Vraag (algemeen)

Online
Zeeuw
Berichten: 11627
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef: 01 mar 2024, 10:08
Hoopvol schreef: 01 mar 2024, 09:32 En er is echt een congestie probleem, en dat proberen is echt niet op te lossen op de achterkant van een bierviltje. Dat is echt wel een ingewikkelde materie.
Er zijn zeker uitdagingen, maar de huidige regelgeving maakt ook dat we ons zelf beperkingen opleggen. Waarom bijv. toestaan dat aansluitingen zijn gedimensioneerd op piekvermogen dat gevraagd kan worden. Ook dat kun je aftoppen op basis van historisch gebruik, en dan krijg je opeens veel meer ruimte op het net.
Dat zou inderdaad al veel schelen. Maar...dan ook weer niet dat aftoppen vastleggen, want als je als ondernemer voorziet in de (nabije) toekomst meer te gaan verbruiken, omdat je meer wilt/moet elektrificeren, wil je niet je toegewezen capaciteit opgeven.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef: 01 mar 2024, 10:21 Dat zou inderdaad al veel schelen. Maar...dan ook weer niet dat aftoppen vastleggen, want als je als ondernemer voorziet in de (nabije) toekomst meer te gaan verbruiken, omdat je meer wilt/moet elektrificeren, wil je niet je toegewezen capaciteit opgeven.
Eens. Maar de vraag is of het particuliere belang boven het algemene belang gaat. Ik vind van niet. Als je capaciteit niet gebruikt en je geen plannen hebt waaruit blijkt dat je de komende periode je gebruik gaat stijgen, laten we zeggen 10 jaar, dan wordt je aansluiting kleiner.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door ejvl »

Het is zeker nog wel interessant om zonnepanelen te hebben, alleen minder als je een gigantische overcapaciteit hebt, alhoewel dat bij sommige aanbieder ook weer andersom is. Engie bijvoorbeeld, gaat een vast bedrag rekenen voor terugleveren, als je weinig panelen hebt, kost dat je veel meer dan als je veel panelen hebt, in verhouding uiteraard.
Andere aanbieders rekenen kosten per KW/H, dan zijn minder panelen weer interessant.

Zelf had ik een dynamisch contract bij Zonneplan en een automatisering dat als de energieprijs negatief werd, de zonnepanelen uitschakelden. Daarmee kost het geen geld en het net wordt minder belast.

Het beste is om apparaten slim aan te sturen, verwarming, airco, wasdroger, wasmachine, enzovoorts, om zoveel mogelijk stroom zelf te gebruiken op momenten dat er (over)capaciteit is.
Of een thuisaccu met forse capaciteit die overdaag vol wordt geladen en je in de avond weer kunt gebruiken, of een elektrische auto die ook aan het huis kan terugleveren.
Helaas zijn beiden nagenoeg onbetaalbaar op dit moment.

Het is niet houdbaar om zogenaamd duurzaam te verwarmen, met warmtepompen en boilers, in de winter en voor dat stroomverbruik, de opgewekte stroom van de zonnepanelen uit de zomer te gebruiken, salderen dus.
Aanbieders krijgen in de zomer veel minder voor de opgewekte stroom, soms zelfs negatief, dan dat ze in de winter moeten betalen ivm de salderingsregeling en dan maken ze verlies.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Herman »

Ik heb een andere vraag. Ik heb al zes bomen verdient door de zoekmachine Ecosia te gebruiken. Maar hoe werkt dat eigenlijk? Hoe verdienen zij geld?
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Ambtenaar »

Via Google vond ik dat Ecosia geld verdient met advertenties. Net als andere zoekmachines.
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Hoopvol »

Ambtenaar schreef: 01 mar 2024, 10:08
Hoopvol schreef: 01 mar 2024, 09:32 En er is echt een congestie probleem, en dat proberen is echt niet op te lossen op de achterkant van een bierviltje. Dat is echt wel een ingewikkelde materie.
Er zijn zeker uitdagingen, maar de huidige regelgeving maakt ook dat we ons zelf beperkingen opleggen. Waarom bijv. toestaan dat aansluitingen zijn gedimensioneerd op piekvermogen dat gevraagd kan worden. Ook dat kun je aftoppen op basis van historisch gebruik, en dan krijg je opeens veel meer ruimte op het net.
Kan je concreet uitleggen wat je hier mee bedoeld en hoe dit in de praktijk vormgegeven zou kunnen worden?
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door ejvl »

