Vraag (algemeen)

Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef: 25 mei 2023, 15:06
Zeeuw schreef: 25 mei 2023, 12:48
-DIA- schreef: 25 mei 2023, 12:29
merel schreef: 25 mei 2023, 11:08 Ik zou het ook erg onprettig vinden als iemand/ een vreemde 'zomaar'bij mij naar binnen stapte. Ik werk vandaag op zolder, maar heb de achterdeur op slot gedaan.
Ik heb het vaak moeten doen. Bepaalde oude wijken waar ik bv. collecteerde. Veel oude huizen hadden geen bel. Ik vond het toen al heel verwarrend: wat nu, zomaar achterom lopen? Ja, dat bleek dan wel de bedoeling te zijn. Ook met onze krantenwijk vroeger in de jaren 70 nog. Je had toen nog dat je maandelijks of per kwartaal, ik weet het niet meer precies, bij de mensen naar binnen moest met de kwitantie; dat was het abonnementsgeld innen... Het is nu bijna niet meer voor te stellen. Men kon toen gewoon met een tas vol geld over straat. Dat gebeurde ook met de collecten in de kerk. Een diaken of ouderling deed het in een tas en bracht het zo naar de bank. Wat dat betreft zie je hoe de criminaliteit schrikbarend is toegenomen. Ik ik zou mezelf niet zijn als ik dan niet een toepassing maakte: Heeft deze ontwikkeling ons niet veel te zeggen?

