Vraag (algemeen)

Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef: 25 mei 2023, 21:06
Ik kan niet verder op ingaan want ik dacht toch echt dat ik wat anders aan het licht probeerde te stellen, waar die u naar mijn persoonlijk gevoel ontweek u de zaak waar het over ging. Als iemand iets serieus opmerkt, mogen we verwachten dat op die zaak wordt ingegaan. Nu komt de schuld (zoals ook hier thuis zo vaak) eenzijdig bij deze persoon te liggen. Nu gaat niet om deze persoon zelf. Maar we zouden denken dat dit een volwassen forum is waar we serieus met elkaar omgaan. Dacht u dat ik niet wist van wereldoorlogen? Er is echter wel een groot verschil, en dat ligt bij ons. In de eerste wereldoorlog waren er in ons land nog bidders die wisten dat God ons land zou sparen. Het gebed van één rechtvaardige vermag veel. Denk bv. aan de voorbede van Abram voor Lot. Maar er bleken geen 10 rechtvaardigen in die stad te zijn. Dat doorgaande gebed was in 1940 al weg. Gods volk kon de oordelen niet meer afbidden. Dit bedoel ik met de ernst van de tijd en het vaak luchtig over de zaken heengaan. Een predikant vergeleek ons volk eens (en tot dat volk behoren ook u en ik) met de feestzaal van Belšazar. We zijn zorgeloos terwijl we als het ware op de rand van een vulkaan dansen. Zou dit geen realiteit kunnen zijn? Of is wegkijken dan beter? Het spijt me dat ik graag recht door zee wil. Ik hoop dat u dat ook wil. Dan kunnen we zien in welke wereld we nu leven. Op Politiek, kerkelijk, zedelijk terrein maar ook in de omgang met elkaar lijken we als volk, en waar niet, weg te zakken.
Ik waardeer het dat je recht door zee wil DIA. Dat is goed en dat moet je zeker ook zo houden. Het voorbeeld van Abram en van Belsazar geeft juist mijn punt weer moet ik zeggen, maar dat is wellicht te makkelijk. Ik wil er vooral voor waken dat we niet alleen benoemen wat er allemaal verkeerd gaat, maar dat we vertrouwen mogen hebben dat niets de Heere uit de hand zal lopen en dat er ook nu nog mensen tot Hem bekeerd worden.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef: 26 mei 2023, 08:32 Even terug naar die derubel met camera. Ik zit er ook over te denken om er een te kopen.
Vinden jullie dat echt zo handig, ook bijvoorbeeld na 1 jaar nog?
Ik heb dat ding vanaf dat ik hier woon, en ik weet niet anders meer. Ik heb er geen last van en vind het zelfs wel handig. Mensen staan niet meteen in de hal en je ziet ook gelijk wie er aan de bel staat. Toen we in de jaren '50-'60 in H. woonden hadden we ook helemaal geen bel, net als iedereen rondom ons. Ook daar heb ik nooit bij nagedacht, want het was nu eenmaal zo, en dat vond ik dus als kind heel normaal. Het was zelfs een gezellige boel. De buren kwamen soms zomaar eens gezellig binnenvallen, zomaar een praatje maken. Als de post kwam, zo herinner ik me, vroeg mijn moeder: wil je een kopje koffie meedrinken. Ik vond dat als kind wel interessant, want ja, zo'n postbode had voor mijn bijzonder een hoge status, vanwege het PTT-uniform, waardoor ik een link legde met de politie. Ook naar de politie keken we op met ontzag op, ze straalden gezag uit. Dus ja, ook door zijn uniform straalde de Postbode iets voornaams uit... Nu kennen we zulke uniformen niet meer. We kijken er ook niet meer tegenop als iets voornaams zijnde. Ze dragen hooguit een oranje iets met een PostNL logo, maar dat straalt geen gezag af... Het gezag lijkt daar afgelegd. PostNL brengt niet meer de belangrijke boodschappen, die horen we tegenwoordig via de telefoon, radio of internet... Maar een lieve lange leuke en gezellige brief uit Waddinxveen, Gouda, Rotterdam, Berkenwoude, Benthuizen, Oud-Beijerland of zelfs uit Canada of... die krijgen we ook niet meer... Het is verzakelijkt en ik denk toch ook dat ik het als verkild mag benoemen. De warmte, de gemoedelijkheid van mensen, je buren, (je kent bijna je naaste buren niet meer) onderling is veelal weg.
~'EINDE VAN DEZE VERHEERLIJKING VAN VROEGER'~ ;)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door ejvl »

