover niet afgevallen, wel was er eensgezindheid om het werk van de vertaling aan te vatten. Daarentegen ziet men nu, AD 2023, (te begrijpen) een uitermate voorzichtig en langdurig aftasten van elkaar; als dit maar niet ontspoort in of ontstaan zou zijn uit een soort politieke strijd wegens de verschillende richtingen.
MGG
Berichten: 3460
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Ambtenaar schreef: 08 jun 2023, 09:48
MGG schreef: 07 jun 2023, 19:54 Ik zie niet in hoe een democratisch besluit om niet aan een project mee te doen hieronder valt. Zou je jouw standpunt verder kunnen toelichten?
Of een besluit democratisch is genomen of niet, doet helemaal niet ter zake. Een klein deel van orthodox-gereformeerd Nederland scheidt zich met deze beslissing af van een ander groter deel van orthodox-gereformeerd Nederland.
Vind je de HHK dan ook een sekte? Zij gingen niet mee met het grootste deel van de hervormde.
MGG
Berichten: 3460
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

HersteldHervormd schreef: 08 jun 2023, 08:32
MGG schreef: 08 jun 2023, 07:22
Bezorgd schreef: 08 jun 2023, 07:07
DDD schreef: 08 jun 2023, 00:59 Toch kun je dat zo niet stellen. Anders waren er allang vrouwelijke ambtdragers geweest in de Gereformeerde Gemeenten.
Die zie je in midden-rechts CGK en HHK toch ook niet?
En ik doel meer op zaken die meer traditie en cultuur zijn.
De leer / prediking kan grotendeels gelijk blijven. Maar het gedrag van kerkvolk wijzigt met de tijd mee.

Ook binnen de GG zie je dat er verschuivingen zijn. Als het gaat om vaccinatie, kleding, deelname aan sportclubs, soort vakanties, omgang moderne media.
Dingen die je 10-15 jaar geleden alleen in kerkverbanden ter linkerzijde zag zie je nu volop in de GG.

Hetzelfde geldt de GGiN, prediking blijft hetzelfde, maar heel veel ontwikkelingen op organisatorisch kerkelijk gebied die de GG al jaren deed, maar waar GGiN eerder veel terughoudender in was.
Nog niet. Steeds meer CGK gemeente zijn voor vrouwelijke ambtsdragers. Ik denk dat binnen 10 jaar de eerste HHK gemeente het ook wil en over 20 jaar de eerste GG gemeente. Misschien nog wel sneller. Bij de gereformeerde hebben gezien hoe de moderne manier van bijbellezen in korte tijd grote veranderingen te weeg bracht.
Hoe kom je er bij dat de eerste HHK gemeenten dat over 10 jaar ook wel zouden willen?
In wezen verschilt de HHK niet zo veel met de GG als het gaat over dit soort zaken. De HHK in algemeen is niet perse moderner hierin. Ik zie de HHK wel sneller deze stappen zetten dan de GG, omdat het een iets pluriformer kerkverband is. Anderzijds zijn dit wel fundamentele grondbeginselen in de HHK, maar misschien zie ik het te positief, dat zou best kunnen.
Omdat de HHK wat breder is en meer ruimte laat voor andere meningen. Daardoor vermoed ik dat gemeenten minderheidsstandpunten eerder aankaarten/doorvoeren.
Online
Zeeuw
Berichten: 11549
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef: 08 jun 2023, 09:47
Zeeuw schreef: 07 jun 2023, 19:48 Ik zie je weinig vragen stellen die het vermoeden van een diepe spade in zich hebben. Wel veel scherpe veroordelingen en harde woorden.
Door afstand te nemen van dit initiatief van de GBS, krijg je een verdere scheiding binnen het orthodox-gereformeerde smaldeel. En dat is wat sektarisme is, afscheiding. In de toekomst, en wellicht nu al, zal het verwijt komen dat de SV te grabbel is gegooid, etc. Dat zorgt enkel maar voor meer polarisatie in plaats van eenwording. Wat dan nog rest is slechts de geestelijke herkenning. En je begrijpt, daar ben ik nogal cynisch over. Het wordt namelijk meer met de mond beleden dan in de praktijk gebracht.
Nou, wanneer dat in algemene zin mag voorkomen, dan zie ik het nog niet zo problematisch in.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MePaul »

MGG schreef: 08 jun 2023, 07:22
Bezorgd schreef: 08 jun 2023, 07:07
DDD schreef: 08 jun 2023, 00:59 Toch kun je dat zo niet stellen. Anders waren er allang vrouwelijke ambtdragers geweest in de Gereformeerde Gemeenten.
Die zie je in midden-rechts CGK en HHK toch ook niet?
En ik doel meer op zaken die meer traditie en cultuur zijn.
De leer / prediking kan grotendeels gelijk blijven. Maar het gedrag van kerkvolk wijzigt met de tijd mee.

Ook binnen de GG zie je dat er verschuivingen zijn. Als het gaat om vaccinatie, kleding, deelname aan sportclubs, soort vakanties, omgang moderne media.
Dingen die je 10-15 jaar geleden alleen in kerkverbanden ter linkerzijde zag zie je nu volop in de GG.