En nee, misschien dat Hendrikus dit ook leest, dat heeft compleet niets te maken met het verheerlijken van vroeger. Het was gewoon zo, alles was veel ongecompliceerder, en wie dacht er nou aan om een diaken te beroven. Ja, misschien, heel misschien in steden als Amsterdam, maar de grote steden liepen altijd vooruit op wat later in het 'achterland' doordrong... Maar dat strekte toch niet tot een voorbeeld om na te volgen. Denk ook aan het toenemend aantal echtscheidingen het samenwonen, echtelijke ruzies, geweld en opstand tegen het wettig gezag, het vermoorden van kinderen in de moederschoot.... enz. Nee dit is geen verheerlijken van de vroeger tijden, maar we hebben dit wel op te merken. Ons land lijkt gewoon helemaal losgeslagen. Redeloos, reddeloos en waren we maar meer radeloos om de enige weg tot wederkeer te zoeken.
Tsja, in de Middeleeuwen beroofden velen elkaar DIA. En heerste de 'adel' over het 'gepeupel' en kon alles doen waar men zin in had. Vergeleken met destijds is het vredig hedentendage. Maar minder vredig dan 50 jaar terug inderdaad.
U ziet dus golfbewegingen als ik het goed begrijp. Mijn metingen gaan anders. Daar zijn het geen golfbewegingen (ik kan vanzelf niet zover terug naar de middeleeuwen) maar ik een opgaande lijn in mijn statistieken. De wereld verhardt en we gaan dat gewoon vinden. Dat met een deftig woord 'gewenning'.
Voor wie is scheiden nog zonde? Als het niet klik gaan we toch gewoon uitelkaar? Of denk aan criminaliteit: De laatste dagen hoorde nogal wat over explosies in Rotterdam en omgeving. Is dat een onschuldig spelletje? We zien (als we zo'n 50 tot 60 jaar terugkijken in ons leven) de wrevel, haat, nijd, kortom een nare en ellendige verkilling in de maatschappij optreden. Ook de rechthebbende mens doet van zich horen. Voelen we ons tekortgedaan? Staken! bedrijf plat leggen. We zagen dat pas nog bij Albert Heijn. Ik zeg niet dat AH een liefdadigheidsinstelling is, nee, vaak zien we schuld van twee kanten die zich verhardt. We gaan op onze strepen staan. En o wee als we ons tekort gedaan voelen. Wat ik waarneem, terugkijkend: een verschrikkelijke toenemende wrevel, egocentrich handelen en wandelen (als ik het maar goed heb, en ik heb gelijk en daar blijf ik bij). Een rustig overleg is vaak geheel weg. De maatschappij wordt en is al hard, en met name wordt dat opgemerkt (let op!) door mensen die het hebben zien gebeuren. Jongere generaties weten niet anders en denken misschien wel: Het valt wel mee, of wat ook.
Tsja, volgens mij hadden we 77 jaar geleden een oorlog waarbij 78 miljoen mensen omkwamen. Je kan aan alle kanten zeggen dat het huidige tijdperk slechter is dan het verleden, maar het is gewoon niet houdbaar. Wat niet wil zeggen dat de huidige tijd zoveel beter is. Dat zeg ik ook niet.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef: 25 mei 2023, 15:10
-DIA- schreef: 25 mei 2023, 15:06 U ziet dus golfbewegingen als ik het goed begrijp. Mijn metingen gaan anders. Daar zijn het geen golfbewegingen (ik kan vanzelf niet zover terug naar de middeleeuwen) maar ik een opgaande lijn in mijn statistieken. De wereld verhardt en we gaan dat gewoon vinden. Dat met een deftig woord 'gewenning'.
Voor wie is scheiden nog zonde? Als het niet klik gaan we toch gewoon uitelkaar? Of denk aan criminaliteit: De laatste dagen hoorde nogal wat over explosies in Rotterdam en omgeving. Is dat een onschuldig spelletje? We zien (als we zo'n 50 tot 60 jaar terugkijken in ons leven) de wrevel, haat, nijd, kortom een nare en ellendige verkilling in de maatschappij optreden. Ook de rechthebbende mens doet van zich horen. Voelen we ons tekortgedaan? Staken! bedrijf plat leggen. We zagen dat pas nog bij Albert Heijn. Ik zeg niet dat AH een liefdadigheidsinstelling is, nee, vaak zien we schuld van twee kanten die zich verhardt. We gaan op onze strepen staan. En o wee als we ons tekort gedaan voelen. Wat ik waarneem, terugkijkend: een verschrikkelijke toenemende wrevel, egocentrich handelen en wandelen (als ik het maar goed heb, en ik heb gelijk en daar blijf ik bij). Een rustig overleg is vaak geheel weg. De maatschappij wordt en is al hard, en met name wordt dat opgemerkt (let op!) door mensen die het hebben zien gebeuren. Jongere generaties weten niet anders en denken misschien wel: Het valt wel mee, of wat ook.
Tsja, volgens mij hadden we 77 jaar geleden een oorlog waarbij 78 miljoen mensen omkwamen. Je kan aan alle kanten zeggen dat het huidige tijdperk slechter is dan het verleden, maar het is gewoon niet houdbaar. Wat niet wil zeggen dat de huidige tijd zoveel beter is. Dat zeg ik ook niet.
Nu slaat u bewust een dwarsstraat in. Eerlijk zijn en recht door zee siert de mens. Ik bedoel serieus dat we nu een een meer ernstige tijd leven dan ook in de wereldoorlogen. Sommige mensen kwamen toen nog onder beslag van de ernst van die tijd. Maar nu is dat heel anders.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef: 25 mei 2023, 18:00
Zeeuw schreef: 25 mei 2023, 15:10
-DIA- schreef: 25 mei 2023, 15:06 U ziet dus golfbewegingen als ik het goed begrijp. Mijn metingen gaan anders. Daar zijn het geen golfbewegingen (ik kan vanzelf niet zover terug naar de middeleeuwen) maar ik een opgaande lijn in mijn statistieken. De wereld verhardt en we gaan dat gewoon vinden. Dat met een deftig woord 'gewenning'.