Tiberius schreef: 26 mei 2023, 08:58 Van de AVG is mij bekend.
Als ik in mijn kantoor zit, of achter in de tuin, hoor ik de bel niet (goed). Dan is zo'n app op je mobiel wel handig.
En als ik inderdaad geconcentreerd bezig ben of in een Teams-meting zit, kan ik zien of het zinnig is om de deur open te doen. Collectanten komen hier nauwelijks: wij hebben toch vrijwel geen contant geld in huis.
Wij hebben zelf een Ring.
De camera gebruik ik zelden, de slimmigheid van de bel wel. De camera gebruik ik soms om iets terug te kijken.
De lampen gaan bij ons knipperen en de Google-speaker roept om dat er iemand voor de deur staat. Op m'n kantoor, waar ik de bel ook nauwelijks hoor, heb ik een slimme klok van Lenovo staan, die roept het ook om. Die is vaak sneller dan de notificatie van de app, die is niet echt betrouwbaar is mij gebleken, alhoewel de WIFI-ontvangst uitstekend is.

Als ik iets nieuws zou moeten kopen zou ik voor het gemak voor een Google-deurbel gaan met een Google Hub die het beeld dan direct projecteert zodat direct zichtbaar is wie er voor de deur staat.
Voor de techniek denk ik een Eufy daar deze de beelden lokaal kan opslaan en er geen abonnement voor nodig is.

Tip, gebruik geen batterij-versie maar sluit hem gewoon aan op stroom.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Zeeuw »

ejvl schreef: 26 mei 2023, 10:19
Tiberius schreef: 26 mei 2023, 08:58 Van de AVG is mij bekend.
Als ik in mijn kantoor zit, of achter in de tuin, hoor ik de bel niet (goed). Dan is zo'n app op je mobiel wel handig.
En als ik inderdaad geconcentreerd bezig ben of in een Teams-meting zit, kan ik zien of het zinnig is om de deur open te doen. Collectanten komen hier nauwelijks: wij hebben toch vrijwel geen contant geld in huis.
Wij hebben zelf een Ring.
De camera gebruik ik zelden, de slimmigheid van de bel wel. De camera gebruik ik soms om iets terug te kijken.
De lampen gaan bij ons knipperen en de Google-speaker roept om dat er iemand voor de deur staat. Op m'n kantoor, waar ik de bel ook nauwelijks hoor, heb ik een slimme klok van Lenovo staan, die roept het ook om. Die is vaak sneller dan de notificatie van de app, die is niet echt betrouwbaar is mij gebleken, alhoewel de WIFI-ontvangst uitstekend is.

Als ik iets nieuws zou moeten kopen zou ik voor het gemak voor een Google-deurbel gaan met een Google Hub die het beeld dan direct projecteert zodat direct zichtbaar is wie er voor de deur staat.
Voor de techniek denk ik een Eufy daar deze de beelden lokaal kan opslaan en er geen abonnement voor nodig is.

Tip, gebruik geen batterij-versie maar sluit hem gewoon aan op stroom.
En allemaal verbonden met internet?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Tiberius »

Dat denk ik wel ja. Dan kan je op vakantie de pakketbezorger toespreken.

@Ejvl: eigenlijk was ik daar ook al bang voor ja, dat je de camera na enige tijd nauwelijks meer gebruikt en dat het puur om de signalering gaat.
Voor mij hoeven klokken dat niet om te roepen enz., maar ik lees uit je bericht dat beeld eigenlijk overbodig is.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door ejvl »

Zeeuw schreef: 26 mei 2023, 10:29
ejvl schreef: 26 mei 2023, 10:19
Tiberius schreef: 26 mei 2023, 08:58 Van de AVG is mij bekend.
Als ik in mijn kantoor zit, of achter in de tuin, hoor ik de bel niet (goed). Dan is zo'n app op je mobiel wel handig.
En als ik inderdaad geconcentreerd bezig ben of in een Teams-meting zit, kan ik zien of het zinnig is om de deur open te doen. Collectanten komen hier nauwelijks: wij hebben toch vrijwel geen contant geld in huis.
Wij hebben zelf een Ring.
De camera gebruik ik zelden, de slimmigheid van de bel wel. De camera gebruik ik soms om iets terug te kijken.
De lampen gaan bij ons knipperen en de Google-speaker roept om dat er iemand voor de deur staat. Op m'n kantoor, waar ik de bel ook nauwelijks hoor, heb ik een slimme klok van Lenovo staan, die roept het ook om. Die is vaak sneller dan de notificatie van de app, die is niet echt betrouwbaar is mij gebleken, alhoewel de WIFI-ontvangst uitstekend is.

