Vraag (algemeen)

DDD
Berichten: 28906
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door DDD »

Herman schreef: 04 mei 2024, 09:49
Tiberius schreef:Ik zie daar ook geen probleem mee. Zelfs in de meest biblicistische uitleg niet: een vlag werkt sowieso niet.
Als je ervan uitgaat dat de zondag voor de Heere is, dan hoef je niet ook voor de overheid te vlaggen. Ik vind dat een prima gedachte, die overigens niet meer werkt in een geseculariseerde maatschappij.
Maar het vlaggen is toch niet voor de overheid? Het vlaggen is om in dankbaarheid de daden van de Heere te gedenken in het bevrijden van Nederland.
Wim Anker
Berichten: 3954
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Wim Anker »

Tiberius schreef: 04 mei 2024, 09:57
Wim Anker schreef: 04 mei 2024, 09:54
Herman schreef: 04 mei 2024, 09:49
Tiberius schreef:Ik zie daar ook geen probleem mee. Zelfs in de meest biblicistische uitleg niet: een vlag werkt sowieso niet.
Als je ervan uitgaat dat de zondag voor de Heere is, dan hoef je niet ook voor de overheid te vlaggen. Ik vind dat een prima gedachte, die overigens niet meer werkt in een geseculariseerde maatschappij.
Vlag je op bevrijdingsdag voor de overheid? Wat staat er in de Bijbel over het Purim? feest? (Ik heb het zo niet paraat)

(Ik heb tegenwoordig een vlaggemast van 9m, dus gevlagd moet er worden. Ik zoek wat legitimatie voor morgen)
Nee, ik vlag niet. Maar voor wie wel wil vlaggen, zie ik geen bezwaar om dat op maandag wel te doen en op zondag niet.

Wat er over het Purim feest staat weet ik zo ook niet; dan moet je even zoeken.
Daar had ik nog niet aan gedacht, goede oplossing!
merel
Berichten: 9993
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door merel »

Maanenschijn schreef: 04 mei 2024, 09:10 Even een algemene vraag:

Als burger mogen we op zondag de vlag hangen. Ik ben gewoon om op 4 mei halfstok en op 5 mei te vlaggen.

Morgen is het zondag, is het dan als christen toegestaan om te vlaggen, zou ik aanstoot geven aan anderen? Zelf zou ik er geen moeite mee hebben, maar mogelijk zijn er goede argumenten om het niet te doen.

Iemand hierover een mening?
Absoluut, ik vind dat je de vlag uit moet hangen. Als je op zondag bevrijd wordt, zeg je ook niet dat ze een dag later maar terug moeten komen.
Ambtenaar
Berichten: 9326
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Ambtenaar »

Tiberius schreef: 04 mei 2024, 09:57 Nee, ik vlag niet. Maar voor wie wel wil vlaggen, zie ik geen bezwaar om dat op maandag wel te doen en op zondag niet.
Sla dan een jaartje over. Vlaggen op 6 mei is als mosterd na de maaltijd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17492
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door huisman »

DDD schreef: 04 mei 2024, 10:08
Maanenschijn schreef: 04 mei 2024, 09:10 Even een algemene vraag:

Als burger mogen we op zondag de vlag hangen. Ik ben gewoon om op 4 mei halfstok en op 5 mei te vlaggen.

Morgen is het zondag, is het dan als christen toegestaan om te vlaggen, zou ik aanstoot geven aan anderen? Zelf zou ik er geen moeite mee hebben, maar mogelijk zijn er goede argumenten om het niet te doen.

Iemand hierover een mening?
Ik zou het zelf storend vinden als iemand niet vlagt, maar er zullen vast ook mensen zijn die vinden dat de 5e mei op zondag op 6 mei gevierd moet worden. Ik hang morgen in ieder geval zeker de vlag uit.
Dat morgen al die bevrijdingsfestivals zijn vind jij prima? Van mij hoeven die festiviteiten op geen enkele dag van de week maar zeker niet op zondag. Losbandigheidsfestivals kun je ze beter noemen. Defensie mocht die muzikanten met een heli van hot naar haar brengen. Vond dat nooit een fijn aspect van mijn werk.
Ik heb weinig met 5 mei. Ben dankbaar voor de soberheid van de 4 mei herdenking en hoop dat deze ongestoord vanavond kan plaatsvinden.

Vlaggen vind ik van een andere orde. Kan geen Bijbelse grond vinden om het niet te doen maar of wij het doen?
Laatst gewijzigd door huisman op 04 mei 2024, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
Bertiel
Berichten: 4668
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Bertiel »

Ik woon vlak bij een kerk waar veel mensen zich zouden storen als ik de vlag uit hing
Ben niet thuis, maar anders zou ik het ook niet doen denk ik
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Wim Anker
Berichten: 3954
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Wim Anker »

Ambtenaar schreef: 04 mei 2024, 10:14
Tiberius schreef: 04 mei 2024, 09:57 Nee, ik vlag niet. Maar voor wie wel wil vlaggen, zie ik geen bezwaar om dat op maandag wel te doen en op zondag niet.
Sla dan een jaartje over. Vlaggen op 6 mei is als mosterd na de maaltijd.
Nee, als dan iemand vraagt/zegt, "'t was gisteren hoor" dan kan je e.e.a. uitleggen van het "Vreest God, eert de koning".
DDD
Berichten: 28906
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door DDD »

@huisman:
Nee. Maar wat mij betreft, zijn er helemaal geen bevrijdingsfestivals. Nu die er toch zijn, zou ik persoonlijk liever zien dat die dan op maandag plaatsvinden.

Ik vind echter het uithangen van de vlag iets anders dan het bijwonen van een festival en ik heb ook niet het idee dat je met het uithangen van de vlag alle festiviteiten die met bevrijdingsdag verbonden zijn, goedkeurt. Trouwens, ook op Koningsdag zijn er activiteiten waar ik niet enthousiast over ben.

Ik vind zelf dat de tekst 'Haat ook de rok, die door het vlees besmet is', in dit geval niet van toepassing is.

@Bertiel:
Weet je ook waarom mensen zich daaraan storen?
Ambtenaar
Berichten: 9326
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Ambtenaar »

Wim Anker schreef: 04 mei 2024, 10:21 Nee, als dan iemand vraagt/zegt, "'t was gisteren hoor" dan kan je e.e.a. uitleggen van het "Vreest God, eert de koning".
Ik heb geen principiële bezwaren tegen vlaggen op zondag en zou dus niet in deze situatie komen. Maar ik vlag niet, ik heb vlag, noch vlaggenstok, noch vlaggenstokhouder.
DDD
Berichten: 28906
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door DDD »

Wat spijtig. Ik zie ook steeds meer huizen zonder vlag. Ik ben een Europagezinde burger, maar dat vind ik toch heel jammer.
HHR
Berichten: 1033
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door HHR »

Ik snap dat ook nooit zo. Wat is de reden om nooit te vlaggen?
En, vlag je dan ook niet als een van je kinderen slaagt?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17492
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door huisman »

DDD schreef: 04 mei 2024, 10:23 @huisman:
Nee. Maar wat mij betreft, zijn er helemaal geen bevrijdingsfestivals. Nu die er toch zijn, zou ik persoonlijk liever zien dat die dan op maandag plaatsvinden.

Ik vind echter het uithangen van de vlag iets anders dan het bijwonen van een festival en ik heb ook niet het idee dat je met het uithangen van de vlag alle festiviteiten die met bevrijdingsdag verbonden zijn, goedkeurt. Trouwens, ook op Koningsdag zijn er activiteiten waar ik niet enthousiast over ben.

Ik vind zelf dat de tekst 'Haat ook de rok, die door het vlees besmet is', in dit geval niet van toepassing is.

@Bertiel:
Weet je ook waarom mensen zich daaraan storen?
Voor de verandering zijn wij het behoorlijk eens vandaag.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17492
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door huisman »

DDD schreef: 04 mei 2024, 10:25 Wat spijtig. Ik zie ook steeds meer huizen zonder vlag. Ik ben een Europagezinde burger, maar dat vind ik toch heel jammer.

Ik kijk uit op zo’n 20 huizen. Met Koningsdag waren er 2 of 3 die niet vlagden de anderen allemaal. Hier wordt dus nog best veel gevlagd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door helma »

Wij vlaggen wel. Uit dankbaarheid voor de bevrijding. Ik vind het belangrijk.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33369
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Tiberius »

HHR schreef: 04 mei 2024, 10:27 Ik snap dat ook nooit zo. Wat is de reden om nooit te vlaggen?
En, vlag je dan ook niet als een van je kinderen slaagt?
Ik heb voor dit huis nog geen vlaggenstokhouder gemonteerd.
In dit huis ook nog geen kinderen geslaagd.
Plaats reactie