Voor wie is scheiden nog zonde? Als het niet klik gaan we toch gewoon uitelkaar? Of denk aan criminaliteit: De laatste dagen hoorde nogal wat over explosies in Rotterdam en omgeving. Is dat een onschuldig spelletje? We zien (als we zo'n 50 tot 60 jaar terugkijken in ons leven) de wrevel, haat, nijd, kortom een nare en ellendige verkilling in de maatschappij optreden. Ook de rechthebbende mens doet van zich horen. Voelen we ons tekortgedaan? Staken! bedrijf plat leggen. We zagen dat pas nog bij Albert Heijn. Ik zeg niet dat AH een liefdadigheidsinstelling is, nee, vaak zien we schuld van twee kanten die zich verhardt. We gaan op onze strepen staan. En o wee als we ons tekort gedaan voelen. Wat ik waarneem, terugkijkend: een verschrikkelijke toenemende wrevel, egocentrich handelen en wandelen (als ik het maar goed heb, en ik heb gelijk en daar blijf ik bij). Een rustig overleg is vaak geheel weg. De maatschappij wordt en is al hard, en met name wordt dat opgemerkt (let op!) door mensen die het hebben zien gebeuren. Jongere generaties weten niet anders en denken misschien wel: Het valt wel mee, of wat ook.
Tsja, volgens mij hadden we 77 jaar geleden een oorlog waarbij 78 miljoen mensen omkwamen. Je kan aan alle kanten zeggen dat het huidige tijdperk slechter is dan het verleden, maar het is gewoon niet houdbaar. Wat niet wil zeggen dat de huidige tijd zoveel beter is. Dat zeg ik ook niet.
Nu slaat u bewust een dwarsstraat in. Eerlijk zijn en recht door zee siert de mens. Ik bedoel serieus dat we nu een een meer ernstige tijd leven dan ook in de wereldoorlogen. Sommige mensen kwamen toen nog onder beslag van de ernst van die tijd. Maar nu is dat heel anders.
Ah, beticht je mij van niet eerlijk en niet recht door zee te zijn? Bijzonder. Want dat heb ik nog nooit eerder gehoord. Om even verder te gaan in de dwarsstraat, er staat een monument in Rotterdam, uit de de 2e wereldoorlog. Helaas kent juist deze stad de explosies maar al te goed.
Ik hoor gelukkig veel mensen die goed van de Heere mogen spreken. Op allerlei plaatsen. Juist in deze tijd. Maar als je het niet wilt zien, zul je het niet zien.
Ik wens je toe dat je het mag gaan opmerken.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef: 25 mei 2023, 18:21
-DIA- schreef: 25 mei 2023, 18:00
Zeeuw schreef: 25 mei 2023, 15:10
-DIA- schreef: 25 mei 2023, 15:06 U ziet dus golfbewegingen als ik het goed begrijp. Mijn metingen gaan anders. Daar zijn het geen golfbewegingen (ik kan vanzelf niet zover terug naar de middeleeuwen) maar ik een opgaande lijn in mijn statistieken. De wereld verhardt en we gaan dat gewoon vinden. Dat met een deftig woord 'gewenning'.
Voor wie is scheiden nog zonde? Als het niet klik gaan we toch gewoon uitelkaar? Of denk aan criminaliteit: De laatste dagen hoorde nogal wat over explosies in Rotterdam en omgeving. Is dat een onschuldig spelletje? We zien (als we zo'n 50 tot 60 jaar terugkijken in ons leven) de wrevel, haat, nijd, kortom een nare en ellendige verkilling in de maatschappij optreden. Ook de rechthebbende mens doet van zich horen. Voelen we ons tekortgedaan? Staken! bedrijf plat leggen. We zagen dat pas nog bij Albert Heijn. Ik zeg niet dat AH een liefdadigheidsinstelling is, nee, vaak zien we schuld van twee kanten die zich verhardt. We gaan op onze strepen staan. En o wee als we ons tekort gedaan voelen. Wat ik waarneem, terugkijkend: een verschrikkelijke toenemende wrevel, egocentrich handelen en wandelen (als ik het maar goed heb, en ik heb gelijk en daar blijf ik bij). Een rustig overleg is vaak geheel weg. De maatschappij wordt en is al hard, en met name wordt dat opgemerkt (let op!) door mensen die het hebben zien gebeuren. Jongere generaties weten niet anders en denken misschien wel: Het valt wel mee, of wat ook.
Tsja, volgens mij hadden we 77 jaar geleden een oorlog waarbij 78 miljoen mensen omkwamen. Je kan aan alle kanten zeggen dat het huidige tijdperk slechter is dan het verleden, maar het is gewoon niet houdbaar. Wat niet wil zeggen dat de huidige tijd zoveel beter is. Dat zeg ik ook niet.
Nu slaat u bewust een dwarsstraat in. Eerlijk zijn en recht door zee siert de mens. Ik bedoel serieus dat we nu een een meer ernstige tijd leven dan ook in de wereldoorlogen. Sommige mensen kwamen toen nog onder beslag van de ernst van die tijd. Maar nu is dat heel anders.
Ah, beticht je mij van niet eerlijk en niet recht door zee te zijn? Bijzonder. Want dat heb ik nog nooit eerder gehoord. Om even verder te gaan in de dwarsstraat, er staat een monument in Rotterdam, uit de de 2e wereldoorlog. Helaas kent juist deze stad de explosies maar al te goed.
Ik hoor gelukkig veel mensen die goed van de Heere mogen spreken. Op allerlei plaatsen. Juist in deze tijd. Maar als je het niet wilt zien, zul je het niet zien.
Ik wens je toe dat je het mag gaan opmerken.
Ik kan niet verder op ingaan want ik dacht toch echt dat ik wat anders aan het licht probeerde te stellen, waar die u naar mijn persoonlijk gevoel ontweek u de zaak waar het over ging. Als iemand iets serieus opmerkt, mogen we verwachten dat op die zaak wordt ingegaan. Nu komt de schuld (zoals ook hier thuis zo vaak) eenzijdig bij deze persoon te liggen. Nu gaat niet om deze persoon zelf. Maar we zouden denken dat dit een volwassen forum is waar we serieus met elkaar omgaan. Dacht u dat ik niet wist van wereldoorlogen? Er is echter wel een groot verschil, en dat ligt bij ons. In de eerste wereldoorlog waren er in ons land nog bidders die wisten dat God ons land zou sparen. Het gebed van één rechtvaardige vermag veel. Denk bv. aan de voorbede van Abram voor Lot. Maar er bleken geen 10 rechtvaardigen in die stad te zijn. Dat doorgaande gebed was in 1940 al weg. Gods volk kon de oordelen niet meer afbidden. Dit bedoel ik met de ernst van de tijd en het vaak luchtig over de zaken heengaan. Een predikant vergeleek ons volk eens (en tot dat volk behoren ook u en ik) met de feestzaal van Belšazar. We zijn zorgeloos terwijl we als het ware op de rand van een vulkaan dansen. Zou dit geen realiteit kunnen zijn? Of is wegkijken dan beter? Het spijt me dat ik graag recht door zee wil. Ik hoop dat u dat ook wil. Dan kunnen we zien in welke wereld we nu leven. Op Politiek, kerkelijk, zedelijk terrein maar ook in de omgang met elkaar lijken we als volk, en waar niet, weg te zakken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Terri »

