Daarvan zegt...

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Daarvan zegt...

Bericht door -DIA- »

Mistig schreef: 16 mar 2023, 11:26
GerefGemeente-lid schreef: 03 mar 2023, 21:32 Jullie gebruiken anders wel ouderwetse lidwoorden zeg. En dat voor GBS-criticasters.
Wat is er ouderwets aan 'de', 'het' of 'een'?
Ik denk dat het meer om naamvallen gaat gaat.
Als bv. De Naam des Heeren vs. De Naam van de Heere.

Zie ook:
https://taaladvies.net/naamvallen-algemeen/
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Daarvan zegt...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mistig schreef: 16 mar 2023, 11:26
GerefGemeente-lid schreef: 03 mar 2023, 21:32 Jullie gebruiken anders wel ouderwetse lidwoorden zeg. En dat voor GBS-criticasters.
Wat is er ouderwets aan 'de', 'het' of 'een'?
Zie onder:
DDD schreef: 01 mar 2023, 16:17zonder 's mensen toedoen
refo schreef: 03 mar 2023, 17:27van den Heiligen Geest
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Daarvan zegt...

Bericht door Mistig »

-DIA- schreef: 16 mar 2023, 12:35
Mistig schreef: 16 mar 2023, 11:26
GerefGemeente-lid schreef: 03 mar 2023, 21:32 Jullie gebruiken anders wel ouderwetse lidwoorden zeg. En dat voor GBS-criticasters.
Wat is er ouderwets aan 'de', 'het' of 'een'?
Ik denk dat het meer om naamvallen gaat gaat.
Als bv. De Naam des Heeren vs. De Naam van de Heere.

Zie ook:
https://taaladvies.net/naamvallen-algemeen/
Helder!
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Daarvan zegt...

Bericht door refo »

GerefGemeente-lid schreef: 16 mar 2023, 14:33
Mistig schreef: 16 mar 2023, 11:26
GerefGemeente-lid schreef: 03 mar 2023, 21:32 Jullie gebruiken anders wel ouderwetse lidwoorden zeg. En dat voor GBS-criticasters.
Wat is er ouderwets aan 'de', 'het' of 'een'?
Zie onder:
DDD schreef: 01 mar 2023, 16:17zonder 's mensen toedoen
refo schreef: 03 mar 2023, 17:27van den Heiligen Geest
Het was een citaat en citaten mag je niet aanpassen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Daarvan zegt...

Bericht door -DIA- »

GerefGemeente-lid schreef: 16 mar 2023, 14:33
Mistig schreef: 16 mar 2023, 11:26
GerefGemeente-lid schreef: 03 mar 2023, 21:32 Jullie gebruiken anders wel ouderwetse lidwoorden zeg. En dat voor GBS-criticasters.
Wat is er ouderwets aan 'de', 'het' of 'een'?
Zie onder:
DDD schreef: 01 mar 2023, 16:17zonder 's mensen toedoen
refo schreef: 03 mar 2023, 17:27van den Heiligen Geest
Wil je de naamvallen weglaten moet dat ook consequent. Zie de ontvette n in beide woorden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Daarvan zegt...

Bericht door -DIA- »

Onze tijd en de Romeinse tijd.

Daarvan zegt: G. Roos in De Saambinder van 28-06-2012
De les van de Vroege kerk
De cultuur van toen - en die van nu

De vroeg-christelijke kerk werd af en toe vervolgd. Met name door keizer Domitianus (†96). Trajanus (†117) was streng in de theorie, beschouwde dus alle christenen strafbaar, maar hij spoorde ze niet op. Als ze echter werden aangebracht, werden ze bestraft. Soms waren keizers mild, zoals Severus Alexander (†235).

Heidenen hadden eerbied voor ongrijpbare ‘goddelijke’ krachten, ‘openbaar’ komend in de bliksem, de vlucht der vogels en vraatzucht der kippen. Maar zij konden zich bij de christelijke Godsverering niets voorstellen. Dat christenen geloofden in het bestaan van één onzichtbare God en geen beeldendienst toestonden, bezorgde hun de scheldnaam ‘godlozen.’
Er vallen minstens drie punten van gelijkenis aan te wijzen tussen onze tijd en de cultuur waarin de vroegchristelijke kerk functioneerde: op het gebied van godsdienst, politiek en amusement.

