Verkiezing / rechtvaardiging

Orckie

Bericht door Orckie »

>>Deze tekst wijst ons de liefde Gods tot zondaren, goddelozen en vijanden in de dood van Christus. <<

Niek, je moet zelf binnen het verband blijven. Je vraag was of God iemand lief kan hebben voordat hij daadwerkelijk gelooft; het antwoord is simpelweg ja, want de teksten die ik citeer geven aan dat Christus is gestorven voor goddelozen: zonder God, is zonder geloof.
Als God de uitverkorenen niet lief had gehad voordat zij geloofden, zou Hij Zijn Zoon niet voor hen in de dood overgegeven hebben. Joh. 3: 16 is daar toch wel glashelder in lijkt mij; ook in de context etc.etc.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
In Gods Woord lezen we 'Ik heb U liefgehad van voor de grondlegging der wereld'.
Waar in de Bijbel lees je eigenlijk deze tekst zoals je het hier schrijft?
Je hebt gelijk Limosa, en gelijk haak ik in op Zeeuw.

Is deze discussie academisch? Misschien wel, maar gedachten hierover kom je tegen onder vele mensen. Die laatste zijn dan meestal geen academici.

Dus moeten we het veeleer zo stellen, dat God zijn liefde in de tijd kan werken ómdat Hij van eeuwigheid een schare verordineerd heeft.

Memento, op jouw reactie kom ik nog terug want ik ben me bewust dat infra of supra zeker een rol kan spelen.

Voorbijganger, ik ben het van harte met je eens. Alleen het is soms zo moeilijk om mensen op grond van de Schrift te overtuigen van deze zaken. Alle mensen zonder onderscheid verdoemelijk in Adam.
Daarom Zeeuw, heeft deze notie tóch wel belang voor de prediking, tenminste de mogelijkheid is aanwezig. Als men redeneert vanuit de rechtvaardiging van eeuwigheid, dan rolt men rationeel Gods werk in de tijd uit op het matje van hun gemeentetheologie.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Even een kleine reactie tussendoor op deze zin van je Zeeuw:

M.i. niet. Er is geen enkel verschil over de vraag of een mens voor zijn/haar wedergeboorte en geloof dood is in zonden en misdaden. Ik heb althans nog nooit iemand horen beweren dat de uitverkorenen voor hun wedergeboorte in hun staat verschillen van de verworpenen.

Nou, ik wel en dat eens in een huwelijkspreek van Ds. F. Mallan. Daarin werd nadrukkelijk de rechtvaardiging van eeuwigheid geleerd en vervolgens de bijzondere zorg voor deze nog onwedergeboren verkorene. Nu moeten we natuurlijk erkennen dat een verordineerde nooit kan sterven voordat hij gelooft heeft. Dat is waar, maar volgens mij gebruik je zo de verkiezing verkeerd.

Maar goed, ik de rest laat ik nog een reactie op volgen.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Een vluchtige reactie op de rest.

Uiteraard Zeeuw is het zo dat het lijkt alsof we hier oneigenlijk proberen de verborgen en geopenbaarde raad te verenigen. Nogmaals het is niet míjn visie, maar het is soms heel moeilijk discussieren zonder beschuldigd te worden van het ontkrachten van de verkiezing.

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door lily
Make your calling and election sure.
First your calling, then election.
Come unto me-calling,
Chosen before the foundation of the world-election.
Lily. In goed Nederlands zouden we het grootste gedeelte van jouw bijdragen omschrijven als 'one-liners'. Zou je misschien wat meer argumentatie willen gebruiken om zo de discussie voldoende diepgang te geven?

Thnx.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
heeft of geeft?

Geeft; ja omdat hij die mens al liefhad.
Dus jij ziet een nadrukkelijk onderscheid Gerrit in de houding van God tegenover de 'onbekeerde uitverkorene' en de 'onbekeerde verworpene'?

Groeten,
Dit is een onderscheiding die jij nu maakt!
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door lily
Pim-
Saying much in few words is my new goal,
ever since I read that the emptiest kettle makes the most noise
Veel zeggen met weinig woorden is moeilijk. Het gaat erom of wat je zegt duidelijk is naar de ander, en niet alleen wát je zegt, maar ook wáárom je het zegt, de onderbouwing zeg maar. Een discussie voeren zonder onderbouwing is zinloos, one-liners zijn leuk voor in de politiek of vanaf de preekstoel, in een discussie zijn ze waardeloos
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
heeft of geeft?

Geeft; ja omdat hij die mens al liefhad.
Dus jij ziet een nadrukkelijk onderscheid Gerrit in de houding van God tegenover de 'onbekeerde uitverkorene' en de 'onbekeerde verworpene'?

Groeten,
Dit is een onderscheiding die jij nu maakt!
Excuses, ik had het zo begrepen.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Plaats reactie