Geloof en bekering (en het Evangelie)
Geplaatst: 19 mei 2014, 23:17
Ik zat de laatste week na te denken over hoe de Bijbel spreekt over bekering, geloof en het evangelie en hoe er in de rechterflank van de reformatorische gezindte (waar ik kerk) vaak over gesproken en gedacht wordt. Binnen de reformatorische gezindte wordt er op verschillende manieren over deze zaken gedacht.
Maar we moeten allemaal de waarheid onderzoeken, vooral in de Bijbel.
Sorry dat het bericht wat lang geworden is (ik had dit niet van te voren gedacht).
En als ik dingen schrijf die niet Bijbels zijn. Graag corrigeren!
En misschien zijn sommige stukjes ook te zwart-wit?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat als eerste opvalt is hoe de Bijbel elke lezer/hoorder (ons dus) nodigt zich te bekeren en te geloven:
2 Kronieken 30:9b Want de HEERE, uw God, is genadig en barmhartig, en zal het aangezicht van u niet afwenden, zo gij u tot Hem bekeert.
Jesaja 45:22 Wendt u naar Mij toe, wordt behouden, alle gij einden der aarde! Want Ik ben God, en niemand meer.
Jesaja 55:6,7 Zoekt den HEERE, terwijl Hij te vinden is; roept Hem aan, terwijl Hij nabij is. De goddeloze verlate zijn weg, en de ongerechtige man zijn gedachten; en hij bekere zich tot den HEERE, zo zal Hij Zich Zijner ontfermen, en tot onzen God, want Hij vergeeft menigvuldiglijk.
Ezechiël 18:32 Want Ik heb geen lust aan den dood des stervenden, spreekt de Heere HEERE; daarom bekeert u en leeft.
Mattheus 7:7, 8 Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden. Want een iegelijk, die bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden
Handelingen 3:19a Betert u dan, en bekeert u, opdat uw zonden mogen uitgewist worden;
Hebreeën 11:6b Want die tot God komt, moet geloven, dat Hij is, en een Beloner is dergenen, die Hem zoeken
2 Korinthiërs 5:20 Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen.
1 Timotheüs 2:4 Welke wil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen.
1 Johannes 2:2 En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld.
Openbaringen 3:20 Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.
Dit is een hele bijzonder boodschap:
- God wilt dat we ons bekeren van onze zonden en 'omkeren' naar Hem toe.
- God zal ons dan zeker genadig zijn: al onze zonden vergeven en het eeuwige leven schenken!
- God brengt deze boodschap heel dichtbij ons! Hij nodigt ons, Hij klopt op ons hart, Hij geeft ons verschillende beloftes...
In de Dordse Leerregels is het ook heel mooi samengevat:
"Doch zovelen als er door het Evangelie geroepen worden, die worden ernstiglijk geroepen. Want God betoont ernstiglijk en waarachtiglijk in Zijn Woord wat Hem aangenaam is, namelijk dat de geroepenen tot Hem komen. Hij belooft ook met ernst allen, die tot Hem komen, en geloven, de rust der zielen en het eeuwige leven."
Bijzonder is ook hoe Paulus het Evangelie brengt (2 Korinthiërs 5:20).
Hij preekt "alsof God door Hem bidt, hij bidt ons van Christus wege: laat u met God verzoenen".
Hij smeekt in Gods Naam zijn hoorders (en lezers) zich te bekeren en te geloven in Christus.
Als ik eerlijk ben is dit volgens mij niet de manier waarop alle dominees in de rechter flank van de reformatorische gezindte (rechtse flank van de GerGem, GerGem in Ned, Oud GerGem, etc. ) preken.
Er zijn dominees die eigenlijk hoofdzakelijk preken hoe God een mens bekeert. De mens kan niets doen (dus wordt ook niet iedereen opgeroepen tot geloof en bekering), het enige wat je eigenlijk kan doen is veel onder het Woord komen omdat God daar wilt werken.
