Vraag (algemeen)

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Tiberius »

huisman schreef: 08 mei 2023, 17:15
Mister schreef: 08 mei 2023, 15:57 Lees ik nu dat Huisman ons grof gaat betalen? :super
Ik zal eerst wat functioneringsgesprekken met jullie gaan voeren. Als dat goed gaat krijgen jullie 10% meer dan jullie nu van mij ontvangen.
We dachten meer aan steekpenningen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef: 08 mei 2023, 18:13
huisman schreef: 08 mei 2023, 17:15
Mister schreef: 08 mei 2023, 15:57 Lees ik nu dat Huisman ons grof gaat betalen? :super
Ik zal eerst wat functioneringsgesprekken met jullie gaan voeren. Als dat goed gaat krijgen jullie 10% meer dan jullie nu van mij ontvangen.
We dachten meer aan steekpenningen.
Oohh... :bobo
Steekpenningen zijn nooit gratis, hé? Meestal worden die gegeven om invloed uit te oefenen op de macht. :yahoo
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door MGG »

Weet iemand de belangrijkste verschillen tussen Doorbrekers en Mozaïek? Op het eerste gezicht zie ik vooral overeenkomsten, maar ik ken beide groepen niet goed.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door -DIA- »

MGG schreef: 24 mei 2023, 00:28 Weet iemand de belangrijkste verschillen tussen Doorbrekers en Mozaïek? Op het eerste gezicht zie ik vooral overeenkomsten, maar ik ken beide groepen niet goed.
Ik zie een grote overeenkomst: Beide staan heel ver van de reformatorische lijn.
Zullen waarschijnlijk ook niet veel hebben met de Nadere Reformatie
of een traditioneel kerkelijk leven.
Alleen als je dit leest kun je wel weten dat we hier niet mee verwant zijn:
https://nl.wikipedia.org/wiki/DoorBrekers
https://www.mozaiek0318.nl/go/kerk/over-mozaiek/
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mauries06
Berichten: 83
Lid geworden op: 06 sep 2022, 00:59

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Mauries06 »

En staat bijvoorbeeld de kerk ICF (die uitgaat van de CGK) ook in die lijn van Mozaïek en Doorbrekers? Of zijn ze nog wat meer behoudend? Mijn zus overweegt over te stappen van de PKN (GB) naar de ICF en ze vroeg of ik misschien ook een keer mee wilde (ik ben HHK) maar heb dat geweigerd.

Verstuurd vanaf mijn SM-A127F met Tapatalk

Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Henk J »

MGG schreef: 24 mei 2023, 00:28 Weet iemand de belangrijkste verschillen tussen Doorbrekers en Mozaïek? Op het eerste gezicht zie ik vooral overeenkomsten, maar ik ken beide groepen niet goed.
Heb het idee dat Mozaïek qua aansturing wel beter georganiseerd is dan de Doorbrekers. Bij de Doorbrekers ligt de 'macht' wel heel erg bij het echtpaar Paauwe. Heb het idee dat bij Mozaïek dit wel beter verdeeld is.
Hier nog een ouder interview met het echtpaar Paauwe: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 4f5d1eea12.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door MePaul »

MGG schreef: 24 mei 2023, 00:28 Weet iemand de belangrijkste verschillen tussen Doorbrekers en Mozaïek? Op het eerste gezicht zie ik vooral overeenkomsten, maar ik ken beide groepen niet goed.
Ik denk wel dat de Doorbrekers veel Bijbelgetrouwer zijn dan veel gemeentes. Ze lezen de Bijbel letterlijker dan een gemiddelde, westerse christen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Tiberius »

MGG schreef: 24 mei 2023, 00:28 Weet iemand de belangrijkste verschillen tussen Doorbrekers en Mozaïek? Op het eerste gezicht zie ik vooral overeenkomsten, maar ik ken beide groepen niet goed.
Inderdaad veel overeenkomsten. Volgens mij hebben de Doorbrekers hun wortels in de reformatorische kerken, en Mozaïek in de evangelische beweging.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef: 24 mei 2023, 13:30
MGG schreef: 24 mei 2023, 00:28 Weet iemand de belangrijkste verschillen tussen Doorbrekers en Mozaïek? Op het eerste gezicht zie ik vooral overeenkomsten, maar ik ken beide groepen niet goed.
Inderdaad veel overeenkomsten. Volgens mij hebben de Doorbrekers hun wortels in de reformatorische kerken, en Mozaïek in de evangelische beweging.
Maar Wikipedia rekent ze nu tot een pinkstergroep. En als ik het zo bezie, want Wikipedia is op dit punt ook niet altijd even betrouwbaar, zijn deze groepen wel degelijk beïnvloedt door pinkstergroepen en evangelische groeperingen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Tiberius »

