Vraag (algemeen)

Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1525
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Bourdon16 »

refo schreef: 27 feb 2024, 21:06
Bourdon16 schreef: 27 feb 2024, 20:30 Wij hebben een diepe kruipruimte waar ongeveer een halve meter water instaat.
Daar wil ik graag vanaf en ik ben aan het bedenken hoe we dat kunnen doen.
Nu lees ik her en der dat je zand in je kruipruimte kunt laten spuiten. Mijn vraag is of dat wel werkt. Kan je daarmee het water buiten de deur houden of komt het water alsnog boven het zand uit? Of krijg je ipv water een kruipruimte vol nat zand/modder.
Hoe hoog is die kruipruimte van bodem tot onderkant vloer?
Ongeveer 120 cm.
DDD
Berichten: 28852
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door DDD »

Ik ben wel benieuwd naar het antwoord. Ik zou denken dat je in zo'n geval beter een pomp kunt gebruiken met drainage, maar heb er helemaal geen verstand van.
Online
Bertiel
Berichten: 4653
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Bertiel »

Tegen grondwater valt niet op te pompen. Wat helpt is de grond verhogen inderdaad
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1525
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Bourdon16 »

Ik heb weleens gepompt maar dat is inderdaad geen oplossing. Ik denk aan drainage rond de woning en dat aansluiten op het riool. Als het riool tenminste dieper ligt.
DDD
Berichten: 28852
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door DDD »

Maar het is toch niet de bedoeling om het grondwater het riool in te laten lopen?
HersteldHervormd
Berichten: 6152
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door HersteldHervormd »

Bourdon16 schreef: 27 feb 2024, 21:34 Ik heb weleens gepompt maar dat is inderdaad geen oplossing. Ik denk aan drainage rond de woning en dat aansluiten op het riool. Als het riool tenminste dieper ligt.
Dat klinkt beter ja. Ik zou ook wat doen aan ventileren. Je zou het een keer kunnen wegpompen en daarna ventielen plaatsen? Dan kan het vocht ook weg en blijft het niet hangen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6152
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef: 27 feb 2024, 21:44 Maar het is toch niet de bedoeling om het grondwater het riool in te laten lopen?
Je hebt twee soorten riolen. Hwa (hemelwaterafvoer), deze sluist water wat uit de lucht komt vallen weg en loost dit op een stukje water/rivier.

En je hebt een vuile riolering. Daar zit je toilet, douche en andere afvoeren in huis op aangesloten.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 28852
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door DDD »

Dat is ook zo. Het mag misschien wel bij de regenwaterriolering.

Inmiddels lees ik dat hier best vaak problemen over ontstaan als de vuilwaterriolering opgeknapt wordt, omdat die vaak door scheuren en breuken als drainage werkt. Weer wat geleerd.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1525
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Bourdon16 »

HersteldHervormd schreef: 27 feb 2024, 21:44
Bourdon16 schreef: 27 feb 2024, 21:34 Ik heb weleens gepompt maar dat is inderdaad geen oplossing. Ik denk aan drainage rond de woning en dat aansluiten op het riool. Als het riool tenminste dieper ligt.
Dat klinkt beter ja. Ik zou ook wat doen aan ventileren. Je zou het een keer kunnen wegpompen en daarna ventielen plaatsen? Dan kan het vocht ook weg en blijft het niet hangen.
De kruipruimte is wel geventileerd en stinkt ook niet. Wegpompen al weleens gedaan maar het is een groot oppervlak en het water is zo weer terug. Verder wil ik ook geen water uit de omgeving aantrekken.
HersteldHervormd
Berichten: 6152
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door HersteldHervormd »

Bourdon16 schreef: 27 feb 2024, 21:58
HersteldHervormd schreef: 27 feb 2024, 21:44
Bourdon16 schreef: 27 feb 2024, 21:34 Ik heb weleens gepompt maar dat is inderdaad geen oplossing. Ik denk aan drainage rond de woning en dat aansluiten op het riool. Als het riool tenminste dieper ligt.
Dat klinkt beter ja. Ik zou ook wat doen aan ventileren. Je zou het een keer kunnen wegpompen en daarna ventielen plaatsen? Dan kan het vocht ook weg en blijft het niet hangen.
De kruipruimte is wel geventileerd en stinkt ook niet. Wegpompen al weleens gedaan maar het is een groot oppervlak en het water is zo weer terug. Verder wil ik ook geen water uit de omgeving aantrekken.
Dan zou ik het isoleren en lekker laten zitten. Maar hé, dat is wat ik zelf persoonlijk zou doen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1525
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Bourdon16 »

Geïsoleerd is het ook al, het is een nieuw huis, alleen ik denk dat het beter is als de kruipruimte droog is. Vochtproblemen op de lange termijn bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23877
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door refo »

Bourdon16 schreef: 27 feb 2024, 21:09
refo schreef: 27 feb 2024, 21:06
Bourdon16 schreef: 27 feb 2024, 20:30 Wij hebben een diepe kruipruimte waar ongeveer een halve meter water instaat.
Daar wil ik graag vanaf en ik ben aan het bedenken hoe we dat kunnen doen.
Nu lees ik her en der dat je zand in je kruipruimte kunt laten spuiten. Mijn vraag is of dat wel werkt. Kan je daarmee het water buiten de deur houden of komt het water alsnog boven het zand uit? Of krijg je ipv water een kruipruimte vol nat zand/modder.
Hoe hoog is die kruipruimte van bodem tot onderkant vloer?
Ongeveer 120 cm.
Dat is bijna een kelder. Als er 60 cm zand aangebracht wordt, heb je nog genoeg kruipruimte. Is het altijd zo geweest? Of is de grond ingeklonken tot onder het grondwaterpeil?

Ik zie dat het een nieuw huis is. Zijn de bouwers niet vergeten om het zand aan te vullen nadat het fundament klaar was?
Online
merel
Berichten: 9927
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door merel »

Chrisje72 schreef: 27 feb 2024, 20:46 Bij ons is de kruipruimte ook vol met zand gespoten. Afhankelijk van de grondwaterstand hebben we nu droog zand, "modder" of een laagje water op het zand. Modder tussen aanhalingstekens want het is erg grof geel zand, dat moddert niet.
Dat hebben onze buren met de schelpen onder hun vloer.

Volgens mij kan je weinig doen aan de stand van het grondwater. Wij hebben meestal ook water in de kruipruimte staan.
Online
merel
Berichten: 9927
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door merel »

Bourdon16 schreef: 27 feb 2024, 21:58
HersteldHervormd schreef: 27 feb 2024, 21:44
Bourdon16 schreef: 27 feb 2024, 21:34 Ik heb weleens gepompt maar dat is inderdaad geen oplossing. Ik denk aan drainage rond de woning en dat aansluiten op het riool. Als het riool tenminste dieper ligt.
Dat klinkt beter ja. Ik zou ook wat doen aan ventileren. Je zou het een keer kunnen wegpompen en daarna ventielen plaatsen? Dan kan het vocht ook weg en blijft het niet hangen.
De kruipruimte is wel geventileerd en stinkt ook niet. Wegpompen al weleens gedaan maar het is een groot oppervlak en het water is zo weer terug. Verder wil ik ook geen water uit de omgeving aantrekken.
Afgelopen zondag hebben onze buren het grondwater uit hun kruipruimte weggepompt om de vloer beter te kunnen isoleren. Het water stonk niet. Inmiddels is de vloer geïsoleerd en staat het water weer net zo hoog. In sommige delen van Nederland is het nu eenmaal niet anders.

Wij willen ook de vloer isoleren, maar eerst moeten bepaalde buizen 'omhoog' gebracht worden. Tot op heden geen loodgieter kunnen vinden die dat wil doen. Ze zeggen allemaal dat ze niet om werk verlegen zitten en daarom liever de rotklussen onder de vloer niet willen uitvoeren. Het niet kunnen vinden van een loodgieter is tevens een kleine ergernis ;)
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3997
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Terri »

Een maandelijks bedrag betalen als je zonnepanelen hebt.
Wij hebben er (tot nu toe) nog niet mee te maken, maar zullen ook hier niet aan ontkomen ben ik bang. Bij wie is dit inmiddels al wel zo? En hoe ervaar je dit?

https://id.nl/energie-en-klimaat/elektr ... atschappij
Plaats reactie