Het is de bedoeling dat je je toetst aan de kenmerken die gepredikt worden zodat je kunt herkennen of God in je begonnen is. En nadat je voldoende beleeft hebt van je zonden en vastgelopen bent in jezelf en in de Wet dan is het Evangelie voor jou bedoeld en komt Christus in beeld.
Waar kan ik deze manier van prediking terug vinden in de Bijbel? Ik ben bang dat dit een afwijken is van de Bijbel maar ook zeker van de oudvaders.
Het is niet volgens de Bijbels als je wacht totdat je bepaalde kenmerken heb van de wedergeboorte waarmee je recht heb om tot Christus te gaan.
Wij zijn zondaars en ons hart is zo hard als steen, en we hebben niet genoeg berouw over de zonden. Maar juist daarom zouden we direct moeten vluchten naar Christus.
Om me heen zie ik dat deze manier van prediken zoveel verwarring en twijfel zaait. Mensen worden niet aangesproken door het Evangelie, want het is niet voor hen denken ze. Op deze manier kunnen we vaak ook rustig doorleven zonder dat we beseffen dat we elke keer Christus verwerpen.
Het is waar dat de Heilige Geest een mens overtuigt van zonde en getuigt van Christus en dat de mens van nature dood is. Maar we zien ook in de geschiedenis dat God vooral werkt door een zuivere verkondiging van Zijn Woord.
Ik denk dat we niet moeten proberen (met ons menselijk verstand) de oproep tot bekering en geloof, het aanbod van genade, samen te brengen met de leer van de uitverkiezing.
Dit doet de Bijbel ook niet in de oproep tot geloof en bekering en beloftes die daarbij gegeven worden. Dit heeft hele grote gevolgen voor de manier waarop gepredikt wordt en hoe mensen denken.
Het Evangelie komt niet zomaar vrijblijvend tot ons! Het is ook een boodschap van zeer grote waarde.
We kunnen het Evangelie niet eenvoudig negeren met "we kunnen ons niet bekeren", Christus elke keer weer verwerpen, en rustig doorleven met een vage hoop dat God ons een keer veranderd voordat het te laat is. God eist dat we ons bekeren, we kunnen ons er dan niet zo makkelijk vanaf maken.
Ook al doen we dit met vrome praatjes zoals: "Het gaat zomaar niet",'"het is alleen voor de uitverkorenen", "we moeten eerst aan onze zonden ontdekt worden" . Er is wordt zoveel gezegd wat we volgens mij niet eens terug kunnen vinden in de Bijbel.
Beseffen we dan wel dat me maar één keer leven en dat ons leven maar kort is. En dat we buiten Christus straks voor eeuwig in de hel zullen zijn?
Romeinen 2
4 Of veracht gij den rijkdom Zijner goedertierenheid, en verdraagzaamheid, en lankmoedigheid, niet wetende, dat de goedertierenheid Gods u tot bekering leidt?
5 Maar naar uw hardigheid, en onbekeerlijk hart, vergadert gij uzelven toorn als een schat, in den dag des toorns, en der openbaring van het rechtvaardig oordeel Gods.
Je hoort ook hele bijzondere denkbeelden over bekeringen en tot geloof komen (die je niet eens zo terug kan vinden in de Bijbel). Het lijkt wel of het een voorwaarde is om met allerlei omwegen naar Christus te gaan.
Maar als we het Nieuwe Testament lezen komen de meeste mensen heel eenvoudig tot geloof!
Het Evangelie wordt gepredikt en de Heilige Geest komt mee in deze prediking.
En wat we lezen is dat hoorders (zonder allerlei omwegen) tot geloof komen.
Handelingen 4
4 En velen van degenen, die het woord gehoord hadden, geloofden; en het getal der mannen werd omtrent vijf duizend.
Handelingen 8
12 Maar toen zij Filippus geloofden, die het Evangelie van het Koninkrijk Gods, en van den Naam van Jezus Christus verkondigde, werden zij gedoopt, beiden, mannen en vrouwen.
Handelingen 18
8b en velen van de Korinthiërs, hem horende, geloofden, en werden gedoopt.
Maar we moeten allemaal de waarheid onderzoeken, vooral in de Bijbel.
Sorry dat het bericht wat lang geworden is (ik had dit niet van te voren gedacht).
En als ik dingen schrijf die niet Bijbels zijn. Graag corrigeren!
En misschien zijn sommige stukjes ook te zwart-wit?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat als eerste opvalt is hoe de Bijbel elke lezer/hoorder (ons dus) nodigt zich te bekeren en te geloven:
2 Kronieken 30:9b Want de HEERE, uw God, is genadig en barmhartig, en zal het aangezicht van u niet afwenden, zo gij u tot Hem bekeert.
Jesaja 45:22 Wendt u naar Mij toe, wordt behouden, alle gij einden der aarde! Want Ik ben God, en niemand meer.
Jesaja 55:6,7 Zoekt den HEERE, terwijl Hij te vinden is; roept Hem aan, terwijl Hij nabij is. De goddeloze verlate zijn weg, en de ongerechtige man zijn gedachten; en hij bekere zich tot den HEERE, zo zal Hij Zich Zijner ontfermen, en tot onzen God, want Hij vergeeft menigvuldiglijk.
Ezechiël 18:32 Want Ik heb geen lust aan den dood des stervenden, spreekt de Heere HEERE; daarom bekeert u en leeft.
Mattheus 7:7, 8 Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden. Want een iegelijk, die bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden
Handelingen 3:19a Betert u dan, en bekeert u, opdat uw zonden mogen uitgewist worden;
Hebreeën 11:6b Want die tot God komt, moet geloven, dat Hij is, en een Beloner is dergenen, die Hem zoeken
2 Korinthiërs 5:20 Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen.
1 Timotheüs 2:4 Welke wil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen.
1 Johannes 2:2 En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld.
Openbaringen 3:20 Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.
Dit is een hele bijzonder boodschap:
- God wilt dat we ons bekeren van onze zonden en 'omkeren' naar Hem toe.
- God zal ons dan zeker genadig zijn: al onze zonden vergeven en het eeuwige leven schenken!
- God brengt deze boodschap heel dichtbij ons! Hij nodigt ons, Hij klopt op ons hart, Hij geeft ons verschillende beloftes...
In de Dordse Leerregels is het ook heel mooi samengevat:
"Doch zovelen als er door het Evangelie geroepen worden, die worden ernstiglijk geroepen. Want God betoont ernstiglijk en waarachtiglijk in Zijn Woord wat Hem aangenaam is, namelijk dat de geroepenen tot Hem komen. Hij belooft ook met ernst allen, die tot Hem komen, en geloven, de rust der zielen en het eeuwige leven."
Bijzonder is ook hoe Paulus het Evangelie brengt (2 Korinthiërs 5:20).
Hij preekt "alsof God door Hem bidt, hij bidt ons van Christus wege: laat u met God verzoenen".
Hij smeekt in Gods Naam zijn hoorders (en lezers) zich te bekeren en te geloven in Christus.
Als ik eerlijk ben is dit volgens mij niet de manier waarop alle dominees in de rechter flank van de reformatorische gezindte (rechtse flank van de GerGem, GerGem in Ned, Oud GerGem, etc. ) preken.
Er zijn dominees die eigenlijk hoofdzakelijk preken hoe God een mens bekeert. De mens kan niets doen (dus wordt ook niet iedereen opgeroepen tot geloof en bekering), het enige wat je eigenlijk kan doen is veel onder het Woord komen omdat God daar wilt werken.
Het is de bedoeling dat je je toetst aan de kenmerken die gepredikt worden zodat je kunt herkennen of God in je begonnen is. En nadat je voldoende beleeft hebt van je zonden en vastgelopen bent in jezelf en in de Wet dan is het Evangelie voor jou bedoeld en komt Christus in beeld.