-DIA- schreef: 24 mei 2023, 13:44
Tiberius schreef: 24 mei 2023, 13:30
MGG schreef: 24 mei 2023, 00:28 Weet iemand de belangrijkste verschillen tussen Doorbrekers en Mozaïek? Op het eerste gezicht zie ik vooral overeenkomsten, maar ik ken beide groepen niet goed.
Inderdaad veel overeenkomsten. Volgens mij hebben de Doorbrekers hun wortels in de reformatorische kerken, en Mozaïek in de evangelische beweging.
Maar Wikipedia rekent ze nu tot een pinkstergroep. En als ik het zo bezie, want Wikipedia is op dit punt ook niet altijd even betrouwbaar, zijn deze groepen wel degelijk beïnvloedt door pinkstergroepen en evangelische groeperingen.
Ja dat zit ik ook net te lezen inderdaad.
Bij Mozaïek gaat het er blijkbaar niet om wat je gelooft, als je maar meedoet. 'Kom zoals je bent' is het motto (en: blijf ook maar zo). En: 'ontmoeting komt voor standpunt '.
Bij Doorbrekers is toch wel meer diepgang, zo te lezen: nadruk ligt op persoonlijke redding, Bijbel heeft absoluut gezag. Nieuwe gelovigen worden met de Geest gedoopt.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef: 24 mei 2023, 13:49
-DIA- schreef: 24 mei 2023, 13:44
Tiberius schreef: 24 mei 2023, 13:30
MGG schreef: 24 mei 2023, 00:28 Weet iemand de belangrijkste verschillen tussen Doorbrekers en Mozaïek? Op het eerste gezicht zie ik vooral overeenkomsten, maar ik ken beide groepen niet goed.
Inderdaad veel overeenkomsten. Volgens mij hebben de Doorbrekers hun wortels in de reformatorische kerken, en Mozaïek in de evangelische beweging.
Maar Wikipedia rekent ze nu tot een pinkstergroep. En als ik het zo bezie, want Wikipedia is op dit punt ook niet altijd even betrouwbaar, zijn deze groepen wel degelijk beïnvloedt door pinkstergroepen en evangelische groeperingen.
Ja dat zit ik ook net te lezen inderdaad.
Bij Mozaïek gaat het er blijkbaar niet om wat je gelooft, als je maar meedoet. 'Kom zoals je bent' is het motto (en: blijf ook maar zo). En: 'ontmoeting komt voor standpunt '.
Bij Doorbrekers is toch wel meer diepgang, zo te lezen: nadruk ligt op persoonlijke redding, Bijbel heeft absoluut gezag. Nieuwe gelovigen worden met de Geest gedoopt.
Ik kan dat maar weinig diepgang noemen. Mijn excuses maar ik zie helemaal geen diepgang. Of het mag een diepgang zijn in eigen denken, kennis en daden zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Tiberius »

Wat mis je daar precies? (Ik ga alleen maar op de wikipedia informatie af namelijk).
Diepgang is trouwens relatief. Als iets een diepgang heeft van 1 cm en iets anders 2 cm, dan is de diepgang 2x zo groot. Terwijl je misschien een diepgang van 1 meter verwacht. ;)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef: 24 mei 2023, 13:55 Wat mis je daar precies? (Ik ga alleen maar op de wikipedia informatie af namelijk).
Diepgang is trouwens relatief. Als iets een diepgang heeft van 1 cm en iets anders 2 cm, dan is de diepgang 2x zo groot. Terwijl je misschien een diepgang van 1 meter verwacht. ;)
Ik heb (om er iets van te kunnen zeggen) een deel van zo'n samenkomst gezien. Ik mis gewoon het Woord in de volle zin van het Woord: Vloek en Zegen, Leven en dood, en ja, ook hier moet de mens het doen en is God afhankelijk van de keuze van de mens. Dat merk je toch al snel. Voorts de hele entourage heeft meer weg van een popfestival dan van een ernstvolle kerkdienst.
PS Even tussendoor: Ik zag dat de SGP de partijrede ook uitsprak in een donkere kamer met schijnwerpers. Zou dat wereldgelijkvormigheid mogen heten?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

MePaul schreef: 24 mei 2023, 12:30
MGG schreef: 24 mei 2023, 00:28 Weet iemand de belangrijkste verschillen tussen Doorbrekers en Mozaïek? Op het eerste gezicht zie ik vooral overeenkomsten, maar ik ken beide groepen niet goed.
Ik denk wel dat de Doorbrekers veel Bijbelgetrouwer zijn dan veel gemeentes. Ze lezen de Bijbel letterlijker dan een gemiddelde, westerse christen.
De Doorbrekers, leren wel het overwinningsleven toch?
Al zijn er meer die dwalen en die de Tegenwoordige tijd van Romeinen 7 ontkennen of verdraaien en zo Romeinen 7 zien als Paulus voor zijn bekering.
Verder benadrukt men bij de Doorbrekers wel erg eenzijdig de blijde kant van het Christelijk geloof, en lijkt het er ook wel erg op dat je niet alleen zo mag komen zoals je bent tot Christus Jezus, maar ook (grotendeels) mag blijven wie je bent.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Zeeuw »

Waarom hebben zoveel mensen tegenwoordig een ‘camera-deurbel’? Ik hielp even met de krantenwijk van de kinderen en het bijna bij 50% van de huizen. Ik heb er geen en nog nooit gemist ook.
Plaats reactie