Zo maar wat gedachtenspinsels.....
Ik weet niet hoe oud je bent @Zeeuw, maar ik ben al eindje in de zestig en ik ben het tot op zekere hoogte wel eens met @Dia. Als ik vergelijk met de tijd toen ik jong was, kinderen klein had, was er toch meer ontzag voor bv meester, juf, dominee, arts enz. We spreken (diverse van mijn kinderen werken in het onderwijs) van een gezagscrisis en niet alleen in de grote steden. Maar misschien is het in Zeeland anders? dat kan natuurlijk!
Ik werk in een zorgsector waar er ongelofelijk veel aanmeldingen zijn van kinderen met problemen binnen de sensorische informatieverwerking, tenminste zo duiden we het op dit moment.
Maar als ik m'n oor te luister leg- en ik krijg af en toe verhalen....- dan denk ik toch wel: 'wat is er aan de hand?'
2 Timo. 3. vind ik best aangrijpend, ik vind dat herkenbaar voor nu. Wellicht heeft het te maken met het feit dat ik echt een enorm verschil zie om me heen dan zeg maar 40 jaar geleden.
Tegelijk begrijp ik dat wanneer iemand behoorlijk rechts van het bootje gaat hangen, een ander de neiging kan hebben, om juist links te gaan hangen. :huhu