Hetzelfde geldt de GGiN, prediking blijft hetzelfde, maar heel veel ontwikkelingen op organisatorisch kerkelijk gebied die de GG al jaren deed, maar waar GGiN eerder veel terughoudender in was.
Nog niet. Steeds meer CGK gemeente zijn voor vrouwelijke ambtsdragers. Ik denk dat binnen 10 jaar de eerste HHK gemeente het ook wil en over 20 jaar de eerste GG gemeente. Misschien nog wel sneller. Bij de gereformeerde hebben gezien hoe de moderne manier van bijbellezen in korte tijd grote veranderingen te weeg bracht.
Hier ben ik het zeker mee eens. Kijk maar eens hoe het gaat in gemeentes binnen de pkn die zich tot de gereformeerde bond rekenen. Hervormd Wageningen, Dirksland, Delft (wijkgemeente Mattheüs), Krimpen aan de Lek en nog meer gemeentes overwegen de vrouw in het ambt. Hervormd Willige Langerak, Leiden Marekerk en nog wel meer gemeentes hebben recent de vrouw in het ambt aanvaard. In Leiden (Marekerk) preekte pas zelfs voor het eerst in 400 jaar de eerste vrouwelijke voorganger.

Vaak zie je dat de prediking al veranderd is en dat er al geen boodschap meer klinkt waarin twee wegen worden benoemd. Daardoor wordt alles ter discussie gesteld, omdat mensen niet buigen voor Gods Woord. Als het regent in de gereformeerde bond dan drupt het in de hersteld hervormde kerk.
HersteldHervormd
Berichten: 5988
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HersteldHervormd »

Bezorgd schreef: 08 jun 2023, 09:35
HersteldHervormd schreef: 08 jun 2023, 08:27
Bezorgd schreef: 08 jun 2023, 07:11
Simon0612 schreef: 08 jun 2023, 06:52
Nou dat zie ik nog niet helemaal gebeuren hoor. Kijkend naar de afgelopen 10 jaar valt dat ook reuze mee. Dit is meer een gevalletje: de wens is de vader van de gedachte…

Ik wil de discussie niet aangaan over de duur van de periode.
Maar wat ik schets zie je echt terug in de kerkverbanden.

Kijk maar eens 100 jaar terug , welke veranderingen er waren. En dan zie je een patroon, het ene kerkverband maakt keuzes die een ander nog niet maken kan, maar die ander volgt dan enkele jaren later. En zo gaat dat met heel veel zaken.
Ik heb dit vaker gelezen in jouw bijdrages.
Je lijkt je er bij neer te leggen, het lijkt alsof je zegt: Wat doen we moeilijk allemaal, vroeger deden we ook moeilijk over .... en dat is nu nauwelijks een issue meer, dus waarom zouden we nu ook zo moeilijk doen over ...

In feite is dat natuurlijk wel zo, maar dat wil niet zeggen dat alle zaken die nu beschouwd worden als ''bijzaken'' maar gebagatelliseerd moeten worden. Hoe zie jij dat?
Nee dan begrijp je het niet goed.
Soms wel, dan maken we ons heel druk om, bv vroeger over een preek op geluidsband, de waterleiding, auto rijden op zondag, de hoed van een ambtsdrager, en wat recenter: een legging, koffiedrinken na de dienst, een organist die een gezang verwerkt in zijn voorspel, liederen zingen op een Jeugdappel, beeldpreken of noem maar wat op, zodat je denkt, dat is over een paar jaar echt een gelopen discussie. Er gaan eerst gemeenteleden over, dan gaat één gemeente over, dan twee, dan blijkt het allemaal mee te vallen en zie je steeds meer acceptatie van dit soort kleine dingen. Dat kun je zien, de historie leert dat. Tegelijkertijd zie je soms ook de negatieve gevolgen van sommige ontwikkelingen. Het begint met heel kleine dingen, maar wordt gevolgd door allerlei essentiële zaken. De kunst is om je niet te laten leiden door angst en tegelijkertijd hoef je echt niet elke vernieuwing te accepteren.

Ik denk dat een bijbelvertaling anders ligt. Van een ander niveau zeg maar.
Daar gaat die verandering ook wel door, maar houdt men elkaar op deze wijze ook scherp.
Grote voorstanders van de HSV werden scherp gehouden door critici. "Het moet wel heel nauwkeurig."
Later blijkt dat veel critici moeten erkennen dat het eigenlijk een prima vertaling is.
Maar daar heeft de kritiek wel aan meegewerkt.

Zo ook met het wijzigen van de SV.
OGG zegt nu, we gaan niet mee. Hiermee houden ze de GGiN en GG heel scherp, want het moet echt passend zijn en zo'n goede revisie worden dat men dat achteraf zal moeten erkennen.
De volgende generatie OGG zal dan zeggen, eigenlijk is het een prima uitgave geworden , laten we het maar gaan gebruiken.

Dus eigenlijk zit ik in een spagaat. Je weet dat het vaak zo gaat zoals ik beschrijf. Tegelijkertijd snap ik een bepaalde voorzichtigheid ook.
Dus het is meer een constatering dan een mening.
Ik snap je helemaal. Ik zit ook in die spagaat.
Ik probeer wel conservatief te blijven, dan maar wat voorzichtiger. Ik begrijp wel dat de tijd en alles veranderd.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie