dr. Steenblok

Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door WSO
koperen slang!
gewoon kijken!

je hoeft bij wijze van spreken niet eens te geloven dat het werkt.
Ik heb het er gisteren nog met Adrianus over gehad. Voor je wedergeboorte ben je zo dood als een dor bot in de woestijn. Natuurlijk geloof je het evangelie niet zonder Gods bijzondere werking, maar het is God die het evangelie tot middel heeft gesteld om mensen tot Leven te brengen.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Oorspronkelijk gepost door WSO
koperen slang!
gewoon kijken!

je hoeft bij wijze van spreken niet eens te geloven dat het werkt.
Ik heb het er gisteren nog met Adrianus over gehad. Voor je wedergeboorte ben je zo dood als een dor bot in de woestijn. Natuurlijk geloof je het evangelie niet zonder Gods bijzondere werking, maar het is God die het evangelie tot middel heeft gesteld om mensen tot Leven te brengen.
Als Adrianus dit onderschrijft, mis ik hem nu al op het forum.

[Aangepast op 23/8/05 door ndonselaar]
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Oorspronkelijk gepost door Kaw
Oorspronkelijk gepost door WSO
koperen slang!
gewoon kijken!

je hoeft bij wijze van spreken niet eens te geloven dat het werkt.
Ik heb het er gisteren nog met Adrianus over gehad. Voor je wedergeboorte ben je zo dood als een dor bot in de woestijn. Natuurlijk geloof je het evangelie niet zonder Gods bijzondere werking, maar het is God die het evangelie tot middel heeft gesteld om mensen tot Leven te brengen.
Als Adrianus dit onderschrijft, mis ik hem nu al op het forum.
Hierin konden we ons beiden in vinden.

Ik wil voorzichtig zijn in het vertellen over uitspraken die hij gedaan heeft, maar hij heeft tegen mij gezegt dat het preken van de wet zinloos is wanneer je het evangelie achter wege laat. Dat is tegen een dode bot zeggen dat ie moet gaan schreien over zijn dorheid.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Oorspronkelijk gepost door Kaw
Oorspronkelijk gepost door WSO
koperen slang!
gewoon kijken!

je hoeft bij wijze van spreken niet eens te geloven dat het werkt.
Ik heb het er gisteren nog met Adrianus over gehad. Voor je wedergeboorte ben je zo dood als een dor bot in de woestijn. Natuurlijk geloof je het evangelie niet zonder Gods bijzondere werking, maar het is God die het evangelie tot middel heeft gesteld om mensen tot Leven te brengen.
Als Adrianus dit onderschrijft, mis ik hem nu al op het forum.

[Aangepast op 23/8/05 door ndonselaar]
Nu al? Hoe lang is hij weg? :D
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
WSO
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 jun 2002, 16:02

Bericht door WSO »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Oorspronkelijk gepost door Kaw
Oorspronkelijk gepost door WSO
koperen slang!
gewoon kijken!

je hoeft bij wijze van spreken niet eens te geloven dat het werkt.
Ik heb het er gisteren nog met Adrianus over gehad. Voor je wedergeboorte ben je zo dood als een dor bot in de woestijn. Natuurlijk geloof je het evangelie niet zonder Gods bijzondere werking, maar het is God die het evangelie tot middel heeft gesteld om mensen tot Leven te brengen.
Als Adrianus dit onderschrijft, mis ik hem nu al op het forum.
Hierin konden we ons beiden in vinden.

Ik wil voorzichtig zijn in het vertellen over uitspraken die hij gedaan heeft, maar hij heeft tegen mij gezegt dat het preken van de wet zinloos is wanneer je het evangelie achter wege laat. Dat is tegen een dode bot zeggen dat ie moet gaan schreien over zijn dorheid.
Dus alleen nog preken tegen wedergeborenen?

Inderdaad wordt in de Bijbel tegen botten gepreekt. En 't werkt nog ook.
't Is alleen allemaal zo ingewikkeld. Dan denkt een mens: kom, ik zal God eens gehoorzamen, zitten anderen weer te zggen: ja, maar je bent een bot. Je moet er eerst nog achterkomen dat je een bot bent. Hoe komt een bot erachter dat hij een bot is?
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

WSO, je leest niet goed.
Elmousse

Bericht door Elmousse »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Kaw, lees ook de posting van Corydoras.
En waarom wel de ene tekst geloven en niet de andere? Da's makkelijk; dan vul je God in zoals je Hem graag hebben wilt.
Zal ook maar afgewezen weer eens quoten... wat een heftige reacties allemaal. Maar denk dat afgewezen de kern heeft te pakken....

Uiteindelijk maakt ieder een God naar zijn of haar eigen inbeelding. Hoe kan het ook anders, je geeft een subjectieve invulling aan alles wat je leest, ziet hoort, voelt etc.