Wat ik wel positief vind is de openheid op het gebied van godsdienst. En dat gaat niet zonder slag of stoot. Volgens mij hoort dat bij het gegeven dat alles schudt op z'n fundamenten.
Op wereldniveau, landelijk, kerkelijk, in gezinnen, huwelijken enz.
Ik hoor deze zorg wekelijks in de preek. En ik zit absoluut niet onder sombere, negatieve preken. Integendeel. Juist omdat het niet goed gaat in de wereld ( en dat is toch Bijbels?) is er steeds meer ruimte voor onze enige hoop en verwachting, de Heere Jezus! En ook de Maranatha gedachte lijkt steeds meer te gaan leven en dat vind ik bv ook weer heel positief!

Maar waarschijnlijk ben je het hier wel mee eens, maar is het " le ton de la musique" :)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Tiberius »

Even terug naar die derubel met camera. Ik zit er ook over te denken om er een te kopen.
Vinden jullie dat echt zo handig, ook bijvoorbeeld na 1 jaar nog?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef: 26 mei 2023, 08:32 Even terug naar die derubel met camera. Ik zit er ook over te denken om er een te kopen.
Vinden jullie dat echt zo handig, ook bijvoorbeeld na 1 jaar nog?
Waarom zou hij na 1 jaar niet meer handig zijn?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef: 26 mei 2023, 08:34
Tiberius schreef: 26 mei 2023, 08:32 Even terug naar die derubel met camera. Ik zit er ook over te denken om er een te kopen.
Vinden jullie dat echt zo handig, ook bijvoorbeeld na 1 jaar nog?
Waarom zou hij na 1 jaar niet meer handig zijn?
Dat wil ik dus weten.
In het begin is zo'n camera leuk, maar ben je die camerafunctionaliteit na een jaar niet zat en gebruik je hem dan niet als een normale deurbel?
Bij ons speelt nog mee, dat onze voordeur uitkijkt op de garage van de buren (het is een 2-onder-1-kap-woning), dus veel van de straat zie je ook niet.
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door newton »

Tiberius schreef: 26 mei 2023, 08:44
GerefGemeente-lid schreef: 26 mei 2023, 08:34
Tiberius schreef: 26 mei 2023, 08:32 Even terug naar die derubel met camera. Ik zit er ook over te denken om er een te kopen.
Vinden jullie dat echt zo handig, ook bijvoorbeeld na 1 jaar nog?
Waarom zou hij na 1 jaar niet meer handig zijn?
Dat wil ik dus weten.
In het begin is zo'n camera leuk, maar ben je die camerafunctionaliteit na een jaar niet zat en gebruik je hem dan niet als een normale deurbel?
Bij ons speelt nog mee, dat onze voordeur uitkijkt op de garage van de buren (het is een 2-onder-1-kap-woning), dus veel van de straat zie je ook niet.
Niet de straat filmen is juist positief. Onder de AVG mag je helemaal niet zomaar de straat filmen en daarmee willekeurige voorbijgangers in beeld hebben. Google maar eens wat op deurbel camera avg.

En of het handig is? Waarvoor denk je het nodig te hebben? Ik heb collega's die alleen nog maar open doen om een pakketje aan te nemen. Voor een collectant van de hartstichting wordt niet meer open gedaan.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Tiberius »

Van de AVG is mij bekend.
Als ik in mijn kantoor zit, of achter in de tuin, hoor ik de bel niet (goed). Dan is zo'n app op je mobiel wel handig.
En als ik inderdaad geconcentreerd bezig ben of in een Teams-meting zit, kan ik zien of het zinnig is om de deur open te doen. Collectanten komen hier nauwelijks: wij hebben toch vrijwel geen contant geld in huis.
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door newton »

Tiberius schreef: 26 mei 2023, 08:58 Van de AVG is mij bekend.
Als ik in mijn kantoor zit, of achter in de tuin, hoor ik de bel niet (goed). Dan is zo'n app op je mobiel wel handig.
En als ik inderdaad geconcentreerd bezig ben of in een Teams-meting zit, kan ik zien of het zinnig is om de deur open te doen. Collectanten komen hier nauwelijks: wij hebben toch vrijwel geen contant geld in huis.
Dan heb je een prima use-case beschreven waarbij je met gelijkblijvende omstandigheden over een jaar nog steeds hetzelfde gemak zult ervaren.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Bourdon16 »

