Vraag (algemeen)

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8896
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door J.C. Philpot »

Hendrikus schreef:
MGG schreef:Hoe verhoudt een protestantse gemeente (pg) zich tot de PKN. Ik dacht dat je binnen de PKN 3 smaken had hervormd, gereformeerd en luthers.
Dat dacht je dan verkeerd. Ook remonstrantse gemeentes, Waalse gemeentes en doopsgezinde gemeentes vallen onder de PKN.
Doopsgezinde en Remonstrantse gemeenten binnen de PKN? Dat zou nieuw zijn. Dat zijn nog altijd aparte kerkgenootschappen. Of ik moet een nieuwe fusie en/of aquisitie gemist hebben.

En waalse gemeentes zijn gewoon Protestants of Hervormd. Alleen de taal is anders (Frans).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door DDD »

Volgens mij klopt het ook niet. Je ziet wel samenwerkingsgemeenten, bijvoorbeeld op Ameland, maar de Doopsgezinden zijn nog altijd een eigen kerkverband, van zeer orthodox tot buitengewoon vrijzinnig.

De remonstranten zijn ook een eigen kerkverband, maar door de samenwerking met de vrijzinnige protestantenbond wellicht hier en daar aan de PKN gelieerd.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16715
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Volgens mij klopt het ook niet. Je ziet wel samenwerkingsgemeenten, bijvoorbeeld op Ameland, maar de Doopsgezinden zijn nog altijd een eigen kerkverband, van zeer orthodox tot buitengewoon vrijzinnig.

De remonstranten zijn ook een eigen kerkverband, maar door de samenwerking met de vrijzinnige protestantenbond wellicht hier en daar aan de PKN gelieerd.
Okee, ik ben iets te snel gegaan. In mijn beleving ging het om de bloedgroepen die hebben samengewerkt bij de totstandkoming van het Liedboek van 2013.
Maar je hebt gelijk: die samenwerking reikte verder dan de PKN. Doopsgezinden, Remonstranten en vrijzinnigen werkten wel mee aan het Liedboek, maar rekenen zich niet tot de PKN.
Maar ze zingen dus wel uit hetzelfde Liedboek ;)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Liedboek_ ... is_en_kerk
~~Soli Deo Gloria~~
Piet Puk
Berichten: 5412
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Piet Puk »

Heeft Refoforum per 1 maart 2023 een beroepingswerk-forummer in dienst genomen o.i.d.?
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1422
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Marck »

Wat is het laatste nummer van het Kerkblad (OGG)?
Mis denk ik de laatste.
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Geytenbeekje »

Piet Puk schreef: 06 mar 2023, 13:22 Heeft Refoforum per 1 maart 2023 een beroepingswerk-forummer in dienst genomen o.i.d.?
Een AI-bot ;)
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Zeeuw »

Is dit nu niet uitermate over de top: https://www.ad.nl/royalty/maandenlang-i ... ~ab56319e/?
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10412
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Zita »

Zeeuw schreef: 06 mar 2023, 20:32 Is dit nu niet uitermate over de top: https://www.ad.nl/royalty/maandenlang-i ... ~ab56319e/?
Zeker. Maar in het Britse koningshuis gaat alles een beetje over the top. Pomp and circumstance maakt hen juist zo intrigerend en leuk om te volgen. Ik had niet verwacht dat ze met een fles zonnebloemolie uit de plaatselijke supermarkt gezalfd zouden worden.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1422
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Marck »

Marck schreef: 06 mar 2023, 15:36 Wat is het laatste nummer van het Kerkblad (OGG)?
Mis denk ik de laatste.
Oh, nummer 5 van 3 maart komt vandaag zie ik in de post app. Vanmorgen vroeg aan het werk dus vandaar zag ik het
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Zeeuw »

Zita schreef: 06 mar 2023, 20:35
Zeeuw schreef: 06 mar 2023, 20:32 Is dit nu niet uitermate over de top: https://www.ad.nl/royalty/maandenlang-i ... ~ab56319e/?
Zeker. Maar in het Britse koningshuis gaat alles een beetje over the top. Pomp and circumstance maakt hen juist zo intrigerend en leuk om te volgen. Ik had niet verwacht dat ze met een fles zonnebloemolie uit de plaatselijke supermarkt gezalfd zouden worden.
Ik was sowieso niet in de zalvingsverwachting. Maar ach, ik vind dit soort dingen juist helemaal niet intrigerend en leuk. Ik vind het, zeker momenteel, beschamend.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5377
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door pierre27 »

Ik ben op zoek naar een goed bureau of bedrijf die ervaring hebben met het begeleiden van organisaties/scholen rond fusies.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Chrisje72
Berichten: 1477
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Chrisje72 »

Misschien vanaf de andere kant, maar wartburg/ driestar zitten daar middenin cq hebben het net achter de rug. Misschien hebben zij een aanbeveling
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door DDD »

pierre27 schreef: 08 mar 2023, 16:06 Ik ben op zoek naar een goed bureau of bedrijf die ervaring hebben met het begeleiden van organisaties/scholen rond fusies.
Verus of de VOS Abb. Commerciële bureaus doen het zelden beter en vaak slechter, mijns inziens.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door windorgel »

pierre27 schreef:Ik ben op zoek naar een goed bureau of bedrijf die ervaring hebben met het begeleiden van organisaties/scholen rond fusies.
De Galan Groep.
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door DDD »

Die zou ik sterk afraden.
Plaats reactie