Waar kan ik deze manier van prediking terug vinden in de Bijbel? Ik ben bang dat dit een afwijken is van de Bijbel maar ook zeker van de oudvaders.
Het is niet volgens de Bijbels als je wacht totdat je bepaalde kenmerken heb van de wedergeboorte waarmee je recht heb om tot Christus te gaan.
Wij zijn zondaars en ons hart is zo hard als steen, en we hebben niet genoeg berouw over de zonden. Maar juist daarom zouden we direct moeten vluchten naar Christus.
Om me heen zie ik dat deze manier van prediken zoveel verwarring en twijfel zaait. Mensen worden niet aangesproken door het Evangelie, want het is niet voor hen denken ze. Op deze manier kunnen we vaak ook rustig doorleven zonder dat we beseffen dat we elke keer Christus verwerpen.
Het is waar dat de Heilige Geest een mens overtuigt van zonde en getuigt van Christus en dat de mens van nature dood is. Maar we zien ook in de geschiedenis dat God vooral werkt door een zuivere verkondiging van Zijn Woord.
Ik denk dat we niet moeten proberen (met ons menselijk verstand) de oproep tot bekering en geloof, het aanbod van genade, samen te brengen met de leer van de uitverkiezing.
Dit doet de Bijbel ook niet in de oproep tot geloof en bekering en beloftes die daarbij gegeven worden. Dit heeft hele grote gevolgen voor de manier waarop gepredikt wordt en hoe mensen denken.
Het Evangelie komt niet zomaar vrijblijvend tot ons! Het is ook een boodschap van zeer grote waarde.
We kunnen het Evangelie niet eenvoudig negeren met "we kunnen ons niet bekeren", Christus elke keer weer verwerpen, en rustig doorleven met een vage hoop dat God ons een keer veranderd voordat het te laat is. God eist dat we ons bekeren, we kunnen ons er dan niet zo makkelijk vanaf maken.
Ook al doen we dit met vrome praatjes zoals: "Het gaat zomaar niet",'"het is alleen voor de uitverkorenen", "we moeten eerst aan onze zonden ontdekt worden" . Er is wordt zoveel gezegd wat we volgens mij niet eens terug kunnen vinden in de Bijbel.
Beseffen we dan wel dat me maar één keer leven en dat ons leven maar kort is. En dat we buiten Christus straks voor eeuwig in de hel zullen zijn?
Romeinen 2
4 Of veracht gij den rijkdom Zijner goedertierenheid, en verdraagzaamheid, en lankmoedigheid, niet wetende, dat de goedertierenheid Gods u tot bekering leidt?
5 Maar naar uw hardigheid, en onbekeerlijk hart, vergadert gij uzelven toorn als een schat, in den dag des toorns, en der openbaring van het rechtvaardig oordeel Gods.
Je hoort ook hele bijzondere denkbeelden over bekeringen en tot geloof komen (die je niet eens zo terug kan vinden in de Bijbel). Het lijkt wel of het een voorwaarde is om met allerlei omwegen naar Christus te gaan.
Maar als we het Nieuwe Testament lezen komen de meeste mensen heel eenvoudig tot geloof!
Het Evangelie wordt gepredikt en de Heilige Geest komt mee in deze prediking.
En wat we lezen is dat hoorders (zonder allerlei omwegen) tot geloof komen.
Handelingen 4
4 En velen van degenen, die het woord gehoord hadden, geloofden; en het getal der mannen werd omtrent vijf duizend.
Handelingen 8
12 Maar toen zij Filippus geloofden, die het Evangelie van het Koninkrijk Gods, en van den Naam van Jezus Christus verkondigde, werden zij gedoopt, beiden, mannen en vrouwen.
Handelingen 18
8b en velen van de Korinthiërs, hem horende, geloofden, en werden gedoopt.