Herman schreef: 01 mar 2024, 13:19 Ik heb een andere vraag. Ik heb al zes bomen verdient door de zoekmachine Ecosia te gebruiken. Maar hoe werkt dat eigenlijk? Hoe verdienen zij geld?
Volgens Wiki:
Het bedrijf schenkt 80% van zijn winst (circa 45% van de totale inkomsten[2]) aan de bescherming van het regenwoud via een samenwerkingscontract met het Wereld Natuur Fonds.[3]
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Ambtenaar »

Hoopvol schreef: 01 mar 2024, 13:50 Kan je concreet uitleggen wat je hier mee bedoeld en hoe dit in de praktijk vormgegeven zou kunnen worden?
Stel iemand heeft een aansluiting van 10MW en zijn piekvermogen is 8MW, dan kun je 2MW van de aansluiting afhalen en dat vermogen elders gebruiken. Voor het net maakt dat in principe niet uit, het totale vermogen blijft gelijk.
Online
Zeeuw
Berichten: 11627
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef: 01 mar 2024, 10:26
Zeeuw schreef: 01 mar 2024, 10:21 Dat zou inderdaad al veel schelen. Maar...dan ook weer niet dat aftoppen vastleggen, want als je als ondernemer voorziet in de (nabije) toekomst meer te gaan verbruiken, omdat je meer wilt/moet elektrificeren, wil je niet je toegewezen capaciteit opgeven.
Eens. Maar de vraag is of het particuliere belang boven het algemene belang gaat. Ik vind van niet. Als je capaciteit niet gebruikt en je geen plannen hebt waaruit blijkt dat je de komende periode je gebruik gaat stijgen, laten we zeggen 10 jaar, dan wordt je aansluiting kleiner.
Ja, dat begrijp ik inderdaad. Ik kan me voorstellen dat je die plannen zelfs op 5 jaar zet. Ik kom nu in 'mijn' sector ongeveer 10/15% ondernemers tegen met serieuze last van de netcongestie, die met dit voorstel al een stap(je) vooruit zouden kunnen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18727
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door helma »

Wie weet er in de buurt van Schiphol een gelegenheid waaar je rustig kan zitten (binnen) en een gesprek kan voeren/met iemand kan bidden.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Geytenbeekje »

helma schreef: 20 mar 2024, 12:08 Wie weet er in de buurt van Schiphol een gelegenheid waaar je rustig kan zitten (binnen) en een gesprek kan voeren/met iemand kan bidden.
Qua rust denk ik aan een toilet.
Kan je dan niet beter van tevoren bidden en het gesprek in een lunchroom houden?
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door -DIA- »

helma schreef: 20 mar 2024, 12:08 Wie weet er in de buurt van Schiphol een gelegenheid waaar je rustig kan zitten (binnen) en een gesprek kan voeren/met iemand kan bidden.
https://stewardess.startpagina.nl/forum ... -schiphol/
Hier staan misschien ook nog wat suggesties...?

Ik zou zelf niet naar die buurt gaan, als het niet hoeft.
Misschien dat je dan in een kelderruimte nog de meeste rust vindt?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1500
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Bourdon16 »

helma schreef: 20 mar 2024, 12:08 Wie weet er in de buurt van Schiphol een gelegenheid waaar je rustig kan zitten (binnen) en een gesprek kan voeren/met iemand kan bidden.
Ik lees iets over een Meditation Centre op Schiphol. Misschien dat je daar terecht kan.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door DDD »

Wat mooi. Er is dus een zaal op Schiphol waar je een kerkdienst of bijeenkomst kunt houden voorafgaand aan een reis. Dat wist ik helemaal niet. Voor een gewone vakantiereis is dat misschien een beetje overdreven, maar voor een bedevaartsreis of een reis naar Israël is dat misschien wel een mooie manier om de wachttijd door te brengen.

Ik ben wel benieuwd hoe druk je nu bent als je daar als pastor zit. Ik heb geen flauw idee.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1500
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Bourdon16 »

Misschien dat hij druk is met mensen die hun CO2 uitstoot willen opbiechten.
Plaats reactie