Maar het valt me wel op dat de meeste geeneens de uitverkiezing, de almacht van God, de vrijmacht van God, de liefde van God al Zijn eigenschappen en volmaaktheden willen laten staan. En deze tesamen met de verantwoordelijkheid, de oproep tot bekering en geloof, en verkondiging van het Evangelie.

Er wordt geeneens geprobeerd daar een invulling aan te geven, maar nee we schrappen gewoon gelijk maar wat in jullie opvatting niet strookt met God is Liefde... want God is Liefde en dat kan toch echt bestaan met al het andere, de Bijbel is er vol van.

Bovendien wordt constant het Evangelie gelijk gesteld met het onvoorwaardelijk aanbod van genade. Dat zie ik niet zo, en tuurlijk zendt God goedertierenlijk Zijn Boodschappers uit van deze zeer blijde boodschap, opdat een iegenlijk die gelooft niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. Maar dan ook er geloofden zoveel als er verordineerd waren.

Dat is ook gelijk mijn reactie op jouw afgewezen, weet dat ik het onder het kopje aanbod iets nog zwaarder heb aangezwengeld. Maar als ds. Kersten of een welmenend en waarachtig aanbod spreekt... kan dat ook bestaan met het woord voorwaardelijk aanbod van genade. Zelf vind ik aanbod van genade op zich al geen gelukkige term, maar het ging dr. Steenblok dus vooral om de toevoeging daarbij: onvoorwaardelijk...
Zoals de Dordtsche vaderen het uitdrukken het Evangelie moet worden verkondigd, met bevel van bekering en geloof. en ook dr. Steenblok predikte het Evangelie en ook de verantwoordelijkheid van de mens... pas nog een stukje gepost hier op dit forum, uit het pleiten van een wees waarin dr. Steenblok ernstig opriep om je toestand te overdenken, te overdenken wat nuttigheid Christus heeft (voor jou persoonlijk) en naar God te zoeken...

[Aangepast op 23/8/05 door Elmousse]
Elmousse

Bericht door Elmousse »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
By the way: ds. Wink is vanavond in Gouda, dus als je tijd hebt en interesse (half acht, de stationskerk). En misschien ook niet, moet je zelf weten he.. your choice
Ik kan die man niet veroordelen op wat ik van hem gehoord heb, maar als een klein deel waar is, heb ik geen behoefte.
Waar ik voor naar kerk ga is een Evangelieprediking waar slechts centraal staat: Jezus Christus en Dien gekruisigd.
Ik had me hiermee voornamelijk gericht op afgewezen (die woont tenslotte toch in Gouda ook) enne het was maar een vermelding van een feit. Niet dat ik iedereen zou willen opdringen om naar ds. Wink te gaan, sterker nog ik zou het zeker niet doen als ik jullie was.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Elmousse
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Kaw, lees ook de posting van Corydoras.
En waarom wel de ene tekst geloven en niet de andere? Da's makkelijk; dan vul je God in zoals je Hem graag hebben wilt.
Zal ook maar afgewezen weer eens quoten... wat een heftige reacties allemaal. Maar denk dat afgewezen de kern heeft te pakken....

Uiteindelijk maakt ieder een God naar zijn of haar eigen inbeelding. Hoe kan het ook anders, je geeft een subjectieve invulling aan alles wat je leest, ziet hoort, voelt etc.

Maar het valt me wel op dat de meeste geeneens de uitverkiezing, de almacht van God, de vrijmacht van God, de liefde van God al Zijn eigenschappen en volmaaktheden willen laten staan. En deze tesamen met de verantwoordelijkheid, de oproep tot bekering en geloof, en verkondiging van het Evangelie.
Je reageert niet inhoudelijk op mij, maar ik neem de pen maar op.
Dit is de gewoonlijke reactie van iemand die aangesproken wordt over de afwezigheid van het evangelie in de prediking. De SB is je voor gegaan en nog vele dominee's er bij. "Ja, wij zijn het voorbeeld van evenwichtigheid in de prediking en wij prediken de oude paden" en "tegenwoordig willen ze daar niets meer van weten"