Godsdienst
Het Romeinse rijk bestond uit een groot aantal veroverde gebieden. En de Romeinen adopteerden buitenlandse afgoden. De Griekse oppergod Zeus werd vereenzelvigd met de Romeinse Jupiter. Toen het Romeinse rijk uitbreidde, konden veroverde volken ongemoeid als polytheïsten hun eigen goden blijven aanbidden.
Ondanks die grote verdraagzaamheid mocht echter een inwoner van het Romeinse rijk op den duur één ding niet nalaten. Hij mocht allerlei eigen goden koesteren, maar hij mocht niet weigeren te offeren aan de keizer.
Tot 370 vervulde de Romeinse keizer steeds de functie van pontifex maximus. Als zodanig stond hij aan het hoofd van de opperpriesters. Vanuit die optiek moest de keizer goddelijke eer worden bewezen. Keizer Caligula (†41) bijvoorbeeld gelastte plaatsing van zijn beeld in de Joodse synagoge in het Egyptische Alexandrië. Dat was een keiharde confrontatie. Groter heiligschennis bestond er voor de Joden niet.
Volgens Romeinen was de keizer kurios. Maar voor wie in God en Christus gelooft, is Hij Heer over gemeente, hemel en aarde. In Christus zegevierde de Kurios over alle vijandige machten. Christenen konden dus niet offeren aan de keizer.
Loopt de geschetste ontwikkeling niet enigermate parallel met de verdraagzaamheid van het postmoderne pluralisme in West-Europa? Iemand mag vandaag alles geloven. Hij mag al of niet christelijke sekten aanhangen, of zich verheugen in de vaagheid van oosterse godsdiensten. Als hij maar niet propageert dat de waarheid van het Woord van God uniek is en verheven boven alle menselijke bedenksels.
Dat blijkt niet acceptabel. De socioloog J. Hoogland wees er in 1997 tijdens het toen gehouden EO-congres over ”De Boodschap en de Kloof” op dat het verschijnsel ”wereldbeschouwing” aan het verdwijnen is.

Politiek
Een tweede punt van vergelijking. Bij de Romeinen had de senaat het formeel voor het zeggen. Latere, onbekwame keizers kregen steeds meer last van wispelturige grillen. De senaat riep dan de keizer tot de orde. Maar de keizer zette vervolgens de senaat buitenspel en verzekerde zich van de steun van het volk. Om de volksgunst te winnen, verschafte de keizer het volk dan telkens ”brood en spelen”.

Dat was populisme.
Is hier sprake van een parallel met de actuele situatie? De politiek heeft zich –globaal gesproken– losgemaakt van zijn religieuze en ideologische wortels. In West-Europa regeren steeds meer de man in de straat en de media als het ware mee. Een politicus wordt snel afgerekend op wat hij voor de televisie heeft gezegd. Politici weten vaak niet hoe snel zij moeten zeggen dat zij het allemaal zó niet hebben bedoeld.
Populisme is ook in West-Europa een gevaar voor gezag en beschaving. Beginselen en ideologie maakten plaats voor pragmatisme: beleid dat telkens afweegt wat op dit moment voordelig schijnt. Het schaadt de stabiliteit in de samenleving en het patroon van normen en waarden. Dat weerspiegelt zich in de toename van het aantal ‘zwevende’ kiezers in Nederland. Wilders’ PVV, geregistreerd begin 2006, stond in de peiling van Maurice de Hond ruim een jaar later op zeventien kamerzetels.

Amusement
Nog op een ander punt vallen de tijd van het Romeinse rijk en die van de huidige cultuur te vergelijken. Het volk was dol op stadions en spektakel, theaters en circussen, op sport en plezier. De Romeinse dichter Juvenalis (ca. 60-140) schreef: ‘Hoe diep is de majesteit van de Romein gezonken! Vroeger beheerste hij de wereld en regelde alle dingen; nu zijn er nog maar twee dingen waarop hij al zijn begeerten en wensen spitst: brood en spelen!’
De groet die de gladiatoren, voordat het gevecht begon, aan de keizer brachten, werd een gevleugeld woord: ‘Ave Caesar, morituri te salutant’, gegroet caesar, zij die gaan sterven, wensen u heil.
Ook in het huidige Europa zijn sport, amusement en geweld uitermate gewild en populair. Moderne media en internet zorgen voor meer brood en spelen dan de Romeinse keizer ooit kon betalen. In 1985 schreef Neil Postman zijn boek: ”Amusing Ourselves to Death: Public Discourse in the Age of Show Business”. Van dat normloos vermaak gaat, of iemand dat wil of niet, een sterke beïnvloeding uit naar jongeren en ouderen.

Ooit schreef iemand in het blad ”Wapenveld”: ‘Een digitale cultuur zal een ander soort religie met zich meebrengen’. Geert Mak beschreef in zijn boek ”Hoe God verdween uit Jorwerd” hoe het oude normen- en waardensysteem van het dorp teloor ging. Dat gebeurde door onder andere de multimediasystemen en de krant.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie