Vraag (algemeen)

DDD
Berichten: 28885
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door DDD »

Ik heb het pas nog gehoord van ds Brugge.
HersteldHervormd
Berichten: 6181
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door HersteldHervormd »

In de HHK vooral de laatste.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Erskinees
Berichten: 2763
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Erskinees »

Ik heb de eerste zegengroet nooit begrepen. Weet ook de herkomst niet. Ds. Lamain misschien?
Zeeuw
Berichten: 11671
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Zeeuw »

Ik heb onderstaande nog maar 1 of 2 keer gehoord. Ik vond het een mooie.

Onze hulp en onze enige verwachting is in de Naam van de Vader, Die zondaren verkiest.
In de Naam van de Zoon Die zondaren verlost,
en in de Naam van de Heilige Geest Die zondaren vernieuwt,
de Drie-enige God. Amen.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1528
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Bourdon16 »

Ik hoor ze beide, voornamelijk de tweede. En ook nog wel wat andere varianten.
Hoopvol
Berichten: 1314
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Hoopvol »

Mauries06 schreef: 12 aug 2023, 14:54 Ik vroeg me af of er door dominees nog steeds deze zegengroet wordt gebruikt tegenwoordig:

Genade, barmhartigheid en vrede worde u bij de aanvang geschonken of bij de voortgang rijkelijk vermenigvuldigd van God de Vader, en van Jezus Christus in de gemeenschap des Heiligen Geestes."

Wordt dezezegengroet nog gebruikt of gebruiken de dominees vooral alleen deze:

Genade zij u en vrede van Hem Die is, en Die was, en Die komen zal; en van de zeven Geesten, Die voor Zijn troon zijn; en van Jezus Christus, Die de getrouwe Getuige is, de Eerstgeborene uit de doden, en de Overste van de Koningen der aarde."

Verstuurd vanaf mijn SM-A127F met Tapatalk
In de GGiN worden beide gebruikt
Bertiel
Berichten: 4657
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Bertiel »

Zeeuw schreef: 12 aug 2023, 18:50 Ik heb onderstaande nog maar 1 of 2 keer gehoord. Ik vond het een mooie.

Onze hulp en onze enige verwachting is in de Naam van de Vader, Die zondaren verkiest.
In de Naam van de Zoon Die zondaren verlost,
en in de Naam van de Heilige Geest Die zondaren vernieuwt,
de Drie-enige God. Amen.
Ik hoor die enkel bij CGK predikanten in de tweede dienst.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-
Berichten: 32787
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door -DIA- »

Mauries06 schreef: 12 aug 2023, 14:54 Ik vroeg me af of er door dominees nog steeds deze zegengroet wordt gebruikt tegenwoordig:

Genade, barmhartigheid en vrede worde u bij de aanvang geschonken of bij de voortgang rijkelijk vermenigvuldigd van God de Vader, en van Jezus Christus in de gemeenschap des Heiligen Geestes."

Wordt dezezegengroet nog gebruikt of gebruiken de dominees vooral alleen deze:

Genade zij u en vrede van Hem Die is, en Die was, en Die komen zal; en van de zeven Geesten, Die voor Zijn troon zijn; en van Jezus Christus, Die de getrouwe Getuige is, de Eerstgeborene uit de doden, en de Overste van de Koningen der aarde."
Ik weet dat ds. Bregman (weet niet hoe oud u bent) in de morgendienst het ene, en in de avonddienst het andere uitsprak.
Verder, dat moet ik wel tot mijn schande zeggen, is die zegengroet zo algemeen dat ik het niet eens altijd hoor of het dit of dat is. Beide vormen zijn zo bekend dat het me dan niet opvalt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GerefGemeente-lid
Berichten: 6678
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bertiel schreef: 12 aug 2023, 22:57
Zeeuw schreef: 12 aug 2023, 18:50 Ik heb onderstaande nog maar 1 of 2 keer gehoord. Ik vond het een mooie.

Onze hulp en onze enige verwachting is in de Naam van de Vader, Die zondaren verkiest.
In de Naam van de Zoon Die zondaren verlost,
en in de Naam van de Heilige Geest Die zondaren vernieuwt,
de Drie-enige God. Amen.
Ik hoor die enkel bij CGK predikanten in de tweede dienst.
Klopt. O.a. ds. A.C. Uitslag en ds. M.A. Kempeneers gebruiken deze regelmatig.
Mauries06 schreef: 12 aug 2023, 14:54 Genade, barmhartigheid en vrede worde u bij de aanvang geschonken of bij de voortgang rijkelijk vermenigvuldigd van God de Vader, en van Jezus Christus in de gemeenschap des Heiligen Geestes.
Ds. M. Karens spreekt deze zegengroet regelmatig uit. En inderdaad hoor ik het ds. A.A. Brugge ook regelmatig doen.

Ds. S.W. Janse en ds. C. van Ruitenburg doen het ook, maar dan in een kortere bewoording: Genade zij u en vrede van God de Vader en van Zijn Zoon de Heere Jezus Christus, door de Heilige Geest.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6678
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erskinees schreef: 12 aug 2023, 18:14 Ik heb de eerste zegengroet nooit begrepen. Weet ook de herkomst niet. Ds. Lamain misschien?
Waarom ds. Lamain?

Zo moeilijk is die zegengroet toch niet? Ik hoor het heel regelmatig hoor. Wat begrijp je er niet aan?
-DIA-
Berichten: 32787
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door -DIA- »

GerefGemeente-lid schreef: 22 aug 2023, 20:41
Erskinees schreef: 12 aug 2023, 18:14 Ik heb de eerste zegengroet nooit begrepen. Weet ook de herkomst niet. Ds. Lamain misschien?
Waarom ds. Lamain?

Zo moeilijk is die zegengroet toch niet? Ik hoor het heel regelmatig hoor. Wat begrijp je er niet aan?
Als je een (oud) psalmboekje hebt waarin de Gereformeerde Liturgie staat, daar staat het nader verklaard.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23886
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door refo »

Het zijn oorspronkelijk bijbelse teksten. Blijkbaar vinden dominees dat die niet mooi genoeg zijn.
-DIA-
Berichten: 32787
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door -DIA- »

refo schreef: 22 aug 2023, 21:50 Het zijn oorspronkelijk bijbelse teksten. Blijkbaar vinden dominees dat die niet mooi genoeg zijn.
De zegengroet staat niet letterlijk zo in de Bijbel, maar er is uit verschillende ongeveer gelijkluidende teksten ontstaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28885
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door DDD »

Weet je zeker dat er moet staan: 'of'? Ik zou zeggen: en. Maar ik kan het mij niet zo goed herinneren. In ieder geval ds. P. Blok gebruikte deze formulering nog wel.

Ik hoor het niet zo vaak meer. Het is toch wat wonderlijk en archaïsch taalgebruik.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6678
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef: 22 aug 2023, 22:44 Weet je zeker dat er moet staan: 'of'? Ik zou zeggen: en. Maar ik kan het mij niet zo goed herinneren. In ieder geval ds. P. Blok gebruikte deze formulering nog wel.

Ik hoor het niet zo vaak meer. Het is toch wat wonderlijk en archaïsch taalgebruik.
Jawel, het is echt het woordje 'of'. Vooral in de (O)GGiN hoor je dat nog vaak. Maar ds. M. Karens doet het dus ook.
Plaats reactie