Tiberius schreef: 26 mei 2023, 08:44
GerefGemeente-lid schreef: 26 mei 2023, 08:34
Tiberius schreef: 26 mei 2023, 08:32 Even terug naar die derubel met camera. Ik zit er ook over te denken om er een te kopen.
Vinden jullie dat echt zo handig, ook bijvoorbeeld na 1 jaar nog?
Waarom zou hij na 1 jaar niet meer handig zijn?
Dat wil ik dus weten.
In het begin is zo'n camera leuk, maar ben je die camerafunctionaliteit na een jaar niet zat en gebruik je hem dan niet als een normale deurbel?
Bij ons speelt nog mee, dat onze voordeur uitkijkt op de garage van de buren (het is een 2-onder-1-kap-woning), dus veel van de straat zie je ook niet.
Als je 'm wellicht aanschaft, zet dan het geluid niet te hard. Als ons zoontje 3 huizen verder aanbelt om te spelen met een vriendje horen wij dat bij ons in de achtertuin.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Tiberius »

newton schreef: 26 mei 2023, 09:04
Tiberius schreef: 26 mei 2023, 08:58 Van de AVG is mij bekend.
Als ik in mijn kantoor zit, of achter in de tuin, hoor ik de bel niet (goed). Dan is zo'n app op je mobiel wel handig.
En als ik inderdaad geconcentreerd bezig ben of in een Teams-meting zit, kan ik zien of het zinnig is om de deur open te doen. Collectanten komen hier nauwelijks: wij hebben toch vrijwel geen contant geld in huis.
Dan heb je een prima use-case beschreven waarbij je met gelijkblijvende omstandigheden over een jaar nog steeds hetzelfde gemak zult ervaren.
Het is bijna vaderdag. :)
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Zeeuw »

Terri schreef: 25 mei 2023, 21:18 Zo maar wat gedachtenspinsels.....
Ik weet niet hoe oud je bent @Zeeuw, maar ik ben al eindje in de zestig en ik ben het tot op zekere hoogte wel eens met @Dia. Als ik vergelijk met de tijd toen ik jong was, kinderen klein had, was er toch meer ontzag voor bv meester, juf, dominee, arts enz. We spreken (diverse van mijn kinderen werken in het onderwijs) van een gezagscrisis en niet alleen in de grote steden. Maar misschien is het in Zeeland anders? dat kan natuurlijk!
Ik werk in een zorgsector waar er ongelofelijk veel aanmeldingen zijn van kinderen met problemen binnen de sensorische informatieverwerking, tenminste zo duiden we het op dit moment.
Maar als ik m'n oor te luister leg- en ik krijg af en toe verhalen....- dan denk ik toch wel: 'wat is er aan de hand?'
2 Timo. 3. vind ik best aangrijpend, ik vind dat herkenbaar voor nu. Wellicht heeft het te maken met het feit dat ik echt een enorm verschil zie om me heen dan zeg maar 40 jaar geleden.
Tegelijk begrijp ik dat wanneer iemand behoorlijk rechts van het bootje gaat hangen, een ander de neiging kan hebben, om juist links te gaan hangen. :huhu

Wat ik wel positief vind is de openheid op het gebied van godsdienst. En dat gaat niet zonder slag of stoot. Volgens mij hoort dat bij het gegeven dat alles schudt op z'n fundamenten.
Op wereldniveau, landelijk, kerkelijk, in gezinnen, huwelijken enz.
Ik hoor deze zorg wekelijks in de preek. En ik zit absoluut niet onder sombere, negatieve preken. Integendeel. Juist omdat het niet goed gaat in de wereld ( en dat is toch Bijbels?) is er steeds meer ruimte voor onze enige hoop en verwachting, de Heere Jezus! En ook de Maranatha gedachte lijkt steeds meer te gaan leven en dat vind ik bv ook weer heel positief!

Maar waarschijnlijk ben je het hier wel mee eens, maar is het " le ton de la musique" :)
Ja, natuurlijk ben ik het hier mee eens. Het gaat om 'het zijn de duisterste tijden aller tijden en er komt vrijwel niemand meer tot geloof'. Vooral dat laatste doet mij gewoon pijn, omdat ik hier zoveel andere voorbeelden van zie. Je laatste zin ben ik het ook van harte mee eens. Dat hoor ik ook steeds vaker.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door windorgel »

Tiberius schreef:Van de AVG is mij bekend.
Als ik in mijn kantoor zit, of achter in de tuin, hoor ik de bel niet (goed). Dan is zo'n app op je mobiel wel handig.
En als ik inderdaad geconcentreerd bezig ben of in een Teams-meting zit, kan ik zien of het zinnig is om de deur open te doen. Collectanten komen hier nauwelijks: wij hebben toch vrijwel geen contant geld in huis.
Tegenwoordig heb je geen contant geld meer nodig voor de deurcollecte. Dat kan digitaal.
Plaats reactie