Als ik iets nieuws zou moeten kopen zou ik voor het gemak voor een Google-deurbel gaan met een Google Hub die het beeld dan direct projecteert zodat direct zichtbaar is wie er voor de deur staat.
Voor de techniek denk ik een Eufy daar deze de beelden lokaal kan opslaan en er geen abonnement voor nodig is.

Tip, gebruik geen batterij-versie maar sluit hem gewoon aan op stroom.
En allemaal verbonden met internet?
Ik heb een Ring en dat gaat inderdaad via het internet ja, evenals de Google speakers. Er zijn uiteraard ook lokale oplossingen. De aansturing van lampen en dergelijken, gaat via een eigen servertje die ik heb draaien met Home Assistant.
Ik denk altijd maar zo, als het internet uitvalt moet alles redelijk normaal blijven functioneren. Als er wordt aangebeld, gaat de normale gong ook nog steeds. Ook al ligt het internet eruit of m'n server eruit, is de gong nog steeds te horen.
Tiberius schreef: 26 mei 2023, 10:32 @Ejvl: eigenlijk was ik daar ook al bang voor ja, dat je de camera na enige tijd nauwelijks meer gebruikt en dat het puur om de signalering gaat.
Voor mij hoeven klokken dat niet om te roepen enz., maar ik lees uit je bericht dat beeld eigenlijk overbodig is.
Net wat je al zei, in het begin even leuk, daarna gebruik ik het persoonlijk niet meer, de vrouw ook nauwelijks. Misschien als bewakingscamera indien functioneel.
Online
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Bourdon16 »

-DIA- schreef: 26 mei 2023, 10:11
Tiberius schreef: 26 mei 2023, 08:32 Even terug naar die derubel met camera. Ik zit er ook over te denken om er een te kopen.
Vinden jullie dat echt zo handig, ook bijvoorbeeld na 1 jaar nog?
Ik heb dat ding vanaf dat ik hier woon, en ik weet niet anders meer. Ik heb er geen last van en vind het zelfs wel handig. Mensen staan niet meteen in de hal en je ziet ook gelijk wie er aan de bel staat. Toen we in de jaren '50-'60 in H. woonden hadden we ook helemaal geen bel, net als iedereen rondom ons. Ook daar heb ik nooit bij nagedacht, want het was nu eenmaal zo, en dat vond ik dus als kind heel normaal. Het was zelfs een gezellige boel. De buren kwamen soms zomaar eens gezellig binnenvallen, zomaar een praatje maken. Als de post kwam, zo herinner ik me, vroeg mijn moeder: wil je een kopje koffie meedrinken. Ik vond dat als kind wel interessant, want ja, zo'n postbode had voor mijn bijzonder een hoge status, vanwege het PTT-uniform, waardoor ik een link legde met de politie. Ook naar de politie keken we op met ontzag op, ze straalden gezag uit. Dus ja, ook door zijn uniform straalde de Postbode iets voornaams uit... Nu kennen we zulke uniformen niet meer. We kijken er ook niet meer tegenop als iets voornaams zijnde. Ze dragen hooguit een oranje iets met een PostNL logo, maar dat straalt geen gezag af... Het gezag lijkt daar afgelegd. PostNL brengt niet meer de belangrijke boodschappen, die horen we tegenwoordig via de telefoon, radio of internet... Maar een lieve lange leuke en gezellige brief uit Waddinxveen, Gouda, Rotterdam, Berkenwoude, Benthuizen, Oud-Beijerland of zelfs uit Canada of... die krijgen we ook niet meer... Het is verzakelijkt en ik denk toch ook dat ik het als verkild mag benoemen. De warmte, de gemoedelijkheid van mensen, je buren, (je kent bijna je naaste buren niet meer) onderling is veelal weg.
~'EINDE VAN DEZE VERHEERLIJKING VAN VROEGER'~ ;)
Ik moest aan het volgende denken. Ik kom uit een bakkersfamilie en vroeger had je meerdere bakkers in het dorp die het brood ook bezorgden.

Als er dan een stelletje trouwde wilde je die natuurlijk als klant en dus ging je zo vroeg mogelijk daar aan de deur. Want wie het eerste was had de klant.
Zo kwam het wel voor dat mijn vader in de slaapkamer terechtkwam van het pasgetrouwde stelletje. Het was wat ongemakkelijk maar ze hadden de klant...
Dus voor pasgetrouwde stelletjes is een deurbel niet zo'n gek idee.