Mag ik jouw definitie van evangelie dan hebben en hoe die gepreekt moet worden?
Oorspronkelijk gepost door Elmousse
Er wordt geeneens geprobeerd daar een invulling aan te geven, maar nee we schrappen gewoon gelijk maar wat in jullie opvatting niet strookt met God is Liefde... want God is Liefde en dat kan toch echt bestaan met al het andere, de Bijbel is er vol van.
En wie trok nu bepaalde conclussies over God en genadeaanbod die er dan niet zou kunnen zijn?
Oorspronkelijk gepost door Elmousse
Bovendien wordt constant het Evangelie gelijk gesteld met het onvoorwaardelijk aanbod van genade. Dat zie ik niet zo, en tuurlijk zendt God goedertierenlijk Zijn Boodschappers uit van deze zeer blijde boodschap, opdat een iegenlijk die gelooft niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. Maar dan ook er geloofden zoveel als er verordineerd waren.
Dus dat hele evangelisatiegedoe is nutteloos? God maakt Zijn volk toch wel zalig?
Oorspronkelijk gepost door Elmousse
Dat is ook gelijk mijn reactie op jouw afgewezen, weet dat ik het onder het kopje aanbod iets nog zwaarder heb aangezwengeld. Maar als ds. Kersten of een welmenend en waarachtig aanbod spreekt... kan dat ook bestaan met het woord voorwaardelijk aanbod van genade. Zelf vind ik aanbod van genade op zich al geen gelukkige term, maar het ging dr. Steenblok dus vooral om de toevoeging daarbij: onvoorwaardelijk...
Zoals de Dordtsche vaderen het uitdrukken het Evangelie moet worden verkondigd, met bevel van bekering en geloof. en ook dr. Steenblok predikte het Evangelie en ook de verantwoordelijkheid van de mens... pas nog een stukje gepost hier op dit forum, uit het pleiten van een wees waarin dr. Steenblok ernstig opriep om je toestand te overdenken, te overdenken wat nuttigheid Christus heeft (voor jou persoonlijk) en naar God te zoeken...
Steenblok predikte het Evangelie... Wat verstaat hij dan onder evangelie? Ik heb begrepen dat hij vond dat mensen pas geschikt waren wanneer ze bekommerd waren, dus tot dat moment kon er beter niet over Christus gesproken worden?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Elmousse
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
By the way: ds. Wink is vanavond in Gouda, dus als je tijd hebt en interesse (half acht, de stationskerk). En misschien ook niet, moet je zelf weten he.. your choice
Ik kan die man niet veroordelen op wat ik van hem gehoord heb, maar als een klein deel waar is, heb ik geen behoefte.
Waar ik voor naar kerk ga is een Evangelieprediking waar slechts centraal staat: Jezus Christus en Dien gekruisigd.
Ik had me hiermee voornamelijk gericht op afgewezen (die woont tenslotte toch in Gouda ook) enne het was maar een vermelding van een feit. Niet dat ik iedereen zou willen opdringen om naar ds. Wink te gaan, sterker nog ik zou het zeker niet doen als ik jullie was.
Ik ben inderdaad vanavond naar ds. Wink geweest (was erg nieuwsgierig).
Was jij er ook, Elmousse?
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Oorspronkelijk gepost door Elmousse
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
By the way: ds. Wink is vanavond in Gouda, dus als je tijd hebt en interesse (half acht, de stationskerk). En misschien ook niet, moet je zelf weten he.. your choice
Ik kan die man niet veroordelen op wat ik van hem gehoord heb, maar als een klein deel waar is, heb ik geen behoefte.
Waar ik voor naar kerk ga is een Evangelieprediking waar slechts centraal staat: Jezus Christus en Dien gekruisigd.
Ik had me hiermee voornamelijk gericht op afgewezen (die woont tenslotte toch in Gouda ook) enne het was maar een vermelding van een feit. Niet dat ik iedereen zou willen opdringen om naar ds. Wink te gaan, sterker nog ik zou het zeker niet doen als ik jullie was.
Ik ben inderdaad vanavond naar ds. Wink geweest (was erg nieuwsgierig).
Was jij er ook, Elmousse?
En? Waar ging het over? (laten we ons beperken tot de inhoud)
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

De tekst was 2 Kor. 5:19. Maar of het daar nou ook echt over ging...
In ieder geval kan hij wel vertellen hoe een mens bekeerd wordt (dat hoor je ook niet bij iedere dominee).
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
De tekst was 2 Kor. 5:19. Maar of het daar nou ook echt over ging...
In ieder geval kan hij wel vertellen hoe een mens bekeerd wordt (dat hoor je ook niet bij iedere dominee).
Kan iemand mij dit duidelijk maken?

Wat heb je eraan als je weet hoe je bekeerd wordt?

Als ik het koud heb weet ik ook dat ik een jas aan moet trekken, maar als ik het niet doet heb ik er niets aan.

Mischien zegt iemand wel dat het een rode jas moet zijn, en als ik nou een blauwe jas heb?
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
De tekst was 2 Kor. 5:19. Maar of het daar nou ook echt over ging...
In ieder geval kan hij wel vertellen hoe een mens bekeerd wordt (dat hoor je ook niet bij iedere dominee).
Je bent niet erg spraakzaam vanavond....
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
De tekst was 2 Kor. 5:19. Maar of het daar nou ook echt over ging...
In ieder geval kan hij wel vertellen hoe een mens bekeerd wordt (dat hoor je ook niet bij iedere dominee).
En wat heb je daar dan aan?
Plaats reactie