Of die keer dat hij bij een klant vroeg om een glas water. Via de spiegel zag hij dat de vrouw haar kunstgebit uit het betreffende glas viste..
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Orchidee »


Bourdon16 schreef:
Ik moest aan het volgende denken. Ik kom uit een bakkersfamilie en vroeger had je meerdere bakkers in het dorp die het brood ook bezorgden.

Als er dan een stelletje trouwde wilde je die natuurlijk als klant en dus ging je zo vroeg mogelijk daar aan de deur. Want wie het eerste was had de klant.
Zo kwam het wel voor dat mijn vader in de slaapkamer terechtkwam van het pasgetrouwde stelletje. Het was wat ongemakkelijk maar ze hadden de klant...
Dus voor pasgetrouwde stelletjes is een deurbel niet zo'n gek idee.
Wat raar!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Online
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Bourdon16 »

Orchidee schreef: 26 mei 2023, 14:45
Bourdon16 schreef:
Ik moest aan het volgende denken. Ik kom uit een bakkersfamilie en vroeger had je meerdere bakkers in het dorp die het brood ook bezorgden.

Als er dan een stelletje trouwde wilde je die natuurlijk als klant en dus ging je zo vroeg mogelijk daar aan de deur. Want wie het eerste was had de klant.
Zo kwam het wel voor dat mijn vader in de slaapkamer terechtkwam van het pasgetrouwde stelletje. Het was wat ongemakkelijk maar ze hadden de klant...
Dus voor pasgetrouwde stelletjes is een deurbel niet zo'n gek idee.
Wat raar!
Als jong ventje was het.
Maar inderdaad. Iets te enthousiast zullen we maar denken.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door refo »

Dergelijke verhalen hebben de neiging steeds mooier te worden.
De kern van de geschiedenis is vermoedelijk dat een pas getrouwd stel op die manier on een uur of 7 is wakker gebeld.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Herman »

Dat weet ik niet. Mijn schoonvader werd ook de dag na trouwen om half acht gemaand nu toch echt te komen werken, hij had lang genoeg kunnen uitslapen.
Dat is al jarenlang half acht, daar zijn geen uren bij gefantaseerd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door -DIA- »

refo schreef: 26 mei 2023, 15:49 Dergelijke verhalen hebben de neiging steeds mooier te worden.
De kern van de geschiedenis is vermoedelijk dat een pas getrouwd stel op die manier on een uur of 7 is wakker gebeld.
Dat kan inderdaad. Als iedereen is weggevallen kunnen verhalen een 'vrij' leven gaan leven.
Zo weer ik een verhaal van mijn vader over mijn opa.
Het was in de tijd dat een kruidenier met een kar vol levensmiddelen ventte in de buurtschappen.
Toen de kruidenier bij mijn opa niemand thuis vond zette hij de doos met boodschappen op de tafel.
Hij had alvast het geld uit de portemonnee gehaald. Niemand die zich daar toen echt druk om maakte,
immers we vertrouwden elkaar en te stelen was iets wat men echt niet aandurfde. Het was gewoon
een heel gemoedelijk met elkaar omgaan in vol vertrouwen.
Dit mag dan nu onwaarschijnlijk lijken, maar dit is geen verhaal dat zomaar door mijn vader uit zijn
duim was gezogen. Ik heb betreffende kruidenier als kind nog gekend.
En dan een toevoeging aan het verhaal dat niet te verifiëren is: De kruidenier zou hebben verzucht:
"Het is hier een huishouding van bedien jezelf"
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door refo »

Herman schreef: 26 mei 2023, 16:22 Dat weet ik niet. Mijn schoonvader werd ook de dag na trouwen om half acht gemaand nu toch echt te komen werken, hij had lang genoeg kunnen uitslapen.
Dat is al jarenlang half acht, daar zijn geen uren bij gefantaseerd.
Ik doelde meer op die bakker in de slaapkamer.
Dat gedeelte lijkt me apocrief.
Hij zal best vroeg voor de deur gestaan hebben, maar niet verder dan dat.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Job »

Herman schreef: 26 mei 2023, 16:22 Dat weet ik niet. Mijn schoonvader werd ook de dag na trouwen om half acht gemaand nu toch echt te komen werken, hij had lang genoeg kunnen uitslapen.
Dat is al jarenlang half acht, daar zijn geen uren bij gefantaseerd.
Bij een smeuïge doorverteller zou het dan eerder af-gefantaseerd zijn ;-)
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Mannetje »

Weet iemand een leuke natuurspeeltuin met water, geschikt voor kinderen uit groep 8?
De speelnatuur op Tiengemeten is dicht en nu ben ik op zoek naar een vervanger...
